Budoucnost bez realiťáků? Bezrealitky.cz navýšily tržby o třetinu, zisk o 150 procent a ukrajují si další část trhu

Peter BrejčákPeter Brejčák

hendrik-meyer-bezrealitky3-minInsider

Foto: Bezrealitky

Hendrik Meyer, CEO Bezrealitky.cz

0Zobrazit komentáře

Množství volných nemovitostí na realitním trhu meziročně kleslo, růst jejich cen se tak pořád nezastavil, a to částečně omezilo chuť lidí nakupovat. Navzdory této situaci dokázal tuzemský portál Bezrealitky.cz za loňský rok dosáhnout na 40 milionů korun v tržbách, což je o třetinu více než loni. Ještě zásadněji navíc navýšil svůj zisk, a to o 150 procent.

„Vzhledem k tomu, že množství volných nemovitostí na realitním trhu meziročně výrazně kleslo, odrazilo se to i na našem růstu,“ přitakává šéf Bezrealitky.cz Hendrik Meyer s tím, že se jeho firmě podařilo růst uchovat, když prodeje i pronájmy nemovitostí rostly o 14 procent.

„V podstatě se v rámci podílu na trhu posouváme stejným, ne-li rychlejším tempem než rok předtím, jen si tentokrát nebereme pouze nové transakce, ale rosteme i na úkor nabídky realitních kanceláří,“ dodává pro CzechCrunch Meyer.

Přes jeho portál, který vede téměř tři roky, se loni v Česku prodalo 2 548 domů a 7 233 bytů v celkové hodnotě 42 miliard korun. Průměrná hodnota prodané nemovitosti se tak vyšplhala na 4,3 milionu. Pronájem zprostředkovaly Bezrealitky.cz u 902 domů a 33 843 bytů.

Hendrik_Meyer_bezrealitky

Foto: Bezrealitky

Hendrik Meyer, CEO Bezrealitky.cz

Vedle růstu prodejů a pronájmů podpořil zlepšené výsledky tuzemské firmy i vstup do nového segmentu. V září loňského roku spustila službu Bezrealitky Nájem, ve které od majitelů bytů přejímá kompletní starost o pronájem nemovitosti včetně servisních a administrativních činností. Majiteli vyplácí smluvený garantovaný nájem, a to i v případě, že nemovitost není v daném měsíci obsazena.

„V současnosti míříme k tomu, že velice brzy uzavřeme první stovku nasmlouvaných bytů, což je přesně v souladu s našimi interními cíli,“ říká Meyer s tím, že přibližně třetinu bytů firma dopředu odmítá, protože se nehodí do jejího konceptu.

Podle Meyera při rozběhu Nájmu pomohl také nový model cenotvorby. Ten původní, ve kterém Bezrealitky samy navrhovaly ceny, za které jsou ochotny byt převzít do péče, nahradily částkou, kterou navrhne sám trh. Ve spolupráci s majitelem tak pronajmou byt za reálnou tržní cenu a za správu a garanci stálého nájmu pak firma získává definovaný podíl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Praha nás momentálně vytěžuje na 100 procent, jít do menších měst by pro nás v tuto chvíli nemělo smysl. Zvláště, když role služby Bezrealitky Nájem vzrůstá i v B2B segmentu, kde k našemu překvapení dokážeme dobře konkurovat například facility firmám a nahradit tak dva kontrakty – správce a realitku,“ odpovídá Meyer na otázku ohledně možné další expanze nové služby, která zatím funguje v hlavním městě.

Slovensko jako záchrana

Celková expanze firmy na zahraniční trhy však pokračuje. Během loňského roku Bezrealitky vstoupily na Slovensko s cílem obsadit do tří let pětinu realitního trhu. Web portálu tam měsíčně zaznamenává 100 tisíc návštěv a za stejnou dobu realizuje kolem 200 pronájmů a 50 prodejů.

„Vstup nebyl tak hladký, jak jsme si původně plánovali, přece jen naše znalost za hranicemi je výrazně nižší, takže iniciační fáze byla trochu delší. Ale o to rychlejší je nyní růst, který jsme nastartovali s první větší kampaní a od té doby naopak rosteme lépe, než jsme předpokládali,“ říká Meyer.

bezrealitky-najem-min

Foto: Bezrealitky

Tým služby Bezrealitky Nájem

„Růst o 33 procent je pouze v Česku, pokud připočteme i Slovensko, jsme rázem na 40 procentech. Což je mimochodem skvělý výsledek s ohledem na to, jak na tom nyní realitní trh je. Kdyby k nám nepřicházeli stále noví klienti, kteří v minulosti využívali spíše realitky, rostli bychom nejspíš v jednotkách procent tak jako realitní segment,“ vysvětluje Meyer.

Navzdory pomalejšímu růstu však firmě zásadně vyrostl zisk před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA), a to meziročně ze 6 na 15 milionů korun, jak prozradila pro CzechCrunch. Podle Meyera, německého rodáka, který Bezrealitky vede od března 2017 a vzhledem k dlouholetému působení v tuzemských firmách mluví i česky, za růstem zisku stojí vylepšení nastavení placených účtů a doplnění možností, za co si mohou klienti připlatit.

martin-rozhon-boxed

Přečtěte si takéInvestuji do lídrů s dobrou karmou, po prodeji firmy jsem v tom all in, říká Martin Rozhoň v CzechCrunch PodcastuInvestuji do lídrů s dobrou karmou, po prodeji firmy jsem v tom all in, říká Martin Rozhoň v CzechCrunch Podcastu

„V minulosti jsme podobnými kroky o řadu cenově senzitivních klientů přišli, nyní víme, že šli na bazarové portály nebo používají Facebook Marketplace, kde se stávají díky nechráněným údajům snadnou kořistí realitek. Výměnou za ně nám přišli noví uživatelé, kteří si dobře dokáží spočítat rozdíl mezi několika stovkami za nejlepší účet a průměrnou provizi ve výši jednoho nájmu u makléře,“ uvádí Meyer.

V rámci dalších plánů na rozvoj byznysu se Bezrealitky chtějí zaměřit na další rozšiřování doplňkového servisu. Portál chce nabídnout všechny služby, které nabízí realitní kanceláře, avšak transparentně a za předem známou cenu. V delším horizontu má pak dojít také k expanzi do Polska, na které se firma připravuje.

„Jen si ještě chvíli počkáme. Chceme se věnovat Slovensku a ještě se na něm chvilku učit a dozrávat. V Česku jsme etablovaná služba a podle toho se tu můžeme chovat. Jsme volba číslo jedna, lidé nás znají, vědí, co jsme pro místní trh udělali. Jenže to za hranicemi neplatí,“ dodává Meyer.

Nízké marže a silná konkurence brzdí investice do e-shopů. Co o českém trhu říkají Rozhoň, Moravec a další investoři

Peter BrejčákPeter Brejčák

Investoři Martin Rozhoň a Marek Moravec

0Zobrazit komentáře

Český e-commerce trh je tak trochu paradoxní. Za loňský rok dosáhl na 155 miliard korun, což představovalo patnáctiprocentní meziroční nárůst, růstem a na českém maloobchodu se podílí již z 12,7 procenta. Pohled na jednotlivé firmy na trhu však už tak optimistický není.

Tuzemský e-commerce trh je kvůli neustále rostoucímu počtu e-shopů (v Česku jich je přes 46 tisíc) extrémně konkurenční, zároveň dochází k posilování tržní pozice největších hráčů, marže obchodníků jsou nízké a mnoho e-shopů je kvůli tomu ve ztrátě.

Noví hráči to z těchto důvodů mají na trhu o to těžší. Aby dokázali uspět, potřebují kapitál, investoři však často do samotných e-shopů investovat velmi nechtějí. Zhodnocení investic je totiž často nízké kvůli nízkým maržím, často do pěti procent.

Největší vlnu investic mají e-shopy za sebou

„Investic do e-shopů je poměrně málo, protože e-shopy se potýkají kvůli obrovské konkurenci s velmi nízkou ziskovostí. Investice by mohla dávat smysl do velkého e-shopu, který dominuje určité oblasti – dokáže pracovat s vysokou marží a má díky velikosti úspory z rozsahu, kterých jeho konkurenti nemohou dosáhnout,“ říká pro CzechCrunch Martin Rozhoň, který se po prodeji Vivantisu věnuje andělským investicím do startupů.

„E-commerce má největší vlnu investic za sebou, to se týká hlavně evropského trhu, kde se již formovaly velké skupiny, jako je například v Německu Otto Group, pod který patří About You, Bonprix a Quelle, v Česku je to například skupina Mall Group s Mall.cz, CZC a Vivantisem,“ myslí si Ondřej Klega z investorské skupiny eRockets specializující se právě na oblast e-commerce.

martin-rozhon2

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Martin Rozhoň, zakladatel e-shopů značky Vivantis

Investoři se totiž na trhu e-commerce zaměřují spíše na technologické projekty podporující ekosystém e-shopů než na samotné online obchodníky.

„Existují specializované fondy pro e-commerce, kde dochází k synergiím v oblasti backend systémů, sdílených nákladů na provoz skladu a podobně. Na trhu se však pohybují spíše technologičtí VCs a angel investoři, kteří se primárně zaměřují na produktové technologie, klidně i pro e-commerce projekty, nicméně škálovatelné i mimo tento segment,“ popisuje Daniel Hastík z Nextech Ventures.

Situace se však pomalu začíná měnit. E-shopy, které potřebují získat kapitál na svůj další rozvoj, mají stále více možností, kde jej získat. Investorům, ale hlavně svým zákazníkům, však musí nabídnout něco, čím se odliší od konkurence a obhájí si tím svoji pozici na trhu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Na e-shopu se dá z investorského pohledu vydělat, pokud se to spojí s celou produktovou řadou při vývoji a drží se marže v logistickém řetězci. Při pouhém přeprodeji zboží jsou marže většinou velice nízké a valuace e-shopů taktéž,“ upozorňuje Hastík a dodává, že financování je často narozdíl od startupů řešeno přes dluhy spíše než výměnou za podíl ve firmě.

„Pro e-shopy, které jsou již rozjeté a potřebují růstových kapitál, na trhu vzniká čím dál více investorů, kteří dávají takzvané revenue based ‚investice‘, které se chovají jako půjčky, kde investor obecně dostává procento z měsíčních příjmů,“ potvrzuje Marek Moravec z investičního fondu Nation 1.

„Nicméně stále jsou z investorského hlediska atraktivní investice do nově vznikajících marketplaces (Heureka Group) nebo agregátorů (Glami, Favi, Biano). Na poli e-commerce se nyní investoři více zaměřují na specializované e-shopy, které dokáží konkurovat i velkým hráčům,“ říká Klega z eRockets.

marek-moravec2

Foto: Nguyen Duy McLavin

Marek Moravec, managing partner investičního fondu N1

Další potenciálně zajímavou oblastí mohou být podle oslovených investorů takzvané D2C (direct-to-customer) projekty, ve kterých výrobce distribuuje zboží pod vlastní značkou zákazníkům přímo a v podstatě tak v procesu obchází samotné e-shopy. S dobrým produktem mohou firmy v této oblasti oslovit dostatek zákazníků a díky tomu si udržet vyšší marži.

„Dále vidím příležitost ve specializovaných B2B vertikálách – kovy, chemikálie, stavební materiál, medicínské nástroje a tak dále. Zároveň doufám a věřím, že se bude dařit e-commerce firmám, které se budou zaměřovat na second-hand či opravované produkty, obecně na tzv. ‚zelenou e-commerce,“ pokračuje Moravec.

Na trhu jako celku však investoři vidí i další příležitosti mimo e-shopy. Zajímavou oblastí jsou například optimalizační nástroje pro e-commerce, které budou pro e-shopy nezbytné pro jejich přežití v silně konkurenčním prostředí.

martin-rozhon-boxed

Přečtěte si takéInvestuji do lídrů s dobrou karmou, po prodeji firmy jsem v tom all in, říká Martin Rozhoň v CzechCrunch PodcastuInvestuji do lídrů s dobrou karmou, po prodeji firmy jsem v tom all in, říká Martin Rozhoň v CzechCrunch Podcastu

„Mimo e-shopy je určitě zajímavé investovat do různých nástrojů pro e-commerce, které mají velké množství potenciálních klientů z řad e-shopů a jsou globálně expandovatelné. Tato oblast se dynamicky vyvíjí a není zatím konsolidovaná, takže i malí hráči mají šanci vyrůst do globálních rozměrů,“ vypráví Rozhoň.

Jak se investoři rozhodují, jestli investovat

Jaké ukazatele jsou při investicích do e-shopů a e-commerce projektů důležité? Čtveřice investorů se v odpovědích pro CzechCrunch víceméně shoduje. Kromě finančních ukazatelů (cashflow, marže, ziskovost, obrat, tempo růstu) nejvíce zmiňují přidanou hodnotu projektu a jeho škálovatelnost do zahraničí.

Daniel Hastík z Nextech Ventures

Jako další důležité indikátory pak jmenují tržní pozici a s ní související stav konkurence či vertikály, otázky spojené s tím, jak probíhá a kolik stojí akvizice a retence zákazníků, ale také lidské faktory jako osoba zakladatele, jeho ambice, firemní kultura, schopnost exekuce či hiringu kvalitního týmu.

red-bull-kolo-molo-3

Přečtěte si takéVyrazili jsme na Red Bull Kolo Molo a natočili kuriózní záběryJak jezdit na cyklokáře nad Vltavou? Vyjeli jsme na bláznivý závod, který tady ještě nebyl

Příležitost získat zpětnou vazbu na jmenované oblasti teď mají startupy, e-shopy i další projekty působící v oblasti online a e-commerce díky konferenci Czech On-line Expo, které je CzechCrunch hlavním mediálním partnerem.

V rámci investorského launche mohou projekty čtveřici investorů Rozhoň, Moravec, Hastík a Klega prezentovat svůj byznys s možností získání kapitálu na rozvoj a následně zdarma na Czech On-line Expu vystavovat a dostat tak svůj produkt nebo službu do povědomí návštěvníků.