V případě Woltu jde aktuálně o 340 restaurací v Praze, přibližně stovku v Brně a 125 v Bratislavě. Dáme jídlo za běžného stavu zaznamenává na tři tisíce restauračních profilů v rámci celé České republiky, během víkendu se pohybovali na 70 procentech tohoto čísla. Ovlivněno bylo zejména zavřením obchodních center.
„Dáme jídlo je také připraveno zapojit se do zásobování dotčeného obyvatelstva, například matek a rodin s dětmi, seniorů a dalších. Kromě standardního rozvozu jídla z restaurací jsme připraveni zapojit své kurýry například i do distribuce léků, hygienických a nutričních balíčků nebo potravin,“ uvedl Fingl.
A i když se situace může změnit z hodiny na hodinu, obě firmy hlásí, že jsou na případnou zvýšenou poptávku – ze stran zákazníků i restaurací – připravené. Stejně tak jsou připraveny přijímat i nové kurýry.
Foto: Wolt
David Krátký, marketingový manažer českého Woltu
Omezení pro zákazníky platí hlavně při přebírání jídla. Wolt má aktuálně v aplikaci automaticky nastaveno bezkontaktní doručování (tedy před první vchodové dveře) pro všechny objednávky. Dáme jídlo tuto možnost nabízí pomocí uvedení poznámky při objednávce.
Stejnou možnost mají také zákazníci Uber Eats. „V návaznosti na pokračující šíření koronaviru jsme uživatelům Uber Eats připomněli, že jim aplikace nabízí možnost nechat rozvážku u domovních dveří. Současně pracujeme na nových funkcích aplikace, díky kterým bude celý proces ještě plynulejší, což, jak doufáme, pomůže zákazníkům, tak kurýrům,“ uvedla tisková mluvčí firmy Louisa Elster.
„Podniky nás teď potřebují víc než kdy dřív.“
Na pomoc restauracím však přicházejí také další služby. Podle informací CzechCrunche pracují kantýny, včetně firemních (které v Česku i v Praze produkují více jedla než samotné restaurace), na spuštění vlastní roznáškové služby. Představena by měla být v nejbližších dnech, o nejnovějším vývoji budeme dále informovat.
Pomocnou ruku chce restauracím nabídnout také služba Nesnězeno, která jinak bojuje proti plýtvaní a podařilo se ji už zachránit jídlo za milion korun. V aplikaci mohou podniky nabízet své denní menu nebo stálou nabídku, i když se nejedná o zbylé nebo zlevněné porce.
Zákazníci si jídlo koupí přímo v aplikaci a objednávku si vyzvednou „mezi dveřmi“, tedy bez vkročení do podniku. Pro restaurace je tato služba po dobu zákazu zdarma. „Podniky nás teď potřebují víc než kdy dřív, a tak jsme se rozhodli k radikálním změnám,“ popisují Michaela Gregorová a Jakub Henni, zakladatelé projektu.
Foto: Nesnězeno
Zakladatelé Nesnězena Michaela Gregorová a Jakub Henni
„Chtěli jsme najít řešení, které pomůže podnikům přežít, a tak jsme se vzdali veškerých provizí a pokusíme se aspoň takto pomoct na vlastní náklady. Tímto modelem se dodrží veškerá nařízení, podniky nebudou muset úplně zavřít a lidé se mohou bezpečně a často i za lepší cenu najíst,“ doplnili zakladatelé.
Nesnězeno pro CzechCrunch zároveň potvrdilo, že intenzivně řeší možnosti vlastní donášky nebo rozvozu s bezkontaktním předáním jídla. Chceme tím pomoct i lidem v izolaci a všem, kdo se snaží minimalizovat pohyb venku.
Liftago nabízí volné přepravní kapacity, spouští doručování nákupů
Svou roli v aktuální situaci plní i Liftago. Jeho spoluzakladatel a ředitel Ondřej Krátký komunikuje připravenost přepravní kapacity dvou tisíců taxikářů pomoct při doručování zboží z e-shopů jako například v rámci spolupráce s Alzou.
„Stejné řešení za současné situace může pomoci vykrýt kapacitu desítek tisíců doručení nákupů denně tam, kde to bude potřeba. Pracujeme na tom, a to za zvýšených hygienických standardů, s možností bezkontaktního předání a podobně,“ uvedl Krátký s tím, že stejnou pomoc Liftago nabídlo i úřadům největších měst a vládě.
Foto: Jan Husák/CzechCrunch
Ondřej Krátký, spoluzakladatel startupu Liftago
Kromě toho pro své zákazníky služba představila novou službu Liftago, nakup mi! Díky ní si mohou lidé objednávat taxikáře na zařízení malého bezkontaktního cashless nákupu. Mělo by tak jít o objednávky spíše u malých lokálních obchodů, ideálně do hodnoty 500 korun. „Pokud se to chytne, budeme tento rychlý pokus vylepšovat, aby pomohl jednat zákazníkům, obchodům, ale také například zavřeným restauracím,“ dodal Krátký.
Služba tak funguje podobně jako u kurýrního startupu DoDo, u kterého se poptávka po doručovacích službách od počátku výjimečné situace zvýšila trojnásobně, a to hlavně ve specializované divizi DoDo Fresh zaměřující se na rozvoz potravin (v oblasti spolupracuje s Košíkem, Rohlíkem i Tescem).
„Naši kurýři jsou připraveni dovézt zákazníkům nákup, léky z lékárny a vyřídit vše potřebné, takže se lidé nemusí vydávat do rizikových míst a vystavovat riziku nákazy. DoDo se snaží všem kurýrům, kteří se v této náročné situaci dostávají do pomyslné ‚první linie‘, co nejvíce ulehčit práci, a samozřejmě jim za jejich nasazení patří velký dík,“ uvedl pro CzechCrunch CEO služby Michal Menšík.
Storyous spouští gastro mapu i take-away aplikaci
Další firma pomáhající restauracím je Storyous, která spustila krizovou gastro mapu všech restaurací nabízejících jídlo s sebou. S hashtagem #kdesenajim k ní mohou další návrhy přidávat restaurace i samotní zákazníci, například na chatu se Storyous na Facebooku.
V rámci webové verze projektu je zároveň možné objednávat jídlo na osobní odběr, stejná funkcionalita by časem měla přibýt také v mobilních aplikacích.
„Bez přestávky pracujeme i na take-away aplikaci, která bude šikovnější možností pro hosty i restaurace. Co nejdřív bude dostupná na App Store i Google Play pod účtem Storyous. Kdokoliv si ji jednoduše stáhne do mobilu a aplikace vyhledá restaurace v okolí, které nabízejí vzít si jídlo s sebou,“ popisuje Igor Třeslín, CEO Storyous.
Foto: Storyous
Igor Třeslín, CEO Storyous
Systém v restauracích, které využívají pokladny Storyous, bude fungovat podobně jako v případě tabletů u obsluhy – pokladny automaticky přeberou objednávky z aplikace a pošlou je do kuchyně na zpracování. Host zaplatí kartou přes aplikaci, jídlo si pak vyzvedne ve výdejním okénku.
Rozšíření se dočkají i integrace s roznáškovými firmami, dosud Storyous mělo integraci jen s Dáme jídlo. „Současná situace ale o několik týdnů urychlila integrace pro služby Wolt a Uber Eats,“ potvrdil Třeslín s tím, že nejpozději zítra by měla být hotova integrace s Uber Eats.
S cash-flow může pomoci odložená platba
Výdeje jídla s sebou nebo jejich doručování je tak pro restaurace často jedinou záchranou. Pro minimalizování kontaktu mezi kurýry a zákazníky se služby spoléhají na bezkontaktní předávání jídel nebo zásilek, což znemožňuje platbu hotovostí. Na internetové platby však pořád mnoho restaurací připravených není. Čekat na peníze v jiné formě však může znamenat problém pro cash-flow.
„Ne každý zákazník je ochoten platit za jídlo v předstihu, standardem je naopak platba až po bezproblémovém doručení. Od chvíle, kdy nepřijímáme z preventivních důvodů hotovost, jsme potřebovali najít náhradní řešení,“ popsala Leona Kučerová, mluvčí Padim.cz, jedna ze služeb pro rozvoz potravin ve Zlínském regionu.
Foto: Mall Group
Adam Kolesa, CEO Mall Pay
Ta se z těchto důvodů rozhodla implementovat odloženou platbu, která zákazníkům umožňuje využít rozvážky a zaplatit až následně libovolnou platební metodou včetně převodu z účtu. Zvýšenou poptávku po expresní implementaci služby odložených plateb teď zaznamenává služba Mall Pay, a to hlavně u služeb vozících potraviny nebo hotová jídla.
„Snažíme se nyní zrychlit co nejrychleji implementaci, velkou výhodou je možnost jednoduché aktivace, pokud obchodník používá platební bránu ČSOB. Doufáme, že alespoň tímto způsobem dokážeme všem službám, co pomáhají domácnostem, to co nejvíce ulehčit,“ uvedl Adam Kolesa, CEO Mall Pay.
Obchodník díky odložené platbě dostane peníze stejně rychle jako při karetní transakci. Stejný je také poplatek za tuto platební metodu – podle dohody se jedná o částku kolem jednoho procenta. Služba nyní zrychlila implementaci tak, aby jí rozvozy mohly začít využívat do pár dnů.