V Thajsku ho kokosy vyléčily po bouračce. Teď s nimi chce Filip Říha pod značkou Wild & Coco dobýt Evropu
Filip Říha, zakladatel Wild & Coco
Spousta lidí možná vnímá kokos jako exotickou surovinu, se kterou se dostane do kontaktu velmi sporadicky při pečení nebo během dovolené u moře. Jsou ale i tací, pro něž je kokos součástí každodenního života a nezbytnou součástí zdravého a vyváženého jídelníčku i ve střední Evropě.
Filip Říha objevil kouzlo kokosu před několika lety, když se s touto surovinou ve vetší míře setkal po vážné nehodě na motorce v Thajsku. Tehdy odmítl být operován a místo toho nasadil přísnou očistu, kdy po dobu jednoho týdne nekonzumoval nic jiného než kokosy. Když zjistil, jak neuvěřitelný účinek kokosový detox na jeho tělo měl, rozhodl se, že to musí ukázat i doma v Čechách.
Tehdy k nám začal dovážet kvalitní mladé kokosy ze Srí Lanky a pod značkou Mladý kokos je prodával na různých sezónních akcích. Jeho byznys se ale rozjel natolik, že se brzy rozhodl portfolio svých produktů značně rozšířit a nakonec firmu i přejmenovat, aby její název lépe odpovídal nově vznikající filozofii. Tak loni na podzim vznikla značka Wild & Coco, která v současné době nabízí v Česku, na Slovensku a také v Německu prémiové kokosové výrobky, o kterých jste možná ještě nikdy neslyšeli.
O příběhu kokosového byznysu v Čechách, který zaujme nejen milovníky zdravého jídla, jsme si popovídali se zakladatelem firmy Wild & Coco Filipem Říhou a Veronikou Šímovou, která má na starosti oblast marketingu a procesního řízení.
Z Mladého kokosu se stalo Wild & Coco. Proč jste se pro takovou změnu rozhodli?
Filip: Mladý kokos byla hravá značka, která vznikla kolem kokosu a produktu jako takového. Postupně jsme ale do našeho sortimentu začali přidávat prémiové produkty, které jsou na českém trhu nejkvalitnější svým složením, chutí i cenou. Najednou jsme zjistili, že značka už neodpovídá naší nabídce, protože je málo prémiová. Lidé si tak mysleli, že naše produkty by měly stát míň, přitom jsme věděli, že už jít s cenou dolů nemůžeme, spíše naopak. Potřebovali jsme lidem ukázat opravdovou kvalitu obsahu už tím, co je zvenku.
A tak vzniklo Wild & Coco…
Filip: Ano. Druhý problém byl, že Mladý kokos je vlastně název jen jednoho produktu a veřejnost tak žila v domnění, že prodáváme pouze kokosy. My jsme přitom už dávno rozšířili sortiment na řadu jiných produktů. Navíc byl Mladý kokos neexportní značka, v anglickém překladu – Young Coconut – to nepůsobí tak dobře a vtipně jako u nás, a proto jsme se rozhodli to celé uchopit jinak, aby název odpovídal globálním záměrům a západním trendům.
Proč tedy vlastně nakonec právě Wild & Coco?
Veronika: Líbil se nám ten význam. V překladu je to „divoký a kokosový“, což má evokovat divokost a zároveň přirozenost. V té době jsme totiž už experimentovali s našimi jogurty, které jsou velmi divoké, probiotické a reálně způsobují změny v těle. Divokost se zároveň skrývá také v jednom z našich programů, kterým je kokosový detox. V rámci něho lidi učíme přirozeněji jíst a žít si po svém.
Jak vlastně dnes vaše produktové portfolio vypadá? Co všechno se skrývá pod značkou Wild & Coco?
Veronika: Naše produktové portfolio je opravdu široké. Nabízíme různé produkty z kokosu od těch, které se hodí na vaření, jako je kokosové mléko, smetana, mouka, až po kokosovou vodu, jogurt, kefír nebo sladké i slané pomazánky. Vedle toho si zákazníci velmi oblíbili i naše kokosové balíčky.
Kolik lidí v současné době tvoří váš tým?
Filip: Je nás šest, ale máme i externí spolupracovníky, jako je designér, grafik nebo IT pracovníci.
Kdo je tedy vaším typickým zákazníkem?
Filip: Máme několik typů zákazníků podle různých druhů produktů. Základní skupiny, jako jsou základní kokosové jogurty a kefíry, kokosové vody a kokosové pomazánky, jsou oblíbené spíš u mladších lidí. Vedle toho máme hybridní produktové služby. Jde o balíčky, ke kterým dodáváme i potřebné know-how, ať už je to obsáhlý kokosový detox nebo jogurtovací balíček. Tyto produkty jsou ideální pro specifické cílové skupiny.
O jaké přesně jde?
Filip: Balíčky na výrobu vlastního kokosového jogurtu jsou určeny spíše pro rodiny a kokosový detox je zase oblíbený u matek, které potřebují doplnit energii po ukončení kojení. Kokosový detox je ale celkově zaměřený na lidi, kteří ve svém životě chtějí udělat nějakou změnu.
A pak máme třetí skupinu produktů, které jsou asi nejdivočejší. Ty si u nás kupují lidé, kteří mají extrémní zájem o to, co jedí, a jsou ochotni za takové produkty zaplatit stejné peníze jako v západních zemích. To znamená třeba 600 korun za litr jogurtu, který má v sobě stovky miliard probiotických bakterií, a to je něco, co je pro běžné produkty naprosto neslýchané.
Jaké další produkty do této specifické kategorie patří?
Filip: V Německu slaví velký úspěch zmiňovaný kokosový kefír, protože tam jsou lidé na veganské kefíry obecně hodně zvyklí. Řada obsahuje také specifickou pomazánku, která chutná podobně jako Lučina a je i podobně použitelná. Zvlášť nabízíme také probiotika, která běžně sami používáme pro výrobu jogurtů. O ty je velký zájem, protože si z nich lidé doma sami dělají jogurty nebo je dokonce jedí samostatně.
Nabízíme i oblíbený mladý ječmen, a to dokonce jeden z nejkvalitnějších v Čechách. Ten se používá zejména v kokosovém detoxu, při kterém člověk 7 dní pije jen ječmen s kokosovou vodou.
V nabídce Wild & Coco najdeme kromě kokosového mléka a jogurtů i kokosové jerky nebo oříškové pomazánky
Je vidět, že škála zákazníků Wild & Coco je hodně široká.
Veronika: I rozšíření skupin zákazníků byl vlastně jedním z cílů rebrandingu. Předtím šlo zejména o lidi se specifickým druhem stravování. Jedli buďto raw, bez lepku, vegansky, nebo šlo o ty, kteří se velmi zaměřují na to, co je složením produktu. Změnou našeho brandu jsme chtěli dosáhnout toho, že naše produkty přitáhnou i méně okrajové skupiny zákazníků.
Kolik zákazníků v současné době máte?
Filip: Aktuálně evidujeme v Čechách přes tisíc pravidelných zákazníků na našem e-shopu a stovky u našich velkoobchodních partnerů. Měsíčně prodáme přes český e-shop několik tisíc kokosů a malých jogurtů. U ostatních produktů se jedná o stovky prodaných kusů. V Německu se našich produktů, zejména kefírů, prodávají tisíce týdně.
Kde všude mohou zákazníci vaše produkty sehnat?
Filip: Můžou je koupit různými způsoby. Jednak je to samozřejmě online, kde naše čerstvé, trvanlivé i mražené produkty posíláme lidem po celé České republice i na Slovensko v termoboxu. Také je rozvážíme po Praze a dodáváme na odběrná místa po celé republice, abychom zákazníkům usnadnili a zlevnili převzetí. Vedle toho je lze nakoupit také v síti různých zdravých výživ, menších obchodů, na Košík.cz a do budoucna i větších supermarketů, se kterými právě teď jednáme o zařazení našich produktů do jejich stálé nabídky.
„Náš jogurt jsme vyvíjeli a testovali dva roky.“
Jak už jste zmínili, začali jste také pronikat do zahraničí, že?
Veronika: Lidé nás nyní mohou najít kromě Česka a Slovenska také v Německu, teď konkrétně v Berlíně. Protože jde o veganskou metropoli, kde lide mají velký zájem o svůj životní styl, nabízíme tam aktuálně naši divočejší řadu. Prodej zatím probíhá především přes Facebook a přímo ve městě máme síť odběrných míst. Jde o testovací program, který se nám slušně rozjíždí, a proto už připravujeme spuštění německého e-shopu, abychom mohli začít prodávat naplno. První produkt, symbiotický Coconut Keefir, se v Německu setkal s velkým úspěchem. Za prvních 14 dní se prodalo 2 500 kusů s koncovou cenou 6 eur.
Chápu správně, že chcete, aby vaše produkty byly profilované jako zdravé a léčivé?
Filip: Určitě, protože léčivé jsou. Speciální je v tomto směru náš kokosový jogurt, který obsahuje 24 kultur, jež v našich střevech pomáhají s různými konkrétními problémy. Jedna kultura nám umožňuje lepší termoregulaci, jiná pomáhá lépe spalovat tuky, další nám zase dává více energie při sportu. To jsou všechno věci, které vědci už dlouho testují a stále se nedobrali konce výčtu toho, co kultury vlastně umí. Po vzoru jogurtu jsme vytvořili i kefír, který je ještě kyselejší a obsahuje stejné bakteriální kultury.
Jak takové produkty fungují na naše zdraví?
Filip: Lidé si tvoří střevní mikroflóru odpovídající jejich životnímu stylu. V tom pomáhají právě naše jogurty a kefíry, které obsahují několik milionů probiotických kmenů a podporují běžný život ve chvílích, kdy je člověku zima nebo potřebuje více energie. V naší divočejší řadě máme jogurt, který má dokonce 24 kmenů, díky čemuž má neuvěřitelný účinek na lidské zažívání a zdraví střev.
Většina lidí dnes stále volí raději mléčný než kokosový jogurt. Jaké jsou mezi nimi rozdíly?
Filip: Mezi jogurty jsou dva základní rozdíly. Týká se to jednak kultur a vedle toho hlavní substance – tedy buď mléko, nebo kokosová dužina. Kromě toho musíme ale rozdělovat také mléčné jogurty, běžný kokosový jogurt a náš kokosový jogurt. My ten náš totiž vyrábíme úplně jinak, než je běžné pro jiné kokosové jogurty.
V čem je háček?
Veronika: Mléčný výrobek obsahuje mléko, které v sobě má sice nějaké živiny, ale neobsahuje žádnou vlákninu. Do mléka většina výrobců přidává jogurtové kultury, z nichž každá umí něco jiného. Druhá verze je běžný kokosový jogurt vyrobený z kokosového mléka, který obsahuje hodně tuku a žádnou vlákninu. Takové mléko je hodně industriálně zpracované, což neznamená, že je špatné. My ho prodáváme také, protože je ideální na vaření, ale v jogurtu je pro tělo těžké kvůli vysokému obsahu tuku a kalorií a zároveň není optimální pro růst kultur, kterým nejvíce chutná vláknina z mladého kokosu.
A tady se dostáváme k našemu jogurtu. My nebereme kokosové mléko ze zralého kokosu, ale naopak z mladého kokosu vezmeme dužinu rozmixovanou s kokosovou vodou. Z toho vznikne v podstatě husté kokosové mléko. Jde o velmi jednoduchý proces a výsledkem je, že směs není profiltrovaná od vlákniny, ani tepelně upravená. Obsahuje jeden druh vlákniny, galaktomanan, která je pro nás jako výrobce potravin klíčová. Je totiž jednou z nejvíce prebiotických vláknin.
Prebiotických vláknin?
Veronika: Ačkoliv v Čechách prebiotika ještě moc lidí nezná, na západě jsou ještě známější a zajímavější než termín probiotika. Zatímco probiotika se ve střevech nemají příliš čím živit, prebiotika jsou naopak potravou právě pro probiotika. Proto se náš jogurt používá jako lék, a i když je dražší, člověk ušetří za probiotika, a navíc si na tom ještě pochutná.
Většina komerčních jogurtů obsahuje pouze jogurtové kultury, které v našich střevech nijak zásadně nefungují, ale umožňují dobrou chuť a strukturu. Dražší a složitější kultury, které pro naše tělo mají zásadní význam, tam přidáváme hlavně my. Náš jogurt navíc neobsahuje žádný cukr, ani není jinak doslazovaný, takže je ideální pro lidi, kteří žijí zdravě.
Jak to vypadá s vaší konkurencí?
Filip: To záleží na oblasti výrobků. Co se týká kokosových jogurtů, v Evropě neexistuje žádná firma, která by měla tak velký výběr produktů jako my. Jeden výrobce v Anglii má skoro tak kvalitní produkty, ale soustředí se na to, aby měly delší životnost a nižší cenu, takže dělá drobné úspory. V dalších oblastech, jako jsou kokosová mléka a kokosové vody, se v Evropě najde několik firem, které mají srovnatelné produkty. Jogurt podobný tomu našemu dělají tři výrobci v Americe, ale v Evropě jsme jediní.
Kde probíhá vaše výroba?
Filip: Jogurty a fermentované výrobky vyrábíme v Liberci a pomazánky ve spřátelené firmě v Praze. Té jsme dodali potřebné stroje a společně jsme vytvořili know-how, receptury a postupy a oni teď vyrábí pro nás. Naším záměrem je většinu výroby outsourcovat, abychom nemuseli mít větší tým. My chceme produkt vytvořit, otestovat jeho kvalitu a potom ho předat nějaké firmě, která ho pro nás bude produkovat. Výjimku zvažujeme u klíčových produktů, do jejichž vývoje investujeme nemalé prostředky – jde především o naši fermentovanou řadu.
Jakým způsobem vlastně vznikala receptura vašeho speciálního jogurtu?
Filip: Trvalo to celkem tři roky. Na začátku jsme totiž zjistili, že neexistuje žádný výrobce, který by ten jogurt podle našich představ dokázal vytvořit. Byli jsme moc inovativní a naše know-how jsme nechtěli předávat běžnému výrobci standardních jogurtů, takže jsme se dohodli s firmou pracující s jinými surovinami, se kterou jsme potom dva roky produkt vyvíjeli a testovali. My jsme přitom s myšlenkou vlastního jogurtu nezačínali.
Chtěli jste vyrábět něco jiného?
Filip: Nejprve jsme prodávali jogurtovací sady, díky kterým si lidé mohli vyrobit vlastní jogurt doma. Pro většinu zákazníků to ale bylo časově náročné. Jednou se nám ozval zákazník s prosbou, zda bychom mu jogurt mohli vyrobit. Počítali jsme s tím, že výroba by byla pro zákazníky příliš drahá a po jogurtech by nebyla poptávka. Nakonec jsme ale zjistili, že o ně zájem opravdu je. Naše kokosové jogurty jsou dnes určeny právě pro takové nadšence, kteří na nich oceňují, že přesně znají jejich složení, a vědí, co jedí.
„Tři až pět kokosů denně mě vyléčily. Kokos na mě udělal obrovský dojem.“
Proč právě kokos? Jak vás napadlo začít podnikat s tak specifickou a exotickou surovinou?
Filip: Celé to začalo před deseti lety, kdy jsem měl v Thajsku těžkou nehodu na motorce. Byl jsem hodně potrhaný, měl jsem úplně rozedřené lokty a kolena a dostal jsem se do nemocnice, kde mě měli operovat. To jsem ale nechtěl, takže jsem se rozhodl si najít nějakou alternativní metodu. V nemocnici mi jenom vyčistili rány a potom jsem se nechal odvést na ubytování a hned jsem si začal na internetu hledat, co mám v takové situaci dělat.
Zjistil jsem, že existuje kokosový půst, který léčí tělo zevnitř a zabraňuje množení škodlivých virů a bakterií. Začal jsem to aplikovat a pil jsem 3 až 5 kokosů denně, k tomu jsem meditoval. Jako zázrakem se stalo, že po týdnu jsem byl naprosto uzdravený. Tehdy jsem nechápal, co se mi vlastně povedlo, ale kokos na mě udělal obrovský dojem.
A tak jste s ním nakonec začal i podnikat.
Filip: Několik let poté jsem jako tehdejší majitel firmy Freshbedýnky začal ze Srí Lanky dovážet do Čech kokosy, a když jsem o rok později firmu předával investorovi, domluvil jsem se s ním, že kokosy z toho vyjmu a vytvořím samostatnou firmu. Spojil jsem se se dvěma dalšími nadšenci, kteří tehdy začali kokosy také dovážet, a jako předchozí konkurenti jsme se rozhodli, že budeme tvořit firmu společně. Tak vznikl Mladý kokos.
Odkud kokosy dovážíte a jak řešíte jejich kvalitu?
Filip: Kokosy dovážíme z Thajska a na jejich kvalitě si zakládáme. Naše kokosy lidé nenajdou v běžných supermarketech a ani v žádných větších sítích. Tím hlavním problémem je vysoká cena nákupu a tím i prodeje. Odebíráme ty vůbec nejlepší kokosy, které jsou dostatečně mladé, čerstvé a celou dobu převozu skladované v chladu. Proti tomu kokosy, které se dají běžně koupit, jsou často z Vietnamu a dalších zemí a ačkoliv zvenku vypadají pěkně, zevnitř můžou být už starší.
Mladý kokos, pokud není usušený, má krátkou trvanlivost a je třeba ho skladovat v lednici. Obsahuje méně tuků než hnědý „zralý“ kokos. Naopak třeba v případě pomazánek, kdy jde o trvanlivý produkt, používáme k výrobě právě zralý kokos, který jim dodá hlubší chuť a větší výživovou hodnotu v podobě kvalitních a zdravých tuků.
Máte jen jednoho dodavatele?
Filip: Dodavatele máme jednoho na mražené kokosové výrobky, jako je kokosová dužina a voda. To je náš dobrý přítel, se kterým se často navštěvujeme, a dobře známe jeho farmáře. Celé kokosy ale odebíráme od konsorcia farem, které pravidelně dodávají do Evropy velké kontejnery a my si vždy část z toho odebereme pro sebe.
Jak projekt financujete?
Filip: Prošli jsme si několika koly investic, kdy jsme na platformě Fundlift získali nejdříve 8,5 milionu korun a potom od stávajících investorů dalších 5 milionů korun. První část jsme investovali hlavně do rebrandingu a dalšího vývoje firmy, druhou potom na postavení vlastního skladu a expanzi do zahraničí.
V jakých číslech se pohybují tržby? Je váš byznys v plusu?
Filip: Naše měsíční tržby se aktuálně pohybují kolem milionu korun. Díky rebrandingu a velkému rozvoji produktů i provozního fungování jsme byli v letech 2018 a v první polovině roku 2019 v mínusu kvůli dokončování transformace. Teď v červenci jsme oproti loňsku zdvojnásobili naše tržby a dostáváme se na nulu. Černá čísla očekáváme v září.
Co se týká expanze, zmínili jste, že jste nedávno začali prodávat v Německu. Je to tedy první zahraniční země, kam jste se rozhodli exportovat své produkty? Plánujete v blízké době rozšířit svou působnost i do dalších zemí?
Veronika: Ano, přesně tak. V blízké době bychom chtěli i do dalších zemí. Chceme se nejprve dostat do trojice zemí Německo, Rakousko, Švýcarsko a potom se podívat zase na další. Tím, že jde o potravinu, řešíme obaly. Jako prémiový produkt totiž nechceme prodávat s přelepkami. Tohle vše ale chceme dělat postupně v krocích. Výzvou je distribuce, protože produkty musí být stále v chladu či mrazu. Každopádně i to vypadá řešitelně a během půl roku bychom měli začít dodávat do celého Německa.
Máte produkt zaměřený ve velké míře na ekologii. Je vidět, že máte většinu balení ve skle nebo v papírovém balení. Pouze málo z nich balených v plastech.
Filip: Celá část našeho e-shopu funguje bezobalově. Ty nejprodávanější produkty máme ve skle, kdy nám ho lidé vrací společně s termoboxy, ve kterých zásilky doručujeme a které uchovávají zboží v chladu.
Veronika: I plasty však mají v našem byznysu svůj význam. V současné době nedokážeme u některých produktů plastové obaly ničím nahradit. Naše kokosové vody jsou paskalizované, neboli stlačované tlakem, už v lahvi, takže nemáme alternativu. Stále však sledujeme trh a hledáme náhradu, která by se snad v blízké době mohla objevit.
„Stále učíme veřejnost, co vše se s našimi kokosovými produkty dá vlastně dělat.“
Na co se chcete aktuálně nejvíce soustředit?
Filip: Hlavní novinky jsou již na světě – kefír, standardní kokosový yoguard a „ultrasilný“ kokosový yoguard. Teď dokončujeme zlaté obaly a dolaďujeme výrobu ve větších množstvích. Od září potom začínáme rozšiřovat nabídku produktů v Německu a očekáváme velký nárůst. Zároveň se postupně domlouváme s dalšími většími českými prodejci. Nedávno jsme na náš e-shop přidali možnost dodávek do odběrných míst a teď upravujeme UX, aby se s e-shopem lépe pracovalo. Dodávky chlazeného zboží po celé republice vyžadují trochu jiný model logistiky, než jsou lidé zvyklí.
Co z vaší nabídky jste si nejvíce oblíbili vy?
Veronika: Toho je opravdu hodně, ale protože ráda vařím, mými oblíbenci jsou určitě kokosové mléko a smetana. Dají se nalít do polévky, kari nebo třeba veganského dezertu. Vedle toho samozřejmě taky kokosový olej, bez kterého si už vaření neumím představit. Kromě vaření je výborný i na tělo nebo zábaly na vlasy. Na pečení bezlepkového pečiva zase hodně používám kokosovou mouku.
Když se zastavím právě u klasického kokosového mléka na vaření, v supermarketech se jich prodává velké množství a za rozdílné ceny. V čem se mohou taková mléka lišit a jak to spolehlivě poznat?
Veronika: My jsme se nechtěli podbízet snadnosti použití a z toho důvodu ho máme co nejčistší a dokonce bio. Nepřidáváme do něho žádné látky, které by zajišťovaly jeho trvalou konzistenci. Mléko by mělo být přirozeně rozdělené na dvě složky. Jednou je sražený kokosový tuk a vedle toho voda. Teprve po zahřátí se směs spojí.
Filip: Jenže právě tahle vlastnost může spotřebitele, kteří preferují jednoduchost použití před kvalitou, odradit. My jsme ale nechtěli dělat žádné kompromisy a přidávat zbytečné látky navíc. Složení mlék v supermarketu je úplně jiné než to naše, zákazník hned ví, že platí za něco jiného.
Zmínili jste také kokosové pomazánky a krémy. Co přesně si pod tím mám představit?
Veronika: Ty jsou vyrobené na bázi kokosu, ale jsou k nim většinou přidané ještě oříšky a další ingredience. V současné době nabízíme pět druhů kokosových krémů, tři z nich jsou sladší a dva trochu méně. Nejprodávanější je čokoládový krém, což je zdravá alternativa mainstreamových pomazánek, které nejsou moc kvalitní a často obsahují palmový tuk. V tom našem jsou pouze suroviny v bio kvalitě a základem je kokosový tuk.
Potom máme jeden hodně sladký, tomu říkáme karameláda. Jejím základem je sušené kokosové mléko a doslazovaná je kokosovým nektarem. Je hodně sladká, ale má nízký glykemický index a upřímně je dost návyková (smích). Třetí v této kategorii je karamelová pomazánka s hrubší strukturou, která obsahuje kousky kokosu a kokosového cukru.
Vedle toho máme kešu krém a ještě čisté kokosové máslo. To je ještě kvalitnější než kokosové mléko a dokáže ho dokonce částečně nahradit. Ani v krémech nepoužíváme žádné přídavné látky, což někdy vede k oddělování tuku na povrchu a pro zákazníky to může být záhadou, kterou se jim snažíme vysvětlit. Už jsme se dokonce setkali s reakcí jednoho potenciálního velkého odběratele, že naše produkty nejsou kvalitní.
Z těch kokosových vod, co vidím na stole, je jedna hnědá a druhá růžová. To asi není úplně běžné, že?
Veronika: Ta růžová je úplně čistá, takovou barvu má zcela přirozeně. Důvodem je to, že jedna z látek v ní obsažených po kontaktu se světlem začne měnit svou strukturu, a tím i barvu. Někdy to trvá rok, někdy měsíc, takže nikdy nevíte, jestli voda bude růžová, nebo ne. Důležité ale je, že v ní není přidané žádné barvivo, jde o přirozený průběh.
Filip: Tmavá kokosová voda je vlastně kávová, přesněji cold brew, tedy ledová káva. V jedné lahvičce kokosové vody je navíc jeden shot espressa, takže je skvělá na povzbuzení během dne. Vedle toho nabízíme ještě panenskou kokosovou vodu v litrových lahvích. Dělá se v Thajsku z malých kokosů, které jsou ještě sladší než běžný mladý kokos. Nepaskalizuje se, pouze se nanofiltruje od nečistot a potom hluboce zamrazí. I proto je vlastně tím nejlepším, co si člověk může dát.
Všimla jsem si, že nabízíte také něco na zub. Jde dělat z kokosu i nějaké pamlsky?
Filip: Jde o tzv. jerky. To mě napadlo vytvořit jednou na Bali, kde jsem jedl kokosovou slaninu. Začal jsem experimentovat s tím, jakým způsobem se dá bílá kokosová dužina zpracovávat a zjistil jsem, že ji mohu třeba marinovat v sójové omáčce nebo dalším koření, a chutná naprosto skvěle. Zjistili jsme ale, že český trh na tak specifický produkt ještě nebyl připravený. Ačkoliv například v Anglii je kokosové jerky velmi populární a v Německu o něj zájem stále roste, v Česku to chce ještě čas.
Cítím v tom nicméně velký potenciál, protože v každém balení je minimálně jeden kokos, je to vlastně koncentrovaná energie. U některých našich produktů stále učíme veřejnost, co vše se s nimi dá vlastně dělat, protože často jde o výrobky velmi specifické, přitom moc zajímavé a chutné.