Ve vteřině pozná z fotky vás i vaši náladu. Pražský Cogniware využívají tajné služby ve světě a teď přichází do Česka

Iva BrejlováIva Brejlová

jan-racko2

Foto: Cogniware

Ján Račko, spoluzakladatel a CEO Cogniware

0Zobrazit komentáře

Jediná fotografie nahraná do systému stačí na to, aby vás umělá inteligence poznala, odhadla vaši náladu a nebo případně i našla vztah mezi e-mailem, SMS, odposlechem a místem, kde se právě nacházíte. Technologii vysněná tvůrci sci-fi filmů vyvinula pražská společnost Cogniware.

Celosvětově je o ni velký zájem a používá ji už řada bezpečnostních složek na Blízkém východě. Nedávno navíc vyhrála soutěž vypsanou českým Policejním prezidiem a policie tak dostala přístup do systému, který v necelé vteřině dokáže najít shodu v databázi milionů fotografií.

Cogniware se účastní například mezinárodního projektu na vyhledávání teroristů po celém světě. Umí analyzovat sociální sítě a odhalit podezřelé vzorce chování. Dokáže se soustředit na lidi a odhalit, jestli se vězeň pod záminkou schůzky s advokátem hodlá sejít se svým kumpánem. Nebo vnímat věci a určit, jestli chce někdo vnést zbraň do školy.

cogni

Foto: Cogniware

Technologie Cogniware v praxi

Umí také odhalit identitu člověka, i když má na sobě roušku, tedy pokud ji má alespoň trochu níž v obličeji. Dokáže z kamer odhalit typ auta nebo analyzovat dokumenty a fotografie a najít v nich potřebné souvislosti.

„Vlastně ani nevíme, na co všechno naši klienti software používají,“ říká Martin Černý, který má v Cogniware na starosti mimo jiné obchodní vztahy. Vysvětluje, že firma poskytuje software, žádná data z něj ale nevytěžuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Většinu projektů máme v Saúdské Arábii, Spojených arabských emirátech,  Jordánsku, ale třeba i v Bahrajnu a Kuvajtu. Máme také první projekty v oblasti Afriky, v Keni. A nejvzdálenější je zřejmě v Singapuru,“ vypočítává Ján Račko, majitel společnosti, která v Evropě působí hlavně v západních zemích.

Do České republiky se však Cogniware – tedy jeho služby – dostaly teprve před několika měsíci, kdy služby jeho umělé inteligence koupila místní policie. Jak a kde přesně je uplatňuje, nechce Račko příliš přibližovat. A vzhledem k nastavení smluv a potřebě mlčenlivosti ani nemůže. Říká však, že představa, že by běžný člověk byl sledovaný systémem, je mylná.

cogniware2

Foto: Cogniware

Martin Černý, analytik Cogniware

„Pro něj není jednotlivec, který nic mimořádného nedělá, vlastně vůbec zajímavý. Zajímaví jsou ti, kteří se nezačlenili do systému a mají snahu páchat určitou formu zla,“ vysvětluje Račko.

Jeho firma funguje zhruba sedm let a umělou inteligenci vyvíjí téměř stejně dlouhou dobu. Mezi její klienty patří klasicky silové složky, finanční i policie a tajné služby. Ale právě na Blízkém východě třeba i banky pro to, aby identifikovali při vstupu své VIP klienty.

eva-hlavsova3

Přečtěte si takéPřes Cambridge a velkou americkou banku až k vlastnímu startupu. Eva Hlavsová si do puntíku plní své snyPřes Cambridge a velkou americkou banku až k vlastnímu startupu. Eva Hlavsová si do puntíku plní své sny

„Vzhledem k tomu, že tyto státy mají volnější pravidla, co se ochrany osobních údajů týče, využívají schopnosti systému i pro běžné úkony,“ doplňuje Račko.

Naopak když se v Česku před necelým rokem hovořilo o možném zavedení systému rozpoznávání obličejů, vyvolalo to bouřlivou diskusi, podobně jako ve Velké Británii, kde policie technologii na rozpoznávání obličejů využívá. U nás se ale zatím takové kamery oficiálně netestují a software s tímto principem kontroluje jen některé prostory Letiště Václava Havla v Praze.

Nesnesitelně tichý Ghost. Rolls-Royce představil svůj až příliš dokonalý vůz za více než 7 milionů korun

rolls-royce-ghost7

Foto: Rolls-Royce

Právě přední maska odlišuje novinku od předchozí generace nejvíce

0Zobrazit komentáře

Od automobilu, jehož cenovka převyšuje sedm milionů korun, lze očekávat, že bude naprosto dokonalý po všech stánkách. Inženýrům v Rolls-Roycu se novou generaci modelu Ghost skutečně podařilo přivést k absolutní dokonalosti, která však nebyla jen pro dobro věci.

Ghost je model, který se vždy značně přizpůsoboval tužbám zákazníků. Už vznik jeho první generace vycházel z proseb o vytvoření méně opulentní alternativy k modelu Phantom a přáním zákazníků bylo nasloucháno také při přípravě generace nové. Inženýři měli opět za úkol vytvořit vůz, jenž nebude lpět na okázalosti.

„Zjistili jsme, že klienti vykazují výraznou náklonnost k luxusním objektům, které oslavují redukování a umírněnost – které nekřičí, ale spíše šeptají,“ uvedl v oficiálním vyjádření generální ředitel Rolls-Roycu Torsten Müller-Ötvös.

rolls-royce-ghost5

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Ghost druhé generace

rolls-royce-ghost8

Foto: Rolls-Royce

Design vozu si jinak prošel jemnou evolucí

Snažit se v případě vozů značky Rolls-Royce o umírněnost je velká výzva – na opulenci totiž stojí celá filozofie automobilky. Ikonická firma se o to však pokusila a v odpovědi na přání zákazníků definovala nový směr, který nazvala „post opulencí“. Tuto skromnost je ovšem nutno brát s rezervou, protože se tu stále bavíme o voze s cenovkou přesahující 300 tisíc dolarů a délkou přes 4,5 metru. I přesto na sebe nestrhává pozornost tolik jako Phantom či velké SUV Cullinan.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Může za to hlavně jednoduchý design, který zejména v kombinaci s bílým lakem působí daleko odlehčenějším dojmem. Od svého předchůdce se automobil designem zase tolik neliší, což dává smysl, jelikož se jedná o historicky nejprodávanější model automobilky. Proto nebylo potřeba revolučních změn, které se u Rolls-Roycu beztak příliš nenosí.

Po optické stránce si nejvýraznější změnou prošla příď automobilu, která dostala přepracované světlomety a nárazník. Ty dohromady tvoří netradiční výraz, který je na konzervativní Rolls-Royce velmi pokrokový.

Dýchej tiše

Skromnost na britský způsob se promítla i do interiéru vozu. Někteří v jeho případě dokonce mluví o skandinávském minimalismu, což je poměrně odvážné, avšak absence výšivek, log a dalších detailů tomu může nahrávat. Nebyl by to však Rolls-Royce, kdyby posádce nedopřál alespoň posezení pod hvězdným nebem, tedy diodami instalovanými ve stropu automobilu.

Tento prvek se navíc ve zmenšené formě dostal i na palubní desku, kde shluk jemných světýlek doplňuje podsvícený nápis Ghost na černě lakovaném panelu před spolujezdcem. Interiér původně dostal ještě jednu zajímavost, kterou bylo nesnesitelné ticho.

rolls-royce-ghost9

Foto: Rolls-Royce

Interiér vozu

rolls-royce-ghost11

Foto: Rolls-Royce

Interiér vozu s hvězdami na palubní desce v levé části

Inženýři, jež měli na starosti odhlučnění interiéru, se zaměřili skutečně na každičký detail a vůz vystlali téměř 100 kilogramy izolačního materiálu. Odhlučněn byl kokpit, pneumatiky, čelní sklo, stěrače i větrací otvory.

Výsledek jejich práce byl dokonalý. Vlastně až příliš dokonalý. Posádka nemohla slyšet žádné vnější zvuky ani projev dvanáctiválce o objemu 6,75 litru ukrytém pod kapotou vozu. Podle vedení automobilky mohlo být takové ticho pro posádku dezorientující, a navíc se zesilovaly zvuky vydávané přímo v kabině, od polykání a dýchání až po tření o sedačky. Proto musely být provedeny patřičné změny, díky kterým se do kabiny vozu potřebná úroveň hluku dostala.

Majitel za volantem

Přestože majitelé vozů Rolls-Royce usedají spíše na zadní sedadla svého vozu a řízení přenechávají placenému personálu, v případě Ghostu to tak úplně neplatí. Jeho majitelé jsou často svými vlastními šoféry a důvod nemusí být jen ten, že je osobní řidič nad jejich finanční možnosti.

Zatímco předchozí generace vycházela ze základu BMW, nový Ghost využívá stejnou platformu jako jeho luxusnější bratři Phantom a Cullinan, vyvinutou přímo pro tyto vozy. A to znamená perfektní jízdní vlastnosti a pořádnou porci zábavy za volantem.

rolls-royce-ghost6

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Ghost

Výkon vozu byl naladěn na 420 kW, díky čemuž se může pochlubit velice dynamickým projevem v kombinaci s lehkou ovladatelností. Té bylo dosaženo umístěním motoru před přední kola a technologií, která při průjezdu zatáčkami ve směru jízdy jemně natáčí i zadní kola.

Pro co nejkomfortnější pocity z jízdy uvnitř vozu byl Ghost vybaven i systémem sledování vozovky, který vyhledává nerovnosti ještě předtím, než na ně kola najedou. Na základě získaných dat rychle upraví odpružení, aby byl vůz schopen vše co nejlépe tlumit.

united

Přečtěte si takéRušíme poplatky za změnu letenek, hlásí americké aerolinky. V těžkých časech chtějí nalákat více cestujícíchRušíme poplatky za změnu letenek, hlásí americké aerolinky. V těžkých časech chtějí nalákat více cestujících

Technologické inovace se promítly také do systému řazení, při kterém automatická převodovka komunikuje s navigací. Na základě sdíleného profilu trati s předstihem zařazuje odpovídající rychlostní stupně pro co nejlepší zdolání kopců i zatáček.

Za všechny tyto vymoženosti si Rolls-Royce rád nechá zaplatit. Ghost startuje na částce 332 500 dolarů, tedy přibližně 7,3 milionu korun. To je skutečně astronomická částka, díky které si možná někteří položí otázku, proč kupovat Ghost, když je za osm milionů k mání SUV Cullinan. Ten totiž za podobný peníz nabízí o poznání více muziky.

rolls-royce-ghost12

Foto: Rolls-Royce

Strop plný hvězd

Zákazníci tedy budou mít výběr poněkud složitější. Pokud však sáhnou po Ghostu, dostane se jim do rukou první automobil, skrze který Rolls-Royce poprvé prezentuje svou novou marketingovou identitu. Britská legenda se totiž už dávno nepovažuje jen za výrobce automobilů, ale mluví o sobě jako o domu luxusu.

A aby dal tento fakt co nejvíce najevo, zapracoval na svém logu, které dostalo nový font a bronzovou barvu. Zároveň vytvořil nové logo zobrazující slavnou sošku Spirit of Ectasy, která se bude objevovat na luxusních produktech z dílny Rolls-Roycu, jako jsou zavazadla, piknikové sety a další vybavení.

rolls-royce-ghost2

Foto: Rolls-Royce

Ani zde nechybí legendární Spirit of Ectasy