Česká raketa letí do startupových výšin. Productboard získal od prestižních investorů přes miliardu korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

pb-palan-hejl

Foto: Productboard

Hubert Palán a Daniel Hejl, spoluzakladatelé Productboardu

0Zobrazit komentáře

Objevili jsme díru na trhu, budujeme první český startup za miliardu dolarů. Právě to nám před rokem říkal spoluzakladatel Productboardu Hubert Palán a je jasné, že ve svém plánu nikterak nepolevil. Naopak, jeho firma raketově roste a teď nabírá další obří investici. Větší v Česku nikdy žádný startup v jednom kole nedostal.

Hubert Palán ze San Franciska, odkud řídí byznys Productboardu, a jeho kolega-spoluzakladatel Daniel Hejl, který šéfuje pražskému vývoji, mohou vyprávět příběh o tom, jak během jediného roku vyrostli ze 46 lidí na 116 zaměstnanců, svůj produkt prodali stovkám velkých firem a přilákali zvučné investory.

Po celém světě dnes využívá nástroje Productboardu přes dva a půl tisíce firem včetně Microsoftu, Avastu nebo Zendesku, které díky nim zlepšují svou práci s vývojem digitálních produktů. Nástroj nejen pro produktové manažery, jenž v mnoha firmách nahrazuje nekonečné tabulky v Excelu a další nástroje pro řízení, a především jeho potenciál do budoucna významně zajímá i investory.

Dosud do startupu nalila zvučná jména z Česka i zahraničí téměř 20 milionů dolarů a nyní se Productboard posouvá ještě o úroveň výš. Příležitost naskočit do jízdy, ze které se může zanedlouho vyklubat tzv. jednorožec, tedy startup s hodnotou přes miliardu dolarů, si nenechal ujít jeden z nejprestižnějších amerických fondů Sequoia Capital. Na významu pak celé věci přidává skutečnost, že to je jeho vůbec první investice v Česku.

hubert-palan-productboard

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Hubert Palán, spoluzakladatel startupu Productboard

Samotný Productboard sice ještě miliardovou hodnotu nemá, ale přesto o této cifře hovořit můžeme. Sequoia Capital totiž spolu s dalším zámořským fondem Bessemer Venture Partners a stávajícími investory v rámci investičního kola Series B do Productboardu posílají dalších 45 milionů dolarů, tedy právě přes miliardu korun. Celkově už tak mají Palán s Hejlem a svými kolegy na kontě investice dosahující na téměř 1,5 miliardy korun.

„Rok 2019 byl pro Productboard přelomový. Podařilo se nám výrazně rozšířit možnost využití našeho systému, čímž jsme se stali relevantním nástrojem pro velké firmy a nadnárodní korporace. Raketově jsme rostli, čehož si všímala řada investorů, a opravdu si v Productboardu ceníme, že se nám podařilo domluvit s těmi nejlepšími z nich,“ hlásí Hubert Palán.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sequoia Capital se připojuje k dalším prestižním investorům v podobě Index Ventures a Kleiner Perkins, jež získal Productboard na palubu předloni, a růst startupu podpořili také čeští Reflex Capital, Credo Ventures a Rockaway Capital. Podle Palána tento – na české poměry nevídaný – výčet prestižních investorů potvrzuje, že jde jeho startup správnou cestou.

„Věřím však, že jsme stále teprve na začátku a že máme potenciál dosáhnout na ještě vyšší mety,“ dodává jednačtyřicetiletý Palán, který pendluje mezi Spojenými státy, kde řeší především byznys, a Prahou, kde sídlí velký vývojářský tým. Právě na rozšíření týmu na obou stranách Atlantiku by měla padnout značná část nově vybraných prostředků a zvažuje se i otevření nové pobočky.

daniel-hejl-productboard

Foto: Productboard

Daniel Hejl, spoluzakladatel a CTO Productboardu

Produkt je dnes pro firmy často srdcem celého podnikání, a tak jim systém, který celý produktový vývoj obejme, dá na jedno místo veškeré požadavky a strategii a propojí produktový tým se zákazníky, může zásadně ulehčit a vylepšit práci. „Právě takový systém Productboard vyvíjí a my jsme nadšení, že můžeme být u toho,” říká Andrew Reed, partner v Sequoia Capital.

valtr-palan

Přečtěte si takéČeští jednorožci v čekárně. Zakladatelé Mews a Productboardu v CzechCrunch Podcastu o budování miliardových firemČeští jednorožci v čekárně. Zakladatelé Mews a Productboardu v CzechCrunch Podcastu o budování miliardových firem

Je to právě Sequoia, která může Productboardu pomoci v dalším růstu nejen finančně. Ve svém investičním portfoliu má kalifornský fond s téměř padesátiletou historií firmy jako WhatsApp, Airbnb, PayPal, LinkedIn, Cisco, Oracle nebo Apple, a tak moc dobře ví, jak se buduje úspěšný technologický byznys.

Zkušenosti s investicí do LinkedInu, ale také do dalších rychle rostoucích firem jako Twilio, Pinterest či Twitch mají i v Bessemeru, a tak bude mít dvojice zakladatelů vedle přílivu nových financí i další vynikající mentory. Ani v nejnovějším kole se pak nesmí zapomenout na zmíněné trio českých investorů, protože se opět připojilo i Credo, Reflex a Rockaway.

Productboard

Seznamte se se společností Productboard, důvěryhodným partnerem pro správu produktů.…

Klíčoví lidé

hubert

Hubert Palán

CEO

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Továrna na lovebrandy. Bývalý marketingový šéf Mall Group založil Distro a na výrobu značek získal 12 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

sean-gaddis

Foto: Čestmír Jíra

Spoluzakladatel a šéf startupu Distro Sean Gaddis

Běžní zákazníci se čím dál více zajímají o to, co a kde kupují a zároveň z čeho a za jakých podmínek byl daný produkt vyroben. Při komunikaci značek se tak transparentnost, jednoduchost a přímočarost ukazují jako základní hodnoty, které by měly následovat.

V kombinaci s promyšlenými strategiemi marketingu na sociálních sítích a s influencery díky tomu vznikl rychle rostoucí model takzvaných lovebrandů, který se ukázal jako velice úspěšný zejména ve Spojených státech.

Mezi konkrétní příklady patří Kylie Jenner, Dollar Shave Club, Ritual či Warby Parker, a i když možná nepatříte do jejich cílové skupiny, s největší pravděpodobností jste o nich slyšeli. Podařilo se jim totiž vybudovat jedinečné a nezaměnitelné značky a produkty, které jejich zákazníci milují. Trend přitom začíná být pomalu znatelný i v Česku.

Nad způsobem, jak princip tvorby těchto takzvaných healthy lifestyle brandů aplikovat i na podmínky složitého evropského trhu, před několika lety začal přemýšlet také Sean Gaddis, když se aktivně zabýval tématem ekologie a udržitelnosti. Teď tento princip využívá při budování startupu Distro, o němž se dá říct, že funguje jako továrna na lovebrandy, která na další rozvoj získala 12 milionů korun.

gaddis

Foto: Čestmír Jíra

CEO Distra Sean Gaddis

Gaddis svou kariéru budoval v nadnárodních společnostech na obou stranách Atlantiku, jako je eBay, Skype či AVG. Svoje síly před několika lety spojil i s investiční skupinou Rockaway Jakuba Havrlanta, kde jako marketingový ředitel se svým týmem vedl e-commerce operace napříč Evropou.

Pod taktovkou Gaddise řídila marketingovou komunikaci a social media strategii Mall Group dvojice Karel Videcký a Jan Kufel a po několika letech vzájemné spolupráce se nakonec všichni tři rozhodli spojit síly a své know-how využít při budování vlastního byznysu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Distro jsme založili s cílem stát se předním panevropským tvůrcem direct-to-consumer značek zaměřených na zdravý životní styl. Tvoříme platformu na centralizaci logistických, platebních a marketingových aktivit zaměřených na škálování značek a sociální nakupování napříč několika různými evropskými zeměmi,“ komentuje Sean Gaddis, CEO Distra.

Podle svého vyjádření dokáže startup produkty přivést k dokonalosti relativně rychle a zároveň s minimálními náklady. To se děje díky rychlé zpětné vazbě z trhu, od začátků totiž do procesu zapojuje influencery a komunikaci na sociálních sítích.

karel-videcky

Foto: GINFIZZ

Šéf pro sociální strategii v Mall Group a spoluzakladatel Distra Karel Videcký

„Podle počátečních předpokladů dokážeme získat zpětnou vazbu a validaci svého produktu na trhu do tří měsíců za náklady přibližně padesát tisíc eur, tedy přibližně 1,25 milionu korun. A to rovnou v rámci několika různých evropských trhů,“ doplňuje Videcký.

Výroba vlastních značek

Aktuálně se Distro soustředí na vývoj portfolia prvních vlastních značek. Gaddis přiznává, že se svým týmem vyhodnocovali více než dvacet kategorií různých produktů včetně pleťové či vlasové kosmetiky, vitamínů a dalších femtech (female technology) segmentů – vždy na bázi čistě přírodních ingrediencí.

„Zkoumali jsme více než 100 různých produktů, u kterých jsme našli dokonalý kompromis v podobě prodejní ceny kolem třiceti dolarů, periodicitě nákupu čtyřikrát ročně a hrubé marži okolo sedmdesáti procent,“ specifikuje Gaddis s tím, že jeden z produktů je teď ve fázi validace a další dva jsou připraveny na proces vývoje.

zaklinac

Přečtěte si takéNesrovnávejte nás s Hrou o trůny, jsme jiní, říká scénáristka Zaklínače a láká na ještě zajímavější druhou sériiNesrovnávejte nás s Hrou o trůny, jsme jiní, říká scénáristka Zaklínače a láká na ještě zajímavější druhou sérii

Byznys model direct-to-consumer podle něj již stabilně funguje ve Spojených státech, v Evropě však na sebe pořád nechává čekat. Jedním z důvodů jsou překážky ve značné diverzitě jednotlivých trhů – jazykové bariéry, rozličné spotřebitelské preference a komplikovaná logistika. Situace se však pomalu začíná měnit.

jan-kufel

Foto: GINFIZZ

Šéf marketingové komunice v Mall Group a třetí ze spoluzakladatelů Distra Jan Kufel

„V minulosti existovalo mnoho fixních nákladů, které tento byznys model až příliš zatěžovaly – vývoj produktů, zákaznický servis, generování poptávky, logistika, e-commerce platforma a další. Nyní se tyto operace dají outsourcovat,“ popisuje Kufel.

Platforma na tvorbu a provoz lovebrandů

Zmiňuje přitom logistické služby jako Zásilkovna, firmy se specializací na lokální influencer marketing, zákaznický servis nebo realizaci překladů. Distro díky tomu nepotřebuje vlastní sklad a ostatní rizika se podle firmy s těmito náklady blíží nule.

Tomu věří také Michal Zálešák, který se v rámci investičního fondu Lighthouse Ventures rozhodl s týmem Distra spojit. Do firmy vloží počáteční investici ve výši dvanácti milionů korun.

„Sean s Honzou a Karlem nás zaujali tím, jak mají tento byznys model promyšlený. Hovoří za ně ale i konkrétní centralizované e-commerce operace napříč celou Evropou, které dokázali v minulosti realizovat. Chceme je podpořit, aby s jejich zkušenostmi mohli vybudovat jedinečnou celoevropskou platformu na tvorbu a provoz lovebrandů,“ říká Zálešák.