Netflix navzdory nové konkurenci dál roste. První sérii Zaklínače vidělo rekordních 76 milionů domácností

witcher

Foto: Katalin Vermes/Netflix

Henry Cavill v seriálu Zaklínač od Netflixu

0Zobrazit komentáře

Netflix zveřejnil první čísla v roce 2020, týkající se závěru loňského roku, a již nyní je jasné, že zpracovat příběhy Geralta z Rivie do seriálové podoby bylo správným rozhodnutím. Nejenže první série Zaklínače byla tou nejúspěšnější ze všech prvních sérií Netflixu, ale byl jedním z důvodů, proč Netflix za poslední tři měsíce loňského roku přilákal 8,8 milionu nových předplatitelů. A to i přesto, že významně vzrostla konkurence.

Streamovací platforma Netflix za minulý rok přinesla hned několik zajímavých seriálů, ať už v úplné premiéře, nebo v pokračování dalšími sériemi. Jednalo se například o mysteriózní pokračování seriálu Stranger Things, novou adaptaci loutkového The Dark Crystal či další psychologické hrátky seriálu Mindhunter. To nejlepší si však Netflix nechal až na konec roku, kdy na obrazovky přicválala Klepna se Zaklínačem Geraltem na svém hřbetu, a entrée to bylo vskutku velkolepé.

Podle údajů Netflixu byla odvysílaná série seriálu Zaklínač vůbec nejsledovanější první sérií streamovací služby za její vysílací historii. Vyplývá to alespoň z nově definovaného pojetí sledovanosti, které zajímá, kolik účtů sleduje daný obsah více než dvě minuty v kuse. V praxi to znamená, že Netflix nyní bere jako sledování celé série zhlédnutí buď úvodní scény epizody, nebo 3,2 % z jedné epizody, a tak podle tohoto výpočtu mělo Zaklínače sledovat na 76 milionů domácností.

Podle Netflixu by dvě minuty měly být dostatečně dlouhé na to, aby relevantně ukázaly, že byl onen obsah spuštěn úmyslně, a nikoliv omylem. Netflix se u své nové metodologie měření odkazuje na další streamovací platformy, které by měly používat pro stanovení sledovanosti podobnou rovnici, ať už je to je iPlayer od BBC, YouTube či kalkulátor návštěvnosti stánek The New York Times.

netflixlast

Foto: Netflix

Netflix a jeho aplikace pro chytré televize

Změna výpočtu sledovanosti má pochopitelně pragmatický důvod, protože v případě Netflixu ukazuje přibližně o 35 % vyšší čísla než předchozí metrika, která pracovala se zhlédnutím alespoň 70 % celého filmu či epizody.

Ať už se vám bude nový způsob výpočtu zdát relevantní, či nikoliv, faktem zůstává, že 76 milionů domácností, které si Zaklínače pustily, je skutečně vysoké číslo. A Netflix plánuje tohoto polapeného ptáčka držet v hrsti co nejdéle. Výkonný ředitel Netflixu Reed Hastings vidí v Zaklínači novou masivní franšízu, která bude jednotlivými sériemi postupně rozvíjena a již nyní se připravuje její druhá série.

Víc nově příchozích, než se očekávalo

A není se čemu divit. Nejenže první série Zaklínače zaznamenala rekordní sledovanost, ale zároveň byla důvodem přílivu zcela nových předplatitelů služeb Netflixu, jejichž počet překonal veškerá očekávání. Přestože se Netflixu do cesty postavil neodolatelný Baby Yoda od Disney+ a také Jennifer Aniston s dalšími hvězdami na Apple TV+, Zaklínač v podání Henryho Cavilla byl natolik silným lákadlem, že Netflix jen v posledním kvartálu roku 2019 přivítal do své divácké základny 8,8 milionu nových uživatelů, i když odhady mluvily o 7,6 milionu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Netflix by tak měl mít v současné době okolo 167 milionů předplatitelů, přičemž více než 100 milionů mimo Spojené státy. Pro příští kvartály nicméně Netflix odhaduje, že alespoň co se přílivu nových uživatelů týče, tak veselé nebudou. Pro první kvartál letošního roku odhaduje příchod 7 milionů uživatelů, což je podstatně menší číslo ve srovnání se stejným obdobím minulého roku, kdy Netflix začalo využívat 9,6 milionu nových předplatitelů.

the-witcher-geralt-of-rivia-henry-cavill-netflix-trailer-edited

Foto: Netflix

Henry Cavill jako Zaklínač rozhodně zaujal

Za loňský rok Netflix vykázal příjmy ve výši 5,47 miliardy dolarů (zhruba 125 miliard korun), což je číslo, které taktéž překonalo odhady analytiků. Ti při svých odhadech brali na zřetel rostoucí konkurenci na poli streamovacích platforem. Mimo Disney+ a Apple TV+ totiž ohrožují pozici Netflixu i služby HBO Max a Peacock, které ale budou spuštěny až v květnu a červnu tohoto roku. Možná i proto nicméně Netflix neočekává v příštích měsících tak silný přírůstek nových předplatitelů.

Minimálně za poslední kvartál ale může být spokojený, protože mu nevyrostly jen tržby, ale také zisk. Meziročně to bylo o 338 procent na 587 milionu dolarů (13,3 miliardy korun).

Už po maturitě založil nadační fond. Dnes 25letý David Procházka pomáhá vybírat peníze i díky známým osobnostem

Peter BrejčákPeter Brejčák

davidprochazka

Foto: Donio

Zakladatel a šéf českého dárcovského projektu Donio David Procházka

David Procházka už během studií na střední škole dělal malá gesta na pomoc druhým. Například v zimě s batohem plným termosek rozléval čaj lidem bez domova. Později se začal dobročinnosti věnovat i profesně. Spoluzaložil nadační fond Společný cíl, pomocí kterého chtěl naučit lidi navzájem si pomáhat „jen tak“, bez očekávání odměny.

Díky práci v této organizaci získal Procházka zkušenosti s pomocí lidem bez finančních prostředků. A tyto zkušenosti teď využívá ve svém dalším neziskovém projektu – online crowdfundingové platformě Donio zaměřující se na získávání finančních prostředků pro ty, kteří se ocitli v nelehké situaci.

Oproti podobně orientovaným organizacím však Donio navíc spolupracuje se známými osobnostmi, které pomáhají upozornit na příběhy konkrétních lidí. Ti zároveň slouží jako inspirace, jak se na problematiku podívat komplexněji. Na druhé straně mají přispěvatelé na dobrou věc možnost vyhrát netradiční zážitek se slavnou osobností, které působí jako patroni konkrétních sbírek.

Za tři měsíce půl milionu korun

„Donio vzniklo proto, aby byla pomoc druhým co nejjednodušší. Zároveň se nám podařilo najít zajímavý prvek ve spojení s osobnostmi, díky kterým se žádost o pomoc dostane k širšímu okruhu potenciálních dárců,“ popisuje pětadvacetiletý Procházka.

donio-tym

Foto: Donio

Tým stojící za českým projektem Donio

„Patroni nám zároveň pomáhají upozornit i na témata samotná, na což se nyní budeme soustředit ještě více. Dárci finanční podpory pak mohou vyhrát setkání s patrony sbírek coby poděkování za pomoc – výherci z řad dárců se tak už mohli osobně setkat s Jakubem Kohákem, Lucií Bílou nebo Helenou Třeštíkovou,“ doplňuje.

Donio bylo spuštěno teprve koncem září loňského roku (tehdy ještě pod názvem Donwio, přičemž pod současným názvem působí od prosince), za necelé čtyři měsíce se mu však podařilo vysbírat 650 tisíc korun.

Letošní cíl na 600 sbírek s desítkami milionů korun

Donio umožňuje stát se dárcem díky rychlé registraci, na konkrétní dobročinný projekt pak uživatel může přispět částkou v minimální výši 100 korun. Aby bylo losování o výhru férovější, každá darovaná stokoruna znamená jeden lístek do slosování ceny, a tedy jednu možnost vyhrát. Pokud uživatel přispěje například osm stovek, získává tak osm lístků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dárce pak může sbírku sledovat, obdobně jako na crowdfundingových portálech, do předání cílové částky, produktu nebo služby, kterou daný člověk či organizace potřebuje. Skrze hashtag #DonioPribehy pak lidé mohou na sociálních sítích sledovat, jak se daří těm, které podpořili. Tady však plány na další rozvoj platformy nekončí, brzy by například měla přibýt možnost přispět do kampaně libovolnou částkou.

V naplňování tohoto cíle Procházkovi pomáhá mladý osmičlenný tým. Pro myšlenku se v samém začátku nadchla Lada Brůnová, která stála například u zrodu kampaně #prsakoule pro Loono a působila v proseniorské organizaci Elpida.

donioweb

V průběhu letošního roku má dále Donio v plánu realizovat přes 600 sbírek s cílem vybrat desítky milionů korun. Brzy začnou tzv. „Donio měsíce“, ve kterých se projekt bude věnovat jedné konkrétní problematice. V budoucnu pak plánuje rozšířit spektrum projektů. Platforma tak bude umožňovat založit sbírku na společný dárek pro kamaráda nebo se skrze ni složit na aktivitu, která zlepšuje sousedské vztahy.

„Již brzy poskytneme možnost si přes naši online platformu založit vlastní sbírku. Pokud dnes máte ve svém okolí příběh, který byste chtěli podpořit, nebyla tu dosud platforma, přes kterou byste ho mohli jednoduše komunikovat a finance transparentně předat těm, kdo je potřebují. Velkou výhodou u vlastních sbírek také bude, že předáme 100 % vybrané částky, žádné provize,“ dodává Procházka.