Michal Menšík zakládá miliardovou investiční skupinu V-Sharp. Spojí v ní DoDo, Inveo, Atoto a další e-commerce projekty

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

michal-mensik3

Michal Menšík

0Zobrazit komentáře

Deset let se Michal Menšík pohyboval se svým akcelerátorem Inveo ve světě e-commerce. Od elektronického obchodování se postupně dostal k optimalizaci skladových zásob či online marketingu a v posledních letech také k chytré městské logistice. A jelikož dnes už jeho byznys není jen Inveo, rozhodl se všechny projekty zaparkovat pod jednu střechu.

Nová venture kapitálová skupina V-Sharp, jejíž hlavní tváří je opět Michal Menšík, vzniká s jedním hlavním cílem – zaměřit se na trvale udržitelné zvyšování efektivity e-commerce projektů. Právě s tím má Menšík z Invea dlouholeté zkušenosti a pod V-Sharp zapojí i další své projekty. Navíc chce v této oblasti začít více investovat.

„Ačkoli je v ČR e-commerce velkým a rychle rostoucím segmentem, dosud zde chyběl subjekt, který by spojoval a zastřešoval komplexní know-how a specializoval se na maximální optimalizaci procesů, které jsou s oborem spojené,“ vysvětluje myšlenku za vznikem nové skupiny Menšík, který se chce vedle rozvoje stávajících projektů zaměřit také na seedové investice do firem z oblasti e-commerce či městské logistiky.

dodo-kuryr3

Foto: DoDo

Kurýrní a asistenční služba DoDo

Jak již bylo zmíněno, V-Sharp nevzniká na zelené louce a ze svého karlínského sídla bude Michal Menšík řídit skupinu, v níž souhrnná valuace všech subjektů dosahuje 1 miliardy korun a celkově zaměstnávají přes 650 lidí. Obrat těchto subjektů dosud rostl o stovky procent ročně a Menšík hodlá v nastaveném tempu pokračovat.

Nejzásadnějším tahounem posledních let se stal logistický startup DoDo, který Inveo koupilo v roce 2017 od KKCG a pod Menšíkovým vedením v Česku prokopávalo cestu tzv. chytré citylogistice. To znamená, že se soustředí v oblasti B2B na efektivní řešení poslední míle a také poskytuje osobní asistenční a kurýrní službu pro běžné zákazníky. Až dosud DoDo patřilo pod Inveo, ale nově se vyčleňuje do samostatné firmy a v čele s Michalem Menšíkem a výkonným ředitelem Martinem Markem míří pod V-Sharp.

zipline-bono3

Přečtěte si takéBono z U2 investoval do dronů, které v Africe roznáší zdravotnický materiál. Startup vybral už 225 milionů dolarůBono z U2 investoval do dronů, které v Africe roznáší zdravotnický materiál. Startup vybral už 225 milionů dolarů

V loňském roce DoDo utržilo přes 60 milionů korun, letos se má začít otáčet do černých čísel a po úspěchu v Praze zamířilo také do Brna. Vedle toho už v různých formách působí také v Plzni, Ostravě, Bratislavě a nově i polské Vratislavi. Své služby dnes poskytuje s více než 500 kurýry a 300 automobily, přičemž mezi nejvýznamnější B2B klienty patří Mall.cz, KFC, Datart, Alza, Rohlik.cz nebo Footshop.

michal-mensik1-min

Foto: Inveo

Michal Menšík

Klíčovou součástí V-Sharp bude logicky i zmíněný e-commerce akcelerátor Inveo, který ovšem dostane pod vedením nového CEO Jiřího Vaška trochu jinou roli. Z Invea se stane komplexní dodavatel e-commerce řešení, jelikož mimo jiné rozšíří svoji působnost také do konzultačních činností a komplexních auditů. Mezi současné klienty patří značky jako Asko, L’Oréal, Alpine Pro, Bambule, Teta nebo Douglas.

Do skupiny V-Sharp se zařadí také online tržiště Atoto, do něhož Michal Menšík před časem investoval a jedná se tak o první oficiální akvizici jeho VC skupiny. Přestože zatím nechce být Menšík konkrétní, v plánu již jsou také další investice a skupina by se měla znovu rozrůst ještě do konce letošního roku.

Z platformy Atoto, která aktuálně zákazníkům slibuje doručení z pražských kamenných obchodů do 120 minut, chce V-Sharp čerpat především technologické know-how, díky němuž lze následně optimalizovat i další e-commerce projekty. Šéfem Atoto se nově stal Mario Megela, který dosud působil jako Partner v Inveu a dalších jeho projektech a stal se rovněž jedním ze zakládajících partnerů V-Sharp.

jiri-vasko-inveo-min

Foto: Inveo

Jiří Vaško, CEO Inveo

Na zlepšování e-commerce a logistiky je zaměřen také projekt Riverbit, v jehož čele stojí Roland Džogan a Alex Čopák. Ti se svým týmem postavili platformu na automatickou předpověď poptávky a optimalizaci firemních procesů včetně marketingu, logistiky, zásobování, skladového hospodářstvích a dalších odvětví.

marie-havlickova-slevomat-top

Přečtěte si takéSlevomatu vychází změna strategie. Loni zaznamenal rekordní zisk přesahující 120 milionů korunSlevomatu vychází změna strategie. Loni zaznamenal rekordní zisk přesahující 120 milionů korun

Také Riverbit bude zaparkován ve skupině V-Sharp, a to včetně nového startupu Ydistri, který pod jeho křídly vzniká. Ten se pro změnu zaměřuje na redistribuci tzv. deadstocku, tedy zboží, které v kamenných obchodech nemá odbyt na konkrétní pobočce či prodejně a zároveň může podléhat expiraci či sezónnosti.

Všechny zmíněné projekty tak potvrzují maximální zaměření na technologie a know-how v e-commerce a související logistice. Právě v této oblasti se chce Menšík se skupinou V-Sharp stát významným hráčem, a to nejen u nás, ale také v okolních zemích.

mario-megela-atoto-min

Mario Megela, CEO Atoto

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Šéfdesignér Applu Jony Ive navrhl prsten vybroušený z jednoho kusu diamantu. Stojí 6 milionů korun

Filip HouskaFilip Houska

ive-prsten

Foto: Diamond Foundry

Diamantový prsten navržený Jonym Ivem

0Zobrazit komentáře

Jony Ive patří k nejuznávanějším designérům dnešní doby a jeho oceňovaný rukopis je viditelný především v zařízeních značky Apple. Byl to právě on, kdo z myšlenkové vize Steva Jobse navrhl první Mac, iPod, iPhone, iPad a řadu dalších úspěšných produktů. A byť se díky nim proslavil po celém světě, technologická sféra není jeho jediným bodem zájmu.

Pokud jste sledovali červnové dění okolo šéfdesignéra Applu, pravděpodobně víte, že řady společnosti po dlouhých 27 letech na konci letošního roku opustí. Hlavním důvodem pro toto rozhodnutí měla být touha navrhovat nové věci v jiných oblastech, k čemuž se svým kolegou a rovněž uznávaným designérem Marcem Newsonem založil studio LoveFrom.

I když se stále neví, v jakých odvětvích se tento tandem bude angažovat, velkou roli mají v jejich nové kapitole hrát i šperky. Oba totiž naplňuje práce se surovými diamanty, což dokazuje i nejnovější počin, na kterém se podíleli s americkým výrobcem prémiových diamantových prstenů Diamond Foundry.

Marc Newson a Jony Ive

Z jednoho kusu diamantu

Svůj designérský cit promítli Ive s Newsonem do unikátního prstenu, který je vytvořen z jednoho kusu diamantu. Nejde tak o složeninu z několika různých částí (jako to u řady takových prstenů bývá), ale precizně vybroušený šperk, jenž zaujme nejen svým decentním lesklým vzhledem a který poprvé patřil světlo světa před několika dny.

K tomu, aby mohli producenti z Diamond Foundry vůbec něco takového vytvořit, potřebovali vypěstovat zcela nový surový diamant. Ve své sanfranciské slévárně tak pomocí speciálních procesů replikujících přírodní vznik diamantů ve svrchním zemském plášti vyrobili tvrdý celek o 45 karátech, z něhož výsledný prsten vyřezali.

ive-prsten-2

Foto: Diamond Foundry

Prsten má až tři tisíce fazet

Nešlo však pouze o samotné vypreparování. Ive s Newsonem chtěli, aby měl prsten dva až tři tisíce fazet, laicky řečeno miniaturních bodů, které odráží světlo vstupující do kamene. Takový počet fazet totiž žádný jiný diamantový prsten na světě neměl, což byla pro obě strany výzva. Diamond Foundry se to nakonec podařilo, a to díky mikrometrovým vodním tryskám, pomocí kterých prsten postupně obrábělo.

Nic pro běžný prodej

Protože šlo o naprostý unikát, jehož masová výroba s největší pravděpodobností nikdy nenastane, nebyl určený do běžného prodeje. Prsten se naopak dostal do dražby známé aukční síně Sotheby’s, kde byl za v přepočtu necelých šest milionů korun (256 250 dolarů) vydražen. Na celé věci je však zajímavý i fakt, že původní kupec vůbec netušil, co kupuje – prsten mu byl udělám na míru až po skončení aukce. Až pak se dozvěděl, co pořídil.

Částka následně putovala organizaci (RED) na účely boje proti AIDS/HIV v afrických zemích. V této charitativní akci se podílela i nadace The Bill and Melinda Gates Foundation, která přispěla 90 procenty z celkového sumy, což znamená, že na pomoc šlo 461 250 dolarů.

ive-prsten-1

Foto: Diamond Foundry

Skoro půl milionu dolarů na dobrou věc

„Je to víc než pouhý prsten. Je to věc absolutní krásy a udržitelnosti, která bude zachraňovat životy. Jsme vděční Jonymu, Marcovi a Diamond Foundry za to, že dokázali vytvořit takový mimořádný design, který přispěje k ukončení AIDS,“ dodává šéfka operací v (RED) Jennifer Lotito pro magazín Dezeen.

Pro Ivea a Newsona navíc nejde o první takovou charitativní věc. V minulosti stáli za několika úspěšnými dražbami včetně aukce exkluzivních sluchátek EarPods ve zlaté barvě, která se uskutečnila před šesti lety.

Ive má navíc k (RED) o něco hlubší vztah: Apple s ní dlouhodobě spolupracuje a vytváří červené doplňky pro svá zařízení (a ostatně i některé modely iPhonů), z jejichž prodeje pak dává část právě na charitativní účely.

apple-jony-ive-tim-cook-iphone-xr

Foto: Apple

Jony Ive a Tim Cook při představení iPhonu XR v roce 2018