Elektromobil Lightyear One ujede na jedno nabití přes 700 kilometrů. Dobíjí se i ze slunečních paprsků

Lightyear One

Foto: Lightyear

Elektromobil Lightyear One

0Zobrazit komentáře

Automobilový průmysl prochází v současné době zásadními změnami, které se týkají především nových způsobů řízení vozidla za využití autonomních technologií a také hledání bezemisních pohonných systémů nahrazujících konvenční motory. V podstatě každá automobilka již dnes nabízí, nebo v horizontu několika let plánuje nabízet hybrid či elektromobil.

Najdou se však i takoví výrobci, kteří vidí budoucnost v alternativních řešeních. Příkladem může být Toyota a její program na vývoj automobilů s vodíkovým pohonem a poslední dobou přibývá také výrobců, kteří vidí potenciál ve slunečních paprscích.

Mezi ně patří například německý startup Sono Motors, který pracuje na svém solárním elektromobilu Sion, a solární panely se objeví také na připravovaném SUV společnosti Fisker.

Lightyear One

Foto: Lightyear

Elektromobil Lightyear One

Mezi automobilky pracující s technologií solárních panelů patří i společnost Lightyear, která má s výrobou solárních vozů bohaté zkušenosti. V minulosti se jí podařilo s vozy Stella a Stella Lux několikrát vyhrát World Solar Challenge, což je závod, kterého se účastní pouze vozy na solární pohon.

Tajemstvím úspěchu startupu založeného studenty z Technické univerzity v Eidhovenu bylo zkonstruování vozů z extrémně lehkých materiálů, jako je hliník či karbon, díky kterým byly vozy schopné dojet extrémně daleko.

Veškeré zkušenosti nabyté v soutěži se společnost rozhodla přetavit do nového projektu, kterým však již není studentské vozítko, jehož jediným cílem je dojet co nejdále, ale plnohodnotný osobní vůz využívající solární technologie. Výsledkem jejich snažení je Lightyear One, poměrně působivý pětimístný elektromobil s extrémně aerodynamickým designem, který by měl nabídnout dojezd až 725 kilometrů.

Lightyear One

Foto: Lightyear

Elektromobil Lightyear One

Lex Hoefsloot, spoluzakladatel a generální ředitel Lightyear, během odhalení vozu v nizozemském Katwijku řekl: „Tento okamžik představuje novou éru cestování vozem. Dva roky snění, přemýšlení a tvrdé práce vedly k tomuto důležitému okamžiku, který je obrovským skokem směrem k dosažení čisté mobility dostupné všem.“

Inovativní technologie solárních článků

Ve voze je možné nalézt čtveřici nezávislých elektromotorů umístěných v kolech vozu. Celkový výkon vozu není znám, známe však jeho akcelerační schopnosti, kdy je vůz z 0 na 100 km/h schopen zrychlit za 10 sekund.

Stejně tak nebyla potvrzena ani kapacita baterie vozu, nicméně největší zajímavostí je, že ji má být možné nabíjet skrze solární panely umístěné na karoserii vozu. Navíc články, které panely tvoří, fungují nezávisle, což znamená, že v momentě, kdy je část panelů zastíněna, osvícená část článků nadále vyrábí energii a vůz dobíjí.

Tesla Truckla-Simone Grietz

Přečtěte si takéPopulární youtuberka už nechtěla čekat na pick-up od Tesly, tak si vytvořila vlastní z Modelu 3Populární youtuberka už nechtěla čekat na pick-up od Tesly, tak si vytvořila vlastní z Modelu 3

Výkon článků by měl podle výrobce poskytovat možnost dobít baterie za hodinu až na 12 kilometrů dojezdu. Nevypadá to jako příliš velké číslo, ovšem podle výpočtů Lightyearu ten, kdo má průměrný roční nájezd 20 tisíc kilometrů a jezdí pouze po Česku, dokáže s vozem při tuzemských podnebných podmínkách najet přibližně 40 % tohoto nájezdu jen na solární energii.

Automobil by měl navíc zvládnout i 60kW rychlonabíjení, díky čemuž nebude řidič trávit dlouhé desítky minut čekáním na to, než se automobil nabije. Lightyear má v plánu automobil začít dodávat začátkem roku 2021 a prvních 100 kusů ze speciální edice je již zarezervováno. Zájemci při rezervaci složili zálohu ve výši 119 tisíc eur (přibližně 3 miliony korun).

Celková částka, za kterou je vůz prodáván, činí 149 tisíc eur (zhruba 3,8 milionu korun). Další tisícovka zájemců bude muset složit zálohu ve výši 19 tisíc eur (téměř půl milionu korun). Cena vozu skutečně není malá, a proto Lightyear nabízí možnost leasingu při platbě 1 879 eur měsíčně (48 tisíc korun). Je tedy jasné, že tento automobil není záležitostí pro široké masy.

Lightyear One

Foto: Lightyear

Elektromobil Lightyear One

Lightyear One

Foto: Lightyear

Elektromobil Lightyear One

Lightyear One

Foto: Lightyear

Interiér elektromobilu Lightyear One