Vynalézaví a dobročinní Češi. Na plicní ventilátory do nemocnic se za jediný den vybralo přes 15 milionů korun

corovent-15

Foto: CoroVent/CzechCrunch

Na plicní ventilátory CoroVent se vybralo 15 milionů korun rekordní rychlostí

0Zobrazit komentáře

Experti z ČVUT spolu s desítkami technologických firem a dobrovolníky z iniciativy COVID19CZ včera rozjeli sbírku, která zafinancuje výrobu první stovky unikátních plicních ventilátorů, které byly vyvinuty speciálně pro pacienty s onemocněním COVID-19, které se šíří po světě novým koronavirem. Vytyčená částka 10 milionů korun byla bleskově vybrána za necelý jeden den a nyní má převzít štafetu solidarity vláda.

Unikátní plicní ventilátor CoroVent byl vyvinut za necelý týden na základě zkušeností týmu expertů z Fakulty biomedicínského inženýrství, který je veden profesorem Karlem Roubíkem. Ti byli podporování řadou osob z iniciativy COVID19CZ a také desítkami technologických firem.

„Celý tým tvoří 35 lidí, asi půlka z nich je pak užší jádro lidí, kteří jsou v denním kontaktu (vzhledem k nutnosti ochrany proti nákaze vesměs vzdáleném). Jsou to především akademici, technologové, inženýři, doktoři a koordinátoři. Kromě toho podle potřeb využíváme i další desítky lidí z platformy COVID19CZ,“ vysvětlil nám strukturu týmu stojící za CoroVentem Vojtěch Roček, jeden z koordinátorů celé iniciativy.

corovent4

Foto: CoroVent

Vojtěch Roček a zařízení CoroVent

Celému týmu se podařilo navrhnout funkční prototyp, u něhož věří, že získají ve zrychleném řízení všechny potřebné certifikace, aby jej mohli začít co nejdříve dodávat do nemocnic. Jeden CoroVent vyjde na 100 tisíc korun (klasické plicní ventilátory stojí obvykle pětinásobek), což byl důvod, proč byla ve včerejších odpoledních hodinách na dárcovské platformě Donio rozběhnuta sbírka na prvních 100 ventilátorů z plánovaných 500 kusů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celý projekt se okamžitě začal raketovou rychlostí šířit po sociální sítích a jen během toho, co jsme psali včerejší článek, naskákalo několik prvních milionů korun. Další pak přibyly přes noc a cílová částka se nakonec podařila vybrat za necelých 24 hodin dnes ráno.

„Nemáme slov! Takovou podporu jsme nečekali. Díky této úžasné rychlosti a podpoře od téměř sedmi tisíc lidí se za necelý jeden den vybralo deset milionů korun. To je neuvěřitelné a dokazuje to sílu skvělých českých lidí. Nejen v tom najít a vyrobit kvalitní přístroj, ale i semknout se a rychle vybrat peníze potřebné na záchranu životů,“ vyjádřil své nadšení Pavel Doležal z Kebooly, jeden z autorů iniciativy COVID19CZ.

Co dál?

Tým okolo CoroVentu se rozhodl sbírku po dosažení cíle 10 milionů korun prozatím pozastavit a zbylých 40 milionů korun získat od vlády. Než to ale stihl udělat, za půl hodiny byly vybrány další dva miliony korun. Když se navíc započítají i pomalejší převody, vybraná částka dosáhla za jediný den až na 15 milionů korun.

pavel-dolezal-keboola4

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Pavel Doležal, spoluzakladatel a CEO startupu Keboola

Autoři CoroVentu nevylučují, že pokud bude potřeba a lidé budou stále chtít, bude sbírka na další kusy zařízení opět rozběhnuta. Nejdříve však chtějí dát příležitost vládě, aby se do celého projektu taktéž zapojila. Sama totiž projevila zájem a dnes byla zahájena první jednání s ministerstvem průmyslu a obchodu.

Jaký bude další postup nastínili Vojtěch Roček s Pavlem Doležalem na Facebooku, kde lze aktuálních průběh aktivit skupiny COVID19CZ sledovat.

tomas-cupr-rohlik3

Přečtěte si takéZ každého obchodu uděláme e-shop, aby se nestály fronty. Tomáš Čupr spouští nový projekt proti šíření koronaviruZ každého obchodu uděláme e-shop, aby se nestály fronty. Tomáš Čupr spouští nový projekt proti šíření koronaviru

„O dalších penězích (celková potřebná částka pro první fázi výroby je 50 milionů Kč) jednáme spolu s ČVUT s ministerstvy a dalšími dárci. Jak správně připomínáte, není role běžných lidí složit se na vybavení nemocnic. To je samozřejmě pravda, všichni si to uvědomujeme a jednání s ministerstvy jsou rozjetá, nevidíme problém v zafinancování, ale v rychlosti, s jakou budou peníze dostupné,“ píší autoři.

„Těch vašich deset milionů je už na účtě a můžeme rychle platit za součástky na trhu, který je značně turbulentní. V tomhle jste nesmírně pomohli. Bez ‚rychlých peněz‘ bychom se tlačili ve frontě s jinými nakupujícími a nebylo by vůbec jisté, že na nás zbyde,“ dodávají.

Tato akce navíc potvrzuje, že díky koronaviru jsme schopni pracovat zcela jinými a dost možná efektivnějšími způsoby než dříve. „Tohle je skvělý výsledek za COVID19CZ – naučili jsme se rychle jednat. Celý projekt se udělal na dálku. Náš průmysl rychle inovuje, naučili jsme se nesedět, nečekat. I to je další skvělá zpráva, která nám pomůže v době ‚po COVIDu‘ – mít rychle reagující průmysl je skvělý základ moderní společnosti,“ připomněli Roček s Doležalem.

Je to jako Apollo 13

Prototyp plicního ventilátoru CoroVent v těchto dnech vzniká v prostorách třebíčské společnosti Dawell ze skupiny MICo, která se sice specializuje na vývoj a výrobu mobilních odporových a indukčních ohřevů, ale svou výrobu dokázala přizpůsobit i pro unikátní plicní ventilátor. Odborný dohled nad výrobou přístroje drží Fakulta biomedicínského inženýrství ČVUT v Praze.

corovent5

Foto: CoroVent

Plicní ventilátor CoroVent

Ovládací systém a elektrické zapojení má na starosti brněnská firma Beckhoff, která mimo jiné vyvíjí algoritmus, jenž bude umět pacientovi dávkovat správně kyslík a bude tak jedním z nejdůležitějších systémů celého ventilátoru. Masarykův onkologický ústav v Brně zase konzultuje dílčí materiály i komponenty.

„Každý, kdo viděl film Apollo 13, si určitě vybaví scénu, kdy posádce dochází kyslík a musí tak rychle vymyslet, jak přizpůsobit filtry z velitelského modulu pro použití v lunárním modulu. S podporou kolegů na zemi se jim podaří z igelitového sáčku, lepící pásky, ponožky a částí letové příručky sestavit zařízení, které jim zachrání život. My sice nejsme ve stavu beztíže a ani nám nehrozí smrt v řádu minut, ale ta situace je do značné míry podobná,“ popisuje paralelu se známým americkým filmem ředitel firmy Dawell Michal Kuneš.

„Široký tým lidí a nadšenců napříč celou republikou se snaží sestavit přístroj, který bude snadno vyrobitelný, jednoduše ovladatelný, a především plně funkční. To, na čem běžně pracují obrovské týmy specialistů několik měsíců a další roky pak stráví získáváním potřebných certifikátů, se my snažíme zvládnout během dvou týdnů. A už to skoro máme,“ dodává Kuneš.

Kus zapomenuté jablečné módy. Raritní tenisky od Applu se vydražily za téměř 240 tisíc korun

Filip HouskaFilip Houska

apple-tenisky-mp

Foto: Heritage Auctions

Raritní tenisky z 90. let, které byly určeny pro zaměstnance Applu

0Zobrazit komentáře

Jakmile do aukce vstoupí historický produkt od Applu, zpravidla jde o rychlou akci. Skalní fanoušci neváhají za raritní kousky s nakousnutým jablkem v logu utrácet tisíce, či dokonce desítky tisíc dolarů, přičemž ani nemusí jít o první počítače nebo jakýkoliv jiný hardware. Důkazem toho je i nedávná dražba téměř zapomenutých tenisek z devadesátých let, za které nechal neznámý kupec téměř deset tisíc dolarů.

Steve Jobs odjakživa po své firmě chtěl, aby vyráběla produkty s precizním designem a osobitým stylem. Takovým, který by je odlišoval od konkurenčních výrobců a současně v zákaznících vyvolával dojem, že i elektronika může být vzhledná (což před třiceti lety nebylo zvykem). O něco podobného se ostatně snažil také u svých zaměstnanců.

Pochopitelně si nevybíral ty nejlepší inženýry, designéry, marketingové experty a další pracovníky podle vzhledu. V rámci Applu se nicméně snažil o to, aby vypadali dobře po stránce pracovních oděvů. To byl jeden z důvodů, proč na přelomu osmdesátých a devadesátých let společnost rozjela vlastní zaměstnanecký merchandising.

apple-tenisky-7

Foto: Heritage Auctions

Podoba s tradičními modely od Reeboku

Ten se skládal především z tematických triček, které na sobě nesly grafiku Applu. Součástí však byly i mikiny, zejména pak šedý model s nápisem Macintosh pro inženýry pracující na Macu, a také tenisky. Jednoduché bílé siluety s duhovým logem Applu na jazyku a boční straně včetně vzduchového polštářku inspirovaného modelem Air Max od Nike.

Definice vzácnosti

Vědělo se, že takové boty zaměstnanci Applu skutečně nosili, ale vzhledem k tomu, že se o nich příliš nemluvilo (a to ani v polovině devadesátých letech, kdy vznikly první prototypy), upadaly v zapomnění. Vzpomínku na ně oživila aukce před třemi lety, kdy se ikonický model dražil za vyvolávací cenu 30 tisíc dolarů. Tehdy je však nikdo nevydražil.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Situace se ovšem změnila před pár dny, kdy se další model jablečných tenisek opět dostal do aukce. Tentokrát našel svého šťastného majitele, který za ně zaplatil přesně 9 687 dolarů a přeskočil tak devatenáct předchozích příhozů. V přepočtu jde o částku necelých 240 tisíc korun, což z nich dělá skutečně cenný sběratelský exponát.

apple-tenisky-3

Foto: Heritage Auctions

Kultovní zaměstnanecké tenisky od Applu

Neznámý vlastník se nyní může pochlubit nejen vysoce raritním modelem, ale současně také tím, že má doma botu, která inspirovala i například legendární italskou značku Versace. Ta před dvěma lety na svém Instagramu představila siluetu velmi podobnou té od Applu, a to včetně duhového potisku na jazyku a boční straně. Do prodeje se ovšem nedostaly.

Unikátní kolekce triček

Jak už bylo zmíněno výše, Apple si potrpěl i na brandovaných tričkách. Stejně jako tenisky ani trika nikdy oficiálně neopustila brány kalifornské firmy a sloužila výhradně pro zaměstnanecký personál. To by však zhruba před měsícem nesměl přijít Jerrold Manock, jeden z hlavních industriálních designérů, který byl s firmou od samotného začátku až po rok 1984, kdy byl vydán první Macintosh.

dita-czechitas-boxed

Přečtěte si takéZůstaň doma a programuj. Legendární Pac-Man slaví 40 let a díky kurzu Czechitas si ho můžete sami naprogramovatZůstaň doma a programuj. Legendární Pac-Man slaví 40 let a díky kurzu Czechitas si ho můžete sami naprogramovat

Jelikož byl klíčovým členem týmu, měl přístup k různým předmětům, které uvnitř Applu tehdy kolovaly. Mimo jiné také tričkům, které koncem února letošního roku umístil na aukci po sedmi kusech. Prodaly se za 477 dolarů, respektive 11 800 korun.

Součástí této aukce byly také vzácné dokumenty (od prvních smluv po dopisy), zarámované plakáty, hrneček s duhovým logem, taška pro přenáší legendárního počítače Apple III nebo symbolické medaile za úspěchy.

apple-tricka

Foto: RR Auction

Kolekce sedmi tematických triček Applu

 

Je však nutné podotknout, že Apple stále svá trička nabízí. Nejde ovšem o tyto kultovní designy, ale naopak kusy s natištěnou grafikou symbolizující aktuální produktovou nabídku firmy. Jsou však dostupné pouze v Kalifornii, a to na dvou místech – v cupertinském Apple Parku a Apple Storu na slavné ulici 1 Infinity Loop, kde měla společnost původně hlavní sídlo.

Hardware vede, baví ale i drobnosti

Ačkoliv jsou dražby módy Applu oblíbené, nedosahují takových rozměrů, jako když se do veřejného prodeje dostanou legendární počítače a další drobnější sběratelské předměty. Není tomu tak dávno, co se za zhruba dva miliony korun vydražila obyčejná disketa s přednahranými systémovými nástroji pro Mac OS, která měla na sobě Jobsův podpis.

V minulosti se také vydražil podepsaný manuál k ovládání počítače nebo vůbec první číslo časopisu Macworld, které Jobs podepsal při návštěvě Apple Storu na newyorské Páté Avenue. Během loňského května pak překvapila úspěšná dražba rozloženého počítače Apple I z roku 1976, jenž se prodal za v přepočtu jedenáct milionů korun.