Není tomu tak dávno, co do megaúspěšného VR hitu Beat Saber od českých tvůrců dorazil hudební balíček se jménem Timbaland, který doplnil chytlavé packy od Imagine Dragons, Panic at the Disco! nebo Monstercat. Tým okolo Jána Ilavského, Vladimíra Hrinčára a Jaroslava Becka se však nezastavuje a zhruba po pěti měsících od posledního velkého uvedení dodává do hry další slavnou kapelu. Tentokrát ze žánru rocku.
V prostředí virtuální reality, ve kterém musí hráči do rytmu hudby rozsekávat létající krychličky, si nově bude možné pustit zásadní hity legendárního amerického uskupení Linkin Park. To se na hudební scéně pohybuje již od roku 1996 a zlom zažilo s deskou Hybrid Theory (2000), díky které se z Linkin Park začal stávat silný pojem.
Protože Hybrid Theory letos slaví dvacet let od svého debutu, rozhodli se tvůrci hry ze studia Beat Games připomenout toto výročí přes 11 slavných skladeb, které do Beat Saberu zahrnuli. Nejde však pouze o písničky z tohoto alba, ale také z dalších úspěšných desek jako Meteora a Minutes to Midnight.
Foto: Beat Games
Tunel inspirovaný videoklipem ke skladbě One Step Closer
Jmenovitě jde o Bleed It Out, Breaking the Habit, Faint, Given Up, In The End, NewDivide, Numb, One Step Closer, Papercut, Somewhere I Belong a What I’ve Done. Všechny tyto tracky jsou navíc dostupné ve všech obtížnostech, což dohromady dělá 55 beatmap, a lze je kupovat buď samostatně, nebo v rámci balíčku.
Herní studio Beat Games, jež od loňského listopadu spadá pod Facebook, navíc otevírá i zcela nové herní prostředí, do kterého se hráči přes Linkin Park dostanou. Namísto tradičních futuristických stěn zamíří do oprýskaného tunelu inspirovaného videoklipem ke skladbě One Step Closer, což potvrzuje i celkové barevné schéma.
„Linkin Park je kapelou velmi blízkou našim srdcím. Jejich hudbu jsme poslouchali od našich náctiletých let a kdykoliv, kdy slyšíme tyto skladby, se nám zvedne tep,“ zní z Beat Games. Podobně to má celá řada lidí a Linkin Park (i přes smrt hlavního zpěváka Chestera Benningtona v roce 2017) pro ně stále vydává a koncertuje.
Beat Saber si tak připisuje další zajímavý zářez, díky kterému může přilákat ještě více hráčů a zvýšit prodeje kopií, které už v březnu letošního roku přesahovaly hranici dvou milionů. Nový balíček je k dispozici v obchodech Steam, PlayStation Store a Oculus Store za 14 eur (360 korun).
Mají společnosti, od kterých si kupujete svá chytrá zařízení, právo vám diktovat, jak byste s nimi měli zacházet? Nebo je to jen čistě vaše věc, protože už telefon nebo tablet vlastníte a nikdo vám do toho nemůže mluvit? Až do takového rozpětí zachází názory technologické komunity i běžné veřejnosti, které vygradovaly s kauzou okolo Epic Games a Applu, respektive Googlu. A asi nikdy nebude možné říct, kdo má pravdu – každá strana se totiž na celý problém dívá z jiného úhlu.
O spuštění velké kampaně proti údajně monopolním praktikám Applu ze strany tvůrců herního fenoménu Fortnite jsme vás informovali před pár dny. Ve zkratce řečeno šlo o to, že Epic Games záměrně porušili pravidla App Storu (a také Google Play), když se snažili obejít jejich platební systém a vyvarovat se až 30% poplatkům, které si Apple i Google při většině transakcí berou jako provizi. Američtí vývojáři ve Fortnite uvedli vlastní platební řešení, kvůli kterému Apple a Google stáhly hru ze svých obchodů, načež Epic Games rozjeli skoro až nenávistnou marketingovou mašinérii.
Nejen, že parodovali jednu z nejzásadnějších reklam Applu (1984, v níž byl představen první Macintosh), ale také za stažení svého největšího herního hitu podali na Apple i Google žalobu. V ní obě firmy mimo jiné obviňují z monopolních strategií, které se propisují především do stanovování neúměrně vysokých poplatků za nákup aplikací nebo mikrotransakcí uvnitř aplikací. To je však jen jedná část, Epic Games by totiž rádi do iOS pronikli s vlastním obchodem s aplikacemi.
Foto: Apple
Tim Cook, výkonný ředitel Applu
Zatímco Apple říká, že jsou pravidla konstantně pro všechny vývojáře stejné a konkrétně s Epic Games se bude problém snažit diplomaticky vyřešit, šéf slavného herního studia Tim Sweeney byl na svém Twitteru o něco přímočařejší. Odvolával se na práva uživatelů a to, že si „výrobci smartphonů mohou dělat, co chtějí“, podle něj není správný přístup.
„Jedním z dalších argumentů proti podpoře #FreeFortnite je, že ‚tohle je jen další miliardová firma, která bojuje s bilionovou firmou kvůli penězům‘. Tento boj však není o tom, že chce Epic nějakou speciální nabídku, ale o základních svobodách pro všechny naše uživatele a vývojáře,“píše Sweeney a reaguje tak na názor jedné části komunity, která v této situaci stojí za Applem.
Epic Games totiž – stejně jako všichni vývojáři působící na platformách od Applu – znají podmínky App Storu. Museli s nimi souhlasit předtím, než do něj vstoupili. A pro mnohé se jeví zvláštní, že proti nim najednou chtějí bojovat, a to tím nejviditelnějším způsobem. Navíc jde stále o digitální obchod Applu, což v mnohých vyvolává představu, že si na něm jeho majitel a správce, tedy Apple, může dělat cokoliv, co se mu zlíbí.
To, že si Apple může vybírat vývojáře, kterým dá volné místo ve svém virtuálním regálu s aplikacemi výměnou za podíl na jejich příjmech, dává logiku. Podobně ostatně postupuje i třeba Sony nebo Nintendo, jež mají podobnou provizi (zhruba 30 %). Problém je však podle mnohých v tom, že výrobce iPhonů tímto jednáním může zneužívat svého dominantního postavení a omezovat jiný trh, respektive trh s mobilními aplikacemi.
Právě to je důvod, proč se o chování Applu začíná blíže zajímat i Evropská komise a také to šetří Kongres USA. Epic Games tomuto potenciálnímu problému jen dopomohli na veřejnost a jak se zdá, jsou to právě oni, kteří mohou mít na změnu Applu největší vliv. Ani Spotify, jehož aplikace je na App Storu údajně upozaděna na úkor Apple Music, ani Netflix, ale tvůrci animované battle royale střílečky. Na rozdíl třeba od Spotify, které si na chování Applu stěžovalo u Evropské komise, totiž Epic Games zaujali zdaleka nejdůmyslnější a mediálně nejvýznamnější postoj.
S mocí roste chuť
Chování Epic Games se dá z ekonomického hlediska pochopit – zkrátka chtějí více peněz. Vedle mediálního rozruchu a vykázání z App Storu (se kterým v Epic Games podle všeho počítali) chtěli zavedením vlastního platebního řešení dosáhnout na vyšší výdělky z prodeje herní měny, která se ve Fortnite nazývá V-Bucks. Přestože by ji totiž nabízeli o pětinu levněji, ve finále by na tom díky „obejité“ provizi Applu vydělali více. Byť se studio odvolává na „svobody pro hráče a vývojáře“, motiv vyšších zisků je nepopiratelný a z pohledu vývojářské firmy asi i logický.
Na to navíc úzce navazuje i její žádost o vytvoření vlastního „app storu“ přímo na iOS, ve kterém by měli vše pod kontrolou oni a nemuseli Applu odvádět zmíněné poplatky – a navíc by vydělávali na prodeji aplikacích třetích stran. Epic Games Store už ostatně funguje například na Macu nebo PC a stejně jako App Store na něm platí vývojáři třetích Epicu provize z prodejů. Podle standardů Applu je každopádně alternativní obchod s aplikacemi na iOS naprosto nepřijatelný. Mobilní operační systém Applu si dlouhodobě zakládá na maximální bezpečnosti pro uživatele a povolení digitálních obchodů třetích stran by tuto zásadu výrazně podrylo.
Foto: IGDB
Fortnite
Pokud by totiž vznikl, Apple už nedokáže uhlídat, zda si uživatelé do svých zařízení nestahují náhodou škodlivý software, a vystavil by je mnohdy velkému riziku. Nyní totiž na sebe bere zodpovědnost právě za nezávadnost softwaru a také za bezpečné placení. Byť mnozí mohou namítat, že Epic Games je ověřenou společností, která by své uživatele nepodvedla (například během plateb kartou), vznikl by precedent, který by postupně mohl přepsat celé fungování ekosystému Applu. A to Cookova firma nechce dovolit.
Na Androidu se něco takového tvůrcům Fortnite dařilo – operační systém Googlu totiž umožňuje tzv. sideloading, pomocí kterého si uživatelé nemusí stahovat aplikace z oficiálního obchodu, ale třeba přímo z webu vývojářů bokem. Zde se opět naráží na problém bezpečnosti, kdy uživatelé nemusí vůbec tušit, jak se stažená aplikace bude chovat a jakému riziku je může vystavit.
Pro Apple je ovšem tato možnost nemyslitelná (alespoň prozatím) a svou obhajobu staví hlavně na tom, že právě jejich ekosystém je ten nejzabezpečenější a uživatelé se nemusí strachovat, že si do svých zařízení natahají nekorektní software. A za to by vlastně měli být rádi.
Monopol? Pořád existuje možnost výběru
Monopolní praktiky. Přesně toto spojení se v souvislosti s popisovanou kauzu neustále zmiňuje, pravděpodobně po právu. Jedna strana kritizuje Apple za to, že svými pravidly limituje podnikání vývojářů a vytváří si zázemí, ze kterého silně benefituje, ačkoliv by nemusel a mohl nechat tvůrcům volnější ruku. A také více peněz, kdyby si nebral tak vysoké provize.
Druhá strana se naopak přiklání k tomu, že uživatelé i vývojáři mají pořád na výběr. Nemusí používat ani vyvíjet aplikace (a v tomto diskutovaném případě zejména hry) pro iOS – mohou se soustředit na Android nebo další systémy, které v pravidlech nejsou tak striktní. Pokud s podmínky nesouhlasí, nikdo je nenutí na iPhonech nebo iPadech být.
Každý ovšem na jablečných platformách být chce. Ostatně už na začátku roku Apple hlásil, že má po světě přes 1,5 miliardy aktivních zařízení. To ovšem nemusí nutně znamenat, že by si měli vývojáři diktovat, jak by Apple měl svůj App Store vést.
Foto: Apple
Tim Cook, výkonný ředitel Applu
Tak či tak, nic to nemění na tom, jak chytře celou kauzu Epic Games spáchali. Zaútočili na Apple v době, kdy se jeho digitální fungování rozebírá v těch nejvyšších patrech, a mají velkou šanci jeho odolnou bariéru alespoň částečně prorazit. I cupertinská společnost totiž stojí před těžkým rozhodnutím.
Pokud se rozhodnou nechat Fortnite mimo App Store (respektive nedovolí nové stahování hry do iOS), ztratí tím spoustu hráčů, kteří by mohli zamířit na Android. Pokud však Apple povolí a vyjde vstříc Epic Games, ztratí svou pověst „nedobytné“ společnosti, která lpí na striktních pravidlech svého obchodu.
Skvěle to popsal deník The New York Times: „Apple narazil snad na nejtěžšího protivníka za poslední roky. Epic Games si přesně spočítali, kde to bude Apple bolet nejvíce – udělat iPhony méně atraktivní a firmu jako takovou méně cool.“
Tento boj a jeho rozuzlení tak bude skutečně zajímavé sledovat. Vzhledem k tomu, že podporu Epic Games vyjadřuje už i například Facebook, který jeho chování považuje jako zbrojení proti malým vývojářům, nabírá situace na obrátkách a je jasné, že celá kauza jen tak neodezní.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.