Český fintech startup Twisto nabral 300 milionů korun od zahraničních investorů. Pomohou mu v expanzi po Evropě

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

michal-smida-twisto

Foto: Twisto

Michal Šmída, zakladatel a CEO Twista

0Zobrazit komentáře

Za pět let bude platit přes Twisto ve střední a východní Evropě dva miliony lidí. Takový je plán českého fintechového startupu, který vede Michal Šmída (na úvodní fotce) a aktuálně působí především na domácí půdě a růžky vystrkuje v Polsku. Ke splnění smělého cíle a významné expanzi má Twistu pomoci 11,5 milionu eur, tedy zhruba 300 milionů korun, které do něj vkládá několik zahraničních i domácích investorů.

Hlavním tahounem investičního kola Series B je nizozemsko-britsko-singapurský fond Finch Capital, následovaný nizozemským investičním fondem Velocity Capital a připojili se také ING a UNIQA, kteří do Twista investovali již v říjnu 2017, tehdy to bylo pět milionů eur. Jedním z investorů je také opět tuzemská investiční skupina Enern, která Twisto spolu s Michalem Šmídou a Mitonem zakládala. Právě i jablonecký Miton a také bývalý polský bankéř Cezary Smorszczewski drží ve firmě podíl.

twisto-card

Foto: Twisto

Twisto karta

Naopak další dosavadní podílníci, zakladatel Rohlik.cz Tomáš Čupr a finančněporadenská společnost Partners Petra Borkovce, z Twista po poslední investici odchází. Nově vstupující fondy jejich podíly odkoupily za 2,5 milionu eur (65 milionů korun) a celková výše transakce tak přesáhla 14 milionů eur, tedy 360 milionů korun. Vedle peněz ovšem přinášejí Finch Capital a Velocity Capital také potřebné zkušenosti, které se budou Michalu Šmídovi a jeho týmu velmi hodit.

Potenciál ovládnout celý region

Podobně jako před necelými dvěma lety pomohla investice od ING Ventures a Uniqa Ventures při vstupu na polský trh, kde se Twisto postupně etablovalo s rychlou platbou v e-shopech a letos se chystá rozšířit své služby, mají nyní pomoci noví investoři v další expanzi. „Díky nově získaným prostředkům budeme jak dále investovat do rozvoje v České republice a Polsku, tak se zároveň soustředit na expanzi ve střední a východní Evropě,“ hlásí Šmída.

Podle Amana Gheie, principála fondu Finch Capital, kde se stejně jako ve Velocity Capital zaměřují takřka výhradně na finanční startupy po celém světě, představuje Twisto firmu s obrovským potenciálem. „Region střední a východní Evropy je v rámci fintechu opomíjeným trhem, a to jak globálními fintechovými startupy, tak také mezinárodními investičními fondy. Delší dobu jsme zvažovali vstoupit do společnosti, která má potenciál ovládnout tento region, což jsme našli v Twistu,“ je přesvědčen Ghei.

twisto-team

Foto: Twisto

Tým Twisto

Následující měsíce se ponesou nejen v expanzním duchu, ale Twisto chystá i novinky do své aplikace. Tuzemský fintech spustí například očekávanou možnost v podobě nahrání si vlastních peněz, což ocení především ti zákazníci, kterým nevyhovuje kredit. Pro platbu v e-shopu už v Česku využilo Twisto přes půl milionu lidí, účet má přes 60 tisíc zákazníků a v letošním roce Michal Šmída plánuje, že poprvé skončí v zisku.

Letos u zákazníků bodovalo Twisto i tím, že bylo v první vlně firem, které v Česku spustily Apple Pay, a získalo mnoho klientů z bank, kteří tuto platební službu zatím nepodporují. S Twistem totiž nemusí měnit banku. S Apple Pay už v Twistu platí 10 tisíc klientů a ještě v letošním roce by měla být spuštěna také podpora pro Google Pay.

doconomy-card

Přečtěte si takéKreditní karta od švédského Doconomy spočítá, jaké mají vaše nákupy dopad na životní prostředíKreditní karta od švédského Doconomy spočítá, jaké mají vaše nákupy dopad na životní prostředí

Po posledním investičním kolem Series B má Twisto nabráno dohromady již 21 milionů eur (540 milionů korun), přičemž dalších 15 milionů eur (385 milionů korun) získalo v úvěrech na pracovní kapitál, které slouží především k financování nákupů zákazníků. V letošním roce se má i vzhledem k plánovanému růstu několikanásobně zvýšit objem transakcí, jež přes Twisto protečou, a to až do výše 2,5 miliardy korun.

twisto-payment-eshop

Foto: Twisto

Placení v e-shopu přes Twisto Pay

Kreditní karta od švédského Doconomy spočítá, jaké mají vaše nákupy dopad na životní prostředí

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

doconomy-card
0Zobrazit komentáře

Jedním z aspektů ekonomického systému západního světa je možnost kompletně disponovat vlastními finančními prostředky. Švédský fintechový startup Doconomy tuto ideu přizpůsobuje současnosti, v níž je podle OSN nutné o polovinu snížit globální produkci oxidu uhličitého, jinak nastane nezvratná klimatická krize. Doconomy proto představuje aplikaci a kreditní kartu DO Black, které omezí utrácení podle toho, jaké množství skleníkových plynů zakoupené produkty vyprodukovaly.

Podle mnohých jsou klimatické změny nejdůležitějším tématem současnosti a dokonce jednou z největších výzev, které kdy lidstvo čelilo. Je tedy nutné, aby se každý zamyslel nad způsobem, jakým může snižovat množství oxidu uhličitého vypouštěného do atmosféry a minimalizovat už probíhající změny ekosystémů po celém světě a předejít jejich zániku. To ovšem vyžaduje potenciálně velkou investici vlastního času do získávání informací o dopadech různých životních stylů na ekosystém planety.

DO Black main

Služba vyvinutá švédským startupem Doconomy může tento proces podstatně zjednodušit, jelikož nakupované produkty a služby přímo spojuje s množstvím oxidu uhličitého spojeného s jejich produkcí a užíváním. Kreditní karta DO a stejně pojmenovaná aplikace uživatelům poskytuje přehled o nákupech provedených jejím prostřednictvím a také jejich dopadu na přítomnost skleníkových plynů v atmosféře. Při nakupování pak nedovolí překročit denní limit stanovený právě podle produkce oxidu uhličitého.

Nakupování podle dopadu na klimatické změny

To znamená, že limit není spojený s konkrétním finančním obnosem, ale s dopadem kupovaných produktů na životní prostředí. Na zadní straně kreditní karty je ve spojitosti s tím vytištěna věta: „Beru zodpovědnost za každou provedenou transakci, abych pomohl chránit planetu.“

V centru celé služby stojí tzv. Åland Index, systém pro výpočet množství oxidu uhličitého, který je s daným produktem spojen. Ten byl vyvinut finskou bankou Ålandsbanken ve spolupráci s vydavatelem kreditních karet Mastercard a poradenskou společností KPMG.

Doconomy Infographics

Åland Index je schopen poskytnout informaci o produkci oxidu uhličitého pro každou transakci individuálně a vychází při tom z kombinace dat od partnerských společností Ålandsbanken, finančních trhů a kategorií produktů vydavatelů kreditních karet (např. obchod s oblečením, čerpací stanice apod.). Informace o ekologickém dopadu pak uživatel zjistí v příslušné aplikaci.

Registrovaní uživatelé dostanou bezplatný účet s přehledem transakcích a množství skleníkových plynů, které zakoupené produkty generují. Jeho důležitou součástí jsou také informace o projektech spojených s klimatickými změnami podporovaných OSN a doporučení investic s pozitivním vlivem na ekosystém planety.

Kreditní karta s recyklovaným inkoustem

Patricia Espinosa, výkonná tajemnice Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (UNFCCC) řekla, že je důležité, aby státy a firmy pracovaly na omezování negativních dopadů na životní prostředí a aby se k těmto snahám mohli připojit i jednotlivci: „Lidé na životní prostředí ve svých každodenních životech myslí také, což zahrnuje informovaná rozhodnutí o tom, co kupují […] Proto s potěšením vítáme tuto iniciativu, které se Doconomy zhostilo.“

Doconomy se k zodpovědnému přístupu ke klimatickým změnám nesnaží jen podněcovat své zákazníky, ale bere v úvahu i svou vlastní činnost. Proto je nabízená kreditní karta DO Black vyrobena z přírodních materiálů a pro tisk informací na kartě byl použit Air Ink, inkoust vyrobený z recyklovaných částic znečištěného ovzduší, tedy uhlíkových sazí ve výfukových plynech spalovacích motorů a kouři z komínů.

doconomy-card-bio

Účet u Doconomy nabízí také zákaznické výhody v podobě vrácení části útraty u některých partnerských prodejců. Tyto vrácené peníze jsou označeny jako „DO credits“ a zákazníci je mohou investovat do projektů OSN snižující emise oxidu uhličitého nebo do udržitelných fondů. Projekty OSN se z velké části zaměřují na snižování emisí v rozvojových zemích, například stavbě větrné farmy v Madhjapradéši v Indii a nahrazování tradičního vaření na ohni efektivními vařiči v Malawi.

marinelayer

Přečtěte si takéMódní značka Marine Layer sbírá a recykluje stará trika. Vyrábí z nich nové kusy, které znovu prodáváMódní značka Marine Layer sbírá a recykluje stará trika. Vyrábí z nich nové kusy, které znovu prodává

„Prostřednictvím naší spolupráce s UNFCCC a firmou Mastercard umožní DO lidem přispět k cíli snižování uhlíkových emisí do roku 2030 a dále,“ uvedla ředitelka Doconomy Nathalie Greenová a Niclas Svenningsen, který pod hlavičkou UNFCCC řídí Global Climate Action, dodal: „Řešení DO představuje nový a neotřelý způsob, jak problém klimatické změny bezprostředně přiblížit spotřebitelům, což je jeden ze strategických cílů naší činnosti v rámci projektu Global Climate Action.“

Služba a aplikace Doconomy bude v květnu spuštěna ve Švédsku a kreditní karta bude dostupná o měsíc později. Od října se firma plánuje rozšiřovat do dalších zemí s prioritou v Evropské unii a v první čtvrtině příštího roku i mimo ni. V minulém roce v Praze proběhla prezentace firmy a zástupci Doconomy nyní pro CzechCrunch sdělili, že na seznamu, kam se služba výhledově rozšíří, je i Česká republika.