Zavření restaurací nám odstřihlo celý byznys. Z Grasonu stavíme tržiště flexibilní práce pro všechny, říká Karel Mařík
Spoluzakladatelé startupu Grason Karel Mařík a Jarmila Kowolowská
Ještě začátkem roku zajišťoval každý měsíc pro své brigádníky 2 500 směn a celkem jim vyplatil už přes 20 milionů korun. Jakmile se ale v březnu uzavřely restaurace, všechno ze dne na den skončilo. Český startup Grason totiž pomáhal dodávat pracovní sílu právě do gastropodniků a na nic jiného se nezaměřoval. Nečekaná situace však donutila tým kolem spoluzakladatelů Jarmily Kowolowské a Karla Maříka jednat.
Grason vznikl v roce 2018 s tím, že chce pomoci zlepšit pracovní kulturu v restauracích, kam se rozhodl dodávat spolehlivé brigádníky, a to maximálně flexibilně a jednoduše. Vznikla tak aplikace, kde restaurace vypisovaly poptávky na jednotlivé směny a na druhé straně se hlásili tzv. grasoni. Brigádníků měla platforma před současnou krizí 2 700 a v prvních měsících letošního roku se Grasonu dařilo držet čtyřnásobný růst počtu směn proti roku 2019.
Jakmile se ale zavřely hospody, nebylo číšníky a servírky kam dodávat. V Grasonu proto zaveleli k velkému obratu. S Karlem Maříkem jsme hovořili o tom, jak náročné bylo z gastrobyznysu proniknout do velkých firem, jak na to reagovali samotní brigádníci a hlavně co na nový způsob najímání pracovní síly říkají třeba v Alze, Mallu nebo Albertu, kde se již Grason úspěšně etabloval.
Když se v polovině března ze dne na den zavřely restaurace, co jste si v Grasonu v tu chvíli říkali?
Už jsme o tom, co může nastat, nějakou dobu diskutovali. Říkali jsme, že může k zavření restaurací dojít, že místo toho pojede delivery, sklady nebo e-commerce, ale byly to spíš teoretické úvahy, vůbec jsme nepředpokládali, že by se to mohlo tak rychle rozjet i u nás a že se restaurace zavřou doslova přes noc. To nám v tu chvíli kompletně odstřihlo byznys.
Co se v Grasonu dělo?
Snažili jsme se jednak uklidnit a podpořit naše klienty a jednak jsme cítili velký závazek vůči našim lidem a grasonům, jak brigádníkům na naší platformě říkáme, kterých jsme v té době měli 2 500 a kteří rázem přišli o práci. Cítili jsme také závazek vůči Praze a velkým aglomeracím, protože jsme měli k dispozici početnou pracovní sílu a chtěli jsme městům pomoct například v zásobování, protože se začalo panikařit, vše se vykupovalo a prodlužovaly se doručovací časy u všech služeb.
A tak jste se začali z gastrobyznysu zaměřovat na nová odvětví. Jak náročné bylo přetransformovat na jiný obor jak samotnou firmu, tak i zmíněné grasony?
Když se začala situace lámat, rozeslali jsme mezi grasony jednoduchý dotazník. Ptali jsme se jich, zda by byli ochotní pracovat ve skladu, dělat řidiče, za pokladnou – zkrátka změnit svou práci. Mile nás překvapilo, že lidé byli nastavení tak, že byli ochotní práci změnit a nastoupit okamžitě do cizího prostředí. To nás utvrdilo, že se můžeme do transformace pustit.
Na jakých číslech jste dnes? Kolik grasonů, co doteď dělalo v restauracích, chodí do skladů nebo obchodů?
Jsme na několika stovkách. Zčásti se nám proměnil model fungování, mnoha lidem jsme zprostředkovali dlouhodobou brigádu například v Alze nebo v Mallu, kde hledali posily do skladů. Museli jsme při transformaci udělat několik ústupků v našich systémech a aplikaci, abychom rychlou proměnu zvládli a dokázali se co nejdříve dostat i právě do velkých firem, ale už si to sedá.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsGrason jako takový se tedy z gastronomie přeorientoval na dodávání lidí do skladů či logistiky. Co to obnášelo pro vás jako firmu?
Na začátku bylo hodně manuální práce, protože naše aplikace pochopitelně nebyla na úplně nová odvětví připravená. V průběhu čtrnácti dnů jsme ale doplnili všechno, co bylo potřeba, abychom mohli fungovat v novém režimu, a teď už máme aplikaci, která plně podporuje registraci v nových odvětvích a pomáháme také se vzdáleným ověřováním pracovníků místo osobních setkání.
Chápu to správně, že zatímco v gastru šlo obvykle o krátkodobé brigády, teď si firmy najímají pracovníky na delší dobu?
Například ve skladech teď využívají dlouhodobější brigády, ale třeba supermarkety Albert naši aplikaci využívají stejně jako restaurace, vypisují směny na další dny a hledají lidi, když zrovna potřebují, a brigádníci v reálném čase potvrzují, kdy mohou dorazit. Všichni se teď učíme, co je pro daný obor to nejvhodnější řešení.
Jak vlastně velké e-shopy a další hráči na vaši službu reagovali a reagují? Existovalo na trhu něco podobného?
Byli zvyklí spolupracovat s personálními agenturami, to byl standard. My jsme přišli s tím, že si mohou lidi najímat napřímo přes aplikaci, to byla velká změna v jejich myšlení. Zpočátku byla samozřejmě velká skepse, protože firmy mají velice špatnou zkušenost s brigádníky z různých inzerátů nebo facebookových skupin. Jejich spolehlivost a docházkovost je často skutečně velmi nízká.
Na to jsme na začátku naráželi nejvíc, ale když pak firma potřebovala najednou 20 lidí, my jsme večer vypsali pozice v naší aplikaci, rozeslali notifikace a v 8 ráno bylo nastoupených 19 lidí z 20, tak to pro ni byl wow efekt.
Já jsem ostatně zaslechl, že si někde dokonce trochu stěžují, že jsou grasoni až příliš pracovití. Dodáváte skutečně až tak spolehlivé a pracovité lidi?
Při transformaci jsme si ve firmě řekli, že je pro nás klíčové, abychom si zachovali naše hlavní hodnoty, to znamená, že dodáváme flexibilní a spolehlivý personál. Flexibilitu udržuje aplikace, ve které jsou na jedné straně poptávky, na druhé straně uchazeči o práci a vše probíhá v reálném čase, a spolehlivost je podle nás klíčová vlastnost, kterou se odlišujeme od všech ostatních služeb.
„Firmy budou potřebovat snižovat náklady a pracovat mnohem efektivněji.“
Co ta spolehlivost znamená v praxi?
Dbáme na hodnocení od ostatních manažerů po každé směně, jakmile spadne brigádníkovi hodnocení pod tři hvězdičky, řešíme to s ním. Pokud na směnu nemůže přijít, dopředu se omluví, aby aplikace automaticky našla náhradníka, protože kdyby nedorazil, z aplikace ho vyloučíme. Pravidla tedy zůstávají pořád stejná. A to s těmi příliš pracovitými grasony je pravda.
Když jsme si po pár dnech volali s manažery některých firem, abychom zjistili, jak vše funguje, ukázalo se, že jak jsou číšníci a servírky zvyklí běhat po place, aby vše odsýpalo, tak museli ve skladech trochu zvolnit. Je to takový úsměvný paradox, ale i to nám potvrzuje, že jdeme správným směrem a lidé nám v tom pomáhají.
Vy si tedy každého grasona, než ho pustíte na platformu hledat práci, pečlivě prověříte? Jak to probíhá?
Původně musel každý přijít na osobní setkání, kde jsme kontrolovali jeho schopnosti, potravinářské průkazy a podobně. Aktuálně to děláme na dálku, hodně jsme celý registrační proces zpřísnili. Chceme po zájemcích vyplnit více informací a následuje ještě ověřovací telefonát, kde si vše projdeme a ujasníme. Chceme si dál držet naši spolehlivost a náš přístup proto vysvětlujeme i zájemcům, aby pochopili, za jakých pravidel Grason funguje a že nejsme jen další obyčejný inzertní portál.
Kde teď grasony nejvíce využívají?
Nejvíce je to v Alze a Mallu. Nově nás oslovil také Plzeňský prazdroj a chmelaři, jestli bychom jim nepomohli s navazováním chmele, které teď začíná. Zhruba 40 grasonů tak bude pomáhat chmelařům. Albert zase využívá grasony na pokladnách a při doplňování zboží. Zároveň začíná naše flexibilita oslovovat i úplně nová odvětví. Jak se minulý týden rozvolnila některá vládní opatření, oslovily nás tenisové kluby, které najednou potřebovaly ze dne na den připravit kurty na jarní sezonu. Několik grasonů tak šlo připravovat tenisové kurty.
Co bude s Grasonem, až se restaurace zase otevřou? Počítám, že ta transformace není jen dočasná?
Grason se stane tržištěm flexibilní práce napříč odvětvími, a to napříč celou republikou. Myslíme si, že výhledově stálých zaměstnanců napříč všemi odvětvími ubude, firmy budou potřebovat snižovat náklady a pracovat mnohem efektivněji. Právě flexibilita jim v tom hodně pomůže, budou si moct najímat lidi pouze na dobu, kdy je budou skutečně potřebovat. A je úplně jedno, jestli to budou restaurace, obchody, sklady nebo úplně jiný segment.
Proč jste se vlastně původně zaměřili výhradně na gastrobyznys a nešli do velkého tržiště flexibilní práce napříč odvětvími, jak teď Grason popisujete, od začátku?
V gastru jsme začínali, protože tam bylo nejběžnější fungovat s pracovní silou právě na podobné krátkodobé a flexibilní bázi. Zároveň jsme cítili vysokou potřebu tyto procesy vylepšit, protože nefungovaly optimálně. Díky technologii jsme dokázali jednoduše propojit brigádníky s firmami a nastavit pravidla, aby se celé prostředí zlepšilo a posunulo o kus dál.
A současná situace vám tedy otevírá cestu k dalším odvětvím, kde dosud vládly personální agentury. Ty, počítám, nejsou tak technologicky zaměřené?
Personální agentury jsou především pro zaměstnavatele dražší. Ty největší firmy o tom ale doteď příliš nepřemýšlely, neřešily, zda to nejde dělat jinak, efektivněji, s větší flexibilitou. Postupně to ale začnou řešit všichni.
Spoluzakladatelé Grasonu Karel Mařík a Jarmila Kowolowská a partner Mitonu Milan Zemánek (uprostřed)
V gastronomii jste v tomto ohledu měli unikátní propozici, počítám, že tu si budete chtít udržet teď dál i právě proti personálním agenturám?
Chceme si určitě udržet jednak technologický náskok, důraz na spolehlivost lidí, ale také svobodu lidí, že si najdou práci napřímo bez prostředníka, kterého lze díky technologiím obejít a navíc ještě ušetřit. To vidíme jako velkou výhodu.
Model se tedy posune tak, že budete nabízet jak jednorázové brigády, tak i dlouhodobější práci?
Věříme, že jakmile se situace ustálí, bude opět větší zájem o krátkodobé brigády, ale teď pracujeme na tom, abychom v aplikaci nabídli i další možnosti.
Jak to celé ovlivnilo váš byznys a jaký je výhled do budoucna? Fungujete na předplatném, došlo i u vás k propadu v číslech?
Pozastavili jsme členství, která se budou zdarma prodlužovat, a měníme teď také náš byznys model. Propad nějakým způsobem pocítíme, zatím je brzy ho vyčíslovat, ale zároveň jsme hned najeli na nový model, což by mělo propad zmírnit. Musíme si ale samozřejmě v nových odvětvích vybudovat jméno, takže to bude chvíli trvat. Stavíme se nicméně k současné situaci pozitivně a vidíme ji jako příležitost pro další růst našeho byznysu. Vidíme na trhu potřebu a máme v novém směřování i velkou podporu od našich investorů z Mitonu.
Jak se váš byznys model promění?
Dosud firmy platily měsíční poplatek, v rámci kterého měly přednabité počty směn, které mohly využívat. Nově budeme mít měsíční poplatek ve výši 990 korun, který umožní vstup na platformu, a 30 korun bude stát vypsání jedné směny. Tento model je o 50 procent levnější než ten předešlý. Je nám jasné, že situace nebude jednoduchá ani pro ně, takže jsme chtěli nastavit model, který bude co nejlepší pro všechny strany. První měsíc teď navíc necháváme zcela bez měsíčního poplatku.
Když už jsi zmínil investory z Mitonu, kteří v Grasonu drží přes 40 procent, jak vypadá jejich podpora? Jeden z partnerů Mitonu Ondřej Raška v našem rozhovoru zmiňoval, že s každou firmou současnou situaci řeší.
Máme hodně intenzivní spolupráci. S Milanem Zemánkem, který nás má v Mitonu na starosti, máme dvakrát týdně call, řešíme společně další kroky, kam se trh ubírá, hledáme příležitosti a pomáhá nám s propojováním na další lidi z byznysu, díky čemuž neustále vylepšujeme i naši propozici.