Československý Domotron nabírá 100 milionů korun a kupuje největšího konkurenta v chytrých domech v Česku
Chytrou žárovku, zásuvku nebo třeba reproduktor už má dnes doma mnoho lidí. Mít skutečně chytrý dům je ovšem ještě stále trochu jiná kategorie. Na ovládání veškerých domácích technologií, které spolu vzájemně spolupracují a komunikují, se soustředí československá firma Domotron, která nyní ve svém byznysu pořádně šlápla na plyn.
Se stavbou chytrých domů začal Domotron v roce 2012. Samotné domy sice napůl česká a napůl slovenská firma nestaví, ale přichází do nich se svým komplexním systémem, který obsahuje hardware, software a na ně navázané služby, díky nimž pak dokáže majitel ovládat a řídit vše od osvětlení a stínění přes topení, chlazení, rekuperaci až po zabezpečovací systémy nebo závlahu zahrady.
Jedná se tedy o mnohem vyšší úroveň, než když si pořídíte chytrou žárovku a ovládáte ji přes telefon nebo chytrý reproduktor se Siri či Alexou. Domotron vyvíjí komplexní systém, s nímž je třeba počítat už při stavbě celého domu, jelikož je třeba natahat desítky metrů kabelů, propojit všechny spotřebiče, zabudovat senzory a připravit místo na centrální jednotku.
V roce 2017 uvěřil velkému potenciálu chytrých a automatizovaných domů český podnikatel a bývalý spolumajitel Škody Transportation Tomáš Krsek. Prostřednictvím svého investičního fondu Bohemia Venture Capital, který řídí Přemysl Rubeš, koupil v Domotronu za 20 milionů korun 35% podíl. A jak se nyní ukazuje, byl to teprve začátek.
Domotron se začal i díky Krskovým penězům rychleji rozvíjet, dnes vedle Česka a Slovenska působí také v Rakousku a Německu a chce jít dál. Jak pro CzechCrunch prozradil spoluzakladatel a CEO Domotronu Alex Janušek, v roce 2018 firma utržila 20 milionů korun, přičemž na objednávkách měla ještě o 10 milionů korun více. Současný prodejní cyklus Domotronu je totiž dlouhý. U jednotlivých domů jde o 12 až 15 měsíců, u developerských projektů až 3 roky.
V letošním roce by se už nicméně chtěl Domotron v tržbách dostat přes 60 milionů korun, a to i díky nové akvizici. Československá technologická firma oznámila velký nákup konkurenčního Haidy, které bylo dosud jedničkou v Česku.
S loňským obratem kolem 30 milionů korun a smluvními závazky v hodnotě kolem 60 milionů korun nyní Haidy kompletně přechází pod Domotron, který se tak stane největším hráčem mezi dodavateli inteligentních domácností v České republice a na Slovensku.
Masový produkt pro celý svět
Cena, za kterou Domotron konkurenční firmu koupil, není oficiálně známa, ale podle informací CzechCrunche plánuje dát Domotron do českého byznysu s novostavbami zhruba 20 až 30 milionů korun, což by mělo pokrýt jak nákup Haidy, tak i další rozvoj firmy.
„Haidy má v konceptu chytré domácnosti velmi podobnou filozofii jako my a stejně jako Domotron i Haidy vidí budoucnost domácí automatizace v odstranění potřeby programování jednotlivých projektů na míru. Rozhodli jsme se spojit síly a využít tak nejen obchodní synergii, ale sdílet i naše know-how a zkušenosti, abychom mohli našim zákazníkům přinést nejlepší smart home na světě,“ vysvětluje Alex Janušek, CEO Domotronu.
Spojení s Haidy má být klíčové pro spuštění nového produktu pro masový trh, na němž chce Domotron s novými kolegy zúročit své více než desetileté zkušenosti na trhu s chytrou domácností a její automatizací. Během nich Domotron realizoval projekty u více než 300 individuálních zákazníků a dalších 10 velkých developerských projektů. Haidy má za sebou dalších více než 400 zákazníků.
„Během podzimu bychom chtěli představit zcela nový produkt, který nebude mířit jen na trh novostaveb, ale bude si jej moci pořídit úplně každý a v okamžiku tak proměnit svoji domácnost na opravdový smart home,“ říká Alex Janušek s tím, že vysoce škálovatelný produkt má pomoci Domotronu k dlouhodobě plánované expanzi do celého světa.
„Pokud chceme udělat díru do světa, musíme mít produkt pro masový trh,“ doplňuje pro CzechCrunch Janušek, který přiznává, že právě to bylo nejzásadnější zjištění Domotronu v posledních letech, který by býval do světa vyrazil již dříve. Produkt zaměřený pouze na novostavby ale nebyl tak dobře škálovatelný, a tak přijde plánovaná expanze až nyní. Nejprve chce Domotron otevřít showroom v Nizozemsku, v přípravě je otevření Indie a jedná se o dalších trzích.
To celé by nicméně nebylo možné bez dostatečného finančního zázemí, které již Domotron vytváří. Už akvizice Haidy je totiž součástí nového investičního kola Series A, v rámci něhož chce československá firma nabrat až 100 milionů korun, respektive 3 až 4 miliony eur.
První 1 milion eur už má Domotron zajištěný znovu od Bohemia Venture Capital, který v rámci seedu vložil 800 tisíc eur a nyní poskytuje další finanční injekci. Další peníze podle Alexe Januška dorazí na podzim. Domotron je dříve nepotřebuje, protože právě na podzim bude dokončovat nový produkt a půjde s ním na globální trh, na což bude peníze potřebovat.
„V současnosti jsme již významnou část investice získali od našeho seedového investora, českého fondu BVC, a jsme v jednání s několika potenciálními dalšími českými i zahraničními investory, kteří mají zájem do rozjetého kola přistoupit,“ upřesňuje investiční strategii spoluzakladatel a CFO Domotronu Martin Budaj. Do konce roku tak o jeho firmě ještě zřejmě uslyšíme.