Ne všichni potomci miliardářů mají na růžích ustláno. Zuckerberg, Gates i Buffett své peníze raději dají na charitu

Nela VítováNela Vítová

mark-zuckerberg-daughters2

Foto: Facebook

Mark Zuckerberg plánuje většinu svého jmění darovat charitě

0Zobrazit komentáře

Představte si, že se na svět narodíte třeba jako dítě Marka Zuckerberga. Asi by vás napadla spousta způsobů, jak byste s penězi svého otce naložili, rozhodně totiž nejde o nepříjemnou představu, alespoň co se týče zajištění do budoucna. Právě zakladatel Facebooku má však na předávání jmění svým potomkům opačný názor.

Podobně jako celá skupina dalších velmi bohatých lidí, kteří se rozhodli, že vydělané peníze svým dětem jednoduše nepřenechají, plánuje konat i pětatřicetiletý zakladatel největší sociální sítě světa a otec dvou dětí.

Zuckerberg a další světoví miliardáři se rozhodli, že peníze investují jinak. Ať už způsobem, že je darují na charitativní účely, nebo je prostě utratí sami. Většina z nich se totiž shoduje v názoru, že přenechávat miliony či miliardy dolarů svému dítěti z něho rozhodně neudělá lepšího člověka, ba naopak.

Největší boháči se často shodují, že pokud by děti k penězům přišli natolik jednoduše, zkazilo by je to a neuměli by si uvědomit cenu peněz ani práce.

Všechny peníze na charitativní účely

V odkazování svého majetku a pohledu na finanční výchovu svých dětí má jasno například jeden z nejbohatších lidí světa, Warren Buffett, který je také jedním z nejuznávanějších investorů této doby. Jeho pozice výkonného ředitele v obřím holdingu Berkshire Hathaway, držící podíl v několika úspěšných firmách včetně American Express, Duracell, Kraft Heinz nebo Apple společně s dalšími investicemi, mu zajistilo aktuálně čtvrté místo v žebříčku nejbohatších lidí planety a jmění ve výši 89 miliard dolarů.

buffett

Šestý nejbohatší člověk Warren Buffett

Buffett je dobře známý pro své filantropické počiny, mezi které patří například i slib známý jako The Giving Pledge, ve kterém vyzývá ostatní miliardáře, aby své jmění bezmyšlenkovitě neutráceli, ale darovali pro charitativní účely. I z toho důvodu se rozhodl, že svým třem dětem po smrti nepřenechá ze svého majetku prakticky nic a všechny své peníze daruje právě dobročinným směrem.

Legendární 89letý investor má v plánu ze své společnosti Berkshire Hathaway více než 2 miliardy dolarů věnovat na charitativní organizace, které jeho děti samy založily. Většinu svého majetku však vloží do Nadace Billa a Melindy Gatesových. Malé procento poputuje také Nadaci Susan Thompson Buffettové, kterou miliardář založil se svou první manželkou.

Filantrop Bill Gates

Známým filantropem je i další ze světových miliardářů, spoluzakladatel Microsoftu Bill Gates, který se v současné době řadí na druhou příčku nejbohatších lidí světa. Pro své filantropické účely je známý zejména díky již výše zmíněné nadaci, kterou založil se svou ženou Melindou. Ta je v současné době největší soukromou charitativní organizací na světě a jejím cílem je pomáhat lidem vést zdravý a produktivní život.

bill

Foto: Netflix

Spoluzakladatel Microsoftu, miliardář a filantrop Bill Gates

Gates své jmění v hodnotě 113 miliard dolarů rozhodně neplánuje přenechat svým dětem, protože podle jeho názoru nejde o chytré rozhodnutí pro jejich budoucnost. Každému ze svých potomků plánuje přenechat pouze 10 milionů dolarů (226 milionů korun), což představuje méně než 1 % celého jeho jmění.

Ostatně i zakladatel největší sociální sítě světa se rozhodl vydat směrem charitativních počinů. Mark Zuckerberg se svou manželkou Priscillou Chan plánují svůj majetek v hodnotě 72 miliard dolarů nepřenechat svým dvěma dcerám, ale peníze darovat charitě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Své plány na finanční výchovu dcery zmínili ve facebookovém příspěvku ihned po narození své první dcery před čtyřmi lety, kdy napsali, že na dobročinné účely půjde 99 % jejího dědictví: „Chceme, abys vyrostla v lepším světě, než je nyní ten náš. Budeme se snažit toho dosáhnout nejen proto, že tě milujeme, ale také protože máme morální zodpovědnost ke všem dětem příští generace.“

mark-zuckerberg-facebook

Foto: Facebook

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Stejně smýšlí i tvůrce Star Wars, George Lucas, jehož jmění po prodeji produkční společnosti Lucasfilm stojící za fenoménem Star Wars do rukou Disneyho za 4 miliardy dolarů vyšplhalo k 6,4 miliardám dolarů. Podle jeho mluvčího tvůrce kultovní filmové série již před nějakou dobou slíbil, že nemalé peníze plánuje vložit do filantropických projektů na podporu vzdělávání místo toho, aby je přenechal svým čtyřem dětem. Sám Lucas je zakladatelem dobročinné organizace George Lucas Educational Foundation, která pomáhá dětem se vzděláním.

tomas-cupr-rohlik-boxed2

Přečtěte si takéRohlik.cz od začátku buduji jako velkou firmu, příští rok vyděláme 150 milionů, říká v CzechCrunch Podcastu Tomáš ČuprRohlik.cz od začátku buduji jako velkou firmu, příští rok vyděláme 150 milionů, říká v CzechCrunch Podcastu Tomáš Čupr

Charitu se svým jměním rozhodl podpořit i známý americký politik a podnikatel Michael Bloomberg, který se chce v blížících se volbách ucházet o post amerického prezidenta Jako zakladatel a CEO společnosti Bloomberg L.P. jeho majetek dosahuje výše 54 miliard dolarů. Většinu z něho však neplánuje předat svým dvěma dcerám, ale místo toho je darovat na dobročinné účely prostřednictvím vlastní nadace Bloomberg Philantropies.

Bez finanční jistoty

Jasno má v tomto ohledu také například známý britský šéfkuchař Gordon Ramsay, jehož jmění dohromady sahá k 63 milionům dolarů. Zatímco majitel 40 restaurací po celém světě, které se pyšní celkem 16 michelinskými hvězdami, létá po světě v první třídě, jeho pět dětí se musí spokojit s tou ekonomickou.

V roce 2017 v rozhovoru pro britský deník The Telegraph řekl, že rozhodně neplánuje svým dětem cokoliv odkazovat. Zároveň však upozorňuje, že důvodem je hlavně fakt, že své děti nechce penězi rozmazlovat a kazit. S manželkou Tanou se rozhodli potomkům zaplatit pouze čtvrtinu zálohy na bydlení.

george-lucas-top

Foto: Nicolas Genin/Flickr

George Lucas

V kulinářském odvětví se podařilo slušně vydělat i Britce Nigelle Lawsonové. Ta si jako reportérka píšící o trendech ve vaření přišla na 15 milionů dolarů, které však svým dětem prý neodkáže. Je přesvědčená, že její potomci by neměly mít žádnou finanční jistotu a chce zajistit, že si na svůj život dokáží vydělat samy. „Lidi ničí, když si na svůj život nemusí vydělávat,“ uvedla již před lety v rozhovoru pro Daily Mail.

Peníze sám pro sebe

Pro nulovou finanční jistotu svých dětí je i britský hudebník Sting. Ten se rozhodl, že než aby daroval peníze svým dětem, utratí je raději sám. Celá jeho hudební kariéra mu přitom včetně vydaných alb a světových turné vynesla dohromady nejméně 300 milionů dolarů.

Jako otec šesti dětí je však toho názoru, že jeho potomci si mají vydělávat sami a ne dostávat dobře vydělané peníze od rodičů. Jak však Sting před časem uvedl pro Daily Mail, jeho děti si toho jsou plně vědomy a o peníze ho skoro nežádají, čehož si na nich velmi váží.

Za 40 aktivních let v hudebním průmyslu se podařilo vydělat si na dobré zajištění i Siru Eltonu Johnovi. Společně s manželem Davidem Furnishem však ani oni neplánují svým dvěma synům odkázat vydělané peníze. „Kluci žijí neuvěřitelné životy. Nejsou normálními dětmi, a ani to nepředstírám,“ řekl Elton John v roce 2016 deníku Daily Mirror. Ve svých dětech chtějí ale i tak vyvolat úctu k penězům a k práci.

Ashton Kutcher

Hodnotu peněz chce své děti učit také oblíbený americký herec Ashton Kutcher, který je kromě toho i šikovným investorem. Jeho majetek dosahuje výše zhruba 200 milionů dolarů, ale svým potomkům ho odkazovat nechce. Tvrdí však, že si rád vyslechne jejich podnikatelské nápady a poradí jim, s čím bude potřeba.

Podobně to vidí také anglický hudební skladatel Andrew Lloyd Webber, který je otcem pěti dětí a jeho jmění dosahuje více než jedné miliardy dolarů. Webber stojí za hudbou jedněch z nejúspěšnějších divadelních her, jako je například Fantom opery nebo veleúspěšný muzikál Kočky. Místo toho, aby přenechal peníze svým dětem, se rozhodl po smrti investovat do hudebních projektů. Přesné plány však ještě nemá, proto chce rozhodnutí nechat na své ženě, která se podle jeho názoru nejspíše dožije vyššího věku.

Ze staré lékárničky si vyrobil dřevěný batoh. Devatenáctiletý Jonáš Kůra nyní rozšiřuje Woodbag z Brna do světa

Jiří SvobodaJiří Svoboda

woodbag-jonas-boxed-minStory

Foto: David Damborský

Jonáš Kůra, zakldatel startupu Woodbag

0Zobrazit komentáře

Zatímco většina jeho vrstevníků má život zaplněný hlavně školou, sportem nebo přáteli, devatenáctiletý Jonáš Kůra řeší už několik let tři vlastní projekty a nyní se se věnuje podnikání v netypickém oboru. Jeho startup totiž sází na originalitu a vyrábí v Brně pod značkou Woodbag netypické dřevěné batohy.

Celý nápad vznikl naprostou náhodou začátkem roku 2018. Tehdy Jonáš hledal na trhu nějaký originální batoh: „Proklikával jsem všemožné e-shopy a vše mi připadalo hrozně tuctové. Buď jsem našel typické rolovací batohy, které má snad dneska úplně každý, nebo nebyly hezké,“ vzpomíná Kůra. Doma pak našel starou dřevěnou lékárničku ze 60. let a nápad byl na světě.

Říká, že sice není zrovna dvakrát manuálně zručný, ale přesto se odhodlal k této bedýnce přidělat popruhy ze staršího batohu, zamknout ji pomocí obyčejného zámku a vyrazit s ní do ulic jako s batohem. „A hned vidíte, že mezi lidmi je o to zájem, povídali si o něm, fotili se se mnou nějaké Italky, lidé ve škole z toho byli u vytržení a pořád na něj klepali,“ popisuje s úsměvem podnikavý student první dny s novým batohem.

woodbag6

Foto: Sofie Zbořilová

Tři varianty batohů: Dark, Light a Honey

Když svůj prototyp rozšířil po sociálních sítích, kamarádi mu prý hned začali psát, že podobnou věc chtějí taky. Jelikož ale další staré lékárničky doma nenašel, nemohl další batohy vyrobit. Pak se ale přes známého dostal do kontaktu s Petrem Starým, který má rád práci se dřevem a studuje produktový design.

„Asi za dva týdny jsme se potkali a podali jsme si ruce,“ vzpomíná Kůra na začátky iniciativy, ze které později vznikl Woodbag. V jedné podnikatelské dvojici se tak potkala byznysová a praktická mysl.

Už s cílem vytvořit sériový produkt začali Kůra se Starým v polovině roku 2018 vytvářet prototypy a účastnit se různých soutěží. Na jedné z nich narazili na Jana Slámu, taktéž mladého brněnského podnikatele, kterého jsme na CzechCrunchi představili v souvislosti s jeho projektem proti šikaně FaceUp.com. K původním zakladatelům se hned přidal, pomohl s formálním založením firmy a začal předávat své zkušenosti.

„V dřevěném batohu se vám nezmačkají papíry.“

„Woodbag je originální produkt, který skvěle odráží českou řemeslnou tradici, a myslím. že si zaslouží, aby byl vidět i ve světě. Do projektu jsem se snažil přinést větší drajv a myslím, že se to povedlo,“ říká Sláma, který získal ve Woodbagu pětinový podíl.

Od konečného produktu ale byly v té době pořád poměrně daleko. Ostatně Jonáš Kůra a Petr Starý ho nakonec ladili skoro rok a půl. „Vůbec jsem nevěděl, jak dlouho to může trvat. Vytvořili jsme si asi devět prototypů a drážkový systém, který by dovolil dát do batohu další komponenty. Pak jsme ale zjistili, že jednomu člověku ho trvá vyrobit čtrnáct dní,“ popisuje Kůra první problémy, které nastaly. Neustále také chodili do brněnských ulic a ptali se lidí, co by na batohu zlepšili.

woodbag11

Foto: Mojmír Ševčík

Každý batoh má ve výku menší kapsu, třeba na mobil

Dnešní verze už tak mají mnohem propracovanější design, než měla předělaná lékárnička. Otevírá se zeshora, zapínání má na panty a celá konstrukce je opatřená designovými koženými popruhy. Postupně se přidala například vnitřní kapsa na víku a drážkový systém byl vystřídán za gumičky, aby například laptop v batohu při chůzi nebouchal ze strany na stranu.

Na první pohled je oproti jiným batohům poměrně malý, ale jeho tvůrce tvrdí, že se do něj vejde zhruba stejně věcí. Akorát musí člověk více přemýšlet, jak je poskládá. „Má to svoje výhody i nevýhody, v dřevěném batohu se vám zase jen tak nezmačkají papíry,“ popisuje Kůra minimalismus svého vynálezu a říká, že větší organizovanost je v batohu v konečném důsledku výhoda.

change-toothpaste

Přečtěte si takéZajistí ústní hygienu a ušetří přírodu. Kanaďané vyvíjí bezobalovou zubní pastu ve formě malých pilulekZajistí ústní hygienu a ušetří přírodu. Kanaďané vyvíjí bezobalovou zubní pastu ve formě malých pilulek

Jonáš Kůra tvrdí, že tvorba batohu je nekončící proces a neustále se na něm něco mění. Naposledy například přidali své logo na šroubky a na kožené popruhy. V červnu nejdříve poslali do prodeje na zkoušku prvních dvacet batohů – pryč byly během prvních čtrnácti dnů.

Až poté začali škálovat výrobu, protože se ukázalo, že celý proces je na čas náročnější, než čekali. V listopadu spustili výrobu znovu a nyní si svůj dřevěný batoh už objednalo přes šedesát lidí. Při ceně batohu, která se pohybuje okolo čtyř tisíc korun, to znamená několik prvních stovek tisíc korun v tržbách.

woodbag7

Foto: Sofie Zbořilová

Batohy vyrábí Jonáš Kůra a jeho tým v Brně

Jeden z nejčastějších dotazů na Woodbag zní, jestli batoh ze dřeva není příliš těžký. Při potěžkání ale tyto obavy zmizí. „Bez doplňků váží přibližně 1,1 kilogramu. To se může zdát na batoh jako poměrně hodně, ale ve finále je na tom kdejaký kožený batoh hůře,“ říká mladý vynálezce s tím, že překližka na výrobu je pouze pět milimetrů široká.

Zároveň je ale celá konstrukce natolik pevná, že se dá batoh bez problémů použít i jako sedátko, což dosavadní zákazníci skutečně využívají. Woodbag má podle zakladatele i zdravotní benefit – oproti jiným batohům logicky nemusí řešit problém se zpevněním zad.

„Všichni jsme zažili školní léta s batohem, kdy jsme ho hodili vedle lavice a za den se ti přes něj čtyři lidi prošli a byl tak úplně zmačkaný a špinavý,” zmiňuje další benefity Kůra, který se se svými kolegy pochopitelně potkává i se skeptiky, a tak ani nechce cílit na běžného uživatele batohů.

woodbag9

Foto: Woodbag

I popruhy jsou opatřeny logem Woodbag

Drží se filozofie, že cílem je vytvořit originální produkt, s nímž jeho uživatel vystoupí z davu. „Naši zákazníci jsou většinou milovníci dřeva, hipsteři nebo lidé, co si prostě řeknou, že je to tak originální produkt, že ho chtějí,“ popisuje mladý podnikatel svoji cílovou skupinu.

Woodbag pochopitelně není první na světě, kdo dřevěné batohy vyrábí, ale těžko říct, jestli někdo začínal se starou dřevěnou lékárničkou jako Jonáš Kůra.

Od florbalu k podnikání

Nejde nicméně ani o první projekt, který dnes devatenáctiletý Kůra spustil. Své podnikatelské kořeny totiž přičítá své velké vášni – florbalu. Kromě toho, že ho za jeden z brněnských klubů hraje na nejvyšší republikové úrovni, se v něm angažuje i po organizační stránce.

Právě v souvislosti s florbalem získal množství kamarádů po celé republice, se kterými se ale málo vídal. A jelikož neexistují reprezentace v kategoriích U15 a U17, tehdy čtrnáctiletý Jonáš vytvořil nejdříve facebookovou stránku a pak i florbalový tým zvaný Peaches. „Jednou za čas jsme se sešli s kamarády na turnaji, zahráli jsme, pokecali a měli jsme to jako hobby,“ vzpomíná.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kolem nápadu se rychle začala nabalovat komunita a díky jisté známosti zapojených hráčů i sponzoři. Lidé je začali brát jako neoficiální reprezentaci. „Dělali jsme vlastní merch, a to díky partnerům, co se na projekt nabalili,“ říká mladý florbalista. Vše dorostlo až do úrovně, kdy byl stovkám lidí schopen v patnácti letech zaplatit perfektní zázemí na nejlepších turnajích či v nejlepších hotelech. Později začal na stejné bázi organizovat i letní tábory.

woodbag10

Foto: Mojmír Ševčík

Jonáš Kůra a varianta Woodbag Honey

„Peaches mě nikdy živit nebudou, mají mi dělat především radost. Mají hlavně profesionalizovat český florbal,“ tvrdí Kůra. Důležité podle jeho slov bylo, že v projektu v začátcích neviděl peníze.

Kůrovy ambice však u florbalu a dřeva nekončí. Do toho všeho totiž spouští i Šourům, který je – doslova – showroomem několika českých značek oblečení, zasazeným v unikátním prostoru opuštěné školy jen kousek od brněnského centra.

Aby toho neměl málo, tak v září navíc začal studovat na Provozně ekonomické fakultě na brněnské Mendelově univerzitě. „Otázka je, jak dlouho tam ještě budu,“ směje se mladý podnikatel s tím, že se mu v životě rýsují i jiné priority.

Velké plány má i v samotném Woodbagu. Nyní pro něj dodávají i externí firmy, ale tvrdí, že do budoucna na nich nechce být závislý. Dnes sedmičlenný tým už uvažuje například o variantě menšího batohu. Jednají také o investici, která by měla umožnit větší expanzi ve výrobě, větší marketing, ale především expanzi do zahraničí.