Ford vyzývá Teslu na férovou bitvu pick-upů. Elon Musk už má na Cybertruck 200 tisíc rezervací

tesla_cybertruck2

Foto: Tesla

Tesla Cybertruck

0Zobrazit komentáře

Představit automobil, který se svým designem absolutně vymyká pojetí moderních automobilů, označit jeho okna za nerozbitná a následně je rozbít přímo na pódiu, a ještě veřejně ztrapnit největšího rivala způsobem, že vás okamžitě žádá o spravedlivou odvetu. Tak zní recept Tesly na to, jak přitáhnout ke svému novému vozu Cybertruck pozornost celého světa, a nalákat k jeho rezervaci po několika málo dnech více než 200 tisíc zákazníků.

Když Elon Musk v minulém roce popsal design připravovaného pick-upu jako něco, co připomíná kultovní film Blade Runner, jen málokoho tehdy napadlo, jak doslovně to myslel. Cybertruck, který se představil v noci z čtvrtka na pátek, skutečně svým designem připomíná vize, které měli o dopravě budoucnosti naši otcové a dědové.

Někoho by mohlo napadnout, že představovat v dnešní době vůz, který se svým designem vymyká všem zaběhlým standardům, není zrovna nejšťastnější rozhodnutí, nicméně Tesla Cybetruck zákazníky oslovit opravdu dokáže.

tesla_cybertruck

Foto: Tesla

Boční pohled na nový pick-up Tesla Cybertruck

Důkazem je již více než 200 tisíc rezervací, které automobilka registruje jen několik málo dní po odhalení vozu. Už během neděle jsme informovali o tom, že pro rezervaci, kterou lze získat po složení částky 100 dolarů, se rozhodlo již 140 tisíc zájemců. V ten samý den večer se toto číslo vyšplhalo již na 200 tisíc a dále roste.

Tesla tedy má jen z rezervačních poplatků k dobru více než 20 milionů dolarů (460 milionů korun) – byť vratných –, které bude investovat do vývoje a příprav na sériovou výrobu vozu, jehož cenovka startuje na 39 900 dolarech (přibližně 900 tisíc korun). K prvním zákazníkům by se měl vůz dostat v roce 2022.

Osudné bušení kladivem

To vše se Tesle podařilo díky jedinému večeru plnému rozpaků a momentů, kdy nebylo jasné, jestli se jedná o žert, nebo o vážně míněnou věc. Nejenže Tesla během večera představila takový vůz, jaký představila, ale ještě se jí podařilo rozbít obě boční okna vozu, která měla být původně nerozbitná.

cybertruck-window

GIF: The Verge

Okna Cybertrucku během představení nevydržela

O to se postaral Franz von Holzhausen, muž, který má v Tesle na starosti design vozů, když do oken vrhl dvě ocelové koule. Ty se měly v původním plánu od okna pouze odrazit a s těžkým žuchnutím dopadnout na zem. Nikoho by však nenapadlo, že v obou oknech udělají krátery a dopad na zem bude doprovázen sprškou střípků rozdrceného skla.

Výsledkem bylo několik trapných momentů, které si prožil Elon Musk přímo na podiu, a virální jízda, díky které oběhly záběry vozu s rozbitým sklem doslova celý internet a dostaly se i k lidem, které Tesla jinak vůbec nezajímá. Objevily se proto názory, že rozbití skla bylo plánovaným krokem. To ovšem Elon Musk na Twitteru vyvrátil s tím, že vůz skutečně je schopen odolat zásahu takovou koulí.

To vzápětí potvrdil videem, ve kterém si Holzhausen nacvičuje vrh koulí proti oknu těsně před premiérou a tehdy skutečně vydrželo. Důvodem, proč sklo nepředvedlo stejnou odolnost i na pódiu, byla podle Muska úderná demonstrace, při které bylo do dveří vozu během prezentace bušeno kladivem.

star-wars-rise-of-skywalker-poster

Přečtěte si takéScénář k novým Star Wars unikl na eBay. Jeden z herců ho zapomněl na pokoji, kde ho nalezla uklízečkaScénář k novým Star Wars unikl na eBay. Jeden z herců ho zapomněl na pokoji, kde ho nalezla uklízečka

Údery sice dokázaly, jak odolná je karoserie vozu, ale zároveň narušily skla v oknech, která následně nebyla schopna odolat zásahu ocelovou koulí. Jak tedy poznamenal Musk, příště bude lepší nejdříve testovat odolnost skel a poté mlátit do karoserie kladivem.

Kdo s koho

Rozbitá okénka však nejsou zdaleka tím jediným, o čem se v posledních dnech ve spojitosti se Cybertruckem mluvilo. Vášně vyvolalo i video z dílny Tesly, ve kterém je Ford F-150, nejoblíbenější pick-up na severoamerickém trhu a největší rival Cybertrucku, konfrontován s novým vozem od Tesly v přetahované.

V tomto testu jsou k sobě postaveny oba vozy zády a vzájemně přivázány lanem. Následně se oba rozjedou, přičemž ten silnější toho druhého přetlačí a začne jej za sebou vláčet. Ve videu zvítězil Cybertruck a jasně tak ukázal, že má v přetlačované nad F-150 navrch. Tento test je sice vizuálně atraktivní, v reálném využití však ne příliš relevantní, i přesto video zasáhlo Ford s podobným účinkem, jaký měly ocelové koule na boční okénka Cybertrucku.

Americký automobilka se okamžitě proti testu ohradila a upozornila na to, že Tesla v něm použila některou ze slabších motorových verzí F-150, která se nemůže s novým elektromobilem vůbec měřit. Navíc se objevily i názory, podle kterých Cybertruck ve videu zabírá dříve než Ford a tím snižuje jeho šance na úspěch. Proto Ford vyzval Teslu, aby mu zaslala jeden Cybertruck a Ford mohl sám zkusit poměřit síly Cybertrucku s F-150, kterou sám vybere.

Musk na Twitteru souhlasil a zároveň potvrdil, že nový souboj, který by se měl odehrát pravděpodobně již příští týden, by měl být i živě přenášen. Je jen velká škoda, že Ford stále nemá hotovou svou elektrickou verzi pick-upu F-150. Sledovat takové poměřování sil by totiž bylo ještě zajímavější.

Růžová Rekola mají za sebou další rekordní sezonu. Český bikesharing přilákal už čtvrt milionu uživatelů

Peter BrejčákPeter Brejčák

rekola1-min

Foto: Rekola

Český bikesharing Rekola v Praze

0Zobrazit komentáře

Ulicemi českých měst brázdí růžová kola už šest let. Populární bikesharing Rekola právě uzavřel další sezonu a chlubí se nadále rekordním zájmem uživatelů. Ti jen za letošní rok ujeli přes 1,4 milionu kilometrů, což je více než třetina z 3,4 milionu za celou dobu existence. Tomu odpovídá i nárůst samotných uživatelů, během letošního roku se zvýšil ze 170 na 250 tisíc.

Podle dat společnosti má aplikaci Rekola v telefonu každý druhý Pražan mezi 20 a 30 lety a hlavní město vévodí i žebříčku nejaktivnějších uživatelů, kteří dohromady najeli 830 tisíc kilometrů. Po druhém Brně byli uživatelé v počtu výpůjček překvapivě nejaktivnější v Mladé Boleslavi, kam Rekola expandovala letos a nestihla se tam ani celá sezona. Popularita růžových kol je tam ovšem vysoká.

V Mladé Boleslavi a v Českých Budějovicích se navíc Rekola rozhodla pokračovat i v zimním provozu. V ostatních osmi českých městech, kde působí, ukončila sezonu oficiálně k 21. listopadu. Růžová kola se v nich nicméně do ulic vrátí v příští sezoně už o měsíc dříve než dosud, tedy již začátkem března.

rekola5-vit-jezek1-min

Foto: Rekola

Vít Ježek, zakladatel bikesharingu Rekola

„Ve městech jsme měli tento rok dva tisíce dopravních prostředků a příští rok plánujeme ještě více. Jen v Praze by se mělo během jara objevit tisíc kol,“ uvedl Vítek Ježek, zakladatel a ředitel Rekol, s tím, že dosud jich v Praze jezdila zhruba 800.

Letošní rok se v případě Rekol nesl ve znamení mnoha novinek. Kromě tradičních kol umožnila výpůjčky paddleboardů, představila sportovní kola i nová elektrokola. Ta byla nejdřív dostupná jen pro uživatele v Praze, Mladé Boleslavi a Frýdku-Místku, později se stala součástí nově nabízeného firemního bikesharingu.

cohen2

Přečtěte si takéKomik Sacha Baron Cohen ostře kritizuje sociální sítě: Ve 30. letech by Facebook nechal Hitlera propagovat holokaustKomik Sacha Baron Cohen ostře kritizuje sociální sítě: Ve 30. letech by Facebook nechal Hitlera propagovat holokaust

S elektrokoly plánuje Rekola nadále rozšiřovat „růžovou“ zónu, kde uživatelé mohou tato kola parkovat. Všeobecně však s nimi plánuje posilovat zejména firemní fleety, protože pro Rekola jde o další nohu z byznysového hlediska a úvodní spolupráce s firmami hlásí vyšší míru využití. Po KPMG a CDN77 jsou již v jednání i další firmy, které by rády od příští sezony své zaměstnance na elektrokola rovněž posadily.

rekola-elektrokolo-min

Elektrické kolo od bikesharingu Rekola

Nově představené dopravní prostředky doplnily již existující flotilu koloběžek využívaných v Dejvickém univerzitním kampusu a Českých Budějovicích či dříve představených skateboardů, na nichž se aktuálně jezdilo v Olomouci. „Variabilita prostředků je budoucnost mikromobility, každá trasa i uživatel hledají jiný způsob přepravy,“ uvedl Ježek.

Jak dále doplnil, pro Rekola je při rozvoji mikromobility, na které pracuje kromě deseti českých měst také ve finském univerzitním městečku Vaasa, důležitá zejména udržitelnost. „Snažíme se být udržitelní v tom, jak fungujeme a rosteme. Fandíme lokálním výrobcům, snažíme se hledat součástky v Česku, málo převážet, nelétat letadlem. I kola převážíme na vozíku za kolem,“ řekl Ježek.

rekola

Foto: Rekola

Bikesharing Rekola aktuálně působí v deseti českých městech

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

S novinkami navíc Rekola nekončí. Již nyní ve svých dílnách pracují například na elektronickém zámku, který by mohl zjednodušit odemykání kol. Ta na sobě aktuálně mají klasický zámek s číselným kódem, ale zatím není jasné, kdy a jak se podaří Rekolům novinku v podobě vylepšeného zámku nasadit. Zároveň se mají růžových kol dočkat i obyvatelé dalších českých měst, konkrétní však zatím být Vít Ježek i vzhledem k probíhajícím jednání být nechce.

„Vždy spolupracujeme s městy, kde jezdíme. Zavádíme bikesharing po vzájemné dohodě, přidáváme kola tam, kde dávají smysl a město je odsouhlasí, a současně mu poskytujeme data pro rozvoj infrastruktury,“ doplnil Ježek.