Co vznikne, když se spojí Airbus a Aston Martin? Jedinečná designová helikoptéra určená těm nejbohatším

aston-martinxairbus-helikoptera6

Foto: Aston Martin

ACH 130 přijímá celou řadu designových prvků od modelu DB 11

0Zobrazit komentáře

Bohatí lidé mají ve svých garážích sportovní automobily, velmi bohatí lidé mají v docích zakotvené jachty a ti nejbohatší mají v hangárech vlastní letadla a helikoptéry. A právě pro ně je určena helikoptéra ACH 130 z dílny Airbusu, na které se podepsala i britská automobilka Aston Martin.

Chcete-li oslnit své okolí, kupte si Aston Martin, nebo některý ze sportovních vozů, který bude kolemjdoucím imponovat stejným způsobem. Pokud však chcete, aby si o vás povídalo celé město, postavte si na zahradě heliport a pořiďte si vlastní helikoptéru. Nekupujte však nic obyčejného a spokojte se jen s tím nejlepším. Třeba s helikoptérou od Airbusu, které propůjčil svůj jedinečný designový rukopis právě Aston Martin.

Evropský výrobce přepravních letounů vstoupil do tohoto roku více než dobře. Po dlouhých devíti letech se mu totiž podařilo uzmout královské žezlo Boeingu a stal se vůbec největším výrobcem dopravních letadel na světě. Navíc nemusí mít strach, že by jej Boeing nějak ohrožoval. Americký výrobce má totiž plné ruce práce se svými nespolehlivými letouny 737 Max.

aston-martinxairbus-helikoptera2

Foto: Aston Martin

Aston Rád propůjčuje designové prvky svých vozů jiným strojům

Proto má Airbus dostatek prostoru věnovat se mimo standardní sériové produkce také menším projektům, jakým je i speciální edice helikoptéry ACH 130 Aston Martin. Jak již z názvu vyplývá, na tomto projektu spolupracuje Airbus s britskou automobilkou Aston Martin, který se sám momentálně ocitá v poněkud problematické finanční situaci a doufá, že jej z něj vytáhne SUV novinka v podobě modelu DBX.

I přesto si Aston dovolí občas odskočit od své hlavní produkční tvorby a představí unikátní projekt, ve kterém sází především na design. Mezi tyto projekty patří třeba motocykl AMB 001 nebo unikátní ponorka. Oba projekty jsou vysoce designovou záležitostí a jejich tvary vycházejí z modelu vozu Aston Martin Valkyrie.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Designová řešení objevující se u vozů Aston aplikoval i u speciální edice helikoptéry, kterou označuje jako novou úroveň estetiky a důslednosti v propracování detailů na trhu s vrtulníky. Automobilka se podepsala na změně vzhledu helikoptéry postavené na modelu Airbus H 130, který je vybaven motorem o výkonu 952 koňských sil a je schopen dosáhnout letové rychlosti až 248 kilometrů za hodinu.

aston-martinxairbus-helikoptera3

Foto: Aston Martin

Unikátní helikoptéra ACH 130 Aston Martin

aston-martinxairbus-helikoptera4

Foto: Aston Martin

Provedení sedadel

Helikoptéra na přiložených fotografiích má všech deset sedadel ve světle hnědé kůži Oxford s okřídleným logem Astonu na opěrkách. Stejný materiál se objevuje i na dalších prvcích interiéru, jako je jeho obložení. Mimo světle hnědou kůži je dostupná také černá, šedá a krémová konfigurace. Všechna sedadla pak nesou stejné detaily jako ve vozech Aston Martin DB11.

Exteriér helikoptéry je možné odít do šedého, stříbrného, černého či pískového lakování. Každé z nich navíc rafinovaně kombinuje další barvy, aby co nejlépe vynikl dynamický tvar celého stroje. Každá z helikoptér nese plaketu s logy Astonu a Airbusu a v případě zájmu si může majitel na karoserii nechat napsat i své jméno.

boeing-747-400

Přečtěte si takéZ New Yorku do Londýna za 5 hodin. Silný vítr hnal letadla k novým rekordům, ale na nadzvukový Concorde to pořád nemáZ New Yorku do Londýna za 5 hodin. Silný vítr hnal letadla k novým rekordům, ale na nadzvukový Concorde to pořád nemá

Dodávky helikoptéry ve speciální edici Aston Martin by měly začít v průběhu příštích měsíců. Cenovka stroje nebyla odhalena, nicméně vzhledem k částce 3,3 milionu dolarů, tedy bezmála 76 milionů korun, kterou chce Airbus za základní model H130, se nebude jednat o masově dostupnou záležitost. I proto je helikoptéra k dispozici pouze na vyžádání.

aston-martinxairbus-helikoptera5

Foto: Aston Martin

Interiér helikoptéry

Z New Yorku do Londýna za 5 hodin. Silný vítr hnal letadla k novým rekordům, ale na nadzvukový Concorde to pořád nemá

boeing-747-400

Foto: BA

Boeing 747-400 letecké společnosti British Airways zapsal nový rekord podzvukových letadel

0Zobrazit komentáře

Vyvrácené stromy, přerušené dodávky energie, strhané střechy a komplikace v dopravě. Evropu zasáhl orkán Sabine, který se přihnal v rychlostech dosahujících až 180 km/h. To s sebou přineslo nejen řadu potíží, ale také nový rekord v rychlosti překonání letecké trasy New York–Londýn v čase 4 hodiny a 56 minut. Dost rychlé, ovšem pro nadzvukové letouny pořád šnečí tempo.

Sabine či Ciara, tak byl pojmenován orkán, který včera postupně přešel přes západní Evropu a dnes v noci silně udeřil také na Českou republiku. Výsledkem jsou přerušené dodávky elektrické energie z důvodu strženého vedení, popadané stromy ochromily dopravní komunikace a silný vítr na některých místech strhával střechy.

Řádění orkánu si vyžádalo i několik zraněných a připravilo náročnou směnu pro energetiky, příslušníky záchranných složek a také pro piloty letadel. Silný vítr totiž mnohým z nich značně zkomplikoval přistávací manévry na evropských letištích, jak je patrné i ze záběrů z letiště Heathrow v Londýně níže.

A právě na toto letiště včera usedl Boeing 747-400, který si připsal nový rychlostní rekord v překonání trasy mezi New Yorkem a Londýnem podzvukovým letounem. Zatímco běžně let zabere okolo 6 hodin, Boeing společnosti British Airways dosedl na letištní plochu za 4 hodiny a 56 minut, čímž překonal dosavadní rekord držený leteckou společností Norwegian Air Shuttle, který činil 5 hodin a 9 minut.

Zajímavostí je, že let BA112 nebyl ten den jediným, kterému se podařilo starý rekord překonat. Jak uvedl server Flightradar24.com, pod pět hodin se dostaly také další dva stroje Virgin Atlantic. Důvodem byl právě onen silný vítr, který před sebou hnal rekordmana British Airways nezvyklou rychlostí, dosahující až 1 300 km/h.

Na transatlantický let je 4 hodiny a 56 minut skutečně úctyhodný čas, ovšem bývaly doby, kdy bylo tuto trasu možné překonávat ještě v podstatně kratším čase a nebyla k tomu nutná žádná výpomoc ze strany matky přírody.

Vládce nebes s křivým nosem

Řeč je o legendárním Concordu, celým názvem Aérospatiale-BAC Concorde 101/102, britsko-francouzské výroby. Tento unikátní stroj s charakteristicky zkoseným čumákem létal v letech 1976 až 2003 pod hlavičkou British Airways a Air France. Jeho maximální rychlost dosahovala až dvojnásobku rychlosti zvuku, díky čemuž byl schopen překonat trasu New York–Londýn i v čase 2 hodiny a 53 minut.

Letoun byl běžně schopen přepravit až 100 cestujících, kterým se dostávalo nejen luxusu v podobě extrémně rychlého cestování, ale také luxusu přímo na palubě. Pohodlné sedačky, dobré jídlo a pití a také dostatek prostoru byl standard každého letu Concordu. A také vysoké ceny letenek, kvůli kterým se jednalo o dopravní prostředek pro nejbohatší. Ráda jej například využívala i královna Alžběta II. Letět Concordem se tak pro mnohé stalo zážitkem z říše snů.

concorde

Concorde byl ve své době skutečným králem nebes

Jenže tento sen se rozplynul v červenci roku 2000, kdy došlo k tragické havárii letadla způsobené roztržením pneumatiky během vzletu a následným požárem, který zapříčinil pád letadla. Nehodu nepřežilo všech 109 osob na palubě a 4 osoby v hotelu, na který letadlo spadlo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Havárie přinesla uzemnění Concordů, které se zpět do vzduchu dostaly až v roce 2001. Ze strany cestujících však nebyl o cestování tímto strojem tak velký zájem jako dřív, k čemuž přispěly i teroristické útoky z 11. září 2001. Concordy se staly nehospodárnými a jejich program byl v listopadu roku 2003 ukončen.

Nadzvukové létání začíná psát novou kapitolu

Nadzvukové cestování však rozhodně není vnímáno jako slepá ulička ve vývoji letecké dopravy. O téměř 17 let později stojí na pokraji své další kapitoly. Na letounech schopných překonat rychlost zvuku v současné době pracuje hned několik zcela nových startupů i zavedených hráčů.

Mezi nová jména patří Aerion podporovaný Boeingem, Spike Aerospace či Boom Supersonic. První dva jmenovaní pracují na letadlech, která sice budou schopna překonávat rychlost zvuku, ale jejich velikost i přepravní kapacity se blíží spíše privátním jetům (Aerion AS2 má přepravní kapacitu 12 cestujících, Spike S-512 pojme 18 cestujících). Kdežto Boom má ambici přinést na trh civilního letectví nadzvukový letoun, který bude schopen přepravit až 55 cestujících, a to rychleji než Concorde.

boom-supersonic-overture2

Foto: Boom

Nadzvukový letoun Overture od Boom Supersonic

Všechna tři zmíněná letadla by se měla dostat do vzduchu již za tři roky, a tím otevřít zcela novou kapitolu nadzvukového cestování. Je ale otázkou, zda se stroje osvědčí natolik, že na ně naváží i další výrobci a nadzvukové cestování se stane zaběhlým standardem. Vzhledem k nákladům na vývoj i očekávaným cenám letadel je jasné, že se minimálně zpočátku bude stále jednat o způsob cestování pro vyvolené.