Banksy spouští vlastní e-shop. Nabízí slavný street art i použitý sprej, kupovat ale mohou jen ti nejkreativnější
Už zhruba čtvrt století Banksy vládne streetartovému podzemí, které se táhne od anglického Bristolu přes Londýn až po největší světové metropole. Díky svým kontroverzním počinů založených na pichlavé reflexi aktuálního společenského, kulturního i politického dění se z tohoto britského umělce, jehož skutečná tvář nebyla dosud nikdy prozrazena, stala naprostá ikona současného umění.
Na své neotřesitelné integritě pracuje neustále. Byť už světu dokázal, co v něm dříme, správný umělec vždy pokračuje se svou vizí, což se v případě Banksyho projevuje tvrdými narážkami na dnešní společnost. Není tomu tak dávno, co se například vydražila jeho olejomalba hádajících se šimpanzů v britském Parlamentu za v přepočtu 287 milionů korun. Ano, šlo o aktuální narážku na brexit.
Předtím se třeba postaral o poprask přímo v aukční síni Sotheby’s, kde nechal skartovat kultovní kresbu mladé dívky s červeným balónkem ihned poté, co si ji neznámý člověk za zhruba 30 milionů korun koupil.
Banksy totiž do rámu obrazu ukryl skartovací zařízení jako pojistku, kdyby se náhodou dílo chtělo někdy vydražit. Přirozeně se z tohoto poničeného skvostu stal objekt masivního zájmu s ještě vyšší hodnotou.
I když se tyto dvě záležitosti staly mediálně nejsledovanějšími, Banksy má podobně kuriózních kousků na svém kontě mnohem více. Vždy mu stačilo jen najít skvělou lokalitu (ideálně vysoce frekventovanou a střeženou), vybrat minimálně jednu ze svých samolepek nebo mustrů pro graffiti a naprosto v anonymitě bez vzbuzování jakýchkoliv reakcí běžné veřejnosti své dílo dokonat.
Legenda, se kterou se lidé ztotožňují
Banksy si za ty roky, co se pohybuje na scéně, vypěstoval širokou fanouškovskou základnu, která k němu vzhlíží jako k neortodoxnímu umělci s názorem. O to víc, když vůbec netuší, o koho se jedná – tím se zvyšuje jakási atraktivita postavy a lidé si sami mohou v hlavách skládat možnou podobu tohoto streetartového génia.
Dosud však Banksy ke svým příznivcům promlouval jen skrze umění, které bylo k vidění pouze na fotkách z médií nebo jeho Instagramu. Při troše štěstí pak lidé mohli jeho díla vidět i na vlastní oči v místech, kde se běžně pohybují. Neměli ale možnost si od něj cokoliv koupit, pokud se nepočítají aukce, na které stejně běžný člověk nemůže dosáhnout.
Chyběla mu vlastní značka, pod kterou by tematické zboží pro své fanoušky prodával. Samozřejmě není nikde striktně napsáno, že umělec musí mít vlastní „merchandising“, ale vzhledem k tomu, jak se tyto věcí rozmáhají v různých uměleckých a kreativních oborech, dalo by se očekávat, že někdo s tak velkým dosahem s vlastním brandem přijde.
TOP PRACOVNÍ NABÍDKY
Více na CzechCrunch JobsBanksymu to trvalo dlouho, pro někoho až možná příliš dlouho, ale nyní tento krok oficiálně přichází – jeden z nejkontroverznějších umělců světa rozjíždí vlastní obchod pod názvem Gross Domestic Product (v češtině Hrubý domácí produkt), na jehož poličky umisťuje nejrůznější artefakty z jeho působení.
Limitky především
Tým okolo Banksyho se zaměřil na dva formáty – takzvaný pop-up store a e-shop. Kamenná pobočka byla oficiálně otevřena začátkem měsíce a nachází se ve městě Croydon v jižním Londýně. Jak už z podstaty vychází, nepůjde o klasický obchod, nýbrž o místo, kde se veřejnost může za sklem podívat na originální produkty, které se budou prodávat výhradně na e-shopu.
K vidění je například raritní vesta s anglickou vlajkou, kterou Banksy navrhl pro legendu britské grimové scény Stormzyho, kožešinový koberec s podobou tygra Tonyho (maskot snídaňových lupínků Kellogg’s) nebo unikátní „disko koule“ po vzoru policejní helmy.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
To hlavní se pak odehrává v e-shopu se stejným názvem, který byl spuštěn před pár dny. Na velice minimalistickém webu jsou k nalezení zmíněné předměty včetně trička Girl with Red Balloon (i jeho skartovaná verze), netradičního obrazu se symbolem takzvaného Throwera, nástěnné hodiny s krysou, hrneček nebo použitého spreje za 10 liber (zhruba 290 korun).
Řada z těchto předmětů je velice limitovaná a poměrně drahá. Některé produkty se šplhají až k 750 librám (22 tisíc korun), některé se teprve začnou prodávat.
Jde každopádně o velice zvláštní zkušenost z nakupování, čemuž Banksyho tým logicky sám přispívá. Jednotlivé podmínky jsou totiž s ohledem na dnešní e-commerce dobu dost bizarní.
Ne, své jméno nikomu nepřenechá
Mnohé může napadnout, proč se Banksy takový obchod vůbec rozhodl spustit. Když odolával dlouhé roky, proč zrovna teď? Důvodem totiž nebyla Banksyho snaha prorazit online a vydělávat peníze na svých podporovatelích, ale nutnost ochránit své jméno.
Ve Velké Británii (potažmo v EU) je možné produkovat zboží se značkou původního tvůrce, pokud daná osoba své jméno pro výrobu merchandisingu nevyužívá. Minimálně takto to zjednodušeně popisuje právník Mark Stephens, který má s Banksym spolupracovat.
A tak byla jediná možnost – pokud Banksy nechtěl, aby nějaká firma zneužívala jeho jméno pro své produkty (což se mělo dít u nejmenovaného výrobce pohlednic), musel začít vyrábět a prodávat vlastní produkty, aby byl ochráněn. A proto vznikl Gross Domestic Product.
„Poslední týdny jsem vytvářel věci jen z důvodu, abych naplnil ochranné známky v rámci evropského práva,“ řekl Banksy pro magazín Dezeen začátkem října.
Tím ale speciální nastavení jeho obchodu nekončí. Naopak teprve začíná. V případě, že byste si chtěli z e-shopu cokoliv koupit, musíte počítat s tím, že se vše dělá ručně, bez žádných externích partnerů a přímo v prostorách, kde Banksy se svým týmem operuje. To znamená, že váš vysněný produkt nemusí dorazit v rámci dní, ale klidně za několik týdnů, potažmo měsíců.
Proces, který jen tak nepochopíte
Dále vás možná překvapí i samotný proces objednávky. Gross Domestic Product jasně zdůrazňuje, že pořadí objednávek je vybíráno „náhodně“ na základě toho, kdy vám bude schválena odpověď na otázku Proč na umění záleží?.
Ano, to je další věc: každou objednávku musíte odůvodnit ve speciálním formuláři, kde se budete snažit vymyslet co nejoriginálnější vysvětlení, proč záleží na umění. Hodnotit to bude britský komik Adam Bloom.
Není nikde psáno, jak tato odpověď musí být strukturována, co musí obsahovat a proč se vůbec musí vyplňovat, ale nebyl by to Banksy, kdyby to zkrátka nedělal jinak. Jediné pravidlo je, že nesmí mít více než 50 slov. Jakmile tímto záhadným procesem „moderní e-shopové zkušenosti“ projdete, potřebujete počkat na e-mail, který vás o úspěšném absolvování informuje. Ten by měl dorazit za dva týdny od podání žádosti.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
E-mail by měl zároveň obsahovat soukromý odkaz na zaplacení. Platba naštěstí probíhá online, pokud byste si i tady mysleli, že snad budete muset letět do Londýna. Poté, co objednávku zaplatíte, počkáte, než vám produkt dorazí domů. Poštovné je extra a dá vám vědět Banksyho tým, kolik to bude. Platit pak můžete vedle liber i v eurech.
A aby toho nebylo málo, z jedné IP adresy si můžete koupit pouze jeden předmět. I to je důvod, proč se Banksy veřejně přednostně omlouvá za „neuspokojivou nákupní zkušenost“. Jeho skalní příznivce to ale nepochybně neodradí.