Avast reaguje na zprávy o prodeji dat dalším silným růstem. Jeho loňský zisk poskočil na více než 11 miliard korun
Český antivirový obr je jednou z dlouhodobě nejstabilnějších technologických firem, které působí globálně – alespoň z pohledu příjmů a zisku. Dokazuje to také předloňský vstup na londýnskou burzu, kde se akcie Avastu začaly obchodovat za cenu 250 pencí za kus a dnes už jsou nad hranicí 430 pencí.
Růst v posledních týdnech byl zapříčiněn očekáváním na finalizované výsledky za celý loňský rok. Už předběžná čísla ukazovala, že opět půjde o velmi silný růst, a to jak z pohledu příjmů, tak zisku, a nemýlila se.
Avast za loňský rok utržil 873,1 milionu dolarů, což je v přepočtu 20,2 miliardy korun a zároveň 9% nárůst oproti roku 2018. Provozní zisk EBITDA (před zdaněním, úroky a odpisy) poskočil o 7,9 % na 483 milionů dolarů, tedy 11,1 miliardy korun.
„Mám radost, že mohu i letos oznámit velice dobré výsledky v souladu s očekáváním představenstva. Rovněž jsme udrželi vysokou úroveň ziskovosti s upravenou EBITDA marží na úrovni 55,3 %,“ říká k výsledkům šéf Avastu Ondřej Vlček, který do své role nastoupil v první polovině minulého roku a zároveň se vzdal svého platu ve prospěch charity.
Další růst firma očekává i na letošní rok, ve kterém chystá další nové produkty. „Za celý rok 2020 za skupinu očekáváme organický růst tržeb ve středně jednociferném řádu a stabilní hodnotu EBITDA marže,“ doplňuje Vlček. Loni se zvýšila také míra udržení zákazníků v nejdůležitější divizi Consumer Direct Desktop, pod kterou spadají antivirové produkty, ale třeba i nástroj CCleaner.
Letošní rok nicméně bude pro Avast přeci jen zajímavý i z jiného pohledu. Budeme sledovat, jak jeho finanční i jiné ukazatele potenciálně ovlivní kauza, která se odehrála na začátku letošního roku a se kterou přišly ve společné investigaci americké magazíny Motherboard a PCmag. Vše začalo už v roce 2013, kdy Avast koupil většinový podíl v americké společnosti Jumpshot, která se po další dva roky vyvíjela ze softwaru na optimalizaci počítače na prodej anonymizovaných a agregovaných dat.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPozději prodávala i anonymizovaná data o uživatelích Avastu, který jí je poskytoval, společnostem jako Google nebo Microsoft – ty je poté využívaly k personalizaci svých nástrojů a například lepšímu zacílení reklamy. Avast naopak podobná data sbírá a využívá v anonymizované formě proto, aby lépe identifikoval možné bezpečnostní hrozby. Odjakživa antivirová firma tvrdila, že díky tomu není možné data vzít a zacílit na konkrétního uživatele.
Šťourat do celé situace se začalo znovu před koncem minulého roku, kdy vyšly praktiky Avastu na světlo světa. Ondřej Vlček jako šéf společnosti veřejnost a také investory ubezpečoval, že data rozhodně nemohou být zneužita k přímému zacílení konkrétních uživatelů, například pro účely reklamy.
Jenže právě dva zmíněné americké magazíny přišly se způsobem, jak lze data o více než 100 milionech uživatelů Avastu vzít, porovnat je s jinou databází a tím se dostat i na konkrétní uživatelele. Jakmile se koncem minulého měsíce objevily na veřejnosti tyto zprávy, vznikla mírná panika, hodnota akcií se propadla z 550 na necelých 400 pencí a vše vyústilo až v to, že se Avast rozhodl celou divizi Jumpshot prakticky ze dne na den uzavřít.
Prodej dat představoval přibližně 5 procent příjmů celého Avastu, takže to pro něj není tak zásadní rána z pohledu čísel, ale utrpěla zejména jeho důvěryhodnost a veřejná publicita. Výhodou antivirového obra je ale fakt, že příjmy z jeho ostatních oblastí slušně rostou, takže drobné škobrtnutí u investorů by nemuselo hrát v dlouhodobém vývoji až takový vliv.
Jaký vliv to ale bude reálně mít na všechny ukazatele, se dozvíme až v průběhu následujících měsíců, kdy se uzavře první letošní kvartál. Dlouhé roky budovaný byznys s aurou velkého úspěchu bez větších zaškobrtnutí totiž nepříjemný šrám rozhodně utrpěl.