Letecká revoluce na plovácích. Premiéru měl hydroplán, který chce být prvním komerčním elektrickým letadlem

screen-shot-2019-12-10-at-6-42-23-pm-min

Foto: Harbour Air

Hydroplán Beaver se může stát prvním komerčním elektrickým letounem

0Zobrazit komentáře

Hydroplán, tedy letadlo, které vzlétá i přistává na vodní hladině, nepatří mezi zcela obvyklé dopravní prostředky, tedy alespoň ne u nás. Neplatí to však o těžko dostupných oblastech s horským terénem, který je protkán řekami a jezery. Mezi takové oblasti patří i Britská Kolumbie, ve které brzy začnou létat hydroplány poháněné elektřinou.

Hydroplán je poměrně zajímavým dopravním prostředkem, který v Evropě linkovým způsobem provozuje jen minimální množství aerolinek. Jednu z nich byste našli v Chorvatsku a další je například v Dánsku. Důvodem, proč se s hydroplánem v Evropě jen tak neproletíte, je místní terén, který vždy nabízí prostor vybudovat přistávací plochu, a proto nejsou plováky zapotřebí. Nezbytností jsou však na některých hůře dostupných místech v USA a Kanadě, kde je kvůli horskému terénu jednodušší přistávat na hladinách jezer a řek.

Jedním z takových míst je i zmíněná Britská Kolumbie, ve které provozuje komerční lety hydroplánů britská společnost Harbour Air. Tento letecký dopravce oznámil začátkem tohoto roku své partnerství s MagiX a záměr vyvinout hydroplán, který bude ke svému pohonu využívat čistě elektrických motorů. Téměř po roce mají obě společnosti hotovo a představují první elektrický hydroplán určený pro komerční cestování.

worlds-first-electric-seaplane-3-min

Foto: Harbour Air

Elektrický de Havilland Canada DHC-2 Beaver

MagniX vybavila šestimístný hydroplán vlastním elektrickým pohonným systémem, který tvoří motor Magni500 poskytující výkon 560 kW. Společnost sice neuvedla, jak vysoká je kapacita instalovaných baterií, ovšem prozradila váhu letadla, která se blíží k jedné tuně. Lze tak předpokládat, že letadlo nese akumulátor, jehož kapacita se blíží 300 kWh.

Dolet letounu však není v tomto případě zcela klíčovou záležitostí. Trasy hydroplánu, který létá mezi lokacemi Victoria, Vancouver, Nanaimo, Whistler, Seattle, Tofino, Salt Spring Island, Sunshine Coast a Comox, jsou spíše kratší a letoun proto nemá s doletem problém.

To ostatně potvrdil i generální ředitel MagniX Roei Ganzarski, který pro CTV News řekl: „Rozsah pro ně není žádným problémem. Dnešní baterie jim mohou poskytnout přesně takový dolet, který k provozu potřebují.“

Čas tvořit historii

Elektrický Beaver si svou oficiální vzdušnou premiéru odbyl na řece Fraser na terminálu Harbour Air Seaplanes v Richmondu. Kniplu se ujal sám ředitel a zakladatel Harbour Air Greg McDougall, který s letadlem provedl 15 minut dlouhý let a následně se snesl zpět na hladinu. I tak podle svých slov odstartoval nový věk hydroplánů.

eplanefirstflight-min

Foto: Harbour Air

I přesto, že je letoun starý téměř 60 let, může přepsat historii letecké dopravy

„Dnes jsme tvořili historii,“ řekl Greg McDougall. „Jsem neuvěřitelně hrdý na vedoucí roli společnosti Harbour Air při změně definice bezpečnosti a inovací v leteckém a hydroplánovém průmyslu. Kanada již dlouho zastává ikonickou roli v historii letectví a být součástí tohoto neuvěřitelného mezníku je něco, na co můžeme být všichni hrdí.“

Elektrický Beaver si nyní projde řadou dalších testů, jejichž úspěšné splnění mu dá vstupenku do flotily 53 komerčně provozovaných hydroplánů dopravce Harbour Air. Pokud se mu to skutečně podaří, stane se z něj první komerčně provozované elektrické letadlo na světě.

oil

Přečtěte si takéSvět má po Applu novou nejhodnotnější firmu. Saudi Aramco hlásí úspěch s historicky největším vstupem na burzuSvět má po Applu novou nejhodnotnější firmu. Saudi Aramco hlásí úspěch s historicky největším vstupem na burzu

„V prosinci 1903 zahájili bratři Wrightové novou éru dopravy s prvním letem letadla. Dnes, o 116 let později, jsme s prvním letem plně elektrického komerčního letadla zahájili elektrickou éru letectví,“ řekl Roei Ganzarski z MagniX a dodal: „Dopravní průmysl a konkrétně letecký segment, který od konce 30. let z velké části stagnuje, je zralý na masivní změnu. My jsme nyní dokázali, že levné, ekologické, komerční elektrické letecké cestování může být realitou ve velmi blízké budoucnosti.“

Harbour Air by si však měl s testy pospíšit, protože konkurence rozhodně nespí. V současné době je zde hned několik projektů, které horečně pracují na vývoji elektrického letounu. Vůbec nejdále jsou v tomto směru společnosti Volocopter a Lilium. Za zmínku však stojí i projekt Kity Hawk, H55 či české Zuri.

screen-shot-2019-12-10-at-6-42-11-pm-min

Foto: Harbour Air

Letoun během svého testovacího letu nad řekou Fraser