Volocopter přibližuje vzdušnou dopravu ve městech. Má nový létající taxík a 50 milionů eur od majitele Volva

velocopter-velocity6

Foto: Volocopter

VeloCity během vzletu

0Zobrazit komentáře

Představa, že by naše osobní přeprava měla dát sbohem zemskému povrchu a odehrávat se většinu času ve vzduchu, sice může působit jako velké sci-fi, ovšem z tohoto sci-fi by se mohla v horizontu několika desítek let stát běžná realita.

Na koncepci malých osobních letounů, které jsou předobrazem standardních dopravních prostředků budoucnosti, dnes pracuje celá řada menších i větších společností, jež jsou v nejrůznějších stádiích testování prototypů. Takovým startupem je i německý Volocopter, který však začíná dávat vizi osobní dopravy v dronu zcela realistické obrysy a značně tím uniká konkurenci.

Společnost pracuje na projektu autonomních dvoumístných taxíků typu dron spadajících do kategorie eVTOL, tedy elektrických letounů s vertikálním vzletem i přistáním. Tento způsob je pro použití v městské aglomeraci, kde by chtěl Volocopter svou službu provozovat, tím nejlepším, jelikož nevyžaduje žádné dlouhé přistávací plochy a tam, kde letadlo přistane, také může zůstat zaparkováno.

velocopter-velocity2

Foto: Volocopter

Vizualizace prvního Volo-Portu

Jak by taková letiště budoucnosti mohla vypadat, chce společnost představit v Singapuru, kde se pustila do budování prvního Volo-Portu, tedy základny, která bude sloužit k odbavování jednotlivých cestujících a odkud budou Volocoptery odlétat. Budování testovacího letiště je však jen začátek a Volocopter rozhodně při čekání na jeho dokončení, které by mělo proběhnout koncem tohoto roku, nezahálí.

Koncem srpna totiž úspěšně otestoval své létající taxi, jak se také někdy těmto dopravním prostředkům říká, na letišti v Helsinkách. Tentokrát však nebyly středem zájmu letové schopnosti letounu, ale schopnost spolupráce jeho systémů s řízením letového provozu. Hladká spolupráce s řídící věží je totiž jedním z důležitých předpokladů pro bezproblémový provoz podobných letounů.

Zároveň je zapotřebí, aby i současný systém navigace leteckých dopravních prostředků začal vytvářet strategie pro začlenění malých autonomních letounů pohybujících se v nízkoúrovňovém vzdušném prostoru nad zemí do svých operačních systémů.

velocopter-velocity4

Foto: Volocopter

Testování systémů Volocopteru v Helsinkách

Helsinské testování proběhlo úspěšně a systémy Volocopteru uspěly při zkouškách kompatibility, funkčnosti a použitelnosti. Veškeré systémy Volocoptery tedy efektivně komunikovaly s řízením leteckého provozu helsinského letiště a poskytovaly jí veškerá potřebná data.

Velká investice

Pomyslnou odměnou za tento úspěch se pro Volocopter stala investice ve výši 50 milionů eur (přibližně 1,3 miliardy korun), která přišla krátce po uskutečnění těchto testů. Investici do startupu vedl čínský Geely Holding, který je v Evropě znám coby majitel automobilek Volvo či Lotus. Geely se tak stalo minoritním akcionářem a připojilo se k Intelu či Daimleru, kdy první poskytuje zejména technickou podporu a druhý do startupu investoval v roce 2017 celkem 30 milionů dolarů (702 milionů korun).

Majoritními vlastníky společnosti, která doposud získala na investicích celkem 85 milionů eur (více než 2 miliardy korun), přitom i nadále zůstávají její zakladatelé Stephan Wolf a Alexander Zosel.

wow-air

Přečtěte si takéJako fénix z popela. Zkrachovalá aerolinka WOW Air začne příští měsíc znovu létat z Evropy do USAJako fénix z popela. Zkrachovalá aerolinka WOW Air začne příští měsíc znovu létat z Evropy do USA

Volocopter s Geely zároveň vyjednal spolupráci, která by měla zajistit možnost využití létajících taxíků obyvatelům Číny, jež je pro německou firmu velice lákavým trhem. Samo Geely slovy předsedy představenstva Liho Shufua prozradilo, že se pro něj jedná o další krok, jak se postupně transformovat z automobilového výrobce na poskytovatele všech služeb mobility.

Sám Volocopter momentálně vede jednání s dalšími zájemci o investice a novým investorům je plně otevřen, protože potřebuje shromáždit co nejvíce kapitálu, který pokryje náročný proces komerční certifikace jeho nejnovějšího letounu VoloCity.

velocopter-velocity8

Foto: Volocopter

Budoucnost městské dopravy v podání Volocopteru

VoloCity je čtvrtým typem letounu, který startup postavil, ale zatímco předchozí tři letouny byly postaveny za účelem testování a demonstračních letů, VoloCity je koncipován jako stroj, který by již mohl být nasazen do ostrého provozu. Volocopter tím hází rukavici konkurenci, kterou je například další německý startup Lilium či české Zuri.

Novinka disponuje hned osmnácti rotory, které jsou schopny dostat stroj do vzduchu vertikálně jako jeho předchůdci. Kupředu se může letoun hnát rychlostí až 112 kilometrů v hodině a jeho doletová vzdálenost činí 35 kilometrů. Kokpit VoloCity je koncipován pro dvě osoby, které si na palubu mohou vzít i několik lehkých zavazadel, které nepřekročí velikost standardního batohu.

wunderlist-m

Přečtěte si takéPřežije Wunderlist? Populární to-do aplikaci plánuje Microsoft zavřít a původní tvůrce ji chce odkoupit zpětPřežije Wunderlist? Populární to-do aplikaci plánuje Microsoft zavřít a původní tvůrce ji chce odkoupit zpět

Volocopter kladl při vývoji nového modelu velký důraz na pohodlí a bezpečnost cestujících, které by měly splňovat normy stanovené Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví. Jedním z inovovaných prvků je tak například letový stabilizátor. Letoun by se měl dočkat svého prvního zkušebního letu v posledním čtvrtletí tohoto roku na již zmiňovaném singapurském Volo-Portu.

velocopter-velocity5

Foto: Volocopter

Volocopter VoloCity

„VoloCity je zatím naší nejsilnější Volocopterou. Je pečlivě navržen tak, aby splňoval požadavky městské letecké mobility, a zahrnuje všechny požadavky certifikačního standardu SC-VTOL zavedeného agenturou EASA v červenci 2019. Je to výsledek všech poznatků, které jsme získali z našich rozsáhlých testovacích programů za poslední roky,“ říká Florian Reuter, generální ředitel společnosti Volocopter a dodává: „S VoloCity otevřeme první komerční trasy a oživíme městskou leteckou mobilitu.“

Mimo singapurský Volo-Port a VoloCity se společnost Voloport, která momentálně zaměstnává přibližně 150 zaměstnanců v Německu a Singapuru, chce zaměřit na další rozšiřování své infrastruktury. V současné době by již mělo docházet k rozhovorům s globálními operátory a Volo-Portů tak bude do budoucna přibývat. Společnost se navíc nebrání využívat i stávající infrastruktury, kterou je například Fraport provozovaný letištěm ve Frankfurtu.

velocopter-velocity7

Foto: Volocopter

Volocopter VoloCity

velocopter-velocity9

Foto: Volocopter

Volocopter VoloCity

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Volkswagen vstupuje do nové éry. Ukázal nové logo i první masový elektromobil za tři čtvrtě milionu korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

volkswagen-id-3-3

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.3 přichází i s novým logem VW

0Zobrazit komentáře

Vstup do nové éry není v případě Volkswagenu žádným přehnaným tvrzením ani obrazným vyjádřením. Jeden z největších výrobců automobilů na světě skutečně otevírá novou kapitolu svých dějin a nesymbolizuje ho jen nové, jednodušší logo, ale především tzv. první masový elektromobil.

Německá automobilka si nemohla vybrat jinou půdu než tu domácí, aby ukázala jeden ze svých pravděpodobně nejdůležitějších automobilů za dlouhé roky. V rámci frankfurtského autosalonu tak Volkswagen představil očekávaný vůz ID.3, který je označován jako první dostupnější elektrické auto s vyšším dojezdem.

Dostupný elektromobil bude v roce 2020, kdy přijede k prvním zákazníkům, znamenat něco málo přes tři čtvrtě milionu korun, což sice na první pohled zní stále jako hodně, ale pro elektromobilový svět to bude i tak důležitý milník. S nejlevnějším ID.3 se totiž VW dostalo pod magickou hranici 30 tisíc eur.

volkswagen-id-3-52

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.3

Ještě než se ale k novému ID.3 dostaneme podrobněji, je třeba se podívat na horkou novinku německé automobilky z větší dálky. Rodina ID totiž představuje elektrickou budoucnost celého Volkswagenu. Firma již ukázala v minulosti některé koncepty a po tradičním hatchbacku ID.3 dorazí také SUV (Crozz), sedan (Vizzion), větší SUV (Roomzz) a oživit chce i ikonický mikrobus a buginu.

Novou éru pak budou symbolizovat nejen vozy, v nichž místo benzinu či nafty bude proudit elektřina, ale také nové logo. Právě elektromobil ID.3 bude prvním, který ho zhruba v polovině příštího roku navlékne jako první. Základ loga zůstává stejný, tedy písmena V a W pod sebou, ale jinak ho němečtí grafici maximálně zjednodušili a udělali z něj dvojrozměrnou podobu.

nike_innovation_building_1__original

Přečtěte si takéOdměna za loajalitu. Nike na počest superhvězdy NBA LeBrona Jamese postaví budovu s jeho jménemOdměna za loajalitu. Nike na počest superhvězdy NBA LeBrona Jamese postaví budovu s jeho jménem

A vlastně i nový ID.3 je ve své podstatě velmi jednoduchý. Volkswagen s ním sice jednoznačně jde za moderními prvky a proti většině dosavadních vozů s logem VW bude pro mnohé působit atraktivněji, ale jinak v něm lze vidět starý dobrý Golf. Právě z ID.3 by mohl chtít Volkswagen udělat elektrického nástupce jednoho ze svých nejpopulárnějších spalovacích aut.

volkswagen-id-3-1

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.3 má být mnohem prostornější

volkswagen-id-3-2

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.3

Podobnost ale pochopitelně končí, jakmile se podíváme do útrob nového elektromobilu. Postaven je totiž na nové modulární plně elektrické platformě (MEB), z níž budou vycházet nejen další vozy Volkswagen, ale využívat by se měla i v rámci celého koncernu, do něhož patří třeba Škoda Auto nebo Seat.

Důležité je také zmínit, že cenovka „pod 30 tisíc eur“ se bude týkat jen dojezdově nejslabšího modelu, který přijde s 45kWh baterií a dojezdem 330 kilometrů. Dražší varianty, jejichž cena zatím nebyla zveřejněna, nabídnou baterie o kapacitách 55 kWh a 77 kWh s dojezdem 420 kilometrů, respektive 550 kilometrů.

Modernizuje i interiér

Nabíjení základní verze bude možné až do 50 kW, přičemž za rychlejší dobíjení až do 100 kW si bude muset řidič připlatit. Pro prostřední model bude 100 kW standard a nejvyšší ID.3 získá dokonce až 125kW nabíjení. Při 100 kW se má baterie dobít na 290 kilometrů dojezdu za 30 minut.

volkswagen-id-3-7

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.3 u nabíjecí stanice

Zmíněná nová modulární platforma do ID.3 nicméně nepřinese jen elektrický motor jako takový, ale také mnohem větší prostor pro řidiče i další pasažéry. Spalovací motor je totiž pryč, elektrický motor je umístěn na zadní nápravě a baterky jsou zabudovány v podlaze, takže může být i třeba proti Golfu prostornější, jak do šířky, tak do délky.

Inženýři si ve Volkswagenu dali velmi záležet také na interiéru, který prochází prakticky ve všech automobilkách zásadními změnami, a to díky nástupu nových technologií, velkých displejů i hlasových asistentů. Ve Wolfsburgu, kde VW sídlí, se nevydali tak futuristickou cestou jako někteří konkurenti, což se dalo čekat, ale přesto vypadá interiér ID.3 velmi moderně.

4169420_taycan_turbo_s_2019_porsche_ag-min

Přečtěte si takéPorsche odhalilo svůj první elektrický sporťák. Cenovka očekávaného Taycanu překročí 4 miliony korunPorsche odhalilo svůj první elektrický sporťák. Cenovka očekávaného Taycanu překročí 4 miliony korun

Už základní model nabídne velkou 10palcovou dotykovou obrazovku, která bude středobodem celého auta. I nadále si však ID.3 uchovává „budíky“ za volantem v podobě displeje ukazujícího například aktuální rychlost, jinak je většina tlačítek dotykových. Pouze okna a výstražná světla se mají ovládat fyzickými tlačítky. A když zvoláte „Hello ID“, aktivujete hlasového asistenta.

volkswagen-id-3-interier-2

Foto: Volkswagen

Interiéru elektrického Volkswagenu ID.3 dominuje 10palcový displej

Přestože Volkswagen podobu svého potenciálně revolučního elektromobilu oficiálně odhalil teprve nyní a prodávat ho začne až v příštím roce, už v květnu na ID.3 otevřel předobjednávky. Zájemci o speciální edici 1st museli složit zálohu ve výši 1 000 eur (v Česku 25 tisíc korun) a ještě před frankfurtským autosalonem Volkswagen dokázal přilákat 30 tisíc rezervací. Víc jich ani nebylo možných.

Od podzimu si všichni zájemci budou moci u svých dealerů objednat svůj ID.3 v edici 1st na míru. Nejlevnější verze bude mít 58kWh baterii, zadní elektrický pohon o výkonu 150 kW, který zajistí maximální rychlost 160 kilometrů v hodině, a cenovku pod 40 tisíc eur (těsně nad 1 milionem korun). Volkswagen pak prvním třem desítkám tisíc řidičů nabídne tři základní konfigurace.

Základní přinese navigační systém, vyhřívání sedaček i volantu, loketní opěrky vpředu nebo 18palcová slitinová kola. Model ID.3 1st Plus bude mít navíc například zadní kamerový systém, adaptivní tempomat, bezklíčkový přístup a startování, designová sedadla či středovou konzoli s dvěma konektory USB-C. Nejvyšší ID.3 1st Max pak nabídne i head-up displej pro zobrazení informací na čelním skle, audio systém Beats či panoramatickou střechu a nechybí ani pokročilejší asistenti pro jízdu v pruhu a další.

volkswagen-id-3-4

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.3

Zatím není jasné, jak bude vypadat základní výbava dalších, již standardně prodávaných vozů ID.3, ale lze očekávat, že to bude podobné jako v případě edice 1st. S tou by však mělo být navíc spojeno také například bezplatné dobíjení vozu během prvního roku provozu v limitu 2 000 kWh na vybraných dobíjecích stanicích.

Další detaily odhalí až další měsíce, případně testování novinářů. Na první pohled při pohledu na chystaný interiér například zaujme absence tradiční řadicí páky ve středové konzoli. Volkswagen se ji totiž rozhodl po vzoru BMW i3 přesunout k volantu, ale nikoliv do „páčky“ přímo pod volantem, ale do speciální řadičky vedle displeje za volantem, který přepínáte mezi jízdními režimy.

volkswagen-id-3-interier-4

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.3 přichází s inovativní řadičkou „za“ volantem vedle displeje

volkswagen-id-3-interier-1

Foto: Volkswagen

Světlý interiér elektrického Volkswagenu ID.3

volkswagen-id-3-interier-5

Foto: Volkswagen

Interiér elektrického Volkswagenu ID.3

volkswagen-id-3-6

Foto: Volkswagen

Elektrický Volkswagen ID.3