Budoucnost Applu jsou sluchátka, hodinky a služby. AirPody a Apple Watch už vydělávají skoro stejně jako Macy

Filip HouskaFilip Houska

apple-iphone11-airpods-pro

Foto: Apple

Zaměstnanec Applu s AirPods Pro

0Zobrazit komentáře

Nezasvěcená veřejnost může Apple v posledních letech vnímat stále jen jako společnost, která stojí za telefony iPhone a počítači Mac. A zatímco iPhony pořád drží v byznysu firmy své výsadní postavení, u Maců je situace poměrně odlišná. Jak ukazují finanční výsledky za rekordní čtvrté čtvrtletí, které Apple ve středu odhalil, budoucnost jablečných počítačů ohrožuje segment, u kterého by to ještě před pár lety čekal jen málokdo.

Vezměme to ale pěkně od začátku. Apple za třetí kalendářní období, trvající od července do září, zaznamenal tržby ve výši 64 miliard dolarů při čistém zisku 13,7 miliardy dolarů (zhruba 315 miliard korun), který je však oproti stejnému období loňského roku přibližně o 400 milionů dolarů nižší.

Více než polovinu tržeb pak uzmuly prodeje iPhonů (33,36 miliardy dolarů) a dvouciferným číslem se pyšní i oblast služeb, která zaznamenala tržby ve výši 12,5 miliardy dolarů, což je zatím vůbec nejvíce v historii. To je pro Apple skvělá zpráva, protože se poslední měsíce snaží nabízené služby výrazně tlačit k co největšímu počtu svých uživatelů.

tim-cook-iphone11-pro-apple

Foto: Apple

Šéf Applu Tim Cook představuje nový iPhone 11 Pro

Typickým příkladem těchto snah je březnová keynote, kterou šéf Applu Tim Cook a jeho tým věnovali jen a pouze předplatitelským platformám. Konkrétně herní Apple Arcade, magazínové Apple News+, platební Apple Card a televizní Apple TV+.

Pokud se k těmto službám připočte i masivně úspěšné Apple Pay, jež má dle Cookových slov růst až čtyřikrát rychleji než PayPal, cloudové úložiště iCloud nebo záruční program AppleCare, jde o segment se skutečně ambiciózními vyhlídkami.

Takovými, kvůli kterým kalifornská firma postupně výrazně transformuje své byznysové směřování. Snad poprvé od dob, co se Steve Jobs na sklonku konce minulého tisíciletí vrátil do firmy a vyškrtal většinu nabízeného hardwaru. Ale není se čemu divit, protože trh s chytrými telefony je již nasycen a byznys s iPhonem nemůže růst donekonečna.

Apple Watch i AirPody útočí

Mnohem zajímavější pohled se navíc nabízí na oblasti, které zastávají třetí a čtvrtou pozici v seznamu aktuálních tržeb. Jde totiž o Macy a sortiment nositelných zařízení a doplňků, do kterého Apple řadí chytré hodinky Apple Watch, úspěšná bezdrátová sluchátka AirPods i poměrně stagnující reproduktor HomePod. Právě tyto produkty zajímavým tempem v řeči čísel útočí na tradiční segment Maců a postupně dotahují jeho náskok.

airpods-pro

Foto: Apple

Bezdrátová sluchátka AirPods Pro s aktivním potlačením hluku

Ideálně lze tento vývoj ukázat na meziročním srovnání. Oblast nositelných zařízení a příslušenství u Applu oproti stejnému období loňského roku vyrostla o 54 procent na 6,52 miliardy dolarů v tržbách, zatímco Macy klesly ze 7,34 miliardy dolarů na 6,99 miliardy. Rozdíl mezi těmito segmenty je tedy za poslední čtvrtletí přibližně 500 milionů dolarů, což v měřítku Applu není příliš velké číslo.

Vezme-li se v potaz celý fiskální rok 2019, Apple Watch spolu s AirPody a HomePodem zaznamenaly tržby okolo 24,5 miliardy dolarů, což je zhruba 95 procent celého byznysu Maců za stejné období. Za minulý fiskální rok to bylo přitom teprve 69 procent a před dvěma lety okolo 50 procent. Trend je tedy více než zřejmý a mohou za to v první řadě zákazníci, kteří čím dál více začínají na chuť Apple Watch i AirPodů přicházet.

airpods-pro

Přečtěte si takéApple ukázal nová bezdrátová sluchátka AirPods Pro, která přichází s aktivním potlačením hlukuApple ukázal nová bezdrátová sluchátka AirPods Pro, která přichází s aktivním potlačením hluku

Na druhou stranu se tomuto vývoji ani není moc co divit. Byť se Apple snaží přinášet nové modely Maců a připomínat uživatelům počítačů s nakousnutým jablkem, že na ně nezapomíná, otěže běžného počítačového zařízení začíná postupně přebírat iPad. Ten se za poslední roky z pouhého doplňku vyšplhal na hranici produktu, který v různých směrech dokáže Mac nahradit.

apple-airpods-pro-top

Foto: Apple

Bezdrátová sluchátka AirPods Pro s aktivním potlačením hluku

I proto se kategorie iPadů v tržbách zvedla na 4,65 miliardy dolarů, což je v meziročním porovnání zhruba o 700 milionů více. Všechny tyto trendy pak logicky potvrzuje i samotný šéf Applu Tim Cook, který během hovoru s investory zmínil, že za „přelomový fiskální rok 2019“ děkuje především službám, nositelným doplňkům a právě iPadům.

Současně také zmínil velice optimistické vyhlídky na vánoční období, které je pro Apple tradičně nejsilnější a do něhož naplno vstoupí nové AirPods Pro s aktivním potlačováním okolního ruchu a také dlouho očekávaná Apple TV+, která se globálně spouští již zítra (1. listopadu).

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Miliarda návštěv za čtvrt roku. Módnímu e-shopu Zalando se daří a v Česku spustí online outlet Lounge

zalando2

Foto: Zalando

Zalando v Česku otevře speciální klub Zalando Lounge

0Zobrazit komentáře

Hned tři velké zprávy přicházejí od Zalanda, přední evropské online platformy pro nákup módy a doplňků. Poslední čtvrtletí bylo pro Zalando hospodářsky velmi úspěšné a příjmy e-shopu stoupaly se zvyšujícím se počtem zákazníků. Ti z Česka se mohou nově těšit na spuštění speciálního outletu jménem Zalando Lounge, který bude přinášet časově omezené nabídky výrazně zlevněného zboží. Německý podnik zároveň pokračuje ve svých snahách o šetrný přístup k životnímu prostředí a zavazuje se k absolutní uhlíkové neutralitě.

Zalando je jeden z největších evropských e-shopů s módou, na tuzemský trh vstoupil před rokem a zatím je zde nadmíru spokojený. I přestože se zde musí potýkat s velkými konkurenty v podobě taktéž německého About You a českého Zootu, zařadil Českou republiku mezi země, kde se v posledním čtvrtletí dočkal největšího růstu. Podobně jako u nás se Zalandu daří i ve zbytku Evropy, což jasně dokládají výsledky hospodaření ve třetím kvartálu tohoto roku.

V něm Zalando zaznamenalo meziroční růst objednávek o 25,4 % na 34,7 milionu. To se samozřejmě pozitivně odrazilo na příjmech, které povyrostly o 26,7 % na 1,5 miliardy eur (přes 38 miliard korun). Společnost si tak může připsat zisk před úroky a zdaněním ve výši 6,3 milionu eur (160 milionů korun).

zalando-se_2019_management-board_fltr_david-schroder_jim-freemann_rubin-ritter_robert-gentz_david-schneider-min

Foto: Zalando

Management Zalanda: David Schröder, Jim Freeman, Rubin Ritter, Robert Gentz, David Schneider

„Rok 2019 byl pro nás doposud velmi úspěšný. Měli jsme silnou třetí čtvrtinu s aktivnějšími zákazníky, kteří stále častěji hledají inspiraci na Zalando. Rosteme vysokým tempem ve všech regionech. Chceme si zachovat tempo silného konce roku a těšíme se, že spolu s našimi zákazníky oslavíme nadcházející Cyber ​​Week a sváteční sezónu,“ komentuje dobré výsledky David Schröder, finanční ředitel Zalando.

Že zákazníci začínají na Zalando přicházet ve stále větším počtu, dokazuje dosažení mety jedné miliardy návštěv stránek za jediné čtvrtletí – to se povedlo módnímu e-shopu vůbec poprvé. Zákazníci totiž nechodí na e-shop jen nakupovat, ale také zde hledají inspiraci pro své outfity. V současné době tvoří zákaznickou základnu firmy 29,5 milionu zákazníků, což je v meziročním porovnání o 17,5 % více.

Klubové výhody

Již při vstupu na český trh bylo cílem Zalanda ukořistit pro sebe pozici jedničky pro nákup módy přes internet. „Jsme největší online módní platformou v Evropě. (…) Nemůžeme zveřejnit konkrétní čísla, ale náš cíl je rozhodně takový, abychom se stali preferovanou online módní destinací v České republice,“ řekl v únoru pro CzechCrunch ředitel Zalanda pro střední Evropu Linus Glaser. Prozatím ale v Česku minimálně v počtu objednávek stále vede Zoot.

wefree-nerad-tuma

Přečtěte si takéPodpora, evidence, nákup i výuka v jednom. Český portál wefree care pomáhá desítkám firem s produkty od AppluPodpora, evidence, nákup i výuka v jednom. Český portál wefree care pomáhá desítkám firem s produkty od Applu

Nicméně aby se Zalando posunulo vpřed, snaží se českým zákazníkům přinášet nové služby. Před měsícem například zavedlo v Česku tolik oblíbenou možnost platby na dobírku a nyní přichází s další novinkou, která mu může pomoci přitáhnout další výrazný počet nových zákazníků. Jedná se o speciální zákaznický klub Zalando Lounge, jehož výhody již mohou využívat například zájemci z Francie, Německa či Belgie.

Přihlášení do klubu je zcela zdarma a lze k němu použít již vytvořený účet na Zalandu. Zalando Lounge pak jako online outlet otevírá možnost nákupu vybraného sortimentu ve speciálních akcích, v rámci kterých může být cena zboží snížena až o 75 % z doporučené prodejní ceny.

zalando-outlet-berlin-min

Foto: Zalando

Zalando Outlet v Berlíně

Nabídka zboží začíná každý den ráno a platí po dobu 3 až 5 dnů, popřípadě do vyprodání zásob. Členové klubu mohou nakupovat vybranou módu i módní doplňky od renomovaných značek, ale i doplňky do domácnosti či domácí spotřebiče. Zákazníci jsou o nadcházejících akcích informováni s dostatečným předstihem prostřednictvím e-mailu, nebo notifikací v aplikaci.

Zalando Lounge, který bude spuštěn do konce roku, však není jedinou novinkou. Stejně jako celá řada dalších podniků i německý prodejce módy naskakuje na vlnu šetrnosti vůči životnímu prostředí. V červnu tohoto roku začal e-shop balit všechny odesílané zásilky do 100 % recyklovatelných obalů a do roku 2023 se chce zbavit všech obalů vyráběných z jednorázových plastů. Zároveň chce v příštích letech nabízet až desetkrát více udržitelné módy.

Ještě výraznějším krokem je nový závazek k uhlíkové neutralitě. Zalando se zavázalo, že uhlíkově neutrální odteď budou všechny jím řízené podniky, logistické operace a dodávky zboží, včetně jejich vrácení. Během tohoto roku přešly podniky Zalanda na energii, která je více než z 90 % obnovitelná.

zalando-boxes-min

Foto: Zalando

Krabice Zalando

Součástí snah o pozitivní dopad na planetu i společnost je i prodlužování životnosti nabízených módních doplňků pomocí principů cirkulární ekonomiky v rámci služby Zalando Wardrobe. Ta umožňuje prodávat módu buď přímo Zalandu, nebo zájemcům z řad ostatních uživatelů aplikace. Do roku 2023 chce společnost tímto způsobem prodloužit životnost až 50 milionům módních doplňků.

„Módní průmysl momentálně čelí řadě komplexních výzev. V Zalandu si uvědomujeme, že jsme dosud měli svůj podíl na problémech, které toto odvětví přináší. Sílu naší platformy chceme ale využít tak, abychom se stali součástí jejich řešení. Začínáme proto sami u sebe. Mezi udržitelným jednáním a následným obchodním úspěchem vidíme jasnou souvislost – pouze ti z nás, kteří udržitelnost začlení do své obchodní strategie, zůstanou pro své zákazníky relevantní a v budoucnu si budou moci vybudovat konkurenční výhodu,“ říká Co-CEO Zalanda Rubin Ritter.