Disney vstupuje do streamingu velkolepě. Za první den získala jeho služba Disney+ přes 10 milionů předplatitelů
Úterý 12. listopadu byl pro mediálního giganta Disney jedním z nejzásadnějších dní za poslední dekádu. Firma založená Waltem Disneym, pod kterou dnes již spadá i animační studio Pixar, komiksový obr Marvel nebo Lucasfilm, totiž se svou stoletou produkcí přešla do digitálního světa a vypustila vlastní streamingovou službu s názvem Disney+.
Na té je k dispozici kombinovaná produkce Disney, Pixaru, Marvelu, stejně jako například National Geographic. Zraky velkého množství fanoušků se nicméně aktuálně upínají především na originální seriál The Mandalorian ze světa Star Wars. I díky tomu získalo Disney+ za jediný den přes 10 milionů předplatitelů a okamžitě na to zareagoval i akciový trh. Na zásadní milník se přitom podařilo dosáhnout i přesto, že měla služba zpočátku technické problémy s přihlášením.
Akcie Disney vyskočily o téměř 8 procent nahoru a stále postupně rostou. Deset milionů předplatitelů je totiž úctyhodné číslo, vezmeme-li v potaz, že je to za jediný den a převážně v rámci Spojených států, jelikož má zatím služba slabou mezinárodní působnost. Například konkurenční Netflix má i po necelých deseti letech ve Spojených státech kolem 60 milionů předplatitelů.
Je nutno ovšem vzít v potaz, že první měsíc mají všichni uživatelé v rámci zkušebního období zdarma, pokud tedy rovnou nezaplatí na celý rok. Další část uživatelů bude mít zdarma i celý rok, a to díky spolupráci s americkým operátorem Verizon, který Disney+ nabízí některým zákazníkům. Služba by chtěla do roku 2024 získat až 90 milionů předplatitelů, pro které bude muset sáhnout i do zahraničí.
Zatím je Disney+ dostupné ve Spojených státech, Kanadě a Holandsku. Příští týden se spustí i v Austrálii, na Novém Zélandu nebo v Portoriku a v březnu pak v Anglii, Francii, Španělsku, Itálii nebo Německu. Do Česka by zatím podle neoficiálních informací měla dorazit zhruba za rok.
Productboard shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsDisney+ jsme vyzkoušeli a už od svého startu se může jednoduše porovnávat s konkurencí. Rozhraní služby nabízí tradiční rozložení prvků v tmavém provedení, kdy v horní části lze přepínat mezi originální produkcí, filmy, seriály nebo vyhledáváním, a v hlavní části pak buď objevovat nový obsah za pomocí ukázek v horní části nebo procházením jednotlivých sekcí – totožně jako na HBO Go nebo Netflixu.
Nejpodstatnějším rozdílem Disney+ je především v šíři produkce, která kombinuje vše do jednoho portálu a obsah lze filtrovat i přímo podle toho, jestli jde o filmy a seriály od Disney nebo třeba ze světa Star Wars. Většina obsahu je v angličtině, španělštině či kanadské francouzštině, titulky pak ve stejných jazycích a navíc v holandštině. Ovládání při přehrávání je vcelku standardní, navíc si lze ale přesně navolit vzhled titulků – tedy font, barvu textu, jeho velikost, pozadí nebo průhlednost.
Překvapením pro nejednoho diváka je pravděpodobně účast populárního seriálu Simpsonovi z produkce 20st Century Fox, který do rodiny Disney patří pouze krátce. A to nejenom tím, že se na platformě vůbec objevil, ale také několika kontroverzemi kolem. Například převodem do formátu 16:9 z původního 4:3, který má za výsledek oříznutí obrazu. Nebo vynecháním jedné z populárních epizod s Michaelem Jacksonem, respektive jeho „dvojníkem“ z blázince, kterému propůjčil hlas.
I tak je ale Disney+ poměrně velkým překvapením a s rostoucí produkcí a exkluzivními tituly, které zamíří z kin často přímo na streamingovou platformu od Disney, se během let ze služby může stát zásadní konkurent zavedených hráčů. Jedna z hlavních výhod oproti konkurenci je jasná – nostalgie. Téměř 100 let starý katalog totiž nabízí i takové snímky, které byly dlouho uzavřeny v archivu a běžně veřejnosti nedostupné. V Česku se ale ještě nějakou dobu služby nedočkáme, byť již nyní láká na do češtiny přeloženou uvítací stránkou.