Peklo zamrzlo. Studio Universal kvůli zavřeným kinům nabídne svoje nejnovější filmy ke zhlédnutí online
Kina jsou zavřená a mnoho filmových i seriálových produkcí bylo na následující týdny pozastaveno. Dokonce i sám Tom Hanks a jeho manželka se nakazili koronavirem. Filmový průmysl je ovšem příliš velký a ekonomicky důležitý na to, aby se prostě zastavil. Studia i distributoři tedy stojí před nelehkou otázkou, co dělat s připravovanými premiérami a úspěšnými filmy, které se na plátna dostaly jen na pár dní. Studio Universal se rozhodlo jít cestou Netflixu.
Cestu do kina je nutné naplánovat a pak ji podstoupit, často si vystát frontu, zjistit, že je sál až příliš plný, a obávat se neustálého rušení od neukázněných návštěvníků. Pokud ovšem tyto prvotní kroky proběhnou bez větších problémů, čeká nás lepší filmový zážitek než kdekoliv jinde.
Na to, spolu s přednostním uvedením, filmová studia v současnosti sázejí v nové bitvě proti streamovacím službám nabízející naopak okamžitou dostupnost a pohodlnost. Kina jsou ovšem v Evropě a nyní hlavně ve Spojených státech z velké části uzavřena, jak potvrzuje magazín The Hollywood Reporter. Jelikož postupně se uvolňující situace v Číně není dostatečná pro klasické uvádění blockbusterů, distributoři se dostali do bezprecedentní situace.
Každý, kdo má alespoň základní přehled o uvádění filmů, ví, že roční sezóna je poměrně precizně rozdělena. Ty největší blockbustery lze tedy na plátnech zhlédnout typicky v létě, kdy lidé mají nejvíce volného času a kolem dalších prázdnin a svátků. Zároveň si každé studio musí dávat pozor, aby svůj blockbuster nenasadilo po boku známější značky konkurence, která by mu přebrala velkou část diváků.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsProto momentálně nastává pro mnohé problém, co s dlouho dopředu vytvářenými kalendáři premiér udělat. První zásadní zprávou spojenou s blízkou budoucností uvádění filmů bylo odložení nové bondovky z konce března na listopad. Nejednalo se přitom jen o prostou změnu data – s vydáním takto velkého projektu jsou nutně spojeny obrovské náklady na reklamu.
Premiéry se odkládají, jdeme online
V případě filmu Není čas zemřít reklamní kampaň v době zrušení premiéry právě vrcholila a byly na ni vynaloženo už minimálně desítky milionů dolarů. Například jediná reklama na masivní americké sportovní události Super Bowl stála 4,5 milionu dolarů. Jak zjistil The Hollywood Reporter, přesunutí filmu na listopad znamená ztrátu mezi 30 a 50 miliony dolarů. Celkový rozpočet má být přitom 250 milionů dolarů.
Přesto to bylo v zásadě nevyhnutelné, protože alternativou bylo ztratit desítky procent z výdělků, u kterých se očekává v celosvětovém měřítku překročení miliardy dolarů. Ještě komplikovanější je tak situace pro filmy, které se do kin dostaly jen pár týdnů nebo dnů před vypuknutím pandemie a zavedením přísných opatření zamezujícím lidem se shlukovat ve větších skupinách.
Universal se nastalou situaci rozhodl řešit v zásadě modelem Netflixu, tedy uvedením několika titulů online jen chvíli po původních premiérách na plátně. Standardem je přitom prodleva alespoň třech nebo čtyřech měsíců, která má zamezit odlivu příjmů kinům a generovat druhou vlnu zájmu díky v zásadě dvojitému vydání.
Konkrétně se rozhodnutí Universalu týká tří filmů, hororu Neviditelný, thrilleru Lov a historického dramatu Emma. Ani v jednom případě se nejedná o blockbuster, avšak přinejmenším horor nabízející nové zpracování příběhu o neviditelném muži se setkal se skvělým přijetím kritiky i diváků. I s rozpočtem 7 milionů dolarů a rychle se šířícími opatřeními proti koronaviru vydělal za tři týdny v kinech 122 milionů dolarů.
Všechny tři filmy budou k vidění online od pátku za cenu 20 dolarů (necelých 500 korun). Jelikož se jedná o velice vysokou cenu překračující i nabídku nejnovějších snímků na fyzických nosičích, bude zajímavé sledovat, jestli bude strategie Universalu úspěšná. 10. dubna se na seznam internetových premiér Universalu přidají také animovaní Trollové: Světové turné. První díl této franšízy v roce 2016 vydělal celosvětově 347 milionů dolarů.
Jak zmiňuje web Filmtoro, svou distribuční strategii upravilo také Disney, které Star Wars: Vzestup Skywalkera poslalo na iTunes a Amazon ve Spojených státech dříve, než je typické. S předstihem oproti původnímu letnímu plánu se online objevilo také Ledové království II na Disney+.
Je velmi předčasné spekulovat, zda se jedná o první náznaky nové éry filmové distribuce, která se po opadnutí nebezpečí nákazy může klidně vrátit do zajetých kolejí. Zajímavější nyní bude sledovat, zda Universal a Disney budou následovat i další. Obzvlášť v kontextu streamovacích služeb, které nyní z nejvyšší pravděpodobností zažívají velký nápor diváků.