Pilulka vstoupila na burzu ve velkém stylu. Nabrala přes 300 milionů korun a akcie po startu vyrostly až o 30 procent

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

martin-petr-kasa2

Foto: Pilulka

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

0Zobrazit komentáře

Na dnešní devátou hodinu ranní budou v Pilulce jistě vzpomínat v dobrém. Rychle rostoucí lékárenská skupina, která svůj byznys staví na efektivním propojení online prodeje s kamennými pobočkami, slavnostně vstoupila na pražskou burzu a o ničem jiném než o úspěchu nemůže být řeč. Historický zápis to navíc není jen pro Pilulku, ale také pro celou českou e-commerce.

V Pilulce původně o vstupu na burzu hodně přemýšleli. Jednou z variant bylo i běžnější nabrání peněz od venture kapitálových investorů, přeci jen burza je v Česku pro e-commerce firmy údolím zcela neprošlapaným. Nakonec se ale bratři a zakladatelé, Martin a Petr Kasovi, rozhodli, že na trh Start pražské burzy přeci jen vkročí – a zbytek už je historie.

Akcie společnosti Pilulka Lékárny se začaly obchodovat v pondělí 26. října a úpisem horní hranice cenového rozpětí se Pilulka stala dosud nejúspěšněji vstupující emisí na trh Start. Zájem o akcie obchodované s tickerem PINK (růžová je barvou Pilulky) byl obří, nabídka byla převýšena více než pětinásobně a na všechny investory se tak ani nedostalo.

Výsledkem je, že jedna akcie Pilulky se začala obchodovat za 424 korun, a jelikož jich bylo upsáno celkem 725 040 kusů, získala firma dosud rekordních 307 milionů korun. Hodnota firmy, tzv. post-money valuace, se po vstupu na burzu přehoupla lehce přes 1 miliardu korun. „S trochou nadsázky se dnes bavíme o korunovém jednorožci, mě zajímá případně dolarový,“ usmívá se Martin Kasa.

„S trochou nadsázky se dnes bavíme o korunovém jednorožci, mě zajímá případně dolarový.“

Týdny předcházející samotnému IPO se nesly ve velmi pozitivním duchu a vše se nakonec proměnilo i v úspěšný vstup. „Naší ambicí od začátku bylo, abychom spolu s Pilulkou rozhýbali celý trh Start, který by měl fungovat jako odrazový můstek při vstupu na kapitálový trh,“ říkal pro CzechCrunch před dvěma týdny Jan Sýkora, spolumajitel investiční skupiny Wood & Company, která s Pilulkou na úpisu akcií spolupracovala.

A zdá se, že k rozhýbaní tuzemských burzovních vod, jimž se zatím české e-commerce štiky vyhýbaly, by skutečně mohlo dojít. Během prvního dne obchodování na trhu Start totiž akcie Pilulky skončily s téměř 18procentním růstem na ceně 500 korun za kus. Tržní kapitalizace firmy se tak vyšplhala už na 1,25 miliardy korun.

kasa-pilulka

Foto: Pilulka/CzechCrunch

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

„Jako patrně každý zakladatel firmy mám očekávání o své firmě vždy ta nejvyšší. Jako manažera mě zajímá, aby firma velmi dobře prosperovala a rostla v základních ukazatelích. Jako akcionář sleduji růst ceny hodně zpovzdálí, jelikož nemám v plánu s akciemi obchodovat a v rámci IPO jsem nic neprodával. Takže je to pro mě čistě technická otázka,“ uvedl pro CzechCrunch v pondělí odpoledne spolumajitel Pilulky Martin Kasa.

Ještě lepší výkon „svých“ růžových akcií navíc mohl sledovat na trhu RM-Systém, kde není obchodování nikterak omezeno a probíhá od 9 do 17 hodin (na trhu Start je možné obchodovat jednou denně v rámci aukce od 9 do 12.30). Cena akcií tam vystřelila v průběhu dne až o 30 procent (na 555 korun) a při pondělním uzavření obchodování se zastavila na 525 korunách za kus.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Dnešní aukce potvrdila obrovský zájem po e-commerce titulech. Myslím si, že při současné euforii může růst ceny akcií Pilulky pokračovat i nad úroveň 600 korun za akcii,“ míní ředitel finanční skupiny Starteepo František Bostl a připomíná, že například v Polsku se nedávno povedlo e-commerce skupině Allegro cenu akcií krátce po vstupu na burzu zdvojnásobit.

„S rostoucí cenou se však akcie Pilulky více a více vzdalují reálné hodnotě společnosti, a tak tedy i pražská burza má konečně svoji malou technologickou bublinu,“ dodává Bostl. V Pilulce každopádně panuje spokojenost a vstup firmy na burzu po právu slaví jako velký úspěch.

„Volba mezi vstupem strategického investora a získáním kapitálu vstupem na burzu se nám jeví jako správná. Speciálně s ohledem na aktuální situaci na trhu je pro společnost a její akcionáře extrémně důležité, aby firma pokračovala v započaté strategii,“ pochvaluje si spolumajitel Petr Kasa.

ondrej-svrcek1

Přečtěte si takéJan Barta a spol. kupují za desítky milionů Mobilní rozhlas. Komunikační nástroj pro obce chtějí vystřelit do světaJan Barta a spol. kupují za desítky milionů Mobilní rozhlas. Komunikační nástroj pro obce chtějí vystřelit do světa

V Pilulce už tak mají jasno v tom, na co nově nabyté stovky milionů korun využijí. „Budou použity na další rozvoj, posílení pozice na trhu a vstup na další trhy – především akceleraci v Rumunsku a nové aktivity v Maďarsku,“ dodává Petr Kasa. Jedná se tak o další úspěšný zářez v letošním roce, v němž již stihla Pilulka vykázat historicky nejlepší pololetí a představila vlastní výdejní boxy.

Pozitivní vyhlídky na další vývoj Pilulky na burze pak přidává i Radim Krejčí, šéf investiční platformy Portu, kde lze taktéž akcie nakupovat. „V dalších dnech budou akcie Pilulky hledat svou správnou rovnovážnou úroveň, na které se ustálí. Nebyl bych překvapen, kdyby cena o něco poklesla, nicméně neočekávám, že se podíváme zpátky k upisovací ceně. Upisovací cena byla stanovena velmi reálně a Pilulka bude i nadále perspektivní investicí do budoucna,“ říká.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Do Alzy už můžeme i pro oblečení. Největší český e-shop otevírá módní tržiště a mezi prvními na něm vítá Zoot

Peter BrejčákPeter Brejčák

zoot

Foto: Zoot

Alza na svém e-shopu nově nabízí zboží Zootu

0Zobrazit komentáře

Jednička tuzemského e-commerce trhu přichází v blížící se předvánoční sezóně se zásadní novinkou. Alza nově vstupuje také do módního segmentu a na své platformě začíná nabízet produkty z českého e-shopu Zoot. Pro začátek si tak zákazníci mohou vybírat ze zhruba pěti tisíc druhů zboží, mezi které patří bundy, kalhoty nebo trička. Sortiment plánuje Alza postupně rozšiřovat a přibývat mají i další kategorie.

Obě firmy tak využívají stále populárnější trend rozvoje tržišť, kdy e-shopy umožňují prodávat produkty konkurenčních obchodníků či přímo výrobců. Zajímavostí je, že tuto možnost od května nabízí i samotný Zoot, jenž ještě předtím spojil své síly s e-shopem Different a od té doby jej vede Milan Polák.

„Po spuštění našeho marketplace a neustálém rozšiřování partnerských výdejen radosti je to další způsob, jak se dostat k novým zákazníkům i mimo Zoot,“ pochvaluje si novou spolupráci Polák. „Letošní pandemická situace značně pomáhá k růstu e-commerce. Obzvláště v předvánočním období může většina nakupujících snadno pořídit veškeré dárky na jednom místě.“

milan-polak-zoot2-min

Foto: Ivan Mladenov/Zoot

Milan Polák, spoluzakladatel módního e-shopu Different a šéf Zootu

„Módní zboží je další velkou kategorií, kterou můžeme nabízet díky našemu partnerskému programu Alza Dropshipment. Spolupráce se silnými partnery nám umožňuje přenést výbornou zákaznickou zkušenost, jaká je standardem u našich tradičních segmentů, i na nákup oblečení,“ vysvětluje místopředseda představenstva Alzy Petr Bena, který se do nové funkce posunul letos v červnu.

Spolupráce dvou e-shopů v rámci dropshipmentu probíhá tak, že Alza vystupuje jako prodejce, který zákazníkům nabízí také poprodejní servis nebo služby call centra. Zoot pak zajišťuje skladové zásoby a expedici objednávek. Nakupující si je zatím mohou objednat s doručením na adresu, postupně má dojít k rozšíření na objednání s vyzvednutím na pobočkách či výdejnách Zásilkovny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Alza, jež očekává, že na její platformě budou módní zboží nabízet i další obchodníci, začala s výraznějším rozšiřováním partnerského prodeje letos na jaře. Jak pro CzechCrunch v rozhovoru prozradil místopředseda představenstva Tomáš Havryluk, pro e-shop jde o jeden z hlavních růstových pilířů.

Pomocí něj začal největších tuzemský e-shop, jehož tržby sahají ke 30 miliardám korun, nedávno prodávat také alkohol a nápoje a další zboží nabízí i díky spolupráci s největším tuzemským poskytovatelem e-commerce řešení Shoptetem, kdy se jednotlivé e-shopy mohou na platformu připojovat přes doplněk Expando.