Bolt má další kapitál na dobývání Evropy a Afriky. Nabírá 4 miliardy korun a rychle roste i v Česku

Filip HouskaFilip Houska

bolt_markusvillig_car-min

Foto: Bolt

Markus Villig, spoluzakladatel a CEO Boltu

0Zobrazit komentáře

Letošní rok se chýlí ke konci a minimálně Bolt si uplynulých dvanáct měsíců zapíše tučným písmem. Vedle rozšiřování svých přepravních služeb napříč Evropou a Afrikou a novinek, ke kterým se dostaneme níže, totiž nasbíral i podstatnou sumu peněz, které této původem estonské platformě pomáhají plnit plány. Teď navíc nabírá svou dosud největší jednorázovou investici v historii.

Startup pod taktovkou zakladatele Markuse Villiga ohlásil, že v novém investičním kole financování získal 150 milionů eur, což jsou v přepočtu téměř čtyři miliardy korun. V čele této investice stojí newyorský fond D1 Capital Partners, přičemž svou roli v novém financování Boltu hráli i investoři z Darsana Capital Partners, kteří v minulosti investovali do rozvozu jídla DoorDash.

V roce 2020 tak jde o třetí významnou finanční injekci. Hned v lednu Boltu půjčila rovnou Evropská unie, a to zhruba 1,2 miliardy korun na boj s konkurenčními platformami. V květnu pak ale startup zamířil ke klasickým venture kapitálovým investorům, od kterých získal 100 milionů eur pro přežití krize, kterou vyvolala pandemie koronaviru.

bolt-kolobezka6-min

Foto: Bolt

Elektrické koloběžky startupu Bolt

„Navzdory pandemii jsme byli v Boltu za uplynulý rok svědky neskutečného růstu. Podařilo se nám téměř zdvojnásobit počet zákazníků a naše služby, které sahají od přepravy auty po řešení z oblasti mikromobility a doručování jídla, jsme představili v 50 nových městech. V roce 2021 budeme dále pracovat na tom, abychom byli lídry v oblasti bezpečnosti a kvality,“ říká šéf startupu Markus Villig.

Ačkoliv Villig ve svém vyjádření zmiňuje především důraz na funkce pro kvalitu a bezpečnost, což se má projevit například skrze obličejové ověřování řidiče nebo předvídání potenciálu nehod během jízdy díky umělé inteligenci, rozhodně se nechce skončit jen na technických vylepšeních. V plánu je i další expanze do Evropy a Afriky, byť ani v tomto ohledu není Bolt konkrétnější.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během letošního roku každopádně podnikl velké kroky v Česku. Jeho taxíky, na kterých svůj byznys ještě jako Taxify postavil, už jezdí v osmi tuzemských městech, konkrétně v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Kladně a Olomouci, přičemž před pár dny rozšířil svou flotilu i do Liberce a Jablonce nad Nisou. Všechny své služby má dnes přitom už ve 200 městech ve 40 zemích.

Do jejich výčtu služeb se řadí také oblast městské mikromobility, respektive sdílené elektrické koloběžky. Ty jako první na českém trhu spustil v Olomouci, kam na úvod dovezl 200 strojů. Poté s nimi netradičně zavítal i do Boskovic, které jsou podle všeho nejmenším městem na světě, kde sdílené koloběžky fungují. V říjnu pak následovaly Pardubice.

bolt-food-app

Foto: Bolt

Aplikace Bolt Food

Vedle koloběžek se soustředí také na sdílená kola a konkrétně do Prahy jich před dvěma měsíci dovezl rovných šest set. Co se oblasti mikromobility týče, v průběhu příštího roku chce kola a koloběžky vysázet ve více než 100 městech. Zapomínat nelze ani na aplikaci Bolt Food, určenou pro rozvoz jídla, která je aktuálně dostupná v 16 zemích a 33 městech včetně Prahy.

Jak zmiňuje regionální manažer Boltu pro střední a východní Evropu Roman Sysel pro magazín Forbes, do Česka by z nových čtyř miliard korun měly putovat stovky milionů korun, a to jak na zmíněné vylepšování kvality, tak na další lokální expanze. Služeb Boltu aktuálně využívá 50 milionů uživatelů po celém světě.

Bez volantu a s rychlostí až 120 km/h. Startup Zoox, který patří Amazonu, odhalil samořídící taxík budoucnosti

Michal MarekMichal Marek

zoox2

Foto: Zoox

Autonomní vozítko startupu Zoox nemá volat a jezdí až 120 km/h

0Zobrazit komentáře

Autonomní vozy jsou často proklamovaným cílem, za kterým se v posledních letech vydaly jak světové automobilky, tak největší technologické společnosti. O to větším překvapením je, jak pomalu se k tomuto cíli svět blíží. Nyní se ale na tomto poli odehrála událost, která celé odvětví možná posune zase o něco blíže kýženému cíli. Vlastní autonomní vozítko totiž představil startup Zoox.

Zoox vznikl již před šesti lety a vytyčil si poměrně ambiciózní cíl – přivést na svět vlastní robotické taxi postavené kompletně na interním vývoji, a to od sestrojení samotného vozidla přes software pro jeho samostatný pohyb po silnicích až po přepravní službu a s ní spojenou mobilní aplikaci.

Velké cíle na tomto poli si klade celá řada firem a startupů, ale startupu Zoox dodává významnou porci relevance fakt, že ho letos v červnu koupil Amazon. Dá se tedy předpokládat, že na firmě a jejích technologiích nejspíš opravdu něco bude. Nyní navíc startup svůj produkt po šesti letech vývoje poprvé odhalil a skutečně je na co se dívat.

zoox3

Foto: Zoox

Zoox, který od června patří Amazonu, po šesti letech vývoje ukázal své autonomní vozítko

Nové vozítko je jakýmsi autonomním „vagónem“, který má tvar zaobleného a mírně zkoseného kvádru, je nabitý senzory a co je zajímavé, úplně mu chybí volant. Vozítko je uvnitř zkrátka jen „kabinou“, která může převážet až čtyři osoby sedící po dvojicích naproti sobě.

Ačkoli je robotaxík Zoox přirozeně stavěn na městský provoz, je schopen vyvinout rychlost až 120 km/h. Svou konstrukcí ale dává vozidlo najevo, že jeho hlavním působištěm budou stísněné prostory a ucpané ulice města. Je unikátní i tím, že je obousměrné, takže s ním lze jezdit na obě strany bez nutnosti couvání. Pro dokonalou manévrovatelnost jsou pak otočná všechna čtyři kola.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud jde o výdrž, vozítko je vybaveno bateriemi o kapacitě 133 kWh, které mají umožnit až šestnáct hodin provozu na jedno nabití. Kilometrový dojezd firma neuvádí, takže je otázkou, jak k tomuto výpočtu došla. Pokud ale vozidlo skutečně bude schopno celodenního provozu po městě, svět taxislužeb a způsob, jakým se lidé pohybují po městě, se může zásadně změnit.

Nejpalčivější otázkou spojovanou s autonomními vozidly je samozřejmě vždy problematika bezpečnosti. Není tedy překvapením, že Zoox v komunikaci na tento aspekt klade velký důraz. Vozítko je vybaveno kamerami, radary a systémem LiDAR, jejichž kombinace autonomnímu systému poskytuje 270stupňový rozhled ze všech čtyř rohů vozidla. Takový systém by měl předejít jakékoli kolizi, a to jak s ostatními auty, tak s chodci a cyklisty.

zoox-autonomous-vehicle_1

Foto: Zoox

Zoox uveze čtyři naproti sedící pasažéry

zoox1

Foto: Zoox

Interiér autonomního vozítka startupu Zoox

Pro případ nárazu – ať už by byl způsoben čímkoli – je vůz vybaven rovněž tradičními bezpečnostními prvky, jako jsou airbagy, ale i ty jsou v něm pojaty netradičně. V případě nárazu jsou totiž pasažéry schopny zabalit do bezpečného „kokonu“ a uchránit je před jakoukoli újmou.

Zoox proto tvrdí, že jeho vozidlo na všech čtyřech sedadlech poskytuje pro pasažéry bezpečnost na úrovni vozidel, které jsou v crash testech hodnoceny pěti hvězdičkami. Bezpečnost vozu navíc potvrdila federálně uznávaná nárazová zkouška, u které regulátoři vyžadují, aby proběhla úspěšně.

Přípravy na expanzi

Firma v návaznosti na představení hotového auta plánuje uvedení do komerčního provozu, přičemž prvními městy, kde by se lidé mohli robotickým taxíkem svézt, mají být San Francisko a Las Vegas. A jak šéfka Zooxu Aicha Evans sdělila agentuře Bloomberg, tvůrci vozítka jeho komerčnímu potenciálu hodně věří. „Tady jde o skutečnou přeměnu segmentu přepravy. Nejen, že máme potřebný kapitál, máme i dlouhodobou vizi.“

Součástí oné dlouhodobé vize je samozřejmě také expanze do dalších měst po celém světě. Rozšíření do světa má pomoci i dobrá cenová dostupnost služby. Zoox má pasažéry po městě vozit za ceny odpovídající cenám služeb jako Uber či Lyft. Jak to ale bývá, vše chce svůj čas. Zatím není jasné, kdy se autonomních taxíků Zoox dočkáme, ale v příštím roce to dle šéfky firmy nebude.

Přečtěte si takéČeské AnyoneGo jde s pomůckami pro hendikepovaná zvířata dobýt Evropu. Díky 3D tisku chce vylepšit i lidský vozíkČeské AnyoneGo jde s pomůckami pro hendikepovaná zvířata dobýt Evropu. Díky 3D tisku chce vylepšit i lidský vozík

Překážkou pro nasazení do komerčního provozu aktuálně není technologie, ale především regulace, která zatím z autonomních vozidel dělá okrajový jev. První vlaštovky změny již ale vypozorovat lze. Například mateřská firma Googlu se svou dceřinou společností Waymo od října na předměstí Phoenixu provozuje vlastní autonomní taxislužbu. Americká automobilka GM samořídící vozy testuje rovněž, a to na speciálně upravených elektromobilech Chevy Bolt v San Francisku.

Bude tedy zajímavé sledovat, kdy se provozu nevšedních autíček Zoox dočkáme. Pokud jde o jejich produkci, továrna v kalifornském Fremontu je prý připravena jich produkovat něco mezi 10 a 15 tisíci ročně, což pro začátek není úplně málo. Zoox již navíc v pondělí na videu ukázal reálnou jízdu okolo bloku v ulicích San Franciska, a to včetně momentu, kdy si technický ředitel firmy Jesse Levinson se svou šéfovou Aichou Evans svůj odvoz zavolají přímo v mobilní aplikaci.