Cyberpunk 2077 i přes problémy pokořil 13 milionů prodaných kopií. Jde o jeden z nejúspěšnějších startů RPG her v historii

Filip HouskaFilip Houska

cyberpunk-2077-5-7

Foto: CD Projekt Red

V Cyberpunku 2077 ztvárnil jednu z postav známý herec Keanu Reeves (napravo)

0Zobrazit komentáře

Hra Cyberpunk 2077 se v posledních dnech skloňuje na všech frontách. Jedna strana chválí její propracovaný svět a příběh, druhá strana ji kritizuje za množství chyb, které negativně ovlivňují hraní. I přes všechny strasti, kterými aktuálně polské vývojářské studio CD Projekt Red prochází, se ale Cyberpunk 2077 skvěle prodává. Potvrzují to nově zveřejněná čísla, díky nimž se stává jednou z nejprodávanějších her letošního roku.

Od 10. do 20. prosince (tedy ode dne vydání do minulé neděle) měl Cyberpunk 2077 podle oficiálních metrik pokořit hranici 13 milionů prodaných kopií napříč všemi platformami. Jde tak o jeden z nejúspěšnějších startů RPG her všech dob. Zahrnuty do toho mají být i silné předprodeje okolo 8 milionů kusů za zhruba půl miliardy dolarů, které hru zaplatily ještě předtím, než vyšla.

Zásadní informací je, že od těchto statistik byly odečteny i refundace. Cyberpunk 2077 totiž vykazuje množství bugů a vizuálních glitchů zejména na starších herních konzolích, respektive na PS4 a Xbox One. Proto Sony i Microsoft nabídly všem hráčům, kteří si koupili digitální kopii hry na PlayStation Storu a Microsoft Storu, možnost požádání o vrácení peněz v plné výši.

cyberpunk2077

Foto: CD Projekt Red

Cyberpunk 2077

Ačkoliv CD Projekt Red nezmiňuje, kolik těchto vratek registruje, zdůrazňuje, že je od zmíněného počtu 13 milionů prodaných kusů hry odečetl. Minimálně v období do 20. 12., ke kterému se nová prodejní čísla vztahují. Pro jeden z nejočekávanějších titulů letošního roku tak jde o velký úspěch, u kterého lze navíc očekávat pokračující vzestupnou tendenci.

Jak zmiňuje například nezávislý herní analytik Benji Sales na svém Twitteru, Cyberpunk 2077 se s těmito čísly může rovnat obrovským hitům silných značek. Typicky sériím Grand Theft Auto či Red Dead Redemption od Rockstar Games nebo Call of Duty od Activision. Porovnání se nabízí také se slavným titulem Fallout 4 od Bethesdy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ten za první den od vydání měl prodat až dvanáct milionů kopií, byť se jednalo o kusy, které byly rozeslané přímo do obchodů, odkud se dále prodávaly. Cyberpunk 2077 udělal za týden třináct milionů určených přímo koncovým hráčům. A pokud se CD Projekt Red podaří včas zalepit všechny chyby, je jasné, že obliba této hry ještě poroste.

Poměrně rychle se tak Cyberpunk 2077 může zařadit i do žebříčku TOP 50 nejprodávanějších her všech dob. Aby se tam titul dostal, potřebuje více než 19 milionů prodaných kopií – pak odsune Super Mario Bros. 3 a může zaútočit i na další zásadní tituly všech dob.

I tak je ale nutné zmínit, že polská společnost CD Projekt, která je matkou studia CD Projekt Red, zaznamenává propad akcií, jenž se pohybuje okolo 2,8 procenta, což se děje právě v závislosti na oznámených číslech o prodejích. Byť se vzhledem k okolnostem mohou jevit jako dobré, podle agentury Bloomberg zklamala očekávání a vyvolala obavy z načasování budoucích verzí.

Analytik společnosti Patria Martin Cakl nicméně považuje hranici 13 milionů prodaných kopií za „dobrou“ a zároveň očekává, že do konce letošního roku by měla vyrůst na 15 milionů. „Polští analytici mluví o zklamání, kde očekávali vyšší prodeje (medián 15,3 milionu), nicméně i jejich odhady byly sestaveny pro období Vánoc, které teprve začíná,“ popisuje Cakl ve svém příspěvku a domnívá se, že je zatím čas, než se vánoční čísla prodejů naplno projeví.

Poznávání nových míst netradiční offline zábavou. Hra Nachozeno ukazuje Telč, brzy Liberec a další česká města

nachozeno

Foto: Nachozeno

Tým interaktivní venkovní hry Nachozeno, která provede českými městy

0Zobrazit komentáře

V důsledku veškerých nařízení, lockdownů a zákazů byl letošní rok především indoor zážitkem. Někdo tuto patálii řešil knihou, jiný Netflixem, někdo se nemohl dočkat Cyberpunku 2077 a někdo trávil čas nad deskovými hrami. Jenže i sebelepší deskovka se časem omrzí a člověk zatouží vyjít ven do ulic na čerstvý vzduch.

O to lákavější je to v době, kdy uličky utichly a nabraly na malebné atmosféře jindy dušené davy turistů. Bezcílné potulování po prázdných ulicích ovšem není zábava pro každého, a přesně proto vznikla nová offline hra Nachozeno.

Nejedná se o dalšího průvodce do mobilu nebo web s tipy na zajímavá místa, ale o skutečný herní zážitek, který vám přijde domů v klasickém boxu, a dokud nerozlepíte první zapečetěnou obálku, nevíte, do čeho jdete. Dostat se navíc můžete na místa, kam by vás ani jít nenapadlo, a právě tam budete plnit pestrou paletu úkolů a výzev.

„S hrou vyrazíte do konkrétního města, kde začíná vaše dobrodružství. Na začátku se dozvíte pouze lokaci startovního bodu, avšak postupným plněním herních úkolů, které vám hra po cestě městem servíruje, získáváte další kousky mapy a zjišťujete tak trasu vaší cesty. Během ní máte možnost navštívit i menší lokální podniky,“ přibližuje základní herní princip Dominik Rosenberg, jeden ze tří autorů herní hříčky.

Malebností této hry je, že se zcela obejde bez jakéhokoliv displeje, datového připojení či tištěných spojů. Mobilní telefony, tablety a další elektroniku tak lze v poklidu nechat doma a soustředit se jen a jen na herní zážitek. Ten je navíc vhodný pro partu přátel, rodinu s dětmi i zamilovaný pár, který si chce hraním okořenit romantickou procházku.

nachozeno6

Foto: Nachozeno

Venkovní hra Nachozeno ve verzi pro město Telč

Mimo Dominika Rosenberga za hrou stojí také Tomáš Nosek a Daniela Pospíchalová. Všichni se potkali ve školních lavicích Technické univerzity v Liberci, a jelikož se dříve věnovali tvorbě volnočasového programu pro děti i dospělé, přemýšleli, jak získané zkušenosti přetavit do jedinečného konceptu.

Že se nakonec bude jednat o hru, která se stane interaktivním průvodcem po městech, rozhodly zkušenosti Daniely Pospíchalové. Ta si přivydělávala v jedné z kaváren situované přímo na malebně rozvlněném náměstí v Telči, které je oblíbeným turistickým cílem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Kavárna je zároveň pravidelnou zastávkou návštěvníků po prohlídce malebného náměstí a zámku. Danča zde tak čelila opakujícím se otázkám typu: ‚Co dalšího lze v Telči vidět?‘ Tak jsme jednoho dne došli k závěru, že vymyslíme program, který turistům představí město se vším všudy,“ popisuje vznik Nachozeno Dominik Rosenberg.

„Nechtěli jsme však tvořit obyčejného průvodce. Rozhodli jsme se pro koncept, při kterém návštěvníci poznají město očima místních, náramně se pobaví a u toho budou mít možnost podpořit lokální, zpravidla menší podniky,“ přibližuje spoluautor hry.

I přesto, že tým neměl s předchozím vývojem her v podstatě žádné zkušenosti, prvotní nápad přenesený na papír a první hráče dělilo zhruba jen čtyři až pět měsíců. Tým hry Nachozeno však neustále sbírá od hráčů zpětnou vazbu a celý herní koncept se snaží maximálně zdokonalovat.

nachozeno5

Foto: Nachozeno

Tým projektu Nachozeno: Tomáš Nosek, Daniela Pospíchalová a Dominik Rosenberg

Jak již Dominik Rosenberg naznačil, prvním městem, které hra Nachozeno zpracovává, se stala Telč, na kterou by měl v nejbližší době navázat Liberec a později i další města. „Již nás kontaktovalo několik obcí, které koncept představení města formou her Nachozeno zaujal. To samé se děje i z řad našich fanoušků či zákazníků, kteří se na jednotlivá města dotazují, nebo nám dokonce nabízejí pomoc při realizaci právě jejich města. To nás neskutečně těší a jsme za to moc vděční,“ říká Dominik Rosenberg.

V Nachozeno by proto rádi začali spolupracovat se zástupci měst a získávat od nich data potřebná pro co nejlepší optimalizaci tras po daných místech. Do konce příštího roku by chtěli přidat tři až čtyři nová města, s čímž by měla pomoci i odměna ve výši 50 tisíc korun, kterou projekt získal za třetí místo v soutěži Nastartujte se, kterou každoročně pořádá Komerční banka pod záštitou AMSP.

lupinski

Přečtěte si takéÚskalím digitalizace jsou pro firmy často ony samy. Transformaci neoddalujte a nepodceňujte přípravu, říká šéf NetDirectuÚskalím digitalizace jsou pro firmy často ony samy. Transformaci neoddalujte a nepodceňujte přípravu, říká šéf NetDirectu

„Toto umístění z více jak 60 přihlášených projektů pro nás znamená opravdu hodně,“ pochvaluje si Dominik Rosenberg. Až doposud si totiž tým hradil veškeré náklady sám, případně z prostředků vybraných v kampani na Startovači, kde hra získala bezmála 41 tisíc korun. Tato kampaň sloužila především jako testování zájmu o podobný produkt.

Budoucí vývoj chce tým financovat skrze prodej her prostřednictvím vlastního e-shopu, který začal verzi Nachozeno pro Telč nabízet v polovině října a do předvánočního období bylo prodáno již více jak 200 kusů hry. „S minimálními marketingovými náklady je to pro nás krásné číslo, které nám v našich začátcích umožňuje přirozeně růst a stále se tak soustředit na kvalitu her a aktivní komunikaci s našimi zákazníky,“ uzavírá spoluautor hry.

nachozeno2

Foto: Nachozeno

Box hry Nachozeno se svými jednotlivými částmi