Do Prahy se vrací elektrické koloběžky Lime. V ulicích se zatím objeví 200 strojů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lime-kolobezky-praha

Foto: Lime

Elektrické koloběžky Lime v Praze

0Zobrazit komentáře

Do pražských ulic se s pomalým rozvolňováním vládních opatření, jež měla zamezit rychlému šíření koronaviru, vrací život a vedle obyvatel to jsou i elektrické koloběžky. Americký startup Lime oznámil, že po několikatýdenní odstávce začne v tuzemském hlavním městě opět jezdit.

Zatímco Lime v posledních týdnech z Prahy zmizel, jeho konkurence v podobě tuzemského Revoltu v ulicích zůstala a jak pro CzechCrunch potvrzoval jeho šéf Pavel Kuchta, zájem o elektrické koloběžky i skútry je značný. Nelze se tak divit tomu, že jakmile se začínají do ulic vracet lidé, chce tam být i Lime.

Nutno podotknout, že se rychle se rozpínající americký startup nestáhl pouze z Prahy, ale také z celé řady dalších měst v celé Evropě a Severní Americe. Praha nicméně teď patří k prvním městům, kde zeleno-černo-bílé koloběžky začnou znovu jezdit.

„Elektrické koloběžky nabízejí alternativní dopravu pro ty, kteří chtějí cestovat sociálně vzdálenějším způsobem. Na základě našich současných zkušeností z jihokorejských měst, Soulu a Pusanu víme, že využití individuálních možností tohoto druhu mobility pomáhá při zploštění křivky nakažených COVID-19,“ říká Ondřej Široký, provozní ředitel Lime Czech Republic.

ondrej-siroky-lime

Foto: Lime

Ondřej Široký, provozní ředitel Lime v Česku

Jezdit bude možné s koloběžkami nadále ve stejné zóně, ale pro začátek nasadí Lime podle informací CzechCrunche jen 200 strojů. V plné sezoně jich v ulicích bylo zhruba 1 500. „Začínáme s menší flotilou, abychom lépe pochopili chování uživatelů v souvislosti s tím, jak se lidé po celém městě začnou vracet k běžným rutinám,“ doplňuje Široký, podle kterého pomáhá individuální forma dopravy zaplnit integrální mezeru v dopravě.

Aby byla služba dostupnější a mohli ji využít v době pandemie mnozí, kteří například nechtějí do prostředků městské hromadné dopravy, nabízí Lime 15 minut jízdy zdarma. Aby bylo vše co nejvíc bezpečné, zintenzivnila firma hygienická opatření a zvýšila frekvenci čištění a dezinfekce svých koloběžek, zejména řidítek, kterých se uživatelé dotýkají nejčastěji. Nadále pak Lime komunikuje s městskými částmi, se kterými se chce domluvit na novém modelu fungování, který by vyhovoval všem zainteresovaným stranám.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Elektrické koloběžky jsou totiž trnem v oku pro nejednoho Pražana, i proto, že s nimi lidé často jezdí po chodníku, což jednak nesmí a jednak je to nebezpečné, a často nechávají stroje různě pohozené po chodnících, což jednak nevypadá pěkně a zároveň stěžuje chodcům cestu.

Pavel Kuchta z Revoltu tvrdí, že v posledních týdnech pozoruje v této oblasti významné zlepšení, které může být způsobeno i tím, že teď koloběžky využívají výhradně domácí. Ti na rozdíl od turistů, kteří tvoří velkou část uživatelů Limu v Praze, více dbají na dodržování pravidel, byť bohužel také ne všichni.

revolt-kolobezka1-min

Foto: Revolt

Koloběžky Revolt dál zůstávají v ulicích a pomáhají lidem s individuální přeravou

Zda se zlepšené fungování elektrických koloběžek v ulicích potvrdí, by mohly ukázat hned první dny, kdy se v nich znovu objeví i Lime. Tuzemský provozní ředitel firmy Ondřej Široký říká, že se chce Lime i nadále stát dlouhodobým a důvěryhodným partnerem Prahy, a tak již s jejími zástupci jedná o nové podobě memoranda o porozumění.

Podle Širokého například stále platí nabídka Limu, že by mohl městu platit za využití veřejného prostoru. V blízké budoucnosti pak chce implementovat tzv. zpomalovací zóny v centru města, v rámci nichž by jezdci nemohli jezdit vysokou rychlostí.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Vzhůru za Bachem. Projeli jsme se hybridním BMW 330e aneb když mistrná tradice potká touhu po inovacích

bmw3-minStory

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Otestovali jsme hybridní BMW 330e

0Zobrazit komentáře

Německo patří mezi nejvýznamnější státy světa, co se vztahu k automobilovému průmyslu týče. Důkazem je nejméně pět globálně významným automobilek, které zde mají svou domovinu. Každá z nich se nemalou měrou zapsala do dějin motorismu a všechny jdou vstříc novým zítřkům autotechnologií.

Mezi tyto automobilky zcela určitě patří také BMW, které má své kořeny v leteckém průmyslu, na což stále odkazuje roztočená vrtule v jejím logu. Letadla poháněná motory značky Bayerische Motoren Werke se začala prohánět oblohou ve 20. letech minulého století. Do automobilového průmyslu však mnichovský výrobce vstoupil až v roce 1928. A tak trochu překvapivě nebyl jeho vůbec první model Dixi vyráběn doma v Mnichově, ale v německém městě Eisenach.

Ačkoliv ne tolik známé, hraje město v Durynsku velmi důležitou roli nejen v německé historii. Právě zde se narodil slavný skladatel Johann Sebastian Bach, který k celé německé kultuře patří stejně neodmyslitelně jako značka BMW. A mezi významné osoby, které ve městě nějaký čas žily, patří i Martin Luther, osoba ztělesňující vzdor a snahu zavádět nové praktiky do zdánlivě zkostnatělých soukolí zaběhlých systémů.

bmw-330e1

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

BMW 330e si užijete i v městských ulicích

Luther svého času pobýval na hradě Wartburg (ano, i zde máme další odkaz na významné jméno automobilové historie), který je nedaleko Eisenachu. A právě Bach se spolu s Lutherem stali našimi průvodci během testování BMW 330e, za jehož zapůjčení děkujeme tuzemskému dealerovi BMW Stratos Auto.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

BMW 330e stejně jako Bach přináší klasickou německou preciznost ve své nejčistší podobě, do které však přidává trochu vzdoru a inovací, pro změnu po vzoru Martina Luthera. Zda takové spojení může fungovat, jsme se ještě před vypuknutím pandemie koronaviru a uzavření hranic zajeli přesvědčit do Lipska.

Vzhůru za Bachem

Proč zrovna do největšího saského města? Lipsko představovalo pro Bacha druhý domov. Útočištěm mu zde byl kostel sv. Tomáše, tedy stejný chrám, ve kterém i Martin Luther tvrdošijně obhajoval svých slavných 95 tezí, které byly základem církevní reformace a vzniku protestanství. To představovalo zcela nové pojetí víry, zprvu bylo vysmíváno, následně pronásledováno, aby se dnes představovalo nedílnou součást křesťanství.

Tyto znaky můžeme sledovat také u elektromobility – původně téměř všemi vysmívaný způsob dopravy si dnes nachází cestu ke stále většímu množství zákazníků automobilek, BMW nevyjímaje. Proto jsme na Spotify připojené přes službu CarPlay od Applu pustili výběr Bachových skladeb, na navigaci nastavili směr Lipsko a vyrazili na pouť dlouhou přes 200 kilometrů, na které nám dělala doprovod 330tka s přívlastkem „e“.

bmw-330e9

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Jízdní vlastnosti BMW 330e jsou více než uspokojivé

bmw-330e8

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Hybridní trojkové BMW

Plug-in hybridní verze tolik oblíbené trojkové řady, která byla letos vyhlášena českým Autem roku, se v kombinaci klasického a elektrického pohonu představuje již podruhé.

Druhá generace nabízí zážehový dvoulitrový čtyřválec naladěný na výkon 135 kW a technologii BMW eDrive, v tomto případě zastoupenou elektromotorem o výkonu 50 kW, ze kterého lze na krátkou chvíli vybičovat o dalších 32 kW navíc. Kombinovaný výkon 185 kW je na zadní nápravu přenášen pomocí převodovky Steptronic.

Kdo šetří, má za tři

Ještě na českých okrskách jsme si užívali, za poslechu Bachova Dobře temperovaného klavíru, zcela nové zábavy. Ta přichází se schopností motoru rekuperovat energii při zpomalování a brždění. Díky tomu se dá hrát s vozem hra, jejíž podstatou není být vždy a všude první, ale dostat se do cíle za maximálního využití rekuperace.

„Trojková řada v sedanu rozhodně nepatří mezi vozy, které si majitelé pořizují, aby v nich převáželi kontrabasy.“

Jak moc se vám pravidla hry daří dodržovat, vůz zobrazuje přehlednou infografikou, která vám říká, zda energii střádáte, nebo jí naopak plýtváte. Energie je ukládána do akumulátoru, který je uložen pod zadními sedadly vozu a značným způsobem zmenšuje objem kufru.

dsc_9802-min

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Vůz působí dynamickým dojmem

Trojková řada v sedanu však rozhodně nepatří mezi vozy, které si majitelé pořizují, aby v nich převáželi kontrabasy a jiné objemné náklady. Samotný dojezd pouze na elektřinu se v našem případě pohyboval pod hranicí 40 kilometrů při plném nabití akumulátoru.

Pokud během svých cest potkáte někoho, kdo v BMW 330e onu úspornou hru hraje, možná byste mohli získat klamný dojem, že tohle auto vlastně dynamicky jen vypadá. Opak je ovšem pravdou. Stejně jak mocně zní píšťaly varhan při Bachově skladbě Tokáta a fuga d moll, dokáže stejnou silou zapět motor pod kapotou 330e.

autobazar

Přečtěte si takéZ deseti tisíc aut týdně takřka na nulu. Pandemie proměnila bazary i ceny ojetých vozů a nabídla příležitost k modernizaciZ deseti tisíc aut týdně takřka na nulu. Pandemie proměnila bazary i ceny ojetých vozů a nabídla příležitost k modernizaci

Stačí k tomu stisknout jediné, ale všeříkající tlačítko Sport, díky čemuž se asi na 10 sekund aktivuje funkce XtraBoost a obě pohonné jednotky začnou pracovat v pekelném tempu, díky kterému se ostatní vozy začnou vzdalovat ve zpětných zrcátkách vozu.

Naplno pracuje také osmistupňový automat Steptronic a do toho všeho se začne z reproduktorů ozývat uměle modulovaný zvuk motoru, který je ostrý jak Lutherovo kázání. Ostatně 330e dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h už za šest sekund a jeho rychlost může jít až na 230 km/h.

bmw-330e3

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Písmenko e jasně signalizuje, že tady tluče i elektrické srdce

My jsme si tuto pekelnou jízdu vyzkoušeli na německých dálnicích a okamžitě jsme měli vykouzlený úsměv na tváři. Kdo však z naší jízdy tolik nadšený nebyl, byl akumulátor o kapacitě 12 kWh, který se musel rychle vzdávat tolik opečovávané energie, kterou jsme si spořili. Naštěstí jsme využili možnosti nastavit si, kolik energie chceme v baterii uchovat, takže při příjezdu do Lipska jsme mohli v klidu přepnout na čistě elektrický režim. Ten naznačuje rozsvícení modrého ambientního osvětlení a změnu grafiky budíků, kterými vůz dává jasně najevo, že teď se jede bezemisně.

Na návštěvě u mistrů

Vysoce kultivované jízdní vlastnosti vozu a snadnou manévrovatelnost jsme ocenili i v ulicích samotného Lipska. Až překvapivě hladce jsme se dostali pod skleněné tabulky vysokých oken kostela sv. Tomáše, do kterých mráz kreslil své ledové umění. To nám ale bylo díky nezávislému vytápění, kterým lze vůz vyhřát ještě před samotnou jízdou, úplně jedno.

pavel-tuzil-boxed-min

Přečtěte si takéFirmy chtějí po lidech vyšší přidanou hodnotu, na rutinní práci se vyplatí nasadit roboty, říká Pavel Tužil z TraskuFirmy chtějí po lidech vyšší přidanou hodnotu, na rutinní práci se vyplatí nasadit roboty, říká Pavel Tužil z Trasku

Sv. Tomáš byl tím pravým cílem celé naší lipské cesty. Chtěli jsme si zde poslechnout instrumentální koncert Bachových skladeb, které se v tomto kostele rozléhají po více než dvě století a doplňují protestantská kázání, která zde znějí ještě déle. Když jsme z kostela vycházeli, byli jsme plni dojmů a pocitů radosti, a podobně tomu bylo i v momentě, kdy jsme vystupovali z automobilu na konci naší pouti do Lipska a zpět.

bmw-330e2

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Interiér BMW 330e nabízí příjemné posezení a velice přívětivé ovládání celého vozu

BMW 330e, jehož cena startuje v rámci českého trhu na částce 1 250 600 korun, je důstojný zástupce německé automobilky, která vždy hrála na notu výjimečnosti a německé kvality. Svým konvenčním příbuzným rozhodně nedělá ostudu, zároveň se hrdě hlásí k nové generaci elektrických vozidel, které ohlašují příchod další éry automobilové dopravy.

Právě BMW 330e je její zajímavou ochutnávkou, která rozhodně neomrzí stejně jako Bachova geniální hudba a zároveň vzbuzuje stejné vzrušení, jaké musela přinášet Lutherova slova během tajných kázání jeho příznivcům.

Popis obrázku: Po 151 ujetých kilometrech, které jsme absolvovali na okreskách, dálnicích i ulicích měst, a během kterých jsme zkoušeli šetrné střádání energie i jízdu ve svižnějším tempu, nám vůz ukazoval průměrnou spotřebu 5,2 litru na 100 kilometrů a 57,2 kilometru ujetých na čistě elektrickou energii.

bmw-330e17-scaled-min

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Infotainment s informacemi o jízdě

bmw-330e16-scaled-min

Foto: Vojtěch Sedláček/CzechCrunch

Nabíjení BMW 330e je jednoduchou záležitostí