Na slavných masových kuličkách si pochutnají i vegani. IKEA v Česku začíná prodávat rostlinnou alternativu

Filip HouskaFilip Houska

ikeavegan1

Foto: IKEA

IKEA začíná prodávat veganskou verzi svých slavných kuliček

0Zobrazit komentáře

O tom, že má IKEA letos představit rostlinnou variantu svých proslulých masových koulí, jsme psali už v březnu. Ačkoliv jsme v té době věděli, o co půjde, proč je vůbec chce uvést na trh a na koho s nimi míří, netušili jsme jednu podstatnou věc: kdy přesně jídelní sortiment IKEA doplní. Teď už je ale jasno – švédský nábytkář, pro něhož představuje stravování stále zajímavější část byznysu, začíná veganské „masové“ kuličky prodávat dnes.

„Díky novým bezmasým kuličkám můžeme nyní milovníkům masa nabídnout udržitelnější alternativu, aniž bychom ohrozili zážitek z masových kuliček IKEA, které jsou tolik oblíbené. Nové bezmasé kuličky jsou totiž chutí i strukturou masu podobné,“ říká Jakub Slavík z IKEA Food a vyzdvihuje ekologičtější pojetí tohoto pokrmu.

Novinka totiž neobsahuje žádné živočišné produkty, proto je vhodná jak pro vegetariány a vegany, tak pro přírodu, které chce IKEA díky této verzi zčásti odlehčit. Bezmasé kuličky mají dle jejích propočtů mít o 96 % menší klimatickou stopu, když se srovná souhrn emisí skleníkových plynů a celý řetězec, který musí proběhnout při produkci od jednotlivých surovin po hotové kuličky.

ikea-nemasove-masove-koule-1

Foto: IKEA

Rostlinné masové koule budou vypadat stejně jako klasické

„Vývoj bezmasých kuliček trval zhruba půl roku. Hlavním cílem bylo vytvořit chuť a texturu podobnou masu, a to pouze za využití rostlinných ingrediencí. Zkoušeli a testovali jsme různé přísady a metody a s konečným výsledkem jsme velice spokojení,“ popisuje pro CzechCrunch Slavík.

Masové koule jsou obrovským hitem

Může se zdát, že IKEA okolo nového složení jednoho z nejtradičnějších pokrmů v nabídce dělá až příliš velké haló. Na druhou stranu je dobré mít na paměti, že jen v Česku prodá švédská firma svých masových koulí na sedmnáct milionů kusů ročně, celosvětově pak až jednu miliardu. A to už není zanedbatelné číslo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Budeme se snažit přesvědčit alespoň část našich zákazníků, kteří si oblíbili masové kuličky, aby si místo nich vybrali bezmasé kuličky. Pokud bychom dokázali převést přibližně 20 procent našeho prodeje masových kuliček na bezmasé, znamenalo by to snížení naší klimatické stopy v oblasti prodeje potravin celosvětově o 8 procent,“ dodává Slavík.

ikeavegan4

Foto: IKEA

Veganské kuličky IKEA si jde koupit i domů

Stejně jako u původních masových kuliček i nová alternativa, skládající se z hrachového proteinu, ovse, brambor, cibule a jablek, bude servírována s bramborovou kaší, brusinkovým džemem a smetanovou omáčkou, a to za nižší cenu 89 korun. V tomto případě však už nepůjde o ryze veganské jídlo – zákazníci si nicméně mohou zažádat pouze o samostatné koule, nebo je rovnou zakoupit v mražené podobě na doma.

Pro potěšení těch uvědomělejších

Pro slavného výrobce nábytku a doplňků do domácnosti, který v Česku loni utržil přes 10 miliard korun, ani zdaleka nejde o první vegetariánsko-veganský produkt. Loni na jaře například uvedl jahodovou zmrzlinu, která neobsahuje žádné stopy kravského mléka, a také zeleninový hot dog z kapusty, mrkve, zázvoru a červené čočky. Experimentoval taktéž se zeleninovým burgerem pro děti a samozřejmě zeleninovými „masovými“ koulemi s rajčatovým ragú se špenátem, brokolicí a bulgurem.

Je tedy zřejmé, že trend stravování čistě na rostlinných základech IKEA vnímá velmi intenzivně a snaží se uspokojovat i ty, kteří se rozhodli přestat nebo omezit konzumaci masa. Současně chce inspirovat k udržitelnějším stravovacím návykům a životnímu stylu s pozitivním dopadem na planetu.

Krize? Technologičtí giganti rozdrtili očekávání. Facebook zdvojnásobil zisk a Apple hlásí rekordní kvartál

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

cook-zuckerberg

Foto: Apple / Facebook / CzechCrunch

Šéf Applu Tim Cook a šéf Facebooku Mark Zuckerberg

0Zobrazit komentáře

Ve světě se mluví o nastupující ekonomické krizi, objevují se první ukazatele značného propadu HDP ve Spojených státech i v Evropě, ale pro největší technologické firmy jako by žádná krize nebyla. Apple, Facebook, Google i Amazon zkrátka hrají na trochu jiném hřiště než jiní a jejich výsledky za uplynulý kvartál to potvrzují.

Ve středu se šéfové Applu, Facebooku, Googlu a Amazonu sešli na virtuálním hovoru s americkými kongresmany, kteří je zpovídali na různá témata a řešili především to, zda nejhodnotnější americké firmy nebudují příliš velké monopoly. Přestože se jim Tim Cook, Mark Zuckerberg, Sundar Pichai i Jeff Bezos snažili vysvětlit, že tomu tak není a že nejsou tak velcí, jak by se mohlo zdát, výsledky jim v těchto argumentech příliš nepomáhají.

O nečekaném růstu Amazonu, který dokázal vydělat v uplynulých třech měsících nejvíce peněz v historii, jsme se již zmiňovali. Ale ani další z velké technologické pětky, mezi nimiž teď chyběl jen Microsoft, který oznamoval své výsledky již před týdnem, nezůstali zkrátka. Pro představu: Amazon, Apple, Facebook a Alphabet včera reportovali souhrnný zisk ve výši 28 miliard dolarů.

Facebook nezastavil ani bojkot

Začněme u Facebooku. Tomu se totiž v pandemickém kvartálu, do něhož i největší technologické firmy vstupovaly s obavami, podařil podobný kousek jako Amazonu, totiž zdvojnásobit svůj zisk. Při tržbách ve výši 18,7 miliardy dolarů (11% meziroční růst) vykázal zisk 5,2 miliardy dolarů. To je meziroční růst o 98 procent.

facebook-hq-menlo-park4-min

Foto: Facebook

Cedule u sídla Facebooku v kalifornském Menlo Parku

Facebooku se podařilo dosáhnout na mnohem vyšší čísla, než jaká očekávali analytici, a to i přesto, že mnoho velkých firem se v uplynulých měsících rozhodlo na největší sociální síti světa bojkotovat inzerci. Facebook uvedl, že propad v reklamních příjmech byl patrný zejména v červnu, ale zásadní dopad na byznys to evidentně nemělo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na Facebook nebo některou z jeho dalších aplikací, mezi které patří Messenger, WhatsApp a Instagram, pravidelně dorazí přes 3 miliardy lidí. Každý den se k nim připojí 2,47 miliardy uživatelů, přičemž počet těch měsíčně aktivních dle vyjádření firmy vyrostl meziročně o 12 procent. V tom Facebooku pochopitelně pomohly karanténní opatření, kdy lidé trávili mnoho času zavření doma.

Rekordní prodeje všeho s jablkem v logu

Očekávání analytiků významnou měrou překročil také Apple, který je přitom z velké části závislý na prodeji svého hardwaru, a tak zavření mnoha obchodů po celém světě nebylo dobrým znamením. Kalifornskému obrovi se ale i tak podařilo prodat více de facto všech produktů než ve stejném období před rokem.

Firma Tima Cooka sice uvedla, že kdyby žádná pandemie nebyla, dokázala by utržit ještě o několik miliard dolarů více, ale přesto je meziroční 11% růst na 59,7 miliardy dolarů v tržbách lepší výsledek, než jaký se čekal. Lepší třetí fiskální kvartál ostatně Apple nikdy neměl. O 12 procent pak meziročně vyrostl i zisk, který se zastavil na 11,25 miliardy dolarů. Na Wall Street se přitom v obou ukazatelích očekával propad.

macbookpro13-2020_1

Foto: Apple

Největší novinkou je v novém 13palcovém MacBooku Pro návrat spolehlivé klávesnice

Nejvíce se prodávaly iPady a MacBooky, což potvrzuje velkou poptávku lidí, kteří najedou museli začít pracovat z domova a hledali také nové způsoby, jak se zabavit. Dařilo se také iPhonům, kde vyšším prodejům pomohl nový a levnější iPhone SE a nejpopulárnějším modelem byl iPhone 11. Již tradičně silné byly rovněž příjmy z wearables (sluchátka AirPods a hodinky Watch) a služeb.

Zároveň Apple prozradil, že nové iPhony zřejmě letos kvůli pandemii představí o několik týdnů později, než bývá zvykem. Místo v září se jich tak podle všeho dočkáme až v říjnu. Novinkou bude také další dělení akcií v poměru 4:1, které zajistí, že by se cena jedné akcie měla následně pohybovat kolem 100 dolarů.

První propad v historii

Pokud by se měli vyhlašovat vítězové a poražení, do druhé kategorie by někteří mohli zařadit Alphabet, mateřskou společnost Googlu. Ta totiž v posledním čtvrtletí jako jediná z velké čtyřky oznámila propad v tržbách, mimochodem její vůbec první v historii. Jenže i tak jsou výsledky Alphabetu mnohem lepší, než očekávali analytici.

pavlik-bednar

Přečtěte si takéDavid Pavlík nečekaně posiluje ShipMonk. Americký startup Jana Bednáře letos utrží přes tři miliardy korunDavid Pavlík nečekaně posiluje ShipMonk. Americký startup Jana Bednáře letos utrží přes tři miliardy korun

Konkrétně jde o tržby ve výši 38,3 miliardy dolarů a zisk 6,96 miliardy dolarů. Propad byl způsoben nižší útratou firem za reklamu, ale v průběhu čtvrtletí se podle Alphabetu začaly i příjmy z reklamy opět zvedat. K lepším než očekávaným výsledkům firmě dopomohly další divize, mezi něž patří YouTube a tamní reklamy a také cloudové služby.