Když švýcarský cit pro design potká švýcarského mistra. Roger Federer uvádí vlastní tenisky a chce s nimi do ulic

Filip HouskaFilip Houska

the-roger-1

Foto: On

Roger Federer má vlastní tenisky. Pracoval na nich se značkou On

0Zobrazit komentáře

Má všechno, co si každý tenista může přát. Na svém profesionálním kontě opečovává dvě desítky grandslamových titulů, z čehož osm jich je z Wimbledonu, více než sto vyhraných turnajů na ATP Tour, olympijské zlato a tolik peněz, že ho Forbes letos pasoval do role nejlépe placeného sportovce planety. Roger Federer si tak právem žije svůj sen. Na pomyslné poličce úctyhodných milníků mu dosud přeci jen něco chybělo – tenisky.

To, co lidé nosí na svých nohou, častokrát vyjadřuje jejich osobnost. U sportovců nevyjímaje. Proto jsme mohli být svědky řady kolaborací, které udělal třeba Cristiano Ronaldo s Nike, potažmo Lionel Messi s Adidasem. Nesmíme opomenout ani nápadité spolupráce na basketbalové obuvi, do nichž se angažují jména jako LeBron James, Kevin Durant a samozřejmě Michael Jordan, který dal vzniknout zcela nové teniskové éře.

Pro leckteré fanoušky tak mohlo být překvapením, že nejslavnější tenista světa ze švýcarské Basileje žádný vlastní model nemá. Federer to ovšem nějakou dobu plánoval. Minimálně od listopadu loňského roku, kdy investoval do švýcarské firmy On, která podniká ve sportovním vybavením. Ačkoliv se tehdy skloňovala hlavně jeho finanční investice jako taková, v ústraní se rýsoval hmatatelný produkt, s nimž by se jednou mohlo do ulic.

the-roger-2

Foto: On

Roger Federer v dílně firmy On v Curychu

Po více než půl roce přichází kýžené rozuzlení, které uvítají nejen Federerovi fanoušci, ale také komunita vášnivých teniskových sběratelů. Legendární Švýcar totiž ve spolupráci s Onem skutečně představil svůj první exkluzivní model. Nazývá se The Roger On Centre Court 0-Series a jak je na první pohled zřejmé, návrháři pod Federerovým dohledem si na něm dali doopravdy záležet.

Veganská kůže v bílé barvě

Pokud by je někdo nosil na ulici, pravděpodobně byste nepoznali, že jde o nově představené boty – nijak zvlášť totiž nevynikají. Tenisový král a kreativní tým ze značky On se soustředili hlavně na jednoduchost, což je patrné především ze sklonu bílé siluety a použitých vrstvách kůže, která je v tomto případě veganská, vyrobená z rostlinných, udržitelných materiálů, aby byl reflektován důraz na životní prostředí.

the-roger-3

Foto: On

Nové tenisky, na které dohlížel sám Federer

the-roger-4

Foto: On

The Roger Centre Court 0-Series

Teoreticky v nich můžete najít shodu s modelem Reebok Classic, který si taktéž zakládá na minimalistickém pojetí. Klíčovým rozdílem je ovšem vedle drobných detailů v ušití podrážka, kterou tvůrci vybavili vlastními technologiemi CloudTec a Speedboard. Že vám tyto pojmy nic neříkají, je úplně jedno, protože se jedná vesměs o marketingové názvy pro maximálně lehké zpracování a zajištění lepší pohyblivosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I tak však On získal v minulosti za CloudTec ocenění za použití v nejlepší výkonnostní obuvi a zřejmě jde o ověřený prvek, k němuž si našel cestu i sám Federer. „Miluji spolupráci s týmem z On, do které přispívám svou znalostí sportovních tenisek a osobním zájmem v módě,“ říká Federer, který dosud hraje v modelech od Nike (byť již s firmou nemá žádné oficiální partnerství a nosí oblečení od japonské značky Uniqlo).

the-roger-5

Foto: On

Švýcarské detaily

the-roger-6

Foto: On

Jednoduchost především

Podle očekávání nejde o tenisky, které by se ihned po představení objevily v nejbližším sportovním obchodě. Právě naopak. The Roger On Centre Court 0-Series startují jako limitovaná edice v počtu 1 000 kusů, k nimž se zatím dostanou pouze ti, jež se přihlásí do oficiální losování a budou doufat, že bude jejich jméno z osudí vytaženo. Pak za ně zaplatí 250 dolarů, tedy necelých 6 tisíc korun.

Losování (respektive přihlašování) probíhá právě teď na oficiálních stránkách On a potrvá do středy 8. června (10:01). K prodeji se objeví i fyzicky v londýnském Dover Street Market, nikde jinde na světě zatím nabudou. K tomu celému Federer lákal i prostřednictvím živého vysílání, které uspořádal v návaznosti na oslavy svého prvního titulu z Wimbledonu, jejž vybojoval před sedmnácti lety nad Markem Philippoussisem.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Nenápadný, ale s velkými ambicemi. Britský jednorožec Arrival chce elektřinou změnit dodávky i autobusy

arrival

Foto: Arrival

Autobus od Arrivalu

0Zobrazit komentáře

I přesto, že se objevuje stále více snah dostat městskou mobilitu do vzduchu, i v příštích desetiletích bude většina osob a věcí stále přepravována prostřednictvím klasických forem mobility. Automobily, dodávky, autobusy, tramvaje či metro budou stále hrát hlavní roli, a proto je zapotřebí zaměřit se i na jejich modernizaci. Činí tak například britský Arrival, který si již vysloužil status jednorožce, jelikož jeho hodnota překročila miliardu dolarů.

Arrival byl až doposud znám především jako společnost vyrábějící platformy pro elektrické dodávky. Jeho technologie zaujaly začátkem tohoto roku například Hyundai a Kiu, které do něj zainvestovaly 100 milionu eur. Nejenže díky tomu mohou využívat platformy Arrivalu při výrobě vlastních kompaktních a středně velkých elektrických dodávek, ale pomohly tím ke vzniku jednoho z největších britských jednorožců.

Mezi další zájemce o technologie Arrivalu, které jsou vyvíjeny nejen v domovské Británii, ale také v Německu, Singapuru, Spojených státech či Rusku, patří i světový přepravní gigant UPS. Ten si u Arrivalu objednal flotilu 10 tisíc bezemisních dodávek v hodnotě stovek milionů eur. První kusy by se měly začít dodávat ještě letos a pokračovat až do roku 2024. Následně bude mít UPS možnost uskutečnit novou objednávku na dalších 10 tisíc kusů dodávek.

Modulární platforma z mikrotováren

To, čím Arrival přitahuje investory a zákazníky nejvíce, jsou právě platformy, byť společnost vyvíjí i udržitelné materiály, software a další komponenty. Platforma britského výrobce nabízí širokou variabilitu díky své modulární „skateboardové“ konstrukci, kterou lze velmi snadno přizpůsobit přesným potřebám jednotlivých odběratelů.

arrival6

Foto: Arrival

Dodávka UPC na platformě Arrivalu

arrival1

Foto: Arrival

Vizualizace dodávky značky Arrival

Platformy jsou navíc navrženy tak, aby na nich šlo stavět vozy ve skutečně malých sériích, přesně vyhovujících specifickým potřebám jednotlivých odběratelů. Výroba by měla probíhat v mikrotovárnách, které chce Arrival budovat poblíž míst, kde budou objednávky provedeny. V nich by navíc nemusely vznikat pouze užitkové vozy, ale také osobní taxíky, a dokonce i doručovací roboti.

Takovýchto mikrotováren chce mít Arrival do roku 2026 po celém světě na šest tisíc. Segment bezemisních dodávek využívaných především v městském prostředí totiž rok od roku roste, a v tom tato britská společnost vidí svou příležitost.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zájem o ekologičtější řešení rozvozu zboží je logickou reakcí dodavatelů na zvyšující se množství objednávek, které je nutné rozvézt mezi zákazníky. Jen v New Yorku se počet doručených zásilek za posledních deset let zvětšil trojnásobně, na 1,5 milionu zásilek doručených během jediného dne.

S tím souvisí vyšší počty najetých kilometrů a zvyšující se iniciativy týkající se ochrany životního prostředí a ochrany městských ulic před znečištěním. Arrival se snaží vyhovět těmto potřebám od roku 2015 a v současné době má po celém světě více než 800 zaměstnanců.

Autobus budoucnosti

V Arrivalu si nyní od vývoje platforem pro elektrické dodávky odskočili k o něco většímu projektu, kterým je elektrický autobus EV. Jeho koncept se na první pohled zase tolik neliší od jemu podobných strojů s konvenčními pohonnými jednotkami, autobus od Arrivalu však nabízí řadu detailů, které jej od klasických autobusů značně odlišují.

Tím prvním je samozřejmě elektrická platforma, o které britský firma zatím nechce prozrazovat příliš mnoho detailů, stejně jako o dalších technických specifikacích celého autobusu. Není proto zcela jasné, zda i EV bude využívat klasickou modulární platformu Arrivalu, nebo pro něj byla vyvinuta platforma zcela nová.

arrival3

Foto: Arrival

Arrival prezentuje svůj autobus jako udržitelné i chytré řešení městské mobility

arrival4

Foto: Arrival

Interiér autobusu s displeji

Další zajímavé prvky jsou audiovizuální povahy. Těsně pod střechou autobusu je v celé jeho délce instalovaný informační displej, který může být využíván k poskytování nejrůznějších údajů pro cestující i ostatní účastníky provozu, ale třeba také pro reklamní účely. Stejně tak je informační displej umístěn i za řidičem a jeden dotykový displej ve stylu Tesly má i k dispozici i přímo řidič. Zároveň je možné libovolně konfigurovat rozmístění sedadel, aby přesně odpovídalo potřebám cestujících a šlo jej snadno čistit.

Autobusy EV by také měly být schopny sbírat užitečná data, na základě kterých může provozovatel vyhodnotit efektivitu tras, vytíženost jednotlivých linek a případně upravovat provozní strategii. „Myslím si, že ostatní výrobci autobusů prostě jen dělají autobusy. Nedělají systémy. A to je to, co nás od nich odlišuje,“ sdělil pro magazín The Verge Kwame Nyanning, ředitel Arrivalu.

oldrich-bajer

Přečtěte si takéMall Group je jako tanker, který pomalu otáčíme. Za dva roky chci akcionářům ukázat černá čísla, říká Oldřich BajerMall Group je jako tanker, který pomalu otáčíme. Za dva roky chci akcionářům ukázat černá čísla, říká Oldřich Bajer

Autobus je prozatím ve vývoji, i přesto by již měla probíhat jednání s některými partnery, kteří mají zájem o jeho nasazení ve svých městech. Pro Arrival to znamená další dílek do skládačky, která by z něj po svém složení mohla udělat poskytovatele nejrůznějších řešení dopravy, nabízená státům i soukromým společnostem.

Jedná se o poměrně odvážnou ambici, nicméně ředitel Arrivalu věří, že poskytování dodávek, autobusů, taxíků a dalších dopravních prostředků v rámci jediného komplexního řešení může být velice atraktivní.

arrival5

Foto: Arrival

Uspořádání autobusu lze libovolně konfigurovat