Na cestě k udržitelnosti. Zoot nahrazuje plastové pytle látkovými taškami a díky pandemii se mu daří snižovat vratky
Český módní e-shop Zoot řeší v logistice ekologická balení
Jedním z problémů, který v posledních letech téměř položil tuzemského online prodejce módy Zoot, byly vratky. U internetových nákupů v módním segmentu jsou vratky obecně na vysoké úrovni, v případě Zootu k nim však docházelo až v 70 procentech nákupů. I díky pandemii se teď e-shopu daří jejich podíl snižovat a nahrazováním plastových pytlů látkovými taškami zároveň snižuje svoji ekologickou stopu. To pak pomáhá i ekonomice podniku.
Problematika vratek je na číslech Zootu hodně viditelná. V hrubých tržbách s DPH letos firma podle vyjádření pro CzechCrunch udělá kolem 1,8 miliardy korun, po započítaní vratek a bez DPH to však bude „jen“ kolem 550 milionů korun. Právě takový rozdíl způsobí zejména vratky, kdy si zákazníci v krajních případech objednali zboží i za 600 tisíc korun, aby nakonec nakoupili jen za 20 tisíc.
Zoot u takových objednávek musí bojovat s tím, že samotné zboží ve chvíli, kdy si jej někdo objedná (avšak následně už nekoupí), nenabízí, ani neprodává na webu, a musí tak počítat s ušlým ziskem, prací na skladě či mnoha cestami aut, vysvětloval nedávno ve velkém rozhovoru šéf módního prodejce Milan Polák. E-shop tak investoval do lepší práce s logistikou, aby se zboží převáželo například jen z blízkých prodejen.
Pětina zásob stále v trubkách
Vysoká míra vratek přitom byla doménou zejména objednávek do fyzických Výdejen radosti, u doručení domů Zoot eviduje podobnou vratkovost jako ostatní e-shopy. Původně si přitom zákazníci objednávali 70 procent zboží na výdejny a zbytek domů, v průběhu letošního pandemického roku se ale tento poměr vyrovnal, protože lidé do výdejen často nemohli.
Dle firmy jde o vedlejší a pozitivní efekt pandemie koronaviru, kdy si lidé více objednávají zboží domů a více promýšlí, co doopravdy chtějí nebo potřebují. Během druhé poloviny roku díky tomu došlo ke snížení průměrných vratek ze 70 procent k 50 procentům a příští rok se chce Zoot dostat až na 35 procent. To se následně kromě pozitivnějších ekonomických dopadů, se kterými firma dlouho bojovala, promítá i do snižování ekologické zátěže.
„Pro nás to byla ideální chvíle si vyzkoušet tento byznys model na vlastní kůži. A zjistili jsme, že je pro nás byznysově zajímavější. Výdejna totiž stále má vratku kolem 70 procent, což znamenalo, že jsme například 20 procent celých zásob měli neustále ‚v trubkách‘, tedy na cestě mezi naším skladem a výdejnou,“ uvádí pro CzechCrunch Polák s tím, že právě to chce Zoot změnit.