Nespresso začíná vyrábět kávové kapsle z 80 % z recyklovaného hliníku. Nově je můžete hodit i do kontejneru
Koupíte si kapsli, uděláte si z ní kávu, použitou ji odevzdáte a následně putuje do recyklačního procesu, kde je zajištěno, že je s jednotlivými materiály nakládáno v duchu co největší šetrnosti k životnímu prostředí. Kávová společnost Nespresso má na recyklaci z velké části postavenou svoji značku a teď své ekologické snahy posouvá opět o něco dál.
Přímo v České republice recykluje Nespresso své hliníkové kapsle od roku 2014, v jiných zemích ještě mnohem déle. Jedna věc je však samotná recyklace, v rámci níž putuje kávová sedlina ke kompostování a hliník zpátky do oběhu, a druhá věc je efektivní sběr prodaných kapslí. Ty firma po celém světě prodává v obrovských počtech, které však vzhledem k velkému konkurenčnímu boji neprozrazuje.
Ještě více optimalizovat celý proces teď chce Nespresso dvěma hlavními kroky. Vybrané kávové kapsle začíná vyrábět z 80 procent z recyklovaného hliníku, což byla pro inženýry Nespressa velká výzva. Až dosud se totiž z recyklovaného hliníku vyráběly především jiné produkty, například pro automobilový průmysl, a společnost hledala správnou slitinu, která bude pro opětovnou výrobu kapslí vhodná.
„Jediný způsob, jak podpořit cirkulární ekonomiku, je zajistit, že každý konec bude také novým začátkem. Hliník je nekonečně recyklovatelný a výrobou recyklovaného hliníku se v porovnání s výrobou nového ušetří 95 % energie, takže je pro cirkulární ekonomiku velmi vhodný. Zároveň výborně chrání čerstvost i aroma kvalitní kávy,“ vysvětluje marketingová manažerka Nespressa Andrea Petrová.
První kapsle vyráběné z většiny z recyklovaného hliníku začalo Nespresso nabízet letos v létě, přičemž do konce roku 2020 chce na lokálním trhu prodávat z recyklovaných kapslí své řady espresso a kompletní řadu Master Origin. Do konce června příštího roku pak chce tímto způsobem vyrábět všechny kapsle stálé řady.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV rámci recyklace dnes Nespresso v Česku využívá služeb firmy Eko Logistics z Týnce nad Labem, která hliník separuje od kávové sedliny a připraví ho k dalšímu zpracování. Zatímco kávová sedlina míří na Farmu Choťovice ke kompostování, hliník se roztaví a leguje se na požadovanou slitinu pro další partnery. K jeho využití se však ještě dostaneme.
Stejně důležité je totiž v celém procesu i to, jak se Nespresso zpět ke svým prodaným kapslím dostane. Čeští zákazníci dosud mohli použité kapsle odevzdávat v jednom z deseti butiků firmy, případně při objednávce online je předat kurýrovi. Jak pro CzechCrunch prozradila Andrea Petrová, tímto způsobem Nespresso v tuzemsku dosáhlo na 24% míru recyklace všech svých prodaných kapslí.
Pro rok 2020 je globálním cílem Nespressa dosáhnout na 30 % a do pěti let chce být kávový obr na dvojnásobku. Situace je v každé zemi různá, například s ohledem na to, jak tam fungují sběrné a recyklační systémy, a v Česku teď firma zahajuje důležitou spolupráci s hlavním městem. V Praze bude nově možné hodit použité kapsle do zhruba 1 500 šedých kontejnerů na kovové obaly, odkud Nespresso zaručí jejich vytřídění a následnou recyklaci.
„Dlouhodobě hledáme cesty, jak zákazníkům recyklaci přiblížit a co nejvíce zjednodušit. Vstup do veřejného městského odpadového systému zásadně rozšíří možnosti vrácení hliníkových kapslí. Jednáme s partnery o nastavení systému následného odběru hliníkových kapslí, které jako Nespresso následně zrecyklujeme a recyklát bude dál smysluplně využit,“ říká marketingová manažerka Nespressa.
Do budoucna chce firma navázat spolupráci i s dalšími českými městy, protože jen po vlastní ose nedokáže podíl recyklovaných kapslí v oběhu tak rychle zvyšovat. V každém městě ale zároveň fungují jiné systémy, a tak si chce nejprve vše otestovat v Praze – například aby dokázalo zaručit, že se skutečně všechny kapsle ze šedých kontejnerů zrecyklují a neskončí ve spalovně – a pak může jít za dalšími radnicemi.
Nespresso se zároveň snaží nejen svým zákazníkům pravidelně ukazovat, že má recyklace skutečně smysl. Z kávových kapslí tak vyrábí různé předměty, dříve například hliníkové kolo Festka a nyní ve spolupráci s tuzemskou firmou Mikov představuje již druhou limitovanou edici kapesního nožíku Rybička. První se objevila před dvěma lety.
Nová Rybička, o jejíž design se postarali umělci z Olgoj Chorchoj, je nově opatřena plastickou texturou, která má evokovat malé kapsle Nespresso. „Povrch střenek zhotovených z 35 hliníkových kapslí Nespresso je pískován, čímž získá jedinečnou strukturu. Ruční práce však stále tvoří asi 40 % výroby každého nože,“ popisuje Karel Ježek, majitel firmy Mikov.
Opět půjde o limitovanou edici, kapesních nožů Rybička bude tentokrát vyrobeno čtyři tisíce kusů a Nespresso je ve svých obchodech bude prodávat za 1 000 korun. Výtěžek z prodeje ve výši půl milionu korun pak firma daruje Nadaci Terezy Maxové, která pomáhá ženám s dětmi v azylových domech.