Michal Menšík zakládá miliardovou investiční skupinu V-Sharp. Spojí v ní DoDo, Inveo, Atoto a další e-commerce projekty
Deset let se Michal Menšík pohyboval se svým akcelerátorem Inveo ve světě e-commerce. Od elektronického obchodování se postupně dostal k optimalizaci skladových zásob či online marketingu a v posledních letech také k chytré městské logistice. A jelikož dnes už jeho byznys není jen Inveo, rozhodl se všechny projekty zaparkovat pod jednu střechu.
Nová venture kapitálová skupina V-Sharp, jejíž hlavní tváří je opět Michal Menšík, vzniká s jedním hlavním cílem – zaměřit se na trvale udržitelné zvyšování efektivity e-commerce projektů. Právě s tím má Menšík z Invea dlouholeté zkušenosti a pod V-Sharp zapojí i další své projekty. Navíc chce v této oblasti začít více investovat.
„Ačkoli je v ČR e-commerce velkým a rychle rostoucím segmentem, dosud zde chyběl subjekt, který by spojoval a zastřešoval komplexní know-how a specializoval se na maximální optimalizaci procesů, které jsou s oborem spojené,“ vysvětluje myšlenku za vznikem nové skupiny Menšík, který se chce vedle rozvoje stávajících projektů zaměřit také na seedové investice do firem z oblasti e-commerce či městské logistiky.
Jak již bylo zmíněno, V-Sharp nevzniká na zelené louce a ze svého karlínského sídla bude Michal Menšík řídit skupinu, v níž souhrnná valuace všech subjektů dosahuje 1 miliardy korun a celkově zaměstnávají přes 650 lidí. Obrat těchto subjektů dosud rostl o stovky procent ročně a Menšík hodlá v nastaveném tempu pokračovat.
Nejzásadnějším tahounem posledních let se stal logistický startup DoDo, který Inveo koupilo v roce 2017 od KKCG a pod Menšíkovým vedením v Česku prokopávalo cestu tzv. chytré citylogistice. To znamená, že se soustředí v oblasti B2B na efektivní řešení poslední míle a také poskytuje osobní asistenční a kurýrní službu pro běžné zákazníky. Až dosud DoDo patřilo pod Inveo, ale nově se vyčleňuje do samostatné firmy a v čele s Michalem Menšíkem a výkonným ředitelem Martinem Markem míří pod V-Sharp.
V loňském roce DoDo utržilo přes 60 milionů korun, letos se má začít otáčet do černých čísel a po úspěchu v Praze zamířilo také do Brna. Vedle toho už v různých formách působí také v Plzni, Ostravě, Bratislavě a nově i polské Vratislavi. Své služby dnes poskytuje s více než 500 kurýry a 300 automobily, přičemž mezi nejvýznamnější B2B klienty patří Mall.cz, KFC, Datart, Alza, Rohlik.cz nebo Footshop.
Klíčovou součástí V-Sharp bude logicky i zmíněný e-commerce akcelerátor Inveo, který ovšem dostane pod vedením nového CEO Jiřího Vaška trochu jinou roli. Z Invea se stane komplexní dodavatel e-commerce řešení, jelikož mimo jiné rozšíří svoji působnost také do konzultačních činností a komplexních auditů. Mezi současné klienty patří značky jako Asko, L’Oréal, Alpine Pro, Bambule, Teta nebo Douglas.
Do skupiny V-Sharp se zařadí také online tržiště Atoto, do něhož Michal Menšík před časem investoval a jedná se tak o první oficiální akvizici jeho VC skupiny. Přestože zatím nechce být Menšík konkrétní, v plánu již jsou také další investice a skupina by se měla znovu rozrůst ještě do konce letošního roku.
Z platformy Atoto, která aktuálně zákazníkům slibuje doručení z pražských kamenných obchodů do 120 minut, chce V-Sharp čerpat především technologické know-how, díky němuž lze následně optimalizovat i další e-commerce projekty. Šéfem Atoto se nově stal Mario Megela, který dosud působil jako Partner v Inveu a dalších jeho projektech a stal se rovněž jedním ze zakládajících partnerů V-Sharp.
Na zlepšování e-commerce a logistiky je zaměřen také projekt Riverbit, v jehož čele stojí Roland Džogan a Alex Čopák. Ti se svým týmem postavili platformu na automatickou předpověď poptávky a optimalizaci firemních procesů včetně marketingu, logistiky, zásobování, skladového hospodářstvích a dalších odvětví.
Také Riverbit bude zaparkován ve skupině V-Sharp, a to včetně nového startupu Ydistri, který pod jeho křídly vzniká. Ten se pro změnu zaměřuje na redistribuci tzv. deadstocku, tedy zboží, které v kamenných obchodech nemá odbyt na konkrétní pobočce či prodejně a zároveň může podléhat expiraci či sezónnosti.
Všechny zmíněné projekty tak potvrzují maximální zaměření na technologie a know-how v e-commerce a související logistice. Právě v této oblasti se chce Menšík se skupinou V-Sharp stát významným hráčem, a to nejen u nás, ale také v okolních zemích.
DODO