Tesla spouští novou generaci rychlonabíječek. Za 5 minut dobijí na 120 kilometrů dojezdu
Základní technologie kolem elektromobilů je po mnoho let relativně jasná a automobilky se mezi sebou předhánějí především v tom, jak budou jejich elektrické modely vypadat či jakým budou disponovat dojezdem. V poslední době se ovšem začalo naplno řešit také to, za jak dlouho se vlastně taková baterie dobije, což bývá jedním z nejčastějších problémů, který potenciální kupující odrazuje.
Kalifornská automobilka Tesla proto včera v americkém Fremontu odhalila novou, v pořadí již třetí verzi svých rychlonabíjecích stanic Supercharger. Disponovat mají výkonem 250 kW, což by mělo umožnit nejnovější Model 3 dobít na dalších 120 kilometrů dojezdu za pouhých 5 minut.
První z nových Superchargerů je právě v prostředí fremontské továrny, kde se vyrábí většina automobilů Tesly, a je k dispozici pouze pro členy speciálního programu s přednostním přístupem pro vybrané zákazníky, kteří mají pravidelně možnost testovat různé novinky. Další stanice se budou otevírat v průběhu dubna letošního roku, stále ovšem pouze ve Spojených státech. Asie a především Evropa se připojí až v posledním letošním kvartálu, tedy po plném vstupu a zaběhnutí Modelu 3 na tamním trhu, který má proběhnout v horizontu několika měsíců.
Všichni zákazníci budou mít k novým Superchargerům přístup po dokončení chystané aktualizace v průběhu dubna, která rychlejší nabíjení umožní. Předchozí verze nabíjecích stanic disponovala výkonem 150 kW, kvůli bezpečnosti byla navíc omezena pouze na 120 kW. V několika příštích týdnech chce Tesla navíc umožnit nabíjení na předchozí generaci při výkonu 145 kW.
Další snížení času nabíjení až o 25 procent
Nutno dodat, že se výhody nových Superchargerů týkají především Modelu 3, jelikož ostatní modely, přesněji Model S a Model X, budou prozatím omezeny kvůli odlišné architektuře baterií pouze na 120kW nabíjení, v průběhu následujících týdnů Tesla jejich kapacitu zvedne, ale prozatím není jasné o kolik. Naopak pozitivní zprávou je představení funkce zvané On-Route Battery Warmup, která v praxi znamená, že se baterie automobilu ještě před dojezdem k Superchargeru zahřeje na takovou teplotu, která je pro nabíjení vhodnější.
Tím se dokáže snížit čas potřebný k plnému dobití až o 25 procent. Další novinkou je i speciální chladící systém pro třetí generaci Superchargerů, který má zabránit možnému přehřátí a tedy snížení výkonu nebo například požáru. Tesla má dnes již téměř 13 tisíc Superchargerů na více než 1 440 stanicích po celém světě (tři jsou aktuálně také v Česku), ale samotný nabíjecí výkon je na konkurenci pořád krátký.
Například nabíjecí stanice Electrify, které jsou převážně ve Spojených státech, disponují kapacitou 350 kW. Na americkém trhu bude nabíječky Electrify využívat například koncern Volkswagen, potažmo jeho elektrické modely značek jako Porsche, BMW nebo Audi. Například Porsche dokonce slibuje, že se jeho na letošek chystaný Taycan dobije na 100 kilometrů dojezdu za 4 minuty.
Foto: Tesla