Lékárna.cz překvapila rychlým růstem a v Česku začíná dohánět konkurenci. Letos útočí na miliardu korun
Vladimír Finsterle, zakadatel a majitel Lékárna.cz
Internetová Lékárna.cz na trhu funguje již dvacet let a v rámci České republiky a Slovenska je pořád jediným online prodejcem bez zázemí kamenných lékáren, které mají například konkurenční Pilulka.cz nebo Dr. Max. V rámci tuzemské top trojky online lékárenského trhu Lékárna.cz většinou stála v pozadí, desetimilionové investice posledních let se ji však začínají vyplácet a konkurenci dohání rychlým tempem.
Zatímco obraty české e-commerce loni rostly o 15 procent a jednička trhu Pilulka.cz zaznamenala navýšení tržeb o 24 procent, Lékárna.cz dosáhla podle publikovaných výsledků na meziroční růst tržeb ve výši 39 procent. Díky tomu v roce 2019 vyrostl její obrat na 690 milionů korun, což je o něco více než výsledek e-shopu lékárenské sítě Dr. Max rok předtím.
Jak Lékárna.cz prozradila pro CzechCrunch, letos očekává tržby na úrovni jedné miliardy korun. Tím by překonala loňské výsledky Pilulky, která v čistě zásilkovém prodeji (bez rezervací a osobních odběrů v lékárnách učiněných online) dosáhla tržeb 900 milionů korun. Na rozdíl od Lékárny.cz působí vedle Česka a Slovenska také v Rumunsku.
Čtyři roky investic
Poslední roky přitom Lékárna meziročně rostla jen přibližně desetiprocentním tempem, během čtyř let však do stabilizace platformy, rozvoje webu či modernizace logistiky a distribuce vložila přes 100 milionů korun a tyto investice teď přináší své ovoce.
„Lékárna.cz dnes generuje reálný profit, hubené roky jsme překonali bez cizí pomoci. Jsme stále česká firma se sídlem v Chrudimi. A jako lékárník ji rozvíjím tak, aby lidem pomohla s prevencí, diagnostikou i léčbou, ale i odbornou radou a lidským přístupem,“ říká PharmDr. Vladimír Finsterle, který ryze internetovou lékárnu založil před 20 lety a stále je jejím jediným vlastníkem.
„Poslední míle je základním kamenem úspěchu.“
Během loňského roku Lékárna.cz, sídlící v Chrudimi a zaměstnávající 63 kmenových lidí, vyřídila v průměru 2 500 objednávek denně a zaznamenala jen dvě desetiny procenta reklamací.
„Poslední míle nákupního procesu – aby objednávka dorazila zákazníkovi rychle a byla bezpečně zabalená – je základním kamenem úspěchu našeho výhradně online obchodu. Jsme silně závislí na kvalitě, a hlavně rychlosti navazujících doručovacích služeb,“ komentuje Karel Klodner, výkonný ředitel Lékárna.cz.
„Loňské Vánoce ukázaly významné kvalitativní posuny. K tomu jsme také rozšířili tradičně silnou nabídku s léčebnými přípravky o produkty související s prevencí a diagnostikou. Chceme být pro naše zákazníky centrem pro zdraví, aby mohli žít tak, jak je baví,“ popisuje Klodner s tím, že tempo růstu firmy nezpomaluje a letošní lednové tržby významně předstihly vánoční tržby z prosince 2019.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsE-shop klade důraz i na zákaznickou péči, třetím rokem výrazně investuje také do provozu online poradny s lékárníky. „Poskytujeme poradenské služby v minimálně stejné kvalitě jako kamenné lékárny. Zákazníkům a pacientům je k dispozici desítka lékárníků s dlouholetou praxí za tárou,“ zdůrazňuje Klodner.