Velký úspěch na Kickstarteru a hned další milionová investice. Český Fireball míří s mobilním Dračím doupětem do světa

Filip HouskaFilip Houska

fireball-roose-1Insider

Foto: Fireball

Jan Roose, spoluzakladatel a CEO herního startupu Fireball

0Zobrazit komentáře

Když Jan Roose v dubnu pro CzechCrunch popisoval nový herní titul Fireball RPG, na kterém se svým týmem přes dva roky pracoval, měl velké ambice. Věřil, že mobilní obdoba Dračího doupěte, slavné fantasy hry na hrdiny vycházející z amerického originálu Dungeons & Dragons (neboli D&D), může silně zarezonovat, a to především u těch, kteří ji ještě hrají na papíře a spolu v jedné místnosti. A jak se ukazuje, jeho předpoklad byl poměrně přesný.

Fireball RPG se dostává vskutku velké pozornosti, což potvrzují jak desítky tisíc dolarů, kterými hru podpořila široká veřejnost, tak zájem předních tuzemských investorů. I díky tomu se parta vývojářů, ilustrátorů dalších kreativců okolo Jana Rooseho postupně rozšiřuje. Cílem je, aby se Fireball RPG, ve kterém mají hráči své virtuální hrdiny a pomocí textové komunikace tvoří vlastní dobrodružství, rozrůstalo zejména v zámoří.

„D&D je světový fenomén, od 80. let se ale výrazně nezměnil. Fireball RPG je první skutečná inovace v tzv. tabletop role-playing gamingu. Zatímco ostatní buď lehce upravovali koncept nebo vyvíjeli klasická RPG s tematikou D&D, my budeme první, kdo kompletně automatizuje pravidla a přinese fantasy kolaborativní storytelling na nejrychleji rostoucí platformu, na telefony,“ zmiňuje Roose pro CzechCrunch.

fireball-1

Foto: Fireball

Tým Fireball

Svým způsobem má pravdu. Ačkoliv se na App Storu nebo Google Play objevují storytellingové hry, neexistuje prakticky žádná, která by naplno využívala obrovského potenciálu, jaký mobilní obdoba Dungeons & Dragons skrývá. I to byl jeden z klíčových důvodů, proč se Fireball RPG začalo těšit velké oblibě téměř okamžitě poté, co Roose se svým týmem spustil crowdfundingovou kampaň na Kickstarteru.

Pátá nejpodporovanější hra na Kickstarteru

Ta byla pro rozjezd hry naprosto klíčová. Týmu se podařilo zlákat přes 2 900 lidí, kteří se podíleli na částce 65 tisíc dolarů, což podle dubnového kurzu představovalo zhruba 1,6 milionu korun. Současně se Fireball RPG stalo pátou nejvíce podporovanou mobilní hrou v historii Kickstarteru, přičemž zhruba 80 procent lidí bylo ze Spojených států a někteří z nich si kupovali předplatné za 190 dolarů na rok předem.

Americký trh je navíc pro tvůrce hry zatím mnohem zajímavější, jelikož je tam poptávka po těchto typech her zákonitě větší. Navíc se vcelku rychle začalo povědomí o Fireball RPG šířit i předními americkými weby s „geek obsahem“ jako Geek & Sundry nebo GeekTyrant a také magazíny typu iMore či Android Central. To nakonec přispělo i k většímu zapojení známých českých investorů.

fireball-rpg-1

Foto: Fireball

Hrdinové, se kterými budete moci hrát

Už v dubnu projevili zájem Jiří Hlavenka, první investor v Kiwi.com, i Oliver Dlouhý, samotný zakladatel brněnského cestovatelského startupu, což týmu přidalo vítr do plachet. Teď v investicích zmíněná dvojice pokračuje a Fireballu posílají další vyšší jednotky milionů korun, díky nimž mohou tvůrci slíbit, že finální verze hry vyjde do konce letošního roku, konkrétně v prosinci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spolu s novou investicí posiluje Fireball i zaměstnanecké řady. Nyní čítá deset pracovníků na full-time, mezi kterými je nově i Tomáš Gestinger z české herní společnosti Bohemia Interactive, známé pro svou válečnou sérii Arma. Ve startupu nyní působí jako projektový manažer a content director. Divizi pro herní obsah pak Fireball ještě rozšířil o další ilustrátory.

„Není to jen o zaměstnancích. Společně s námi tvoří produkt přes dva tisíce nadšenců na Discordu, kde je necháváme hlasovat a diskutovat o funkcích, UX nebo o plánovaném obsahu. To nám ohromně pomáhá zůstávat lean a být si jistí, že dlouhodobě kreslíme a vyvíjíme produkt, který oni budou chtít,“ dodává Roose, který v minulosti pracoval pro tuzemský analytický startup SpaceKnow.

fireballrpg-1

Foto: Fireball

Mapa hry Fireball RPG

Jak už jsme naznačili výše, jedná se v podstatě o Dungeons & Dragons, akorát namísto papírových desek a fyzických rekvizit se celý děj překlápí do virtuálního prostředí. Hráči tedy na sebe nepokřikují v místnosti, ale naopak vedou online textovou komunikaci, pomocí které se svými fiktivními hrdiny tvoří spontánní dobrodružství. Ústředí roli má v celém ději takzvaný Game Master, který hru zahajuje úvodním proslovem.

Protože je celý princip hraní založen na mobilním rozhraní, bude možné Fireball RPG hrát odkudkoliv. Stačí, když se sejdou alespoň tři hráči a připojí se do hry, která je zjednodušeně řečeno jednou velkou, interaktivní mapou. Na ní se hrdinové pohybují, řeší úkoly, čelí nástrahám, využívají itineráře s potřebnými herními předměty a vylepšují schopnosti svých postav. Nehledě na to, že si mohou mapu i editovat o nové záchytné body.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Xbox zbrojí proti PlayStationu. Microsoft kupuje za 7,5 miliardy dolarů tvůrce her The Elder Scrolls, Doom nebo Quake

Filip HouskaFilip Houska

doom-1

Foto: IGDB

Legendární Doom

0Zobrazit komentáře

Na herním poli se teď Microsoft soustředí především na nové Xboxy, jmenovitě na edice Series X a Series S, které dorazí 10. listopadu. O to víc ale celý průmysl překvapila zpráva, kterou teď Microsoft nenápadně oznámil. Sjednal totiž svou dosud největší herní akvizici v historii, když pod svá křídla získal ZeniMax Media, mateřskou společnost slavných studií Bethesda, id Software nebo Arkane.

Za tento nákup vyplatil redmondský technologický gigant 7,5 miliardy dolarů, v přepočtu zhruba 173 miliard korun, což je pro něj třetí největší akvizice vůbec (první se týkala LinkedInu, druhá Skypu). Tímto odvážným rozhodnutím přidává Microsoft ke svým stávajícím patnácti studiím přidruženým k rodině Xboxu rovnou osm dalších, z velké části velmi prestižních.

Mezi ty nejzásadnější patří rozhodně Bethesda, která stojí hlavně za veleúspěšnou RPG sérií The Elder Scrolls (včetně Skyrim) a fenoménem Fallout. Obrovské jméno má na herní scéně i studio id Software, tvůrci popkulturních stříleček Doom nebo Quake. Dále Microsoft nově vlastní i značky Alpha Dog, Arkane Studios, MachineGames, Roundhouse Studios, Tango Gameworks a ZeniMax Online Studios.

the-elder-scrolls-1

Foto: IGDB

Populární herní série The Elder Scrolls

Zničehonic si tak tvůrci Windows zajistili velkolepý přísun těch největších áčkových her a načasování nemohlo být lepší. Vzhledem k tomu, že jejich nové herní konzole dorazí už přespříští měsíc, je logické přemýšlet nad tím, že si chce Microsoft zajistit konkurenční výhodu nad Sony, které chystá PlayStation 5 – alespoň co se týče šťavnatých herních titulů. Divize Xboxu se ovšem neplánuje soustředit pouze na exkluzivity.

Namísto toho, aby se Microsoft snažil Sony (a dalším společnostem) co nejvíce ztížit působení na trhu tím, že budou hry produkované zakoupenými studii dostupné pouze na Xbox, se zaměřuje primárně na Xbox Game Pass. Jak už název naznačuje, jedná se o předplatné na bázi měsíčních poplatků, za které mohou hráči neomezeně hrát více než 100 titulů jak na konzoli, tak na PC.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Doplnění této služby o věhlasné tituly, které již vznikly a budou vznikat od zmíněných gamingových studií, tak pochopitelně může přilákat násobně větší počet hráčů. Už teď má ostatně Xbox Game Pass přes 15 milionů předplatitelů, což značí až 50procentní nárůst za posledních šest měsíců. A lze očekávat, že se tyto počty budou zvyšovat.

Jak uvádí magazín The Verge, jakmile Xbox Game Pass dosáhne na 50 milionů předplatitelů, generoval by ročně zhruba šest miliard dolarů, jinak řečeno třikrát více než to, co za loňský rok zaznamenal megahit Fortnite, a skoro stejná suma jako obrat společnosti Activision Blizzard. Microsoft tedy nesází vše jen na prodej herního hardwaru, ale naopak stále více na služby s tím spojené.

Pro Microsoft je tedy prioritou vylepšovat svou herní předplatitelskou platformu a nabízet na ní ta nejkvalitnější díla, nikoliv se předhánět se Sony, kdo má exkluzivní práva na jakou hru. Vstřícný přístup společnosti pod vedením Satyi Nadelly potvrzuje i prohlášení šéfa Xboxu Phila Spencera, který zmínil, že budou reflektovat předchozí smlouvy, které vybraná studia měla s konkurencí, respektive se Sony.

Příkladem jsou nové tituly Deathloop (Arkane Studios) a GhostWire: Tokyo (Tango Gameworks), které měly exkluzivně vyjít na PlayStation 5. Microsoft povolí, aby na konkurenční konzoli s časovou exkluzivitou vyšly, a zbytek her pod svou taktovkou bude hodnotit „případ od případu“. Je tak možné, že vývoj některých her může pokračovat i na další platformy, jak naznačuje Todd Howard z Bethesdy.

Microsoft teď už jen musí vyčkat na to, až tento obří obchod schválí regulační úřady. Očekává se, že formální dokončení proběhne až ve druhé polovině příštího roku, kdy by se pod hlavičku divize Xboxu mělo více než 2 300 zaměstnanců z plejády nových týmů definitivně přesunout.