IKEA chystá rostlinnou zmrzlinu a burger. Testuje i veganskou verzi populárních masových koulí

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

ikea-cerny-most-praha2

Foto: Arch.Design

IKEA Černý Most

0Zobrazit komentáře

Do obchodních domů IKEA se chodí zejména za nábytkem a bytovými doplňky, nicméně největší prodejce nábytku na světě se dlouhodobě zaměřuje také na další služby. Zákazníci mají návštěvu jeho obchodů spojenou mimo jiné i s konzumací švédských specialit a některé potraviny, které u nás často jinde nekoupíte, IKEA i sama prodává. A podobně jako v jiných oblastech i tady reaguje na nejnovější trendy.

Švédský nábytkářský gigant chce mimo jiné své zákazníky inspirovat k udržitelnějšímu a zdravějšímu stylu života. Proto vytvořil speciální mobilní aplikaci a týká se to také jídla. Ve svých bistrech a restauracích IKEA ročně obslouží jen v Česku 5,3 milionu zákazníků, a tak mohou mít její kroky reálný vliv.

V loňském roce populární prodejce, který má v Česku dva velké obchodní domy v Praze (a jeden pop-up v centru zavírá) a po jednom v Brně a Ostravě, představil vegetariánskou verzi svého hot dogu a od dubna si ho pak zákazníci mohou koupit domů i v mražené podobě. Jedno téměř půlkilové balení rostlinného hot dogu s názvem Korvmoj vyjde na 75 korun.

Hot dog jako zelenina

Sama IKEA píše, že „zeleninový hot dog by měl chutnat přesně jako zelenina“, protože nic jiného než zeleninu ani neobsahuje. Oproti klasickému párku má rostlinná varianta méně tuku i kalorií a skládá se z kousků kapusty, čočky, quinoy, cibule a mrkve. Jelikož neobsahuje žádné přísady živočišného původu, ocení ho vegetariáni i vegani.

Udržitelná varianta hot dogu má navíc pro švédskou firmu i vyšší symboliku, jelikož hot dogy ve svých obchodech prodává už do roku 1980. Tehdy ho začal Ingvar Kamprad, zakladatel značky IKEA, prodávat za 5 švédských korun, což bylo o polovinu méně, než kolik stál hot dog u švédské konkurence, a dnes je paradoxně právě IKEA jedním z největších prodejců hot dogů – ročně jich prodá přes 100 milionů.

vegetarian-hot-dog-ikea2

Vegetariánský hot dog od IKEA

„Snažíme se nabízet zákazníkům zdravější a k planetě šetrnější varianty jídel. V roce 2015 jsme do nabídky zařadili vegetariánské kuličky, loni jsme představili vegetariánskou verzi hot dogu a v tomto směru hodláme pokračovat. Od června budeme nabízet zákazníkům veganskou točenou zmrzlinu, v létě přibude do nabídky rostlinný burger pro děti,“ prozrazuje pro CzechCrunch Soňa Knaiflová, Country IKEA Food Manager.

Gustafson-Porter-Bowman-eiffel-tower4

Přečtěte si takéProstory kolem Eiffelovy věže se do roku 2024 promění ve vůbec největší zahradu v PařížiProstory kolem Eiffelovy věže se do roku 2024 promění ve vůbec největší zahradu v Paříži

Nejprve se zastavme u veganské točené zmrzliny. IKEA již nyní ve svých bistrech nabízí populární točené zmrzliny s mléčným základem, ale nová varianta bude opět udržitelnější a osloví vegetariány i vegany. Potravinoví inženýři v laboratořích testovali různé varianty zmrzliny založené na ovsu, sóje či ovoci a již brzy ji budou moci ochutnat i zákazníci.

plant-base-ice-cream-ikea

Veganská zmrzlina od IKEA

Velké změny se pak mají dotknout i masových kuliček, které patří v nabídce žlutomodrých restaurací k těm vůbec nejznámějším a nejvyhledávanějším pokrmům. „V tuto chvíli probíhá testování veganských masových kuliček mezi zákazníky na několika trzích, mezi které Česká republika nepatří. Čekáme na výsledky tohoto testování, a poté budeme moci zákazníkům nabídnout více informací, zda se veganské kuličky objeví i v českých obchodních domech IKEA,“ doplňuje Soňa Knaiflová.

Od příštího roku bez jednorázových plastů

Veganské masové kuličky jsou výsledkem postupného rozšiřování nabídky nad rámec tradičního masa. Nejprve IKEA v roce 2015 nabídla vegetariánské a kuřecí koule a loni představila také alternativu s lososem či treskou. Nyní pracuje na úplně nových kuličkách, které jsou místo masa vyrobené z rostlinných proteinů. Na tradičních švédských koulích si tak zřejmě již brzy budou moci opět pochutnat i vegani.

Udržitelný způsob fungování, které je šetrnější k životnímu prostředí, IKEA demonstruje také prostřednictvím svého plastového sortimentu a doplňků, které postupně vyřazuje z nabídky. „Od srpna přestaneme v restauracích a bistrech používat jednorázové plastové jednorázové talíře, kelímky, příbory a další potřeby a místo toho budeme nabízet recyklovatelnou rozložitelnou variantu. Od 1. ledna 2020 pak vymizí z celého našeho sortimentu jednorázové plastové výrobky,“ dodává Soňa Knaiflová.

meat-balls-ikea

Foto: IKEA

IKEA má několik masových i nemasových variant svých populárních kuliček

vegan-meat-balls-ikea

Veganské masové kuličky od IKEA

Český výrobce müsli Mixit za uplynulý rok utržil rekordních čtvrt miliardy korun a jde do Maďarska

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mixit-tomas-huber-martin-wallner-top

Spoluzakladatelé Mixitu Tomáš Huber a Martin Wallner

0Zobrazit komentáře

Již osm let prodává tuzemský Mixit ve svých tradičních tubusech různé druhy müsli a kaší a uplynulý fiskální rok, který skončil v březnu, pro něj byl dosud tím vůbec nejúspěšnějším. Pražská firma během něj utržila 248 milionů korun, což představovalo růst tržeb o 28 procent. Svůj růst chce letos Mixit potvrdit i expanzí do Maďarska, které bude po České republice, Slovensku a Polsku čtvrtou zemí, kde se jeho produkty objeví.

Mixitu se daří pravidelně růst z několika důvodů. Jednak v posledních letech významně optimalizoval svou výrobu a další procesy, neustále přichází s novými produkty a také je o něj větší zájem i za hranicemi. Růst byznysu potvrdila loňská předvánoční špička, kdy z výrobní linky v pražské Michli poprvé v historii odcházelo přes 10 tisíc tubusů s müsli a kašemi denně.

mixit-web

„V uplynulém roce jsme se soustředili především na naši centralizovanou výrobu a expedici. Instalovali jsme dvě nové výrobní linky a změnami v procesech se nám podařilo stlačit chybovost blízko k nule,“ komentuje výsledky Mixitu za uplynulý fiskální rok Martin Wallner, který firmu založil spolu s Tomášem Huberem (na úvodní fotce zleva).

I vzhledem ke zmíněným vylepšením je prý firma připravena na další růst a zároveň díky tomu dokázala za uplynulý rok představit hned 43 nových produktů a také tři úplně nové produktové řady. Nově mohli zákazníci kupovat také oříšková másla Mixitelly, nápoje Drink Mixit a slanou oříškovou řadu a v nejednom z nich se česká firma věnovala moderním trendům jako paleo, veganství či ekologie.

mchive-mcdonalds

Přečtěte si takéVe Švédsku postavili nejmenší pobočku McDonald’s. Slouží jako nápaditý včelí úlVe Švédsku postavili nejmenší pobočku McDonald’s. Slouží jako nápaditý včelí úl

solarni-panel

Přečtěte si takéVelká rána pro solární byznys. V úpadku je pionýr oboruVelká rána pro byznys se soláry na střechách domů. V úpadku je pionýr oboru s miliardovými tržbami

Byznys Mixitu navíc podpořila i nová služba Klub předplatitelů, která za necelý rok od spuštění hlásí už téměř 3 tisíce členů a do konce roku 2019 je v plánu získat ještě alespoň jednou tolik. Úspěšně firma otestovala také vlastní výdejní automaty a pak je tu zmíněné zahraničí.

Nejvíce Mixit táhne Polsko, kde meziročně vyrostl o 192 % (v Česku to bylo o 22 %). Podíl slovenského e-shopu zase tvoří už 14 % celkových tržeb. I v následujícím roce mají růst táhnout především zahraniční trhy, nově s Maďarskem. Tam by se Mixit rád dostal do dvou let do černých čísel. „Našim cílem je dostat se v Maďarsku do dvou let do černých čísel, ale tajně doufáme, že se nám to podaří dříve,“ doplňuje kolem spuštění Mixit.hu druhý ze zakladatelů Tomáš Huber.