Na slavných masových kuličkách si pochutnají i vegani. IKEA v Česku začíná prodávat rostlinnou alternativu
O tom, že má IKEA letos představit rostlinnou variantu svých proslulých masových koulí, jsme psali už v březnu. Ačkoliv jsme v té době věděli, o co půjde, proč je vůbec chce uvést na trh a na koho s nimi míří, netušili jsme jednu podstatnou věc: kdy přesně jídelní sortiment IKEA doplní. Teď už je ale jasno – švédský nábytkář, pro něhož představuje stravování stále zajímavější část byznysu, začíná veganské „masové“ kuličky prodávat dnes.
„Díky novým bezmasým kuličkám můžeme nyní milovníkům masa nabídnout udržitelnější alternativu, aniž bychom ohrozili zážitek z masových kuliček IKEA, které jsou tolik oblíbené. Nové bezmasé kuličky jsou totiž chutí i strukturou masu podobné,“ říká Jakub Slavík z IKEA Food a vyzdvihuje ekologičtější pojetí tohoto pokrmu.
Novinka totiž neobsahuje žádné živočišné produkty, proto je vhodná jak pro vegetariány a vegany, tak pro přírodu, které chce IKEA díky této verzi zčásti odlehčit. Bezmasé kuličky mají dle jejích propočtů mít o 96 % menší klimatickou stopu, když se srovná souhrn emisí skleníkových plynů a celý řetězec, který musí proběhnout při produkci od jednotlivých surovin po hotové kuličky.
„Vývoj bezmasých kuliček trval zhruba půl roku. Hlavním cílem bylo vytvořit chuť a texturu podobnou masu, a to pouze za využití rostlinných ingrediencí. Zkoušeli a testovali jsme různé přísady a metody a s konečným výsledkem jsme velice spokojení,“ popisuje pro CzechCrunch Slavík.
Masové koule jsou obrovským hitem
Může se zdát, že IKEA okolo nového složení jednoho z nejtradičnějších pokrmů v nabídce dělá až příliš velké haló. Na druhou stranu je dobré mít na paměti, že jen v Česku prodá švédská firma svých masových koulí na sedmnáct milionů kusů ročně, celosvětově pak až jednu miliardu. A to už není zanedbatelné číslo.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Budeme se snažit přesvědčit alespoň část našich zákazníků, kteří si oblíbili masové kuličky, aby si místo nich vybrali bezmasé kuličky. Pokud bychom dokázali převést přibližně 20 procent našeho prodeje masových kuliček na bezmasé, znamenalo by to snížení naší klimatické stopy v oblasti prodeje potravin celosvětově o 8 procent,“ dodává Slavík.
Stejně jako u původních masových kuliček i nová alternativa, skládající se z hrachového proteinu, ovse, brambor, cibule a jablek, bude servírována s bramborovou kaší, brusinkovým džemem a smetanovou omáčkou, a to za nižší cenu 89 korun. V tomto případě však už nepůjde o ryze veganské jídlo – zákazníci si nicméně mohou zažádat pouze o samostatné koule, nebo je rovnou zakoupit v mražené podobě na doma.
Pro potěšení těch uvědomělejších
Pro slavného výrobce nábytku a doplňků do domácnosti, který v Česku loni utržil přes 10 miliard korun, ani zdaleka nejde o první vegetariánsko-veganský produkt. Loni na jaře například uvedl jahodovou zmrzlinu, která neobsahuje žádné stopy kravského mléka, a také zeleninový hot dog z kapusty, mrkve, zázvoru a červené čočky. Experimentoval taktéž se zeleninovým burgerem pro děti a samozřejmě zeleninovými „masovými“ koulemi s rajčatovým ragú se špenátem, brokolicí a bulgurem.
Je tedy zřejmé, že trend stravování čistě na rostlinných základech IKEA vnímá velmi intenzivně a snaží se uspokojovat i ty, kteří se rozhodli přestat nebo omezit konzumaci masa. Současně chce inspirovat k udržitelnějším stravovacím návykům a životnímu stylu s pozitivním dopadem na planetu.