SpaceX vynese do vesmíru své první turisty mezi lety 2021 a 2022. Podívají se na Zemi z větší dálky než novodobí astronauti

Jiří SvobodaJiří Svoboda

crew-dragon6

Foto: SpaceX

Vizualizace vesmírné lodi Crew Dragon společnosti SpaceX

0Zobrazit komentáře

Vesmírný turismus je jedna z věcí, která se mezi výrobci raket hojně řeší, ale reálně se žádný boom cestovatelských letů do vesmíru zatím neuskutečnil. SpaceX, jeden z největších současných hráčů v odvětví, se ale posouvá opět o krok blíže, když oznámil, že vynese s pomocí nového partnera do vesmíru čtyři lidi.

Zmíněným partnerem je firma Space Adventures, která se právě na vesmírný turismus specializuje. Celkem sedm lidí se mezi lety 2001 až 2009 pomocí této entity dostalo ruskými Sojuzy na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Pod hlavičkou SpaceX ovšem nové pasažéry čeká futurističtější zážitek, protože poletí v nové lodi Crew Dragon, která nyní prochází finálními testy a přípravou, aby vůbec poprvé vynesla na palubě astronauty už v dubnu tohoto roku.

Alespoň tak zní aktuální plán SpaceX a NASA, která chce pomocí Crew Dragon dopravit své astronauty na ISS, čímž by se zbavila závislosti právě na ruských raketách Sojuz. Civilní pasažéři by se pak měli proletět mezi lety 2021 až 2022 s tím, že jejich trénink potrvá maximálně několik týdnů.

elon-musk3

Foto: NASA/Aubrey Gemignani

Šéf NASA Jim Bridenstine (uprostřed) a šéf SpaceX Elon Musk (vpravo)

Oproti misím z počátku milénia se ale Crew Dragon v tomto případě nebude pokoušet o připojení k Mezinárodní vesmírné stanici, ale jednoduše bude oblétat Zemi. Přesto noví vesmírní pasažéři uvidí něco, co se nepoštěstí ani některým profesionálním astronautům.

Zakladatel Space Adventures Eric Anderson totiž uvedl, že lety budou cílit až do dvakrát až třikrát vyšší letové hladiny, než se nachází právě Mezinárodní vesmírná stanice. Znamenalo by to, že jedni z prvních vesmírných turistů uvidí Zemi ze vzdálenosti mezi 800 a 1 200 kilometry.

Nepočítáme-li lety na Měsíc, tak z takové dálky viděli Zemi astronauti naposledy v rámci programu Gemini na počátku šedesátých let minulého století. Rekordem je pak let Gemini 11 v roce 1966, který vynesl dvoučlennou posádku do vzdálenosti 1 369 kilometrů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Space Adventures ani SpaceX nezveřejnili, kdo je mezi čtyřmi šťastlivci (a jestli už jsou vybráni), stejně tak zatím není jasné, kolik za svůj let zaplatí nebo jak dlouho ve vesmíru pobudou.

SpaceX se už v září 2018 zavázalo k jinému počinu v rámci vesmírného turismu. Japonský miliardář Yusaku Maezawa by se v roce 2023 měl na palubě rakety Starship (taktéž od SpaceX) dostat na okružní cestu kolem Měsíce. V rámci projektu #dearmoon s sebou chce vzít také šest až osm umělců, aby zaznamenali, co z Měsíce cítí.

Lepší zážitek oproti konkurenci

Muskova firma tak aktuálně nabízí zážitek, který ve světě nemá příliš konkurenci, protože Ruská federace zatrhla lety turistů na ISS v roce 2009. Do vesmírného turismu chtějí pomalu naskočit také Blue Origin, za nímž stojí Jeff Bezos, a Virgin Galactic Richarda Bransona, ale nabízejí poněkud střídmější zážitek.

falcon9-crew-dragon

Foto: SpaceX

Raketa Falcon 9 s vesmírnou lodí Crew Dragon pro lidskou posádku

Za 200 tisíc, respektive 250 tisíc dolarů (4,6 milionu, respektive 5,8 milionu korun) na osobu prodávaly obě entity takzvané suborbitální lety – tedy takové, kdy pasažéři zažijí jen pár minut stavu beztíže, a pak opět jejich vehikl začne padat k Zemi. Blue Origin toho chce dosáhnout v podobné kapsli jako SpaceX a Virgin Galactic v lodi, která připomíná spíše letadlo. Druhá zmiňovaná firma toho chce dosáhnout ještě letos a chybět by u toho minimálně v budoucnu neměli ani Češi.

Aktuálně oznámená mise SpaceX ale ještě závisí na tom, jestli se včas a bez komplikací dostanou na orbit první astronauti pod hlavičkou SpaceX, Bob Behnken a Dough Hurley. Klíčovým pro tento let byl úspěch kritického testu v lednu, při němž se kapsle Crew Dragon nouzově oddělila od rakety Falcon 9.

Další Muskovy akcie na burze? SpaceX chce udělat ze svých internetových satelitů veřejný byznys

Jiří SvobodaJiří Svoboda

elon-musk3

Foto: NASA/Aubrey Gemignani

Šéf NASA Jim Bridenstine (uprostřed) a šéf SpaceX Elon Musk (vpravo)

0Zobrazit komentáře

Automobilka Tesla vlastněná miliardářem Elonem Muskem způsobila v posledních dnech velký poprask, když její hodnota na burze raketově vzrostla a její počínání na burze se logicky vysvětlovalo už jen těžko. Nyní to navíc vypadá, že Musk prolomil svou známou averzi vůči veřejně obchodovatelným firmám, protože chce mezi akcionáře rozdělit další ze svých byznysů.

Tím by měl být Starlink, tedy systém na výrobu, vypouštění a provoz internetových satelitů, který zajišťuje Muskova vesmírná společnost SpaceX. Ta samotná je sice už od svého založení v roce 2002 soukromá, ale jak řekla provozní ředitelka SpaceX Gwynne Shotwellová, v budoucnu se možná samotný Starlink stane spin-offem, aby se mohl na burzu vydat.

„Starlink je typ firmy, ze které můžeme udělat veřejně obchodovatelnou. (…) To ze SpaceX udělá firmu se zaměřením na zákazníky,“ upřesnila Shotwellová podle Bloombergu ve čtvrtek na konferenci v Miami.

SpaceX jako takové se totiž věnuje vlastním projektům pouze v případě misí na Mars a právě satelitů Starlink, jinak funguje už zcela díky komerčním zákazníkům.

starlink

Foto: SpaceX

Vizualizace internetového satelitu Starlink od SpaceX

Pro investory by byl vstup Starlinku na burzu zřejmě vítanou událostí. I proto, že k dnešnímu dni je na oběžné dráze už kolem 240 satelitů Starlink, které by v budoucnu, až pokryjí celou Zemi, mohli podle Shotwellové zprostředkovat rychlejší a levnější internetové spojení, než jaké je dnes.

Vypouštění satelitů Starlink je pro SpaceX jednou z hlavních priorit tohoto roku. Ačkoliv je teprve začátek února, letos už Muskova firma vynesla tři dávky satelitů Starlink, každou po šedesáti kusech. Jednu testovací dávku už má za sebou z roku 2019 a letos by podobných misí mělo být celkem 14 až 15. Na konci roku už tedy orbitujících satelitů může být na devět stovek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

SpaceX už dříve získalo povolení vypustit celkem 25 tisíc satelitů, ovšem na záda mu dýchá konkurence v podobě Amazonu i startupu One Web. Obě dvě firmy se snaží docílit stejné věci jako Starlink – tedy levného, rychlého a hlavně celosvětově dostupného připojení k internetu.

Amazon uspěl s žádostí o vypuštění více než tří tisíc satelitů a One Web v noci ze čtvrtka na pátek provedl svůj celkově druhý let, při kterém úspěšně vypustil 34 svých satelitů z ruské lodi Sojuz. I jeho konstelace by měla dorůst až do počtu devíti set.

crew-dragon3

Foto: SpaceX

Vizualizace vesmírné lodi Crew Dragon při připojování k Mezinárodní vesmírné stanici

SpaceX patří mezi nejhodnotnější soukromé firmy na světě s valuací 33 miliard dolarů (750 miliard korun) a podle CNBC jsou i tak její akcie velmi žádané mezi soukromými investory.

Aby také ne – SpaceX mělo i přes chyby a zdržení v programu Crew Dragon slibný rok 2019. Letos už navíc úspěšně zvládla kritickou zkoušku posádkového modulu a nic tak nebrání tomu, aby se po letech snažení proletěli na palubě rakety Falcon 9 lidé.

filip-horky-boxed2

Přečtěte si takéFilip Horký z Livesportu: Česko pro nás není limit. Stavíme nejlepší agregátor dění a zpráv na světěFilip Horký z Livesportu: Česko pro nás není limit. Stavíme nejlepší agregátor dění a zpráv na světě

Konečný a do jisté míry bláznivý cíl Elona Muska zůstává ale pořád stejný: dostat lidstvo na Mars a kolonizovat ho. I k tomuto konečnému cíli začaly minulý rok týmy vytvářet prototypy nové rakety, u nichž se letos můžeme těšit na další pokrok.

A až začne SpaceX pravidelně létat s posádkou až k Marsu, mohl by pak Elon Musk vstoupit na burzu i s celým svým vesmírným vehiklem. Právě o takovém plánu ambiciózní podnikatel hovoří, když se debatuje, zda se někdy začne i SpaceX veřejně obchodovat.