Jan Moudřík: Alza je v Česku hybnou silou elektromobility. Prodali jsme už přes sto elektrických vozů a motorek
Jan Moudřík, ředitel expanze a facility Alza.cz
Elektromobilita je velké téma nejen pro většinu světových automobilek a miliony řidičů, ale také pro Alzu. Největší český e-shop se před časem rozhodl, že si právě rychle se rozvíjející téma elektromobility, do něhož spadají prakticky všechny dopravní prostředky velkého i malého vzrůstu, které pohání elektrický motor, za své. Dnes si proto můžete právě na Alze koupit vše od elektrických jednokolek přes elektroskútry a tříkolky až po velká osobní nebo užitková auta.
Velký rozruch ostatně Alza způsobila i tím, když ve svém e-shopu začala prodávat také Teslu, která je velkým průkopníkem elektromobility. Ostatně za průkopníka, alespoň co se týče České republiky, se považuje i sama Alza. „Možná se to někomu nebude líbit, ale považujeme se za hybnou sílu v oblasti elektromobility,“ říká Jan Moudřík, který má v Alze jako ředitel expanze a facility právě celou novou kategorii mobility na starost.
Kolik už Alza prodala Tesel, jak budeme v budoucnu automobily nakupovat a jaké jsou vlastně cíle Alzy, jsme právě s Janem Moudříkem probrali v našem velkém rozhovoru pro CzechCrunch.
V Evropě se začíná v těchto měsících oficiálně prodávat Tesla Model 3. Co na to říká Alza?
Alza toho příliš říct nemůže. Prodejní model Tesly je jasný – vše si dělá sama a o partnerech nechce slyšet. Pokud tedy chceme na Alze nabídnout Teslu, musíme to celé vzít na vlastní triko, koupit ji za vlastní peníze a pak přeprodat. Nicméně nás až zaskočilo, kolik lidí u nás má o nový Model 3 zájem. Objednali jsme do deseti vozů, a to na uspokojení poptávky rozhodně stačit nebude. První Teslu Model 3 do Česka přivezla Asociace pro elektromobilitu, které jsme součástí, takže jsme se již projeli, ale na naše objednané kusy zatím čekáme.
Rozumím tomu správně, že chcete Teslu v tomto režimu dál nabízet?
Jelikož tu Tesla brzy otevře svou první oficiální pobočku (více zde), ve které bude servis a bude si tam podle všeho možné auto také vyzvednout, budeme muset zvážit, zda bude mít dostupnost elektromobilů od Tesly na Alze ještě nějaký přínos. Aktuálně to pro nás představuje velké riziko, protože musíme udělat předobjednávku hodně dlouho dopředu, a při současné dynamice na trhu s elektromobily absolutně nevíte, co bude za dva roky. Někteří konkurenti mohou za dva roky přijít s něčím, na co Tesla nemusí rychle zareagovat. Mohou například skokově zlevnit baterie a pak už to za dva roky ekonomicky nevyjde.
Kolik jste na Alze prodali Tesel?
Prodali jsme tři, jeden Model X a dva Modely S. Poté jsme dočasně prodej pozastavili, dokud nebude strategie Tesly v České republice zřejmá. Modelů 3 můžeme prodat nejvíc, ale zatím nevíme, kdy nám dorazí. Poptávka po celém světě je obrovská a v Evropě se začínají prodávat teprve první kusy.
Bavíme se tu o Tesle, ale mezi deseti nejprodávanějšími produkty v sekci elekromobilita máte hlavně elektrické koloběžky nebo dětská elektrická auta. Co pro vás vlastně elektromobilita v Alze znamená?
Záleží, na jaké úrovni elektromobilitu řešíme, ale pomyslná dělící čára je jasná. Jednak v rámci elektromobility nabízíme i menší věci, jako jsou právě elektrické koloběžky, hoverboardy, elektroboardy a další, ale pokud se máme bavit o měřítku, odpovídající tomuto rozhovoru, tak jsou to primárně motorky a auta. Elektrických motorek a aut jsme zatím na Alze prodali přes stovku.
Když ve vaší nabídce vidím elektromobily jako BMW, Nissan, Jaguar nebo Volkswagen, jak je to vlastně s dealerstvím? Očekával bych, že si budou chtít automobilky prodávat své vozy přes vlastní síť. Nebo stále více napřímo, jako to dělá Tesla.
Za uplynulé dva roky jsem absolvoval opravdu hodně jednání s dealery a importéry a variant, jak auta prodávat, existuje spousta. Každý má úplně jinou strategii. Ale všechny automobilky se v podstatě hledají, protože dynamika trhu je úplně rozbila. Současná rychlost elektromobility absolutně nezapadá do jejich desítky let budovaných struktur a nastavení. Přestože si automobilky uvědomují, že pokud chtějí zůstat konkurenceschopné, musí něco změnit, jen nevědí přesně co a jak.
S čím se tedy setkáváte nejčastěji?
Při jednání s jakoukoliv novou značkou obvykle musíme pochopit jiný obchodní model. Obecně je ale situace taková, že všechny automobilky nechaly své dealery vybudovat rozsáhlou prodejní síť, pro kterou musel dealer splnit mnoho opravdu velmi přísných podmínek. To ho navíc stálo nemalé peníze. A teď by jim automobilky nejraději nechaly prodej klasických modelů a elektromobily by prodávaly jinak. Dealeři se pochopitelně bouří, protože cítí, že by jim tím mohl trh úplně utéct. Automobilky si tak na sebe samy upletly bič a musejí se s tím vypořádat. Na Alze máme aktuálně tři nebo čtyři různé obchodní modely a zatím v každém je nějakým způsobem zúčastněný i dealer, aby nedocházelo mezi oběma stranami k rozbrojům.
Pro dealery ostatně představujete potenciální problém i vy jako nový hráč, který dosud auta neprodával. Automobilkám můžete pomoci s přechodem k prodeji napřímo. Je to směr, kterým se bude automobilový svět ubírat?
Automobilky rozhodně mají snahu prodávat auta přímo. Na jednu stranu by tím nepřicházely o část marže, která jde dealerům za zprostředkování, jenže na druhou stranu je to pro ně pořád velká neznámá. Dealery stále potřebují minimálně kvůli jejich servisní síti, takže je to začarovaný kruh. Velká výhoda Alzy je, že nejsme svázaní žádnými pravidly, a proto se dokážeme dohodnout prakticky s kýmkoliv. Pro nás je důležité, že dokážeme zákazníkovi garantovat stejnou službu a servis, na jaký je zvyklý u všech jiných produktů.
Když jste poprvé oznámili, že chcete prodávat i elektromobily (a případně další dopravní prostředky), tak si mnoho lidí klepalo na čelo, jak a proč by mohla Alza prodávat auta. Co na to vlastně s odstupem času říkáte a jak se vám v tomto segmentu daří?
Čekali jsme, že se elektromobily rychleji začlení do našich prodejů, ale na druhou stranu jsme od začátku věděli, že jdeme na bitevní pole, kde budeme muset všechny jiné cesty teprve prošlapat. Bereme to jako velkou zkušenost, inovace nám jdou a baví nás. Jde pro nás o nový segment a jeden z hlavních důvodů, proč se ho nedaří na Alze tak rychle rozvíjet, jak jsme zvyklí, vidíme v tom, že se nabídka zatím absolutně nepotkává s poptávkou. To je v současnosti největší blokátor pro rozvoj celé elektromobility. Pokud někdo tvrdí, že aktuálním problémem je nabíjení, tak o tom jen nic neví.
Co znamená to, že se nepotkává nabídka s poptávkou?
Pokud si zákazník vedle sebe postaví stejné nebo podobné auto se spalovacím a elektrickým motorem, nachází se v úplně jiných cenových kategoriích. Elektromobily stojí stejně jako luxusní auta. Například Model 3 od Tesly stojí 1,5 milionu korun, což je zhruba jednou tolik, než kolik bylo původně oznámeno, a na trhu to jde úplně mimo cílovku. Jde sice o elektromobil se skvělými jízdními vlastnostmi, ale když pak začnete zjišťovat, jakou za 1,5 milionu korun dostanete výbavu, provedení, zpracování interiéru…
To pro nás bylo u Tesly obrovské vystřízlivění. Karosářská práce a preciznost je zejména v porovnání s Evropou a německými koncerny velké zklamání. Z jejich linky by takové auto nikdy nevyjelo. Máme Teslu na Alze rádi, jsme šťastní, že tu vůbec někdo takovou disrupci udělal, ale nemáme klapky na očích.
Je pro vás vůbec prodej elektromobilů výdělečný byznys?
Pro Alzu to výdělečný byznys rozhodně není. Ne snad že bychom nakupovali auta se ztrátou, ale investujeme velké úsilí do otevírání nových cest a segmentů, komunikujeme s automobilkami, nastavujeme nové obchodní spolupráce. Nicméně jsme na to zvyklí. Jako inovátor si tím pokaždé musíme projít. Největší blokátor změny je zvyk našich zákazníků a celé populace, takže nakonec vlastně nejvíce energie musíme dávat do toho, že lidem vysvětlujeme, že je tu něco nového a do budoucna třeba i lepšího a proč by se o elektromobilitu měli zajímat.
K elektromobilům prodáváte také příslušenství, včetně nabíjecích kabelů a stanic. Jak to dnes funguje? Když si u vás koupím elektromobil, dostanu k tomu i kompletní servis, co se týče instalace nabíječek nebo něco podobného?
V komunikaci se zákazníkem jsme velmi otevření. Zatímco Alza dnes již standardně funguje velmi automatizovaně, v tomto segmentu jde čistě o osobní přístup. Snažíme se zákazníkům pomáhat, vysvětlovat a najít cestu, která je pro ně ideální. Pokud chce zákazník zařídit všechno, není pro nás problém mu auto přivézt až před dům i s nabíječkou.
Ostatně infrastruktura a nepřipravenost zákazníků na provozování elektromobilu je jeden z hlavních důvodů, vedle již zmíněné ceny, proč do toho lidé zatím nejdou. Chtěla by být Alza tou hybnou silou, která to bude posouvat a měnit?
Možná se to někomu nebude líbit, ale za hybnou sílu v oblasti elektromobility se považujeme již nyní. Už jen tím, že jsme začali prodávat Tesly, jsme způsobili obrovský rozruch, a to nejen u nás, ale i za hranicemi. Mnoho firem najednou zpozornělo a uvědomilo si, že musí začít dělat věci jinak, protože jim v budoucnu může celý trh utéct, jako se to stalo třeba Nokii, toho času královně mobilních telefonů. Alza funguje jako edukátor a firma, která zákazníkům ukazuje, že vzniká nová oblast a každý si ji u nás už nyní může vyzkoušet. Zákazníci Alzy jsou perfektní cílová skupina pro nové technologie a platí to i pro elektromobily.
Ostatně u svých prodejen budujete i elektronabíječky, že?
Elektromobilitě opravdu věříme. Budujeme nabíječky, rozšiřujeme o další elektromobily náš vozový park a chceme, aby si u nás zákazník svůj elektromobil mohl nejen koupit, ale případně snadno i dobil. Ať už si jde vyzvednout zboží, podívat se do showroomu nebo jde na kávu do naší kavárny. Nechceme být jen firma, která zákazníkovi prodá krabici a tím to pro ni končí.
Když zmiňujete vozový park, pro co vlastně elektromobily používáte?
Máme již několik elektromobilů v našem interním vozovém parku, zatím jde o značky Tesla a Kia. Plánujeme další rozšíření, ale aktuálně jsme na trhu nenašli žádný další elektromobil, který by nám vyhovoval, protože chceme koupit zase jiný, abychom si ho mohli sami vyzkoušet a získat zkušenosti. Nicméně nabíjecí stanice nebudujeme jen u prodejen, ale také u našich kanceláří. Současně s tím chceme do budoucna vybudovat nabíjecí parkovací místa i pro obyvatele či návštěvníky Holešovic.
S kým ty stanice budujete?
Jako ve všem, co děláme, se snažíme být nezávislí, ale zároveň si uvědomujeme, že jsou tu hráči, pro něž je stavění dobíjecích stanic denní chleba. Nechceme tedy elektronabíječky budovat úplně sami, ale zároveň nepodepíšeme žádnou exkluzivitu a budeme vždy v daný moment volit tu nejlepší variantu, ať bude od kohokoliv.
Pokud vím, tak elektromobily řešíte také pro doručování. V jaké je to fázi?
Testujeme několik elektromobilů. Zatímco u interní flotily dokážeme najít další přidané hodnoty, kdy můžeme například elektrické auto půjčit zaměstnancům na testování nebo že nám výfuky nekouří pod okny, tak u rozvozových aut je stále naprosto klíčová pořizovací cena. Aktuálně potřebujeme desítky vozů. A pak když se podíváte na cenové relace, jednoduše to nevychází.
Aut se spalovacím motorem koupíte dvakrát tolik a zákazníkovi zaručíte perfektní službu. Koupíme-li o půlku méně elektromobilů pochybuji, že nás zákazník poplácá po ramenou za to, že jsme mu zásilku přivezli právě elektromobilem, ale o den později, protože aut máme polovinu. Tak to prostě nezafunguje. Všeobecně v byznysu to bude potřebovat zásadní zlevnění baterií, než dojde k masivnímu nasazení.
Budou se auta v budoucnu prodávat jako dnes telefony, kdy si ho prostě na Alze hodím do košíku a někde si ho vyzvednu? Dnes je to přeci jen ještě obvykle spojené s návštěvou showroomu, testovacími jízdami, servisem ze strany prodejce.
Zatím se nám bohužel nedaří najít vhodný prostor, ale plánujeme vybudování nového centra elektromobility, kde bychom mohli jednotlivé vozy vystavovat a zároveň tam zákazníkům mohli se vším poradit. Cítíme, že elektromobilita v Alze potřebuje větší prostor. Chceme, aby měl zákazník možnost si auto otestovat, projet se v něm a přitom bude mít po ruce odborníka, který mu vysvětlí, co takové auto obnáší a co je potřeba zařídit, aby vše fungovalo a byl spokojený.
Když si dnes někdo půjčí elektromobil třeba na týden, obvykle vůbec nemá vyřešené, jak ho bude nabíjet, nezařídí si doma kabel ani přístup na nabíjecí stanice, a ta zkušenost je pak špatná. A Alza tomu chce předcházet.
Před časem jste říkali, že nechcete elektromobily jen prodávat, ale také je pronajímat. To je součástí této vize?
Ano. Chtěli bychom všechny tyto služby poskytovat na jednom místě právě v novém centru, musí to mít ovšem nějakou úroveň. Máme sice vše připravené, ale nijak s tím nespěcháme, protože pronájem elektromobilů pro nás nebude nijak zvlášť velký byznys. Už zde vzniklo několik firem, které pronájem elektromobilů dělaly, a skoro všechny to nakonec zavřely. Chceme pronájem nabídnout především těm, kteří nákup elektromobilu vážně plánují a chtějí si ho opravdu pořádně vyzkoušet. Hledáme cesty, aby to dávalo dlouhodobý smysl, neprodělávali jsme a mohli pronájem elektrických vozů nabídnout jako další službu.
Celou dobu se bavíme o elektřině. Jak se díváte na její souboj s vodíkem, kteří někteří zmiňují jako budoucnost právě místo elektřiny?
Velkým blokátorem pro rozvoj vodíku je, že bude potřebovat mnoho dalších inovací. Navíc mnoha lidem už nesedělo ani LPG nebo CNG, protože v autě nechtěli mít bombu, a u vodíku to nebude jinak. Očekávám, že ti, co se báli, se budou bát ještě více. Elektřiny se lidé nebojí, máme ji všude kolem sebe, stávající infrastruktura je hotová a do budoucna se bude muset řešit kapacita rozvodů, což bude nákladné, ale řešitelné to je. Velké téma je prostě dobíjení a elektromobil si bude moci každý dobít pohodlně doma. S vodíkem si doma jednoduše neporadíte. Proto se v Alze přikláníme k elektřině. Máme možnost být u zrodu něčeho velkého nového, ale stejně jako v jiných oblastech i zde očekávám, že ještě dlouhé desítky let budou stále dominovat spalovací motory. Bohužel.
Čím vlastně dnes jezdíte vy? Jdete příkladem a máte elektromobil?
Mám-li možnost půjčit si nový elektromobil, a to mám díky práci v Alze často, neváhám. U mě je to ale s auty trochu komplikovanější, protože jsem opravdu velmi náročný na design. Takže zatím jezdím Range Roverem se spalovacím motorem. Mám rád ostré hranaté tvary a elektromobily mě v tomto ohledu zatím příliš neoslovují. Ale takové SUV od Rivianu by mi sedělo po všech stránkách, to si ale budeme muset ještě minimálně dva roky počkat.
Foto: archivní záběry Alza.cz