Mladá návrhářka kritizuje stejnokroje českých olympioniků. Zaslouží si lepší, říká a ukazuje vlastní kolekci pro Tokio
Olympijské hry nikdy nebyly pouze o sportu. Jedna z nejtradičnějších událostí světa si od znovuobnovení v roce 1896, respektive 1924 v případě zimní olympiády, zakládá především na respektu, porozumění a správné prezentaci země, kam se řadí i tradiční módní kolekce pro olympioniky, jež se pro každé letní i zimní hry uvádějí.
Olympijské kolekce jsou vidět zejména během slavnostního zahájení Her, které sledují miliony lidí po celé planetě, ale také v jejich průběhu a kupují si je pochopitelně i fanoušci. Ať už ti, co přímo míří do olympijských sportovišť, nebo ti, co je hrdě nosí v dalších letech.
Navrhování těchto kolekcí je tak často úkolem pro ambiciózní světové návrháře, kteří mohou zužitkovat roky své práce pro akci, jež si jejich přesný designový cit zaslouží. Nelze se tedy divit, že pro americký olympijský výběr navrhuje oblečení Ralph Lauren, Francie dlouho těží ze spolupráce s Lacoste a například Britové experimentují s Adidasem a návrhářkou Stellou McCartney.
Co se týče České republiky, její olympionici už dlouhé roky nosí vybavení od Alpine Pro, tuzemské značky zaměřující se především na funkční oblečení pro outdoorové aktivity. A byť se s každým ročníkem letních nebo zimních her snaží přinášet nové, neotřelé nápady, někteří tyto návrhářské kroky kritizují za nedostatek designových inovací.
Na poslední kolekci od Alpine Pro pro zimní olympiádu v Koreji se můžete podívat na videu níže. Mezi těmi, kteří návrhy od tuzemské značky kritizují, je i Rebeka Hanková, studentka Technické univerzity v Liberci a začínající návrhářka.
„Olympijská kolekce funguje jako poznávací znamení. Je to prestižní záležitost a vizitka každé země. Proto mě vždy mrzelo, že se ani nesnažíme přiblížit se ke kvalitě kolekcí ostatních zemí, od návrhu Christiana Louboutina pro Kubu po švédskou kolekci od H&M,“ říká studentka fakulty textilní na TUL.
Snahou Rebeky Hankové je přinést do oděvních kolekcí pro český olympijský výběr atletů výraznější aspekt designu, respektive něčeho, co by lépe symbolizovalo Českou republiku a poukazovalo na řadu velkých úspěchů, které se zemi v minulosti podařily.
Tuto vizi představuje ve své bakalářské práci Můj olympijský sen, kde navrhuje přesné modely, které by v jejím ideálním světě nosili Češi během Letních olympijských her v Tokiu, jež jsou na pořadu už v příštím roce.
Inspirace od legendární Věry Čáslavské
Ve své práci se Hanková odkazuje na úspěšné sportovce a historickou tradici, která by navrhování olympijských stejnokrojů měla doprovázet. A protože jde o Tokio, šlo o poměrně jednoduchý výběr: Věra Čáslavská.
Jedna z nejslavnějších gymnastek Československa totiž v hlavním městě Japonska získala během letní olympiády v roce 1964 čtyři medaile, z toho tři ty nejcennější.
„Čáslavskou dodnes obdivují i v Japonsku, proto bude její odkaz fungovat jako propojení obou kultur,“ vysvětluje studentka textilní fakulty.
Hanková tak vzala v potaz prakticky tři symboly: V (jako Věra, výkon a vítězství), české retro a japonskou kulturu. Pro propojení těchto prvků pak vznikly modely, které snoubí sport a eleganci v ikonickém kabátku čerpajícího z rostoucí popularity oblečení ve stylu 60. let.
Celou kolekci pak ještě decentně dokreslují motivy skládaného papíru origami, který se promítá do skladů v různých částech oděvu (a často vytváří písmeno V).
„Soustřeďuje se na přijímání krásy v její jednoduchosti a nedokonalosti a opěvuje asymetrii, simplicitu a neokázalost. Nenápadné odkazy a drobné detaily dodávají oblečení, které si denně bereme na sebe, hlubší význam,“ objasňuje mladá návrhářka.
Celá kolekce, na které se podíleli i lidé z českých výrobních firem Mileta, AB-tex a Hedva, je dostupná na právě probíhajícím Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku, kde se to všemožnými návrhářskými kousky a přehlídkami jen hemží. I s pomocí této akce Hanková věří, že jí to otevře brány do designérského týmu pro nadcházející kolekce na olympijské hry.