Kam kráčí Star Wars? Poslední díl ságy už sice vydělal přes miliardu dolarů, ale jde spíše o Pyrrhovo vítězství

star-wars-poster-skywalker-min

Foto: Falcon

Plakát k filmu Star Wars: Vzestup Skywalkera

0Zobrazit komentáře

Zpráva, že se i poslední díl nejnovější trilogie Star Wars ze světa předalekých galaxií dostal mezi filmy, kterým se podařilo vydělat jednu miliardu dolarů, není až tak překvapující. Zajímavé ovšem je, že tak stalo až téměř měsíc po jeho premiéře, což není pro Disney tou nejlepší vizitkou.

Síla se probouzí z roku 2015, Poslední z Jediů z roku 2017 a Vzestup Skywalkera z roku 2019, to není pouhý výčet tří filmů, které se staly pokračováním ságy Star Wars poté, co jeho otěže převzalo Disney. Jedná se též o filmy, kterým se podařilo dosáhnout tržeb jedné miliardy dolarů, což ve světě filmů pro každého znamená obrovský úspěch.

Platí to i pro studio Disney, avšak poslední díl trilogie přeci jen naznačil, že zlatá slepice stvořená Georgem Lucasem začíná být unavená. Disney, které v oblasti nejvýdělečnějších blockbusterů zcela opanovalo loňský rok, na ni totiž možná až moc tlačilo a její vejce již nejsou tak velká a lesklá jako dříve.

star-wars-rise-of-skywalker-poster

Foto: Falcon

Plakát k filmu Star Wars: Vzestup Skywalkera

Celkem 481 milionů dolarů doma a dalších 519 milionů dolarů ze zbytku světa, to je bilance tržeb filmu Star Wars: Vzestup Skywalkera, která byla zaznamenána toto úterý, kdy se mu podařilo překonat magickou hranici jedné miliardy dolarů, tedy přibližně 23 miliard korun. Jenže právě ono úterý je důvodem, proč oslavy u Disney nebyly tak bujaré, jak by se dalo očekávat.

Až příliš pomalu

Podíváme-li se na dva předchozí díly trilogie, zjistíme, že prvnímu dílu Star Wars: Síla se probouzí stačilo pro dosažení této mety pouhých 12 dní. Druhý díl Star Wars: Poslední z Jediů ji překonal za 19 dní. Ovšem Star Wars: Vzestup Skywalkera se na miliardový vrchol sápal s daleko větší námahou a dosáhl jej až po 28 dnech, jak informoval magazín Variety. A právě toto číslo je důkazem, že něco není v pořádku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Síla se probouzí dosáhla obrovského úspěchu, když se její domácí tržby vyšplhaly na 936 milionů dolarů a ve světě na 1,1 miliardy dolarů, celkem tedy na závratné více než 2 miliardy dolarů, což ze snímku dělá čtvrtý nejvýdělečnější film všech dob. Úspěch v pokladnách kin byl způsoben i tím, že všichni fanoušci světelných mečů, Jediů a Temné strany byli zvědaví, jak s pokračováním kultovní ságy právě Disney naloží.

Pokračování Poslední z Jediů si sice nevedlo tak dobře, nicméně 620 milionů dolarů z domácího trhu a 712 milionů dolarů ze zbytku světa, celkem tedy přes 1,3 miliardy dolarů, byl stále poměrně velký úspěch. Navíc nesmíme opomenout snímek Rogue One, tedy první ze samostatných filmů ze světa Star Wars, který vyplnil mezeru mezi prvním a druhým dílem nové trilogie. S výdělkem 1,05 miliardy dolarů se stal příjemným překvapením, které bylo navíc velmi dobře přijato i z hlediska kvality snímku.

george-lucas-1

Foto: Pixabay

Stormtrooper-ikonická postava celé ságy Star Wars

To ovšem neplatí pro druhý ze samostatných Star Wars filmů, věnovaný postavě Hana Sola a jeho začátkům. Celosvětové tržby snímku Solo překonaly pouhých 200 milionů dolarů, a to ještě s odřenýma ušima, a snímek se tak stal prvním prodělečným filmem franšízy vůbec. Snímek neměl ani dobré hodnocení, co se kvality týče, a v tomto ohledu si prozatím nevede příliš dobře ani poslední Star Wars: Vzestup Skywalkera.

Kam dál?

Disney sice dříve oznámilo, že by nové snímky měly přicházet každé dva roky, ale hlavní příběhovou linku točící se dosud okolo rodiny Skywalkerů čeká o něco delší pauza. Fanoušci ale smutnit nemusí, protože Disney nabídne hned několik možností, jak se do předalekých galaxií navrátit.

Tou první bude druhá série úspěšného seriálu Mandalorian. Nájemný lovec Mando a jeho všetečný svěřenec by se měli vrátit do vysílání kanálu Disney+ v listopadu tohoto roku. Druhá série by se měla točit především kolem postavy malého zeleného stvoření, které je stejné rasy jako legendární mistr Yoda a kterému celý svět momentálně neřekne jinak než baby Yoda.

the-mandalorian2

Foto: Disney

Seriál The Mandalorian na Disney+

Na stejném kanálu bude k vidění i zcela nový seriál, jehož hlavní postavou bude Obi-Wan Kenobi. Seriál bude sledovat jeho osud poté, co svěřil mladého Luka Skywalkera tetě a strýci na planetě Tatooine. Obi-Wan měl na této planetě zůstat a zpovzdálí na mladého Skywalkera dohlížet. Co všechno se během této služby dělo, by nám měl seriál, jehož natáčení začne v tomto roce, přiblížit. Pozitivní zprávou je informace, že role Obi-Wana by se měl stejně jako ve snímcích z let 1991 až 2008 ujmout herec Ewan McGregor.

Přečtěte si takéIKEA chce změnit, jak lidé nakupují. Nová prodejna ve Vídni bude bez fasády i parkovacích místIKEA chce změnit, jak lidé nakupují. Nová prodejna ve Vídni bude bez fasády i parkovacích míst

A do třetice tu je ještě jeden seriál. Ten by nás měl přenést do událostí, které se odehrály před filmem Rogue One, tedy do doby mezi třetím a čtvrtým dílem klasických Hvězdných válek. Hlavním hrdinou seriálu bude Cassian Andor, velitel a pilot jednotek Rebelů, kterým se podařilo získat plány Hvězdy smrti. Tato postava se objevila již ve snímku Rogue One, a jelikož na konci filmu zahyne, je logické, že se seriál bude věnovat událostem, kterými si Cassian prošel před dějem filmu. Stejně jako v Rogue One by se Cassiana Andora měl ujmout herec Diego Luna.

A ještě si neodpustíme zmínit poslední zajímavost. Jak informoval magazín The Verge, kolem celého projektu Star Wars se v poslední době začíná nápadně motat novozélandský režisér Taika Waititi. Ten u diváků zabodoval snímkem Thor: Ragnarok a úspěchu se dočkal i jeho hořkosladký Jojo Rabbit, za kterého letos získal hned šest nominací na Oscara.

disneyplus1

Foto: Disney

Streamovací služba Disney+ funguje na televizích, tabletech, mobilech i počítačích

O Waititim se nyní mluví jako o možném režisérovi dalšího snímku ze světa Star Wars, do kterého by mohl vnést novou energii a svůj zcela osobitý styl, který diváky baví. Vzpomeňme na Thora, který se stal jednou z nejoblíbenějších a dost nečekaně i nejvtipnějších postav celého universa Marvelu, na čemž má Waititi lví podíl. Na druhou stranu již potvrzenou další trilogii má Rian Johnson (režisér Star Wars: Poslední z Jediů) a spekuluje se také o zapojení Kevina Feigeho, šéfa Marvelu, do jiné trilogie.

Naopak z kola venku jsou nakonec tvůrci seriálu Hra o trůny, kteří měli jednu z trilogií taktéž připravovat, a je tak možné, že by je mohl v plánech Disney nahradit zmíněný Waititi. Právě v podobě tří souvisejících snímků, jako tomu bylo dosud, chce Disney na plátnech kin Star Wars dál rozvíjet. Jen to nebude hned.

Šéf Disney Bob Iger přiznal, že vypouštění filmů bylo příliš rychlé, a tak se do kin na cokoliv společného s Hvězdnými válkami půjde až v roce 2022. Mezitím nás však bude Disney zásobovat příběhy z předalekých galaxií na své streamovací službě.

IKEA chce změnit, jak lidé nakupují. Nová prodejna ve Vídni bude bez fasády i parkovacích míst

Filip HouskaFilip Houska

Foto: Querkraft

IKEA plánuje novou prodejnu otevřít v roce 2021

0Zobrazit komentáře

Málokdo si dokáže představit ideální nákupní zážitek v IKEA bez toho, aniž by do obchodu dojel autem. Pobočky tohoto švédského nábytkářského giganta se kvůli své velikosti zpravidla nacházejí na okrajích měst a je téměř nereálné, aby si zákazníci přepravovali mohutnější nábytek v autobuse, na kole nebo pěšky. IKEA se však na tyto situace snaží pohlížet jinou optikou.

Věří, že budoucnost nakupování nespočívá nutně v tom, aby zákazníci přijížděli do obchodů svými auty a blokovali místa pro parkování, která by se jinak dala využít pro jiné účely. Namísto toho lidi podprahově vyzývá k objednávání věcí online, využívání jejich služeb pro doručování přímo domů a přemýšlení nad tím, zda si menší věci neodnesou v taškách pěšky nebo na kole, potažmo v MHD.

Přesně o tom bude její nová prodejna v rakouské Vídni, která se staví v blízkosti stanice Westbahnhof na západě města. Půjde totiž o jednu z mála velkých poboček IKEA, jež nenabídne ani jedno parkovací místo a bude sloužit především pěším zákazníkům, respektive Vídeňanům, kteří pro přepravu městem volí alternativní způsoby.

Jako nástěnná police na knihy

Ačkoliv je absence parkovacích míst, což IKEA vnímá jako nový „megatrend“, klíčovým bodem této chystané pobočky, součástí celého nákupního zážitku bude i unikátní design. O něj se stará renomovaná architektonická kancelář Querkraft Architekten, která se v posledních letech soustředí zejména na udržitelné návrhy budov a celkové ekologické pojetí staveb.

Foto: Querkraft

Vizualizace nové pobočky ve Vídni, která bude založena na malých kvádrovitých blocích

Z toho důvodu bude vídeňská prodejna založena na šetrném kvádrovitém provedení skládající se z malých buněk, které budou využívány jak pro nabízený sortiment, tak jako terasy a místa, kde zákazníci mohou odpočívat. Nebude chybět ani dostatek zeleň, konkrétně až 160 stromů, jež se plánují vysázet v jednotlivých oknech i na střeše budovy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Stavba reflektuje značku. Je přátelská, otevřená, nekonvenční a neformální. Její vrstva připomíná poličku na knihy, jejichž jednotlivé sekce jsou plně konfigurovatelné a některé z nich dostupné i mimo otevírací časy,“ popisují Querkraft Architekten a zdůrazňují, že všechny bloky budou provedeny v transparentním designu, aby se jimi mohlo kochat i okolí. Prakticky tak stavba nebude mít fasádu, alespoň ne v tradičním pojetí.

Jedna z několika probíhajících inovací

IKEA svou plánovanou pobočkou v hlavním městě Rakouska, která by se měla dle plánu otevřít někdy v příštím roce, opět dokazuje, že není pouhým obyčejným korporátem s desítkami miliard eur v tržbách. Naopak se snaží pomáhat i v oblastech, do nichž by vůbec nemusela zasahovat. Jedním z příkladů mohou být i návrhy domů pro lidi trpící demencí.

Foto: Querkraft

Transparentní prodejní a odpočinkové sekce

Silně se angažuje také v ochraně životního prostředí, což může dokazovat i plán pro nahrazení veškerých jednorázových plastů nebo nové metody, jak zákazníky uvést do udržitelného vnímání okolního světa. Pokud by tyto iniciativy navíc začala obohacovat o moderní, ekologické pobočky, může se vcelku jednoduše stát standardem pro ostatní nadnárodní firmy, které se o něco podobného taktéž snaží.