Prospěšné projekty hledají investory. Rekolům a Opravárně, které chtějí do zahraničí, je pomůže najít Impact Hub

Peter BrejčákPeter Brejčák

vitek-jezek-rekolaEvent

Foto: Rekola

Vít Ježek, zakladatel bikesharingu Rekola

Zaujmout investory prospěšnými projekty je minimálně v tuzemsku obecně náročné, protože vůči tzv. impact first projektům často nemají velkou důvěru. Z tohoto důvodu vznikl program Climate Finance Community Lab (CFCL) evropské organizace EIT Climate-KIC, která podporuje projekty hledající nové možnosti financování a přispívají ke zmírnění klimatických změn nebo zlepšení životního prostředí.

V pilotním ročníku byly do CFCL vybrány dva české startupy – Rekola provozující bikesharing se známými růžovými koly a Opravárna.cz, která sdružuje největší tuzemskou síť odborných servisů i drobných opravářů. Obě firmy teď díky podpoře hledají investice, které jim pomohou nakopnout další rozvoj a expanzi.

„Víme, že startupy nemluví ‚jazykem investorů‘, často nejsou schopny investory vůbec oslovit nebo správně formulovat, co investorům nabízí. Investoři se naopak nezřídka dívají na potenciální investici skrze optiku, která nezohledňuje pozitivní dopad firem,“ říká Petr Vítek, spoluzakladatel sítě Impact Hub, která je v Česku partnerem programu.

„Zprůchodňujeme jejich vzájemný dialog, projektům pomáháme zorientovat se a poskytujeme jim cenné kontakty přímo z investorské branže,“ dodává Vítek.

Rekola letos překonala hranici 300 tisíc uživatelů

Startupy byly během výběru posuzovány kromě samotného fitu do programu také na základě rozvinutosti projektu, rozsahu jeho pozitivního dopadu nebo stability týmu. Rekola přitom fungují již sedm let, během kterých se z punkového projektu stal uznávaný bikesharing.

V loňské rekordní sezoně přilákala růžová kola čtvrt milionu uživatelů a v aktuální sezoně překonala hranici 300 tisíc. Letos podle vyjádření zakladatele Vítka Ježka navzdory pandemii koronaviru Rekola očekávají přibližně stejný počet jízd jako loni, tedy kolem 700 tisíc.

V některých, především studentských městech totiž provozovatel bikesharingu sledoval celkový úbytek lidí na ulicích, naopak v Praze se zmenšil provoz aut na silnicích, což mohlo lidi vést k vyzkoušení si kola jako dopravního prostředku. V letošní sezoně budou navíc Rekola fungovat i během zimy.

rekola

Foto: Rekola

Český bikesharing Rekola

„Kvůli pokračující pandemii v kombinaci s globálními změnami klimatu budeme provozovat sdílená kola celoročně – kolo je často nejrychlejším dopravním prostředkem i v lednu. A během pěti minut na kole ani není zima,“ uvádí pro CzechCrunch Ježek s tím, že další letošní novinkou bylo nasazení nového druhu digitálního zámku v Praze, díky němuž je možné kola využívat ještě jednodušeji a rychleji.

Zároveň se Rekola rozrostla za hranice. Už před dvěma lety vstoupila do finského studentského města Vaasa, tentokrát ale šlo o mnohem bližší destinaci – slovenskou Bratislavu. „Dokonce překonala naše očekávání,“ pochvaluje si Ježek s tím, že expanze teprve začíná.

„V Evropské unii je stále hodně měst, které nemají žádné řešení sdílené mobility. Proto vidíme velký potenciál v naší expanzi dále za naše hranice. K tomu budeme potřebovat kapitál na nákup kol, a proto sháníme investici,“ doplňuje dvaatřicetiletý zakladatel růžového bikesharingu. A právě v tom má Rekolům pomoct i zapojení do projektu CFCL.

„Rekola jsou unikátní koncept, se kterým spolupracujeme již delší dobu, skutečně mají jasný a propracovaný plán expanze na další trhy, a tomu věříme. Jsou velmi rozvinutí a také pro nás je jejich účast v programu příjemnou výzvou,“ hodnotí Vítek z Impact Hubu.

Opravárna.cz letos vyrostla desetinásobně v tržbách i zisku

Do zahraničí se chystá také další český společensky prospěšný projekt Opravárna.cz, největší síť odborných servisů i drobných opravářů v tuzemsku. Přes 1 800 kutilů už díky platformě, která oficiálně vznikla v roce 2014, vyřešilo 6 200 zakázek. A podobně jako Rekola si zakladatel Opravárny Jan Charvát letošní rok pochvaluje.

Silný start roku, ve kterém Opravárna.cz rozjela nový B2B model pro velké řetězce jako Mall nebo Decathlon, však hned na jaře během první vlny pandemie vystřídaly problémy, protože například pobočky sportovního řetězce musely být zavřené a zákazníci tak nemohli reklamovat nakoupené zboží.

„Na to jsme nebyli připravení, mzdy technikům jsme však platit museli,“ přiznává Charvát. „Ale podařilo se to překonat a opět jedeme na plné obrátky, teď mají totiž shopy alespoň otevřená výdejní okna, čili se dostaneme k náhradním dílům,“ doplňuje s tím, že zejména díky spuštění B2B servisu firma letos v obratech i zisku vyrostla téměř desetinásobně.

dsc00059

Foto: Impact Hub

Jan Charvát, zakladatel Opravárna.cz

Letos se navíc Opravárně podařilo vyhrát kategorii Produkt v soutěži Eon Energy Globe, hned druhý den po předání cen se pak dostala do CFCL. Teď i díky pomoci programu přichází na řadu doladění byznys modelu, nalezení kontaktů a zejména hledání investora. Firma je nyní před prvním kolem investic, ve kterém hledá nižší jednotky milionů korun.

„Nahrává nám i fakt, že od března 2021 začne platit nová evropská legislativa, kdy by výrobky dodané na evropský trh měly být opravitelné, čili například rozložitelné a opět složitelné. Výrobci by také měli dodávat náhradní díly,“ říká Charvát s odkazem na nedávno schválené „právo na opravu“.

Následně by firma chtěla získat peníze na expanzi do okolních zemí, aktuálně se však ještě soustředí na zlepšování své platformy. Aktuálně si na ní zákazníci mohou objednat profi servis telefonů, notebooků, zahradní techniky nebo fitness strojů. K nim by měly přibývat i další kategorie jako ledničky, pračky, myčky, sporáky a podobně.

dsc00095

Foto: Impact Hub

Zakladatel Rekola Vítek Ježek, programová koordinátorka CFCL Kamila Buráňová a zakladatel Opravárna.cz Jan Charvát

„Web Opravárna by se měl stát prvním místem, co si člověk vybaví, když se mu něco rozbije. Buď si bude moci najít hobby opraváře z okolí, to hlavně na levnější věci, nebo mu my nabídneme naše profi služby. Jednoduchým způsobem a za rozumnou cenu. Chceme také spustit možnost platit za opravy u zákazníků doma platební kartou,“ prozrazuje Charvát.

„Opravárna je taktéž jedinečný koncept, radikálně a rychle roste a má neskutečný potenciál. Děláme vše proto, aby sehnali vhodné investory, kteří by tento potenciál pomohli rozvinout,“ doplňuje Vítek z Impact Hubu.

Tématu, jak se obecně daří impactovým projektům a s jakými nástrahami musí bojovat, se navíc 15. prosince bude věnovat také online event, který kromě zástupců Rekol, Opravárny a organizačního Impact Hubu představí i estonské prospěšné projekty včetně investorů.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Impact Hub. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina