Disney+ má po roce už přes 73 milionů předplatitelů. Disney na něj chce stále víc posílat i své filmové blockbustery
Disney je králem výdělků z kin díky značkám jako Avengers, Star Wars nebo Pixar, k tomu všemu navíc připojuje i rozsáhlou síť zábavních parků a výletních lodí. Při takovém výčtu je jasné, že poslední půlrok musel být pro firmu velmi těžký. Naštěstí pro ni ale pár měsíců před pandemií spustila streamovací službu Disney+ a její finanční výsledky za uplynulé čtvrtletí jasně ukazují, jak rychle se stala zásadním zdrojem příjmů.
Disney+ sice při startu loni v listopadu nabídlo pouze jeden větší původní titul, byl jím ale první hraný seriál ze světa Star Wars The Mandalorian, navíc doplněný stovkami hodin staršího obsahu. Díky tomu se jí podařilo za první den získat deset milionů předplatitelů a zajistit snad největší premiéru streamovací služby vůbec. To bylo před rokem. Dnes má Disney+ v necelé třicítce zemí po celém světě téměř 74 milionů uživatelů.
To znamená, že zábavní firma ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku opět překonala odhady příjmů a oproti projektované hranici 14,2 miliardy dolarů dosáhla na 14,7 miliardy. Za stejné období loni, tedy chvíli před startem Disney+, to bylo 19,1 miliardy. Parky, výletní lodě a podobně, které za normální situace zajišťující více než čtvrtinu příjmů společnosti, se přitom meziročně propadly o 61 procent. A o moc lépe na tom není ani filmová distribuce.
Disney by tedy mělo zažívat velice náročné období, kvůli němuž například v dubnu poslalo sto tisíc lidí (téměř polovinu všech zaměstnanců) na neplacenou dovolenou. Společnost ostatně zaznamenala první roční ztrátu za více než čtyřicet let. Obrovské výpadky přesto odpovídají pouze 23% meziročnímu poklesu, a to hlavně díky streamování. Tam má Disney celkem už 120 milionů předplatitelů, protože vlastní také hlavní podíl ve službě Hulu a pár dalších.
Netflix stejného publika dosáhl kolem poloviny roku 2018, více než dvacet let po založení a hlavně pět let poté, co na digitální službě začal nabízet původní obsah. U obou platforem platí, že v současnosti rostou pomaleji, Disneymu se ale nové diváky daří získávat několikrát rychleji. Není tak vyloučeno, že se jeho platformy s nižší cenou a zajímavým obsahem časem přiblíží ke streamovacímu gigantovi, jehož uživatelská základna by mohla do konce roku dosáhnout 200 milionů lidí.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNejvíce nových předplatitelů od začátku letošního roku mu překvapivě přineslo uvedení záznamu hitu z Broadwaye Hamilton. To je významné nejen proto, že nárůst několikanásobně překročil vydání filmu Mulan nebo druhé řady zmíněného seriálu The Mandalorian, ale také kvůli získání jiného typu publika. To se pak může proměnit do dlouhodobých platících uživatelů a společnosti zajistit stabilní příjem.
Proto ze strany Disneyho není překvapivé, že plánuje oslabit zaměření na blockbustery distribuované v kinech. Když firma ohlásila, že svůj 200milionový hit Mulan kvůli omezením ve Spojených státech vydá na plátnech a na Disney+ zároveň, zdůrazňovala jednorázovost rozhodnutí. Jen málokdo však bral její slova vážně.
Ve skutečnosti se jednalo spíše o test, zda něco takového může ekonomicky fungovat. A zdá se, že může. Konkrétní čísla Mulanu, za jehož zhlédnutí si uživatelé Disney+ museli zaplatit třicet dolarů navíc ke standardnímu předplatnému, nejsou známá. Poměrně široce se tak diskutovalo, jestli film uspěl, nebo ne, a co by to mohlo znamenat.
Úspěch Mulanu, který v kinech vydělal jen přibližně 67 milionů dolarů, stále není zřejmý, studio se ale každopádně rozhodlo na streamovací službu exkluzivně poslat i další tituly. Prvním bude očekávaný animovaný blockbuster od Pixaru Duše, ještě nedávno plánovaný pro klasickou premiéru v kinech. Nakonec se 25. prosince vydá rovnou na Disney+, a to zcela bez zvláštního příplatku.
„Pomysleli jsme si, že poskytnout našim předplatitelům Duši jako součást standardní nabídky v době svátků bude hezké gesto,“ poznamenal Bob Chapek, šéf Disney. V budoucnu chce firma operovat spíše s modelem Mulanu, tedy prvních pár měsíců od premiéry drahého filmu požadovat příplatek za zhlédnutí.
Magazín The Verge v souvislosti s postupnou reorganizací společnosti cituje analytika Michaela Morrise z Guggenheimu, podle něhož Disney staví streamování do pozice hlavního prostředku k monetizaci. V současnosti vše nasvědčuje, že by taková strategie mohla dobře fungovat, velkou otázkou ale bude, zda se zábavnímu obrovi podaří diváky dlouhodobě udržovat a rychle získávat nové.
Pro blízké měsíce chystá kromě druhé řady série The Mandalorian a snímku Duše také marvelovku WandaVision. Oproti konkurenci se přesto stále jedná o poměrně pomalé přibývání novinek, což bude pro Disney hlavní výzvou, zvlášť v době neutuchající pandemie koronaviru.