I ty nejkonzervativnější značky se mění. Dětské motorky od Harley-Davidson dokazují, že na nostalgii už není čas
Harley-Davidson se pouští i do dětských motorek
Když Tesla představila svůj první elektromobil, všichni ji vnímali pouze jako producenta hravého Roadsteru s alternativním pohonem určeného pro milionáře, kteří nevědí, co s penězi. Málokdo v té době tušil, že se Tesla stane průkopníkem zcela nové technologie, která za necelých dvacet let výrazně promění tvář automobilového průmyslu.
Automobilový průmysl v posledních letech výrazně ovlivňuje elektromobilita a segment Sport Utility Vehicle, tedy sportovně užitková vozidla známá pod zkratkou SUV. Obě novinky začaly mít ve světě vozů velkou váhu a dnes se dá v podstatě říci, že automobilka, která nemá ve svém portfoliu elektromobil či SUV, jako by nebyla.
Elektromobily a SUV zcela pochopitelně představily takové značky, jako je Hyundai, Volkswagen, Ford, Škoda či Renault. Má je i Audi, Mercedes či BMW, což je taktéž zcela pochopitelné. Ovšem elektromobily a velká SUV začínají nabízet i takové značky, u kterých novinky popírají jejich dlouho budovanou produkční filozofii.
Jedná se o takové výrobce, jež mají svou mnohaletou výrobní tradici postavenou na přidané hodnotě, kterou zákazník s jejich vozem dostává. Řeč je především o britských a italských tradičních výrobcích, jako je Aston Martin, Lotus, Rolls-Royce, Bentley, Lamborghini či Ferrari. Ano, všichni tito výrobci automobilů s neuvěřitelnou duší mají, nebo plánují do své nabídky zahrnout velké SUV či rychlý elektromobil.
SUV jen přes mou mrtvolu
Přitom celá řada z nich dávala původně jasně najevo, že něco takového od nich zákazníci očekávat nemohou, protože ani sportovně užitkové vozy, ani elektrické motory nejdou s jejich konzervativním přístupem k automobilům dohromady. Jedním z největších odpůrců byl Sergio Marchionne, generální ředitel Ferrari, který prohlásil, že společnost bude vyrábět SUV jen přes jeho mrtvolu, a dokonce prosil zákazníky, aby si nekupovali elektrické Fiaty.
O několik let později se pomalu, ale jistě finišují práce na SUV se vzepjatým hřebcem ve znaku a společnost vyvíjí i vlastní elektrický hypersport.
Filozofie burácejících spalovacích motorů a ladných křivek vozů přikrčených co nejvíce u země je tak zřejmě zcela pryč. Paradoxní na celé věci je to, že to byl právě zákazník a milovník značky, který ji k těmto krokům donutil.
Důkazem je například obrovský prodejní úspěch Lamborghini Urus, se kterým automobilka nestíhá uspokojovat poptávku, díky Bentayze přemýšlí Bentley nad výrobou ještě většího SUV a Cullinan Rolls-Roycu způsobil nutnost nabrat několik stovek nových zaměstnanců, protože je o něj taktéž obrovský zájem.
Vypadá to tedy, že ústup tradice byl nezbytným vývojem, kterému se v konečném důsledku nešlo vyhnout, což může dokládat i současná situace, v níž se nachází Aston Martin. Britská ikona se dostala do finančních problémů a chystané SUV DBX tak nejspíše bude hrát klíčovou roli v její záchraně.
Odrážedla a koloběžky
SUV a elektřina však nejsou tím jediným, čím v poslední době některé renomované značky opouštějí od svých zaběhlých tradic. Mnoho tradičních automobilových producentů se v poslední době pouští i do výroby nejrůznějších dopravních prostředků, které mají s vozy společná snad jen loga svých výrobců.
Již jsme psali například o koloběžkách od Audi či BMW, jejichž cena je, mírně řečeno, vyšší. Svou koloběžku prodává také Seat, nedávno představila koncept elektrokola i česká Škoda Auto. A rozhodně nesmíme zapomenout na růžové odrážedlo s logem automobilky na přídi, u kterého lze jen těžko věřit, že se jedná o oficiální produkt mnichovské klasiky.
Svou trochou do tohoto podivného mlýna nyní přispěl další tradiční výrobce, kterým je americký Harley-Davidson. Výrobce motocyklů z Milwaukee, jehož tradice sahá až do roku 1903, nejdříve podlehl tlaku trhu a vyvinul model LiveWire, který je jeho vůbec prvním motocyklem s čistě elektrickým pohonem.
Tato novinka se jistě nelíbila celé řadě prošedivělých motorkářů s bundou Hells Angels, kteří celý život strávili v sedle svého benzínového Harleye. To však ještě netušili, že Harley pracuje na další zajímavosti, která nemá se starým dobrým chopperem společného už vůbec nic.
Kus amerického železa
Svou železnou „Harleyku“ si nyní mohou pořídit i děti, pro které značka připravila model IronE12. Ten má výšku sedadla 33 centimetrů nad zemí, váží 7,7 kilogramu a je určen pro děti od tří do pěti let. A pro starší je připraven model IronE16 s váhou 8,6 kilogramu, výškou sedla 40 centimetrů od země, který je určen pro děti ve věku 5 až 7 let.
Oba modely disponují pevnou přední vidlicí a elektrickými nábojovými motory v kolech s bateriemi, jejichž kapacita vystačí na 30 až 60 minut dovádění.
Harley neuvedl přesné informace o tom, jak silná jeho dětská kola jsou, ovšem prozradil, že výkon půjde nastavit do barevných zón – červené, žluté a zelené. Model IronE16 v zeleném režimu by měl dosahovat rychlosti 17,7 kilometru v hodině, což stačí na to, aby vám vaše pětileté dítě velice rychle zmizelo z dohledu. Cena menšího modelu je 649 dolarů (přibližně 15 tisíc korun) a cena většího 699 dolarů (přibližně 16 tisíc korun).
Možná se ptáte, proč to Harley dělá. Jedno vcelku rozumné vysvětlení se nabízí. Značce totiž začínají stárnout zákazníci, kterými jsou nejčastěji právě oni prošedivělí odpůrci elektromobility. Takováto kola by mohla být způsobem, jak nalákat mladou generaci jezdců, kterým se značka Harley-Davidson zavrtá pod kůži již v dětském věku, což způsobí, že ji budou vyhledávat i v dospělosti. To by však Harley nesměl přijít s další sérií elektrokol, která již není mířena na ty nejmladší, ale jedná se o standardní elektrokola.
Hledání ztraceného času
Harley je představil na výročním setkání investorů, jak informoval magazín Electrek, a podle plánů to vypadá na hned tři různé modely, s rozdílným řešením rámů, které se hodí buď do města, nebo spíše do terénu.
Harley-Davidson byl vždy o specifických tvarech a designu motorek, tvar a design najdeme i u těchto kol, ovšem s motorkami výrobce toho nemají příliš společného. Na představeném prototypu je sice několik zajímavých technických řešení, jako je pouze jedna páčka brzdného systému či velmi malý prostor pro uložení baterie, nicméně i přesto se stále jedná o obyčejné, ryze účelové elektrokolo.
Opět tedy vyvstává otázka, zda to má Harley zapotřebí. A opět by se mohlo nabízet vysvětlení. Jak již bylo řečeno výše, Harley postupně přichází o zákazníky, což se projevuje na prodejích. Rok 2017 přinesl nejhorší prodejní výsledky za posledních šest let a značce se příliš nedařilo ani v roce následujícím.
Reakcí na tento vývoj je právě elektrický motocykl LiveWire a elektrokola by mohla být dalším krokem, jak oslovit zcela nové zákazníky. Dost možná je právě toto hlavním důvodem, proč s podobnými dopravními prostředky přicházejí i další výrobci, kteří chtějí zaujmout nové zákazníky, hledají další možnost uplatnění na trhu, nebo chtějí zužitkovat výrobní technologie, kterými disponují. Nic z toho však stále nevysvětluje ono růžové odrážedlo společnosti BMW.
Musíme si tedy pomalu zvykat, že i v automobilovém průmyslu se časy mění a že to, co fungovalo v minulém století, rozhodně nemusí fungovat i nyní. Výrobci musí být dostatečně flexibilní a reagovat na požadavky trhu, jinak by také mohli skončit v propadlišti dějin. Je rozhodně lepší mít elektrický Harley a rudě červené luxusní SUV než žádný Harley a žádné Ferrari.