Do ulic Prahy vyjedou stovky nových elektrokol. Bolt a Lime jich postupně nasadí necelou tisícovku

Peter BrejčákPeter Brejčák

bolt-praha

Foto: Bolt

Sdílené elektrické kolo od Boltu v Praze

0Zobrazit komentáře

Do ulic hlavního města se vrací sdílení elektrických kol, a to ve velkém stylu. Poté, co původní služby jako Rekola nebo Freebike svá eletrokola z Prahy postupně stáhly, od tohoto týdne se jich v ulicích objeví rovnou několik stovek od dvou globálních společností. Zatímco americký Lime v Praze v úvodní fázi do ulic Prahy nasadí první stovku elektrokol Jump s plánovaným navýšením na trojnásobek, estonský Bolt začíná rovnou se 600 elektrokoly.

Obě firmy volí jinou strategii i u samotného fungování svých sdílených elektrokol, včetně cenové nabídky. Lime stejně jako v případě svých bílo-zelených elektrických koloběžek, které jsou v Praze už dva roky, účtuje odemykací poplatek 25 korun a čtyři koruny za minutu jízdy. Bolt proti tomu nabízí odemčení kola zdarma, prvních pět minut jízdy za pět korun s následným účtováním čtyř korun za minutu. Jízdy s Boltem tak budou o něco levnější.

Parkování elektrokol Lime je také stejné jako u koloběžek – ve stejné zóně a zároveň volné, tudíž bez nutnosti využití stojanů. „Nicméně budeme nabádat k parkování u cyklostojanů, pokud to bude možné a budou k dispozici, nebude to však povinnost,“ potvrzuje pro CzechCrunch Ondřej Široký, provozní ředitel Limu pro Českou republiku. V Praze se objeví červená elektrokola Jump, jež původně patřila Uberu a v květnu připadla právě Limu.

jump-bike

Foto: Jump

Elektrická kola Jump do Prahy přiváží americký startup Lime

Naproti tomu Bolt nabízí stejný způsob parkování jako u koloběžek, které letos nasadil v Olomouci, Boskovicích a také v Pardubicích, tedy jen ve virtuálních parkovacích stanicích zobrazených na mapě v mobilní aplikaci. „Jsou to místa, která se snažíme dávat vedle parkovacích stojanů. Jsme připraveni místa přidávat nebo ubírat na základě zkušeností obyvatel, uživatelů i městských částí a magistrátu,“ říká pro CzechCrunch Roman Sysel z Boltu.

Bolt před uvedením elektrokol do ulic podle svého vyjádření navázal spolupráci s pražskými městskými částmi číslo 1 až 10 a se svou flotilou chce cílit zejména na lokality, které zatím mikromobilitou nejsou tolik pokryté. Konkrétně jde například o Kobylisy, Střížkov nebo Žižkov, tedy čtvrtě v kopcích a třeba na klasickém kole s obtížnější dostupností. Nyní zde při šlapání pomůže elektrický pohon.

Estonská přepravní aplikace sice v několika jiných tuzemských městech již začala nabízet zmíněné sdílené elektrokoloběžky, ale v hlavním městě vidí několik různých specifik, kvůli kterým se rozhodla upřednostnit právě elektrokola. S nimi do České republiky přijíždí vůbec poprvé.

bolt-ekolo1

Foto: Bolt

Sdílené elektrické kolo od Boltu v Praze

„Praha na koloběžky není připravená kvůli infrastruktuře i z hlediska popularity ze strany obyvatelstva, kdy jsou koloběžky pro většinu obyvatel na černé listině. Věříme, že se nám jednoho dne podaří přivést koloběžky i do Prahy, ale teď to není na pořadu dne,“ potvrzuje Sysel s tím, že letos v tuzemsku už Bolt žádnou expanzi kol nebo koloběžek neplánuje.

Zajímavostí je, že Bolt se v Česku stal jedinou aplikací svého druhu, jež nabízí odvoz auty (Prahu by zanedlouho měla opět doplnit další krajská města), jízdu na kolech a elektrických koloběžkách a zároveň také dovoz jídla z restaurací i nákup potravin.

sylvan-rock-1

Přečtěte si takéVenkovské sídlo za téměř 180 milionů. Aston Martin navrhl luxusní rezidenci s garáží přímo pro své vozyVenkovské sídlo za téměř 180 milionů. Aston Martin navrhl luxusní rezidenci s garáží přímo pro své vozy

Konkurenční Lime v České republice dosud nabízel služby sdílených elektrokoloběžek v Praze a od srpna také v Brně. Společnost dodává, že od začátku pandemie koronaviru popularita individuálních způsobů transportu, jako jsou právě koloběžky nebo kola, rostla a věří, že aktuální doba tomuto druhu dopravy nahrává.

„Kvůli pandemii koronaviru v současnosti mnoho lidí mění svoje návyky v oblasti mobility. Máme skvělou příležitost získat je pro naši nabídku mikromobility,“ doplňuje Ondřej Široký z Limu. Oba zahraniční startupy, které expandují ve velkém nejen v Česku, ale také v mnoha dalších zemích, kde působí, budou mít v Praze situaci minimálně s ohledem na elektrokola oproti předchozím letům trochu snadnější.

nextbike-prostejov

Foto: Nextbike

Sdílená kola Nextbike v Prostějově

Minimálně tedy pokud se budeme bavit o dostupné konkurenci. Původně totiž v hlavním městě se svými elektrickými koly vyjel tuzemský bikesharing Rekola, ale aktuálně s nimi v Praze nejezdí a k dispozici má pro veřejnost jen klasické růžové bicykly. V loňské sezoně jsme mohli v pražských ulicích spatřit rovněž tuzemský Freebike, který přiznával, že sdílená doprava je tu teprve v plenkách, a letos nakonec se svými elektrokoly upřednostnil jiná města.

Kdo je naopak letos vidět stále víc, a to nejen v Praze, je původem německý Nextbike. Ten nejprve loni vstoupil do Ostravy a aktuálně jezdí se sdílenými koly už ve 14 městech. Postupně do nich navíc nasazuje také elektrická kola a má v plánu, že s nimi přijede také do Prahy.

„V současné době máme plně automatizovaný systém 100 elektrických kol a nabíjecích terminálů na Berounsku (Beroun, Králův Dvůr, Tetín a Hýskov) a 15 elektrokol v rámci systému sdílených kol v Mladé Boleslavi. Pro příští rok určitě plánujeme rozšíření e-kol i do Prahy a dalších měst, ale přesné počty a poměry rozložení ještě nemáme vydefinované,“ říká pro CzechCrunch Tomáš Karpov, šéf Nextbiku v Česku.