Tesla za první letošní čtvrtletí ztratila přes 700 milionů dolarů. Do zisku se znovu plánuje dostat do půl roku

elonmuskxx

Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Nebude to jednoduché, tvrdili mnozí kritici při vstupu kalifornské automobilky Tesla na pole elektromobilů ještě v dobách, kdy byly takové typy automobilů spíše raritou než běžnou součástí silnic. Od té doby automobilka, kterou vede Elon Musk, ušla pořádný kus cesty a dnes se vyrobené a prodané kusy jejích elektromobilů počítají ve stovkách tisíc za rok.

Na dlouhé cestě za změnou smýšlení zákazníků a edukací trhu si prošla automobilka mnoha složitými obdobími, ve kterých došlo nejen na ohrožení vedení společnosti či nesplnění plánů produkce, ale také na hluboké propady příjmů, kvůli nimž Tesla bilancovala na hranici bankrotu. A zatímco za poslední dvě čtvrtletí v minulém roce Tesla skončila po dlouhé době v zisku a prodala rekordní počet vozů, první tři měsíce v letošním roce se jí vydařily o poznání méně.

Za první letošní kvartál Tesla utržila 4,5 miliardy dolarů, což je výsledek, který zcela propadl ve srovnání s očekáváním analytiků, kteří předpovídali tržby kolem 5,8 miliardy dolarů. Pro srovnání v předchozím čtvrtletí Tesla utržila 7,2 miliardy dolarů. I kvůli slabším prodejům se automobilka Elona Muska propadla do další ztráty ve výši 702 milionů dolarů, do níž jsou započítané i jednorázové náklady ve výši 188 milionů dolarů či náklady spojené s restrukturalizací společnosti ve vyšších desítkách milionů dolarů.

model3performance

Foto: Tesla

Tesla Model 3

I tak jde o více než dvojnásobnou ztrátu oproti očekávání – šéf firmy Elon Musk již při ohlašování výsledků za minulé období tvrdil, že se mají akcionáři připravit na slabší start roku, ale až takový debakl čekal málokdo. Na vině jsou především zpožděné dodávky Modelů 3 v Evropě, Číně a konec konců i na domovském trhu ve Spojených státech. Nejhorší na tom celém je, že sotva se Tesla dostala z produkčního pekla, kdy nestíhala automobily vyrábět, tak hned přeskočila do další fáze, kdy je nezvládá včas doručovat.

Podstatná část prodaných a doručených vozů se totiž započítá až do příštího čtvrtletí, které by mělo být o poznání silnější. Tesla za první tři měsíce doručila pouze 63 tisíc kusů automobilů, což je značný pokles oproti třetímu a čtvrtému čtvrtletí loňského roku, kdy jich doručila 83 500, respektive 90 700. Musk věří, že Tesla na řešení problému s doručováním přijde včas, ale do té doby jsou její následující měsíce značně nejisté, což samozřejmě vyvolalo znepokojení i mezi akcionáři.

simona-kijonkova-zasilkovna-top

Přečtěte si takéZásilkovna jde proti České poště. Poslání balíku obstará mobilní aplikace, zákazník ho pak jen odevzdá na pobočceZásilkovna jde proti České poště. Poslání balíku obstará mobilní aplikace, zákazník ho pak jen odevzdá na pobočce

Plné vzpamatování firmy navíc dle Muska a jeho včerejšího vyjádření při oznámení výsledků v příštích měsících očekávat nemáme. I na druhý kvartál letošního roku počítá Tesla se ztrátou, a to i přesto, že plánuje doručit 90 až 100 tisíc kusů svých elektrických vozidel. Musk ovšem dodal, že si je jistý, že třetí čtvrtletí už bude opět v kolonce zisku s černými čísly. Tehdy by se naplno mělo projevit snížení ceny produkce na jeden kus vozidla a také rostoucí počet doručených automobilů.

O celkem 1,5 miliardy dolarů se také snížila finanční hotovost firmy, která ke konci roku 2018 představovala 3,7 miliardy dolarů. Zapříčiněno je to především splacením konvertibilního dluhu ve výši 920 milionů dolarů, který Tesla doplatila v průběhu března. A také negativním cash flow z posledního čtvrtletí, které operovalo s mínusem ve výši 188 milionů dolarů.

Záchrana v podobě německé továrny

I pro české zákazníky je ovšem nyní nejzásadnější především vstup Modelu 3 od Tesly do Evropy. Tam na něj již naplno začala přijímat objednávky, a dokonce i doručovat první kusy, ale s ohledem na výrobu ve Spojených státech a logistické problémy bude mít značný počet objednaných kusů zpoždění s doručením, což na náladě mezi zákazníky moc nepřidá. Tesla tak zvažuje, že by výhledově otevřela továrnu také v Německu.

Již dříve se spekulovalo, že by mohla otevřít továrnu v několika evropských zemích, ale stále nepřicházely konkrétnější informace. Německá továrna by měla pomoci s produkcí Modelu 3 a také nového Modelu Y, který přijde na trh v druhé polovině příštího roku. Jednu továrnu již Tesla v Evropě má, konkrétně v holandském Tilburgu. Nejde ale o klasickou Gigafactory, ale pouze místo, kde se finalizuje výroba Modelů S a X.

Plnohodnotná továrna, která by zvládla rychlejší produkci Modelu 3, by dávala pro Teslu v Evropě obrovský smysl. Ostatně podobně útočí Tesla i na Čínu, konkrétně Šanghaj, kde začala s výstavbou nové Gigafactory, jež má za cíl urychlit výrobu zmíněné novinky v podobě Modelu Y.

tesla-gigafactory220

Foto: Tesla

Tesla Gigafactory 2 ve Spojených státech

Tak či tak se ovšem firma Elona Muska drží a vypadá to, že se po dalším složitém období opět oklepe a překlopí se do profitu. Musk se udržení pozitivní nálady snaží i oznámením mnoha novinek, jako je třeba robotická taxislužba, kterou naznačil v průběhu tohoto týdne a kterou chce Tesla spustit již příští rok. Ke konci letošního roku má totiž mít kalifornská automobilka hotový plně autonomní systém pro auta a bude čekat pouze na jeho plné otestování a schválení. V polovině příštího roku ho má pak nasadit všem majitelům Modelu 3.

Při vyhlašování finančních výsledků zároveň Elon Musk prozradil, že se chystá zhruba do měsíce začít svým zákazníkům nabízet také nové pojištění, které prý má být mnohem zajímavější než současné alternativy na trhu. Šéf Tesly ovšem prozatím odmítl prozradit bližší podrobnosti, a tak můžeme očekávat, že detaily ohledně nového pojišťovacího produktu odhalí v následujících týdnech.

Facebook překonal očekávání a navýšil příjmy o 26 %. Stranou si nechal 3 miliardy na rekordní pokutu

facebook-mark-zuckerberg

Foto: Facebook

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg

0Zobrazit komentáře

Raketa jménem Facebook, která provozuje stejnojmennou největší sociální síť světa a zároveň pod ní spadají další služby jako Instagram, Messenger nebo WhatsApp, se, zdá se, ani přes množství skandálů, které ji potkávají, nehodlá zastavovat. V prvním čtvrtletí letošního roku Facebook dosáhl v příjmech na 15,08 miliardy dolarů, což představovalo 26% nárůst oproti stejnému období v minulém roce. To překonalo i očekávání analytiků – stejně jako nárůst z 2,32 miliardy na 2,38 miliardy měsíčně aktivních uživatelů a 1,56 miliardy aktivních uživatelů denně.

Nejen od začátku roku, ale i v průběhu loňska zažíval Facebook jeden debakl za druhým, tedy alespoň co se týče publicity směrem k veřejnosti. Ukázalo se především, že nedokázal patřičně zajistit, aby se data z největší sociální sítě nedostala do nesprávných rukou, což mělo za následek vyšetřování a narůstající nedůvěru veřejnosti. I to ovšem Facebook ustál a pokračuje dále.

Vyšetřování ohledně posledních skandálů s únikem dat ovšem není rozhodně u konce a Facebook se tak postupně připravuje na ostrý verdikt, ve kterém by mohl přijít minimálně o několik miliard dolarů. I proto se společnost Marka Zuckerberga rozhodla, že v předchozím čtvrtletí odloží ze svého zisku stranou 3 miliardy dolarů, tedy částku na kterou se odhaduje zmíněná pokuta. Vyšplhat by se ovšem mohla až na 5 miliard dolarů, což by znamenalo třetí největší pokutu pro technologickou firmu vůbec a největší pokutu od amerického úřadu FTC.

fb

Právě odložení finanční hotovosti stranou mělo vliv i na celkový profit v prvním kvartálu letošního roku. Zatímco analytici počítali se ziskem 1,63 dolaru na akcii, Facebook vykázal „pouze“ 0,85 dolaru. Pokud bychom ovšem nebrali v potaz zmíněné 3 miliardy dolarů, které ze zisku ukrojil, pohyboval by se zisk na akcii na hranici 1,89 dolaru, tedy vysoko nad očekáváním.

V prvním čtvrtletí roku 2019 jsme s rozvahou počítali s pravděpodobným započtením ztráty ve výši 3 miliard dolarů ve spojitosti s vyšetřováním úřadu FTC ohledně naší platformy a praktik kolem práce s uživatelskými daty. Odhadujeme, že by se s ohledem na tuto záležitost mohla ztráta pohybovat mezi 3 až 5 miliardami dolarů. Vše je ovšem stále v jednání a nemůžeme potvrdit ani finální výši pokuty, ani finální verdikt,komentuje celou situaci kolem obrovské pokuty Facebook ve své finanční zprávě.

lekarna-dr.max5

Přečtěte si takéLékárny Dr. Max rostou. Jejich e-shop loni vygeneroval přes 600 milionů korun a dotáhl se na největší PilulkuLékárny Dr. Max rostou. Jejich e-shop loni vygeneroval přes 600 milionů korun a dotáhl se na největší Pilulku

I přesto ovšem Facebook vydělal za první letošní čtvrtletí 2,429 miliardy dolarů. V posledním kvartálu loňského roku to bylo 6,8 miliardy a ve srovnatelném období loni, tedy na začátku roku 2018, to bylo 4,98 miliardy dolarů. Zmíněná pokuta ovšem obra, jako je Facebook, žádným způsobem neohrozí, byť se na první pohled může zdát obrovská. Facebook totiž drží v hotovosti více než 45 miliard dolarů, což pokryje nejen pokutu, ale i rostoucí počet zaměstnanců, kterých má aktuálně sociální sít již 37 773.

Stále platí, že má Facebook nejvíce uživatelů na asijskopacifickém trhu, následovaném zeměmi mimo Evropu a Severní Ameriku, a pak samozřejmě Evropou a samotnými Spojenými státy s Kanadou. Největší díl příjmů má samozřejmě stále reklama, v posledním uzavřeném čtvrtletí představovala stále více než 90 procent, další část pak mají například platby mezi uživateli.

Akcionáři si mnou ruce, alespoň prozatím

Jako raketa neroste jen samotná firma, ale také akcie Facebooku, které po oznámení výsledků zaznamenaly více než 8% nárůst. Oproti konci loňského roku, kdy se obchodovaly na hranici 124 dolarů, se Facebook blíží ke 200 dolarům na akcii, na moment ji dokonce přesáhl. To vše až po uzavření trhu, takže ještě do pozdějších hodin proběhne určitá korekce. Aktuální cena kolísá mezi 195 až 197 dolary na akcii.

Stále je navíc možné, že nakonec Facebook skončí s mnohem menší pokutou, mezi veřejností se opět otřese a pojede dál. I proto je nyní otázka, zda se budou akcionáři chovat obezřetně a část svého portfolia prodají již nyní, nebo budou čekat, kam až se cena akcií vyšplhá. Již nyní pomalu dosahuje historického maxima. Vezmeme-li navíc v potaz, že se Facebooku daří i s různými dalšími experimenty, jako třeba Stories ve Facebooku, Messengeru, Instagramu a jejich obdoba ve WhatsAppu, které každou z nich používá 500 milionů uživatelů, může to být zajímavé.