Youtuberům se povedlo vybrat 20 milionů dolarů na vysázení 20 milionů stromů. Pomohli Elon Musk i šéfka YouTube

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Mark Rober a Jimmy „MrBeast“ Donaldson, youtubeři a iniciátoři akce TeamTrees

0Zobrazit komentáře

Youtubeři mají v určitých kruzích špatnou pověst, a tak se někteří z nich snaží využít svého vlivu a učinit něco doslova pro celou planetu. Takové bylo i smýšlení Jimmyho Donaldsona, který je na internetu známý pod přezdívkou MrBeast. V létě dosáhl na YouTube mety 20 milionů odběratelů, a tak se na popud fanoušků rozhodl, že vysází 20 milionů stromů.

A není to jen tak – podle Světové banky totiž lidé mezi roky 1960 a 2016 vykáceli lesy o rozloze Jihoafrické republiky (1,2 milionu kilometrů čtverečních). Samozřejmě, takový čin není zadarmo, a proto se Donaldson se svým týmem rozhodli požádat komunitu o 20 milionů dolarů, aby mohli na správná místa vysadit správné stromy v tomto počtu.

Peníze chtěli vybrat do 1. 1. 2020 a nakonec se podařilo cíl splnit už pár dní před Vánoci. Na Štědrý den už byly darovány finance na téměř 21 milionů stromů, které budou přesměrovány na neziskovou organizaci Arbor Day Foundation. Celkem se sešlo na půl milionu dárců z celého světa.

Všemu předcházela takřka dvouměsíční kampaň pod hashtagem #teamtrees, do které se zapojily desítky známých tvůrců – někteří natočili k tématu vlastní videa, jiní se předháněli v tom, jaké částky darují, aby byli první v žebříčku.

Sám Donaldson daroval z vlastních peněz 200 tisíc dolarů (4,6 milionu korun) a na věc se postupně začaly nabalovat osobnosti ze všech odvětví. Ve statisícových částkách přispěli šéf Twitteru Jack Dorsey, šéfka YouTube Susan Wojcicki nebo instituce Discovery Channel a Verizon.

estonsko-trees

Přečtěte si takéEstonci digitalizují všechno, i řezání vánočních stromků. Tisíce lidí je hledají díky aplikaci státních lesůEstonci digitalizují všechno, i řezání vánočních stromků. Tisíce lidí je hledají díky aplikaci státních lesů

Rovným milionem dolarů přispěl také šéf automobilky Tesla a vesmírného startupu SpaceX Elon Musk, který se dokonce k propagaci kampaně stal na několik dní na Twitteru Treelonem. Muska ale nakonec o jeden jediný strom (a tedy jeden darovaný dolar) předběhl Tobias Lütke, generální ředitel kanadského startupu Shopify. Třetí místo obsadil generální šéf Salesforce Marc Benioff, který k daru 900 tisíc dolarů napsal, že byl inspirován právě „Treelonem“.

Polovina částky přitom byla vybrána už na konci října a společně s Donaldsonem se zapojil i například youtuber Mark Rober, bývalý inženýr v NASA, který naopak vyrábí edukační videa a za iniciativu přišel například do známé americké show komika Jimmyho Kimmela.

Peníze bychom měli, co teď?

Mohlo by se tak zdát, že bez větších potíží se skupině internetových celebrit podařilo vybrat dostatek peněz, ale teď nastává čas na realizaci. Oficiálně začne Arbor Day Foundation s výsadbou v lednu 2020 a hotovo by mělo být do prosince 2022, tedy po třech letech.

Organizace navíc působí na všech kontinentech (kromě Antarktidy), takže miliony stromů by měly být s pomocí národních agentur distribuovány do lokací, kde budou potřeba, a samozřejmě v druzích, které budou pro dané prostředí vhodné.

Ačkoliv na první pohled se může celá akce jevit jako gigantické zelené PR, Team Trees si podle svých webových stránek uvědomuje, že samotné vysázení stromů nijak nezvrátí klimatickou krizi.

„Stromy jsou prokázaným a přírodním řešením, ale musíme se držet vědy a atakovat tento problém z mnoha různých úhlů najednou,“ píše se na webu s odkazem na klimatickou krizi. Na druhou stranu 20 milionů stromů může ročně spolykat až 480 tun oxidu uhličitého.

Někteří odborníci, které oslovil magazín The Verge, totiž vyjádřili přinejmenším mírné pochyby o iniciativě s tím, že nejtěžší částí nebude 20 milionů stromů vysadit, ale udržovat je při životě. Jak proto upřesnil Danny Cohn, šéf komunikace Arbor Day Foundation, část vybraných peněz bude použita na údržbu stromů.

Velké sousto

Ani pro organizaci samotnou ale nepůjde o snadný kus na zrealizování. Pro představu, podle svého ročního reportu v roce 2018 po celém světě zasadila 6,7 milionu stromů, tedy zhruba tolik, kolik bude muset navíc ročně zasadit, pakliže chce do tří let splnit metu dalších 20 milionů stromů.

Co víc, Arbor Day Foundation letos začala s další iniciativou nazvanou Time For Trees, která chce do stejného termínu vysadit dalších 100 milionů stromů. Celkem od roku 1972 organizace zasadila asi 250 milionů stromů.

Zajistí ústní hygienu a ušetří přírodu. Kanaďané vyvíjí bezobalovou zubní pastu ve formě malých pilulek

Filip HouskaFilip Houska

change-toothpaste

Foto: Change Toothpaste

Inovativní zubní „pasta“ v pilulce

0Zobrazit komentáře

Kartáček, voda, pasta, ústa. Čištění zubů patří pro většinu z nás ke každodenním ranním a večerním hygienickým rituálům, nad kterými ve výsledku vůbec nepřemýšlíme. Zkrátka si odkroutíme svých pár minut u umyvadla a jdeme čelit výzvám, které na nás chystá okolní svět. Nic ale není tak přímočaré, jak se může zdát, a to především z pohledu dopadu na životní prostředí.

Stačí se zamyslet nad banální věcí, jako je obyčejná tuba od zubní pasty, kterou ihned po spotřebování vyhazujeme. Problém tkví v tom, že drtivá většina těchto nádob je tvořena z plastového lamina vrstvícího se okolo tenkého nánosu hliníku, jenž standardně chrání chuť zubní pasty a obsažený fluorid. Jinak řečeno, tubu je velmi náročné efektivně zrecyklovat.

I když Colgate s recyklovatelnými verzemi experimentuje a chystá je uvést příští rok na americkém trhu, stále nemusí jít o pravou ekologickou záležitost – pořád půjde o tubu. Odlišný názor na to má duo kanadských vědců, Mike Medicoff a Damien Vince, kteří už nechtějí rolovat poslední zbytky zubní pasty z obalu, který je tak nešetrný k naší planetě.

change-toothpaste-3

Foto: Change Toothpaste

Tvůrci zubních pilulek Mike Medicoff a Damien Vince

Nasedají proto na trend zubních pilulek, které se chovají jako tradiční zubní pasta, ale nepřichází v žádných tubách, nýbrž v papírovém sáčku, v němž se jich nachází několik desítek. Pod hlavičkou dvoučlenného startupu Change Toothpaste se tak snaží změnit jednu z nejběžnějších věcí, která se nachází v našich koupelnách. A podle prvních recenzí to může vypadat na úspěšný produkt.

Moderní zubní antiperle

Pokud by pilulku od Change Toothpaste před vás někdo položil, pravděpodobně ji nerozeznáte od mentolového cucacího bonbonu, a to protože má naprosto standardní tvar i barvu. Rozdíl však přichází s použitím – není určena pro cumlání, ale naopak pro jemné rozkousnutí, na základě kterého se v ústech uvolní obsažené látky s tendencí pěnit.

prague-metro-subway-praha2-min

Přečtěte si takéKonec zbytečného běhu na metro. Praha začíná ve stanicích zobrazovat nejbližší odjezdyKonec zbytečného běhu na metro. Praha začíná ve stanicích zobrazovat nejbližší odjezdy

Po napěnění pak má stačit vzít běžný zubní kartáček, vykonat hygienickou údržbu úst, zbytky vyplivnout a po vypláchnutí začít ráno, potažmo ulehnout do postele. „Objednali jsme si nějaké laboratorní obleky, vyhrnuli rukávy a dali se do vývoje bezobalové zubní pasty,“ popisuje dvojice zakladatelů první experimenty.

change-toothpaste-2

Foto: Change Toothpaste

Pilulky od Change Toothpaste mohou být skvělým doplňkem pro cestování

Zpočátku tvůrci čelili několika výzvám. Věděli, že zubní pilulky musí chutnat minimálně stejně dobře jako běžné zubní pasty, čehož se snažili docílit směsí dikalcia fosfátu, erytritolu, xylitolu, hydrogenuhličitanu sodného, sodia C14-16 Olefin Sulfonate, oxidu křemičitého, mentolu a extraktu máty klasnaté.

Navíc kanadští vědci uvádí, že tabletky neobsahují žádný fluorid, lepek, mléčné produkty ani stopy ořechů nebo sóji, což je dobrá zpráva pro ortodoxní vegany.

„Po vyzkoušení více než stovky různých formulí jsme dokázali vytvořit perfektní recept pro pilulku na bázi zubní pasty, která vám dá čistý a svěží pocit bez žádných škodlivých chemikálii,“ prezentují zakladatelé. Balení 65 pilulek s mentolovou příchutí vychází na přibližně 230 korun – objednávat však zatím mohou jen Kanaďané.

Zubní pilulky lze sehnat i v Česku, a to například přes kosmetickou značku Lush, která vedle bezobalové zubní pasty přichází také s ústní vodou nebo želé. Podobnou alternativu lze mimo jiné objednávat i na Nebaleno.eu, kde je možné objednávat pilulky na váhu.

lush

Foto: Lush

Zubní tabletky

Hrozba vyhozených tub od zubních past

Jak se dá očekávat, prvním impulsem pro vytvoření této alternativy k zubní pastě byla skutečnost, jaké množství tub se každoročně vyhodí napospas přírodě. Tvůrci zmiňují, že jich má být až 900 milionů, přičemž má trvat až 500 let, než se spotřebovaná tuba dostane do stádia, kdy se postupně rozloží.

Toto zamyšlení však pro nadějný startup přišlo až tehdy, co je na negativní vlivy upozornila šestnáctiletá dcera Medicoffa, která se oblastí životního prostředí a vyhazování neekologických obalů zabývá.

change-toothpaste-4

Foto: Change Toothpast

Change Toothpaste nabízí i ekologický bambusový kartáček na zuby

behavio-mvp

Přečtěte si takéVykašlete se na lovebrand, říká Vojtěch Prokeš z BehaviaVykašlete se na lovebrand, budujte svému startupu značku s chladnou hlavou, říká Vojtěch Prokeš z Behavia

„Jestli chceme být udržitelní, musí přijít fundamentální změna. Proto jsme bezobalové pilulky s prvky zubní pasty vyvinuli. Chceme zajistit, aby naše děti a děti našich dětí mohli žít v bezpečném a zdravém prostředí,“ dodává Vince pro magazín New Atlas.

Podobným směrem kráčí například i hotelový řetězec Marriott, který chce nahrazovat veškeré jednorázové lahvičky na šampóny, sprchové gely a další kosmetické produkty za nádobky s možností opětovného doplňování. Tato iniciativa se má naplno rozjet během příštího roku a Marriott si od ní slibuje, že ušetří až 500 milionů lahviček ročně.