Tesla bude vyrábět elektromobily a baterie kousek za našimi hranicemi. Evropskou Gigafactory postaví v Berlíně
Po letech spekulací je definitivně jasno, kde bude stát další továrna Gigafactory. Právě tak se jmenuje výrobní linka, z níž sjíždí jednak elektromobily a jednak baterie, které je pak pohání, od kalifornské automobilky Tesla. Její šéf Elon Musk nyní prozradil, že si pro první evropskou Gigafactory vybral Berlín.
Očekávanou lokalitu již čtvrté továrny oznámil Musk příhodně během předávání cen Golden Steering Wheel od německého deníku AutoBild s tím, že Berlín je pro ni skvělým místem a Tesla v hlavním německém městě plánuje zároveň vybudovat i inženýrské a konstrukční centrum.
Jak je Muskovým dobrým zvykem, své vyjádření pak doplnil ještě na Twitteru, kde prozradil, že berlínská Gigafactory bude produkovat jednak baterie, ale také pohonné jednotky a samotné elektromobily, počínaje Modelem Y. Očekávaný hybrid mezi Modelem X a Modelem 3 firma představila letos v březnu a do výroby by se měl dostat v příštím roce.
Podle deníku The Financial Times bude první evropská Gigafactory, která naváže na dvě fabriky ve Spojených státech a jednu v Číně, stát poblíž nového letiště, které se v Berlíně již několik let buduje, a fungovat by měla od roku 2021.
Jedná se každopádně o dlouho předpokládaný krok, který sám Elon Musk několikrát zmiňoval, ale až dosud nebylo jasné, kam evropskou Gigafactory postaví. V minulosti se dokonce mluvilo i o České republice, ale tyto spekulace se ukázaly jako liché.
Berlínská továrna tak naváže na poslední expanzi do Šanghaje, kam se Tesla vydala zejména proto, že chtěla začít ve velkém dodávat na lukrativní čínský trh nové a dostupnější Modely 3. Jelikož i právě s Modelem 3 a dalšími vozy, které teprve chystá, včetně zmíněného Modelu Y, chce ještě ve větším vtrhnout i do Evropy, kontinentální továrna se jistě bude hodit.
„Německé inženýrství je vynikající, což je jeden z důvodů, proč stavíme naši evropskou Gigafactory v Německu,“ uvedl podle FT Musk během slavnostního večera s tím, že se v Německu dělají jedny z nejlepších aut na světě. Byť třeba do nového plně elektrického Porsche Taycan, které se začalo s Teslou v lecčems porovnávat, si již několikrát rýpl.
Poté, co šéf Tesly oznámil lokalitu nové továrny, si nakonec odnesl z Golden Steering Wheel i jednu z cen, když byl Model 3 označen za nejlepší auto střední vyšší třídy. Elona Muska a jeho automobilku na pódiu chválil i sám šéf Volkswagenu Herbert Diess, který ocenil pionýrství Tesly a to, že celý automobilový průmysl posouvá kupředu.
Productboard shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsPrávě VW a vlastně většina ostatních automobilek světa se v posledních letech a především měsících začíná významně přesouvat k elektromobilitě a přestože má tato změna různé podoby, u Tesly se může v lecčems inspirovat každý. Ostatně samotný Volkswagen chce v příštích deseti letech vyprodukovat přes 22 milionů elektrických vozidel a nedávno ukázal svůj první „masový“ elektromobil.
Byť je zatím Tesla na poli elektromobilek relativně neomezeným vládcem, alespoň co se týče prodejů a popularity, Hess Muska přátelsky upozornil na to, že německý autoprůmysl teď významně investuje a Tesla by si určitě měla dávat pozor. Právě souboj následujících let mezi tradičními automobilkami, které sice mají obrovské množství peněz a výrobní kapacity, avšak v elektromobilitě zaspaly, a dravou Teslou bude zajímavý.
Na vavřínech nechce pochopitelně usnout ani kalifornský výrobce, který letos představil zmíněný Model Y a již v příštím týdnu chystá Elon Musk odhalit další očekávaný vůz. Tentokrát půjde o pick-up, který bude opět plně elektrický a Musk ho zatím označuje jako „cybertruck“. Ostatně na Twitteru jednomu uživateli nedávno odpověděl, že se nové auto nepodobá ničemu, co se zatím objevilo na internetu, a je bližší spíše obrněnému transportéru budoucnosti.