Zpětný odběr staré a nefunkční elektroniky, takzvaného elektroodpadu, patří mezi jednu z častých forem recyklování, která hraje velkou roli v minimalizaci negativních dopadů na životní prostředí. Jde o poměrně standardní proces, pomocí něhož se z komponent vyhozených telefonů, televizí, lednic a dalších elektrospotřebičů produkují další výrobky, obvykle součástky pro jinou elektroniku. Využití však může být i mnohem zajímavější a ukázat by se mohlo na příštích olympijských hrách v Tokiu.
Organizační komise letní olympiády v Tokiu, která proběhne v roce 2020, plánuje, že medaile pro vítěze všech olympijských disciplín vyrobí výhradně z elektronického odpadu, zejména pak z mobilních telefonů, digitálních kamer, herních konzolí a počítačů. Japonci na této vizi usilovně pracují již od začátku roku 2017, kdy ve spolupráci s tamními úřady a firmami začali starou elektroniku sbírat.
Podle oficiálních informací již komise prostřednictvím celkem 1 600 sběrných míst na japonských městských úřadech zajistila přes 47 tisíc tun vyřazené elektroniky a do obchodů největšího mobilního operátora NTT DOCOMO zase Japonci jen do loňského října přinesli přes 5 milionů starých telefonů. Ještě zajímavější je však výsledný materiál, který se ze všech nasbíraných produktů podařilo získat.
Tokijská olympijská komise si jasně stanovila, kolik surového bronzu, stříbra a zlata potřebuje mít, aby bylo možné vytvořit stovky potřebných medailí. Pro bronzové varianty potřebuje získat celkem 2 700 kilogramů kovu, pro stříbrné 4 100 kilogramů a pro ty nejcennější ze zlata 30,3 kilogramu materiálu.
Oficiálně je zatím splněn pouze cíl pro výrobu bronzových medailí. Potřebný objem kovů se nasbíral už loni v červenci. Pro výrobu stříbrných a zlatých medailí je potřeba sesbírat ještě přibližně 600 kilogramů, respektive 1,9 kilogramu materiálu. Jedná se však o čísla z loňského podzimu, a tak vše nasvědčuje tomu, že se podaří splnit i tyto mety. Ostatně sama organizační olympijská komise oznámila, že očekává naplnění všech cílů do letošního března. Během léta pak budou oficiálně představeny podoby jednotlivých medailí, které se budou o rok později v hlavním městě Japonska na stupních vítězů rozdávat.
Udržitelnost jako heslo Olympijských her
Vedle toho, že se na desítkách olympijských sportovišť utkají ti nejlepší sportovci z celého světa i v nových disciplínách jako sportovní lezení, karate, surfing a skateboarding (včetně návratu baseballu a softballu), se nejbližší letní olympijské hry zaměří také na udržitelnost životního prostředí. Ostatně je tato zmínka zahrnuta také ve sloganu her v podobě Be better, together – for the planet and the people. Důkazem toho tak budou s největší pravděpodobností nejen zmíněné medaile, ale i například používání obnovitelné energie a teoreticky také výraznější omezení plastů.
Ekologičtější by měly být i pochodně, tedy jeden z hlavních symbolů olympijských her. Organizátoři totiž chtějí na jejich výrobu používat recyklovaný hliník (konkrétně přes 10 tisíc dílků), který by se měl získat z dočasných ubytovacích zařízeních v oblasti japonské Fukušimy, jež v posledních letech zažila ničivé zemětřesení spojené s vlnou tsunami a nukleární katastrofu v roce 2011.
Internetovým světem v posledních měsících hýbe název TikTok. Tato původem čínská sociální síť, která je zaměřená na krátká videa a před rokem a půl pohltila známé Musical.ly, raketově roste po celém světě. A snad to nejdůležitější – jejich uživatele tvoří z největší části nejmladší generace pohybující se na internetu, která často chodí ještě na základní školu. Je jich již přes půl miliardy a bez nadsázky se dá říct, že je to publikum, kterému nejenom že už nic neříká Facebook, ale často už je pro ně mimo trend i Instagram nebo YouTube.
Ve své domovině je TikTok známý jako Douyin a necelý rok po zmíněné akvizici byl s Musical.ly sloučen v jednu aplikaci pod nejhodnotnějším startupem světa ByteDance. Pro služby zaměřené na stále mladší publikum je charakteristická naprostá intuitivnost i jednoduchost a TikTok není výjimkou.
Jedná se o sociální síť se vším všudy, nicméně jeho charakteristickou možností je přidávat do vlastního videa cizí hudební nebo mluvený podkres. Vzniká tak nekonečná plejáda patnáctivteřinových videí, která obvykle pracují se znělkami, jež jsou v daném čase a prostoru zrovna v kurzu. Obrazovou složku pak může tvořit vše od vtipů či zcela konkrétních gest, přeříkávání hlášek či předvádění tanečků replikovaných tisíci uživateli najednou.
Jako každá sociální síť má i TikTok mnoho tváří, ale na první dobrou nečekejte, že najdete umělecké účty tvůrců videí či fotografií, jako jsou běžně k vidění na Instagramu nebo YouTube. Místo toho je, co se zpracování týče, TikTok i zde plně přizpůsobený nejmladší generaci – do videa tak lze pomocí značné šíře nástrojů přidat nejen filtry, ale i všemožné efekty. Zajímavou možností je také netradiční způsob sdílení – to uživatel provádí tak, že vedle cizího videa dá do takzvaného duetu své nové video. Procházet celou platformou lze podle hashtagů, uživatelů či zvuků, hlavní feed se pak rozděluje na sekce Sleduji a Pro tebe.
Pokud jste o TikToku nikdy neslyšeli, na jednu stranu se není čemu divit, na stranu druhou vás míjí část internetu, která v sobě jen v Česku akumuluje stovky tisíc uživatelů. Ačkoli přesná čísla pro tuzemsko známa nejsou, velký potenciál lze odhadnout z nejznámějších českých účtů i faktu, že vývojáři firmy, která je stará teprve 2,5 roku, překlopili aplikaci kompletně do češtiny.
Nové osobnosti, které jsou na TikToku vidět, by se podle zdrojů jejich publika daly rozdělit na dvě velké skupiny. První tvoří ti, kteří své publikum našli v dřívějších dobách na YouTube nebo Instagramu (právě s těmito dvěma sítěmi TikTok nabízí propojení) a jeho část přivedli na TikTok nebo dřívější Musical.ly. V druhém případě – a nejspíš v tom zajímavějším – se pak jedná o uživatele, kteří si své statisícové fanouškovské základny vybudovali primárně na TikToku, případně Musical.ly.
Právě na nich lze vidět největší růst platformy. Některé účty založené teprve před pár měsíci se mohou pyšnit desítkami tisíc fanoušků. Například uživatelka @princesspája založila svůj účet na začátku listopadu a už nyní má 22 tisíc fanoušků. Ani u menších účtů však není výjimkou, že příspěvky mají tisíce srdíček, což je tu ekvivalent lajků.
Český TikTok se však stal samostatnou komunitou se svými vlastními idoly, které jen zřídka mají větší dosah na jiných sociálních sítích. Jedním z nejznámějších influencerů je Adam Kajumi (@adamkajumi), devatenáctiletý Čech s afghánskými kořeny, který má na TikToku 480 tisíc fanoušků a na srazech ho potkávají jen o několik let mladší lidé. V rozhovoru pro XTV.cz řekl, že si plně uvědomuje svůj vliv a mediální dosah a chce ho využít k pozitivnímu vlivu na společnost. Zvučných jmen českého TikToku je však mnohem více a podobně jako influenceři na ostatních sítích spolu mnohdy spolupracují.
Mezi youtubery si lze ve vztahu k TikToku všimnout dvou opačných postojů. Například Anna Šulcová, která má 421 tisíc odběratelů na YouTube a na Instagramu 548 tisíc sledujících, se může pyšnit i 252 tisíci fanoušky na TikToku, přestože zde dle příspěvků natočila svůj první klip teprve před pěti měsíci. Podobně výraznou konverzi můžeme vidět u Adama Macha (230 tisíc odběratelů na YouTube, 254 tisíc sledujících na Instagramu), který za necelé čtyři měsíce získal na TikToku 70 tisíc fanoušků.
Zcela opačný postoj lze vidět například u plzeňského youtubera Rotha Welldena, který si TikTok založil čistě ze vtipu a ve svých následných videích zpochybňoval smysl celé platformy. Poukázal mimo jiné na fakt, že velká část obsahu na TikToku používá hudbu s autorskými právy.
Miliardová aplikace, kterou neznáte
O jak velkém fenoménu se ale vlastně bavíme? Přesné statistiky si TikTok tradičně nechává pro sebe a poslední oficiální číslo, které zveřejnil v červenci 2018, říkalo, že po světě má více než půl miliardy měsíčně aktivních uživatelů. Jedná se však o dobu předtím, než se do jeho portfolia začlenilo celé Musical.ly – to mělo na konci roku 2017 přes 200 milionů aktivních uživatelů.
Podle analýz společnosti Sensor Tower však rostl TikTok raketově i po velké akvizici, jen v prosinci 2018 si ho stáhlo 75 milionů nových uživatelů, v listopadu i v říjnu šlo o necelých 70 milionů a v září přes 60 milionů. I kdyby se měsíčně aktivními uživateli z těchto cifer stala jen malá část, znamenalo by to, že TikTok se blíží mílovými kroky k miliardové hranici.
Těmto famózním číslům odpovídají i data o stahovanosti aplikace pocházející od stejné společnosti. Za prosinec 2018 byl TikTok nejstahovanější aplikací na App Storu a čtvrtou nejstahovanější na Google Play. Stejné pořadí mu patří i za celý rok 2018 a v celkovém součtu tak porazil Instagram, Snapchat i YouTube. A například v únoru 2019 byl TikTok na Google Play označen štítkem pro druhou nejoblíbenější aplikaci vůbec.
Na dotaz CzechCrunche ohledně konkrétních čísel, které se týkají České republiky, se TikTok odmítl vyjádřit. Hrubý odhad však lze získat za pomoci uniklých dat týkajících se západní Evropy, které měla obdržet redakce britského serveru DigiDay od významné evropské reklamní agentury. Z nich vyplývá, že Německo má 4,1 milionu měsíčně aktivních uživatelů, Francie 4 miliony, Spojené království 3,7 milionu, Španělsko 2,7 milionu a Itálie 2,1 milionu.
Při přepočítání těchto čísel na počty obyvatel daných zemí lze zjistit, že TikTok používá v průměru zhruba každý sedmnáctý až pětadvacátý obyvatel z daných zemí. Při aplikaci na tuzemskou situaci by to znamenalo, že v Česku je mezi 400 a 600 tisící měsíčně aktivních uživatelů TikToku. Tomu by ostatně odpovídala i velikost největších českých profilů zmíněných výše.
Reklama přes hastagy a filtry
V prezentaci určené pro reklamní agentury, z níž pochází uniklá čísla o počtu evropských uživatelů, se nachází také náhled způsobů, jak chce ByteDance na TikToku reklamu prodávat. Kromě formátu klasického reklamního videa, které může být zobrazováno mezi ostatními příspěvky v kartě Pro tebe, také nabízí kampaně založené na specifickém hashtagu nebo filtru pro video dané značky.
Reklamní příspěvky, které publikují influenceři na popud nabídek od třetích stran, nejsou na TikToku na rozdíl od jiných sociálních sítích příliš vidět. To je dáno i zmíněnou povahou TikToku, která předpokládá, že alespoň ve většině případů je k vlastní obrazové složce použitý cizí zvuk nebo skladba. Například influencer Ondy Mikula ale v poslední době pořádal soutěž o lístky na koncert.
I přes relativně nerozvinutý reklamní potenciál však existují lidé, kteří se jakožto tiktokoví influenceři plně uživí. Podle průzkumu magazínu Business Insider je na to potřeba nejméně 250 tisíc sledujících, což splňuje a i dvakrát převyšuje na českém TikToku hned několik lidí. Konkrétně pak mohou získávat finance při přímých přenosech, během kterých jim diváci mohou přispět konkrétní částkou, nebo třeba prodejem vlastního merchandisingu, který mají podobně jako nejslavnější hvězdy YouTube nebo Instagramu.
Nebezpečí a strach rodičů
V českých a světových médií se o TikToku doposud psalo spíše v souvislosti s nebezpečími, která s sebou nese. Podobná nebezpečí mohou na uživatele čekat takřka na jakékoliv platformě, případ TikToku je však o to náchylnější, že jeho uživateli jsou běžně i děti, kterým je devět či deset let, a to i přesto, že TikTok by měly používat děti minimálně ve věku třinácti let.
Například redakce serveru iDnes.czměla narazit i na videa chlapců, kteří si vzájemně pokládají na hrdla nože či snímky zaměřené na anorexii, sebepoškozování nebo sebevraždy. Komunitní podmínky TikToku takový obsah explicitně zakazují. TikTok jsme proto kontaktovali i s dotazem, jak rychle takový obsah detekuje a jak rychle ho dokáže odstranit, nedostalo se nám však žádné odpovědi.
Server iDnes.cz dále upozorňoval na nebezpečí kyberšikany i větší příležitost pro pedofily. Citoval k tomuto tématu Kamila Kopeckého, odborníka na rizikové chování na internetu z Univerzity Palackého v Olomouci, který řekl, že na záznamech se často objeví i obnažené části těla dětí, které přitahují pozornost pedofilů, a situace tak může vyústit v žádost o zaslání sexuálně explicitních fotografií.
Policisté, záchranáři i důchodci
Na závěr je nutné podotknout, že na TikToku nejsou jen děti, ačkoliv se jedná rozhodně o početnou část uživatelské základny. Stejně jako každá jiná sociální síť má i TikTok poměrně velkou diverzitu uživatelů a jednou ze skupin, která si vysloužila pozornost, jsou překvapivě například policisté. Pod hashtagy #cop nebo #coplife lze najít stovky tisíc videí strážců zákona, kteří tvoří obsah podobný tomu, jež lze vidět i v jiných zákoutích TikToku. Podobná situace je i v případě hasičů či záchranářů.
Co se věkových kategorií týče, není výjimkou narazit i v českém prostředí na starší uživatele, ať už mladé dospělé, rodiče, kteří natáčí se svými dětmi, nebo dokonce důchodce.
Přesto však zůstává ve většině TikTok sociální sítí pro nejmladší generace, která bude teprve dorůstat. Novinář Petr Koubský v Deníku N nedávno nazval Facebook civilizační chorobou, která nás všechny víceméně uvěznila ve svých spárech. Kdo ví, třeba se dočkáme doby, kdy dnešní školáci budou uvězněni ve spárech TikToku.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.