Jedna z nejočekávanějších her je tu. Po 6 letech vývoje vychází The Last of Us II aneb z odvrácené katastrofy hra roku
Sedm dlouhých let čekání od prvního dílu na druhé pokračování jedné z nejúspěšnějších a nejlépe napsaných her poslední dekády je u konce. Dnes vychází The Last of Us II, na kterém kalifornské herní studio Naughty Dog spolu se stovkami designérů, vývojářů a dalších lidí pracovalo celých šest let. Šest let, ve kterých si Naughty Dog a jeho šéf Neil Druckmann prožili opravdu mnoho.
Už v posledních týdnech jsme se díky prvním recenzím mohli přesvědčit, že hra splňuje to, na co se čekalo. Notně temná atmosféra, kombinovaná se silným a emotivním příběhem 19leté Ellie, která v prvním díle stála po boku Joela, jež ji doprovázel na cestě za záchranou lidstva v pandemií sužovaném postapokalyptickém světě. Ve druhém díle se čas posunul o několik let dopředu a postupně se dozvídáme, jak nenaplněná cesta bude pokračovat.
To, na co tvůrci vždy sázeli, nebyla jen hratelnost, množství nepřátel, kombinace hororové adventury a akce, ale také skvělé herecké výkony, které v hlavních rolích podávají Troy Baker jako Joel a Ashley Johnson jako Ellie. Stovky hodin nejrůznějších záběrů, pokročilé mimiky, dabingu i snímání všech sekvencí, které se propojily s herními modely do obrovského otevřeného světa.
Není divu, že na vývojáře byl kladen obrovský tlak, protože se po prvním díle, který je často přezdíván jako jedna z vůbec nejlepších her historie, čeká sice něco trochu jiného, ale přitom ve stejné či lepší kvalitě. První Last of Us v prodejích jen za první týden překročilo 1,3 milionu kusů a za dalších pět let se celkově prodalo dalších 17 milionů kopií.
Původně hra vyšla pouze na PlayStation 3, o rok později poté v remasterované verzi i na konzoli PlayStation 4, což prodejům také značně pomohlo. Dvojka je aktuálně dostupná pouze pro druhou zmiňovanou konzoli, ale dá se očekávat, že ji vývojáři v mírně upravené verzi předvedou také na chystané konzoli PlayStation 5, která má vyjít před koncem letošního roku a kterou Sony minulý týden odhalilo.
Exkluzivní titul na konzolích od Sony hlásí pro druhý díl i přes počáteční problémy s několika odklady vydání a koronavirem silná čísla, alespoň co do počtu předobjednávek, které se nyní vyzvedávají. Velký nápor je také v českých obchodech – konkrétně v pražském Mironetu se uskutečnil už půlnoční prodej, množství palet pro objednané i osobně vyzvedávané kusy připravilo také Xzone nebo JRC, což jsou největší hráči na tuzemském trhu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsVelkou roli v úspěšnosti v Česku bude hrát i fakt, že se podařilo distributorům vyjednat překlad, takže má hra k dispozici české titulky. Na přesnější čísla ohledně tuzemských i zahraničních prodejů si ale budeme muset ještě nějaký týden počkat. Rozhodně ale půjde o jeden z nejprodávanějších titulů letošního roku.
Uprostřed vývoje, který málem nevyšel
Snad každou podobně komplexní hru, která má dobře postavený příběh, propracované cutscény a motion caption s reálnými herci včetně obrovského herního světa fungujícího bez zdlouhavého načítání, provází problémy. Nehledě na to, že po vydání prvního dílu v roce 2013 na něj o rok později navázal datadisk Left Behind a v roce 2016 zase studio Naughty Dog pracovalo na zakončení příběhu jiného dlouhého dobrodružství – herní série Uncharted, která ještě o rok později dostala rozšíření.
Studio tak v jednu chvíli pracovalo na několika věcech najednou a začalo se to projevovat nejen na nutnosti osekat některé věci, které by si hráči i tvůrci přáli, ale také na morálce v týmu. Z Naughty Dog v určitých chvílích kvůli extrémnímu pracovnímu nasazení odešli klíčoví vývojáři a designéři, kteří stáli za oběma stěžejními tituly, a studio se muselo poprat s nejednou výzvou.
Od roku 2017 postupně zvalo předem vybrané hráče na uzavřené beta testování nového titulu, aby podle toho vylepšovalo hru a ladilo možné chyby. Při takovém testování jsou hráči natáčeni a analyzováni z pohledu reakcí na jednotlivé části příběhu, prostředí či fyziky a hratelnosti. Při tom se samozřejmě objeví nejvíce potenciálních problémů, přes které je nutné chodit znovu a znovu, dokud to jednoduše nebude fungovat.
Nakonec to ale vyšlo, a když v průběhu letošního února Naughty Dog spolu se stovkami lidí ladil poslední detaily na The Last of Us II, vše vypadalo na dobré cestě, protože právě tehdy měla hra původně vyjít a očekávalo se, že bude takřka kompletní – o několik měsíců dříve ji ale Sony, které funguje jako vydavatel hry, odložilo na květen. Hráči pomalu přestávali věřit, že se pokračování Last of Us vůbec dočkáme v první polovině roku, a částečně měli pravdu.
Na přelomu února a března totiž přišla další rána, která ovlivnila budoucí vývoj – COVID-19. Když Neil Druckmann dělal rozhovor pro magazín QC, jehož poslední část se odehrála v dubnu letošního roku, přiznal, že se netěší na to, jaká smršť bude následovat, až oznámí, že hru musí znovu odložit.
Rostoucí čísla nakažených po celém světě, uzavírání hranic a další omezení by zásadním způsobem zpomalily chystanou distribuci, a tak se studio rozhodlo společně se Sony hru opět odložit. Finální datum bylo oznámeno na 19. června a byla to pravděpodobně poslední šance, jak nezklamat fanoušky a tím i potenciální kupující. Hra přitom byla již několik měsíců plně hotova, šlo pouze o to, že by vzhledem k okolnostem nemusela mít tak silné prodeje.
Kolem té doby navíc unikla podstatná část hry, přesněji vyústění příběhu, a Druckmann byl na pokraji zhroucení. Tolik let práce mohlo přijít vniveč v jediný den. Nakonec se ale podle množství předobjednávek a reakcí fanoušků tolik nestalo a vypadá to, že si budou chtít hru užít i přes část uniklých informací.
Jak už bylo zmíněno, všechny potenciální katastrofy se tak podařilo tvůrcům odvrátit a další měsíce ukáží, jak moc úspěšná hra The Last of Us II vlastně bude. A je jedno, jestli jste neměli šanci v poslední době znovu dohrát první díl, je jedno, jestli souhlasíte, nebo nesouhlasíte s vykreslením LGBTQ poslání ve hře – tak či tak se budete bavit.