Železniční renesance v Česku. Alternativní dopravci nahrazují České dráhy, průvodčí dostávají platební terminály

Filip HouskaFilip Houska

leo-express-vlak1

Foto: Leo Express

Jeden z regionálních vlaků Leo Express

0Zobrazit komentáře

Změny v českých železničních spojích bývají každý rok, za poslední období však nebyly nijak zvlášť zásadní. Zpravidla se jednalo o drobné úpravy časů jízdních řádů jak od státních Českých drah, tak od soukromých dopravců jako RegioJet nebo Leo Express. Nyní je ale situace odlišná a železnice v Česku od dnešního dne prochází velkými změnami, a to napříč skutečným provozem i modernějšími funkcemi pro cestující.

Pravděpodobně nejzásadnějším bodem „prosincové železniční revoluce“ je nahrazení několika vnitrostátních linek obsluhovaných Českými drahami za soukromé, respektive alternativní hráče. Tímto rozhodnutím ze strany Ministerstva dopravy ztratí český národní dopravce zhruba pět procent všech provozů, nicméně i tak zůstane většinovým železničním provozovatelem v Česku.

Velké změně bude čelit i Praha, na jejíž trasách do Českých Budějovic, Rakovníku a Tanvaldu budou nově jezdit vozy společnosti Arriva, která má ambice stát se hlavním soukromým dopravcem na českých železnicích. Do tuzemských dálkových linek se začíná více angažovat i RegioJet Radima Jančury, který nahrazuje trasu z Brna do Bohumína a slibuje modernější, klimatizované vlaky.

regiojet-vlak-min

Foto: RegioJet

Vlak RegioJet

Ani Leo Express nebyl vynechán z nové železniční struktury a do svých jízdních řádů si připisuje mimo jiné i spěšnou trasu z Prahy do Lichkova. Toto nastavení se nicméně netýká státu, ale naopak krajů, které také volily nové dopravce. Cestující tak nově mohou využívat vlaky s označením LE (Leo Express) a RJ (RegioJet) ve většině českých krajů (vyčerpávající výčet zásadních linek je možné nalézt v souhrnu zpravodajské ČT24).

Dost novinek nicméně přijde až v průběhu příštího roku. Těšit se bude možné například na nové mezinárodní spoje mezi Prahou a Bratislavou ze strany Leo Expressu nebo na linku Vídeň–Praha–Berlín legendární Vindobonou od Českých drah, která má být zahájena 4. května. Rozšíří se i spoje do Polska a také do Ruska, respektive Moskvy, kam budou vozy ČD jezdit denně z hlavního města.

arriva-vlak

Foto: Arriva

Na českou železnici vyjely nové vlaky Arriva

Zajímavý pohled na aktuálně probíhající změny pak nabízí portál Zdopravy.cz, který dnes, kdy se mění jízdní řády a nastupují na mnoho tras po celé České republice noví hráči, vše sleduje minutu po minutě a mapuje jednotlivé úseky.

Brno vítá nové nádraží, cestující naopak placení kartami

Opomenou-li se změny na železničních trasách, velký moment dnes zažívají i cestující z Brna. Těm se totiž po zhruba roční výluce vrátily na hlavní nádraží všechny vlaky a podle všeho je provoz zatím plynulý. Klíčové je navrácení příjezdů od jihu, které byly omezeny kvůli modernizaci sdělovacího a zabezpečovacího zařízení, rekonstrukci kolejiště a opravě mostů přes ulice Křídlovická a Hybešova.

„Díky provozu hlavního nádraží už nejezdí žádné vlaky na dolní nádraží, pouze ve všední den na něj v dopravní špice pojedou jednotky vybraných vlaků,“ říká mluvčí SŽDC Kateřina Šubová pro ČTK. Spolu s tím prošla rekonstrukcí i nádražní budova s odjezdovou halou a po jednačtyřiceti letech se zavedl přímý spoj z Brna do Židlochovic po obnovené trati. Brněnští však stále čekají na další opravy uvnitř hal, které se budou dělat za provozu.

brno-stanicni-budova

Foto: VitVit/Wikimedia

Staniční budova v Brně

V rámci změn přichází i možnost placení jízdenek přímo ve vlaku pomocí platebních karet, potažmo služeb jako Apple Pay nebo Google Pay. To se týká především Českých drah, které poskytnou až 1 600 průvodčím bezkontaktní platební terminály. Důvodem pro toto logické rozhodnutí je i fakt, že se napříč Českem postupně uzavírají pokladny na malých vlakových stanicích. Na trend bezhotovostního placení ve vlacích nasedá i RegioJet, který tuto možnost spouští na zmíněném novém spoji z Brna do Bohumína.

Infotabule o spojích přímo na webu

Aby toho nebylo pro dnešní vlakovou renesanci málo, přichází i nová možnost, jak se informovat o jednotlivých spojích online. Jmenuje se VITAMIN, respektive Virtuální tabule manažera infrastruktury, díky níž mohou cestující přímo z webu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) kontrolovat jednotlivé informace o příjezdech a odjezdech, potažmo o zpožděních a nástupištích včetně číselného označení kolejí.

screen-shot-2019-12-10-at-6-42-23-pm-min

Přečtěte si takéLetecká revoluce na plovácích. Premiéru měl hydroplán, který chce být prvním komerčním elektrickým letadlemLetecká revoluce na plovácích. Premiéru měl hydroplán, který chce být prvním komerčním elektrickým letadlem

Ve výsledku tak jde o rozšíření původního systému, který však z různých důvodů nezobrazoval údaje ze všech stanic. VITAMIN je možné používat i na telefonech a slouží tak jako dobrá alternativa k oblíbená aplikaci NaVlak, jež funguje stejně, ale zatím nepočítá se všemi spoji včetně stanic. Tvůrci ze SŽDC slibují i podporu na televizích přes aplikaci HbbTV, která by měla dorazit po ukončení zaváděcího provozu a využijí ji například v podnicích poblíž nádraží pro lepší informovanost hostů.

infotabule

Foto: SŽDC

Nová infotabule

Kolo vytvořené skutečně na míru. Festka představila porcelánový unikát za více než 800 tisíc

festka-boxed

Foto: Festka

Festka Spectre Porcelain

0Zobrazit komentáře

Pokud zatoužíte po skutečně kvalitním kole vyrobeném na míru v České republice, jedním z mála výrobců, kteří jsou k dispozici, bude společnost Festka. Kola tohoto českého výrobce jsou zajímavá nejen po technické, ale i po estetické stránce, což dokázal i na speciálu pro zákazníka z Asie, který nemá obdoby.

Festka Bespoke je technologickou firmou, která se specializuje na zakázkovou výrobu silničních kol a rámů té nejvyšší kvality. O produkty českého výrobce mají zájem profesionálové, miliardáři, ale i běžní uživatelé, kteří si chtějí dopřát svezení na skutečně kvalitně zhotoveném kole.

nespresso_cc3

Foto: Festka

Festka for Nespresso

Mezi nejčastější zákazníky společnosti založené Ondřejem Novotným a Michaelem Mourečkem patří klienti ze zahraničí. Mimo hranice vycestuje přibližně 90 % všech vyrobených kol, přičemž v Evropě zůstane přibližně desetina z nich. Celé čtyři pětiny všech výrobků tak míří k zákazníkům z USA, Austrálie či Asie.

O Festce bylo v poslední době hodně slyšet díky spolupráci s Nespressem, pro které vyrobila unikátní silniční kolo z použitých kávových kapslí, následně vydražené za 160 tisíc korun. Již při pohledu na tento projekt je jasné, že Festka nedělá svá kola tradiční cestou, ale díky přítomnosti kreativního elementu v osobě Tomáše Hnida, uměleckého ředitele Festky, jsou její kola vždy nápaditá a originální i po designové stránce.

festka-spectre-porcelain-8

Foto: Festka

Festka Spectre Porcelain

Právě to zaujalo jednoho ze zahraničních klientů, který je vášnivým sběratelem jízdních kol a milovníkem porcelánu. Festku si vybral k tomu, aby s její pomocí tyto dva zdánlivě neslučitelné světy spojil, a nechal si vytvořit karbonové kolo sobě na míru po technické i designové stránce.

Nejenže byl rám kola Festka Spectre Porcelain koncipován tak, aby dokonale seděl postavě muže z Bangkoku, ale ilustrátor Michal Bačák se postaral o to, aby i vzhled kola dával jasně najevo, kdo je jeho majitelem.

bill-1

Přečtěte si takéBill Gates doporučuje 5 knih, které byste si měli o Vánocích přečíst. Nechybí ani česko-kanadský vědec Václav SmilBill Gates doporučuje 5 knih, které byste si měli o Vánocích přečíst. Nechybí ani česko-kanadský vědec Václav Smil

Rám kola byl totiž v dekorativním duchu ilustrován životní cestou svého majitele, k čemuž byla použita malba čerpající prvky z portugalského tradičního dekoru modrých kachlů Azulejos a tradiční anglické porcelánové školy Churchill Blue. Kobaltovou modř, která byla pro malbu použita, navíc doplnily detaily ze 24karátového zlata.

festka-spectre-porcelain-1

Foto: Festka

Komponenty kola jsou tím nejlepším, co je na trhu k dostání

„Poté, co klient vyslovil svou představu, mi bylo hned jasné, že tento projekt chci udělat s Michalem Bačákem. Obdivuji jeho smysl pro detail. Kolo tvoří krásný celek a při pohledu zblízka nabízí ohromné množství příběhů a rafinovaných detailů,“ popisuje vznik kola Tomáš Hnida.

Porcelán, karbon a život

Každý detail celého motivu na rámu byl pečlivě promyšlený a konzultovaný s klientem. Díky tomu design zachycuje veškeré důležité momenty, které zákazník ve svém životě prožil. Od narození dětí až po koníčky, které rád provozuje, jako je například cestování, hra na flétnu a samozřejmě také cyklistika.

festka-spectre-porcelain-7

Foto: Festka

Michal Bačák během náročného tvůrčího procesu

Výsledkem je kolo, které na první pohled působí neskutečně křehkým dojmem. Ve skutečnosti se však jedná o našlapaný stroj, který se hodí ke každodennímu použití. Každý jeho komponent patří mezi to nejlepší, co je na trhu k dostání, ovšem ani to v mnoha případech nestačilo. Festka proto musela některé komponenty kolu přizpůsobit.

„Například z bezdrátové sady Sram eTap muselo jít dolů původní logování tvořené stříbrnou samolepkou, které následně nahradila ruční malba ladící lépe s celkovým designem. Kola Lightweight mají kromě pozměněného designu vyměněná ložiska za ta nejlepší dostupná keramická,“ popisuje Michael Moureček, spoluzakladatel firmy Festka.

A jak je s výsledným kolem v hodnotě přesahující 800 tisíc korun spokojený jeho nový majitel? „Vlastním mnoho kol, která jsem si nechal postavit na míru, ale teprve u tohoto kola jsem pochopil, co to skutečně znamená. Festka překonala má očekávání,“ říká Suratchai Chenyavanij. Zda s ním bude denně dojíždět do práce, nebo si jej vystaví doma na zdi, nevíme, něco nám však říká, že zvolí spíše druhou variantu.

img_1138-min

Foto: Festka

Festka Spectre Porcelain je technickým i designovým skvostem

festka-spectre-porcelain-3

Foto: Festka

Bílý podklad a modrá malba jsou odkazem na majitelovu lásku k porcelánu

festka-spectre-porcelain-4

Foto: Festka

Detailně byl upraven každý detail kola, dokonce i sedlo

festka-spectre-porcelain-5

Foto: Festka

Draci, pivo, flétny, číslice a mnoho dalšího v sobě ukrývá celý životní příběh majitele kola