Tesla vstupuje do indexu S&P 500 s akciemi na historickém maximu. To nejzásadnější se ale odehraje příští týden

tesla-musk-modely2

Foto: Tesla/CzechCrunch

Elon Musk a elektromobil Tesla Model Y

0Zobrazit komentáře

Pokud jsme o růstu cen akcií Tesly mluvili začátkem tohoto roku jako o neuvěřitelné jízdě, nad tím, co předvedla v průběhu letošního roku, zůstává jednoduše rozum stát. Růst hodnoty akcií o více než 800 % a šílenství, které se strhlo po oznámení zapsání do indexu S&P 500, je věc, která překvapuje nejen analytiky, ale i samotného Elona Muska.

Šéf Tesly se nechal již před několika měsíci slyšet, že je jeho automobilka značně nadhodnocená, a experti jen přikyvují. Nicméně ani tento výrok se výrazněji nepodepsal na nadále rychle rostoucí ceně akcií. Ty jen za poslední tři měsíce narostly o více než 50 % a trh čeká, kdy narazí na strop. Jestli nějaký je.

Velké změny by mohly přijít jak před, tak především po zapsání Tesly do indexu S&P 500, což byl jeden z hlavních akcelerátorů ceny v posledních týdnech. Tesla do indexu vstupuje coby historicky nejhodnotnější společnost, aby se ocitla v prestižní skupině největších, na burze obchodovatelných podniků ve Spojených státech.

Před tímto vstupem se velké akciové fondy činí a skupují akcie od menších hráčů z řad stávajících akcionářů. Proto aktuálně probíhá obrovské množství obchodních transakcí, které šponují cenu akcí Tesly do nových historických výšin. Cena jedné akcie se při pátečním obchodování vyšplhala až nad 680 dolarů, což Teslu posunulo nad hranici 630 miliard dolarů v hodnotě samotné společnosti.

Elon Musk

Právě pátek 18. prosince představuje pro velké fondy poslední šanci k nákupu před samotným zalistováním do S&P 500. Pondělní zápis do indexu by tak Tesla mohla absolvovat s akciemi s cenou okolo 700 dolarů za kus, což potvrzuje i Branislav Soták, akciový analytik Patria Finance.

„Nadprůměrný objem se dá očekávat zejména dnes v závěru obchodování. Tím spíš, že dnešek je zároveň dnem, kdy expirují opce a futures kontrakty na akciové indexy i jednotlivé akcie (tzv. quadruple witching), přičemž Tesla je u opčních hráčů velice oblíbeným podkladovým aktivem,“ vysvětluje Branislav Soták a naráží na vznik zvýšené volatility, tedy výkyvu ceny akcií.

Nabízí se otázka, jak se bude cena akcií vyvíjet po zapsání do indexu, tedy v průběhu příštího týdne. Lze očekávat, že majitelé akcií využijí vyšroubované ceny díky nákupům indexových fondů i hypu a začnou s výprodejem. Podle Branislava Sotáka však paradoxně vzniklá situace nemusí hrát do karet Tesle.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Velký objem pasivních peněz, které jsou v indexu trackovány, dle Sotáka vybízí k arbitráži, tedy k tomu, aby investoři využívali kurzových rozdílů k dosažení zisků. Arbitráž se bude opírat o kolísání hodnoty akcií, která by měla po zapsání do indexu přeci jen lehce poklesnout. Ve výsledku tak lze očekávat menší zájem o opce a také nákup akcií ze strany tvůrců trhu.

Díky své aktuální hodnotě se Tesla v indexu zařadí za giganty, jako je Apple, Microsoft, Amazon, Alphabet či Facebook, tedy do první desítky. Její příchod navíc znamená, že někdo musí z kola ven. Onou společností se stane Apartment Investment & Management.

tesla-berlinx

Foto: Tesla

Vizualizace chystané Gigafactory Tesly v Berlíně

Lze očekávat, že vstup tak velkého hráče do indexu rozpohybuje akciová stavidla ostatních členů indexu, jejichž akcií se budou muset investiční fondy zbavovat, aby uvolnily místo pro akcie Tesly. „Vzhledem k velikosti Tesly a její váze v indexu S&P 500 lze čekat na zbylých konstituentech indexu prodejní flow od pasivních indexových fondů,“ dodává Branislav Soták.

Jen pro představu, letos se podařilo celému indexu S&P 500 nabrat zhodnocení kolem 14 procent. Pokud by se v něm už na začátku roku objevila Tesla a cena jejích akcií se vyvíjela tak, jak tomu bylo letos, výnos indexu by se podle analytiků Goldman Sachs zvedl zhruba o dvě procenta.

wedo-boxed

Přečtěte si takéV Česku není místo pro 10 sítí výdejních boxů, říká šéf WeDo Daniel Mareš. I proto převezme Mall Boxy a otevře je všemV Česku není místo pro 10 sítí výdejních boxů, říká šéf WeDo Daniel Mareš. I proto převezme Mall Boxy a otevře je všem

Nutno však podotknout, že veškeré prognózy jsou spíše věštěním z křišťálové koule, což se týká i dlouhodobějších výhledů. V nejbližší době by do ceny akcií mohly promluvit výsledky Tesly za uplynulý rok, které ukáží, zda byla skutečně schopna dostát svému závazku a dodat během roku půl milionu automobilů. Elon Musk již vybídl své zaměstnance k maximálnímu nasazení a splnění takového cíle se nezdá být úplně nereálné.

Vražedné výrobní tempo by se mohlo s příštím rokem lehce uklidnit díky otevření další Gigafactory, tentokrát v Německu. Zde by se měla produkce rozjet již v létě a pomůže tak řešit zásobování starého kontinentu, avšak zatím Tesla při stavbě bojuje s několika překážkami. Zároveň se stále rozrůstá výrobní kapacita závodu v Šanghaji. Bude tak zajímavé sledovat, jaký výrobní cíl si automobilka vytyčí na příští rok.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

V Česku není místo pro 10 sítí výdejních boxů, říká šéf WeDo Daniel Mareš. I proto převezme Mall Boxy a otevře je všem

wedo-boxedRozhovor

Foto: WeDo

Daniel Mareš, CEO logistické společnosti WeDo

0Zobrazit komentáře

Logistická společnost WeDo, která vznikla letos sloučením dopravce In Time a Uloženky, převezme od ledna více než stovku výdejních Mall Boxů. Ty tak budou moci využívat i další e-shopy na trhu. Právě výdejní boxy jsou jeden ze tří doručovacích kanálů, na něž se chce Daniel Mareš, šéf WeDo, v příštím roce soustředit.

Mall Boxů je dnes celkem 115, z toho 93 v České republice a zbytek na Slovensku. Dosud patřily do skupiny Mall Group, nyní se kompletně převedou pod WeDo, která je bude vlastnit i provozovat. Logistická značka WeDo totiž stejně jako celá Mall Group patří stejné trojici akcionářů, a to PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, ECI Daniela Křetínského a Rockaway Jakuba Havrlanta.

Daniel Mareš přišel do WeDo na počátku letošního roku po krátkém působení v Zásilkovně. Předtím vedl jedenáct let konkurenčního dopravce, společnost DPD.

Na otázku, jestli plánují jejich další rozvoj, tedy rozšiřování této sítě, odpovídá šéf logistické firmy spíše zamyšlením a rozborem trhu. V Česku je totiž dnes zhruba deset společností, které výdejní boxy buď již mají, anebo je chtějí nějakým způsobem rozvíjet.

Tvrdá konkurence na českém trhu s boxy

„Když se podíváme do Evropy, tak i na trzích, kde je koncept výdejních boxů už delší dobu a je zažitý, se v drtivé většině případů jedná o jednu, maximálně dvě dominantní sítě. Nedovedu si představit, že v desetimilionové České republice máme deset nezávislých sítí a každý z jejích provozovatelů si myslí, že zrovna ta jeho bude nejlepší,“ poukazuje na přeplněnost tuzemského prostoru výdejními boxy Mareš.

Jak budou dále rozvíjet jejich výdejní boxy po převzetí těch od Mallu, bude podle něj hodně záviset na vývoji celého trhu. „Něco se musí stát. Myslím si, že na každém trhu je místo pro dvě, maximálně tři sítě výdejních boxů. A samozřejmě si myslím, že jedna z těch tří budeme my,“ dodává.

wedo3

Foto: WeDo

Daniel Mareš, CEO logistické společnosti WeDo

Kromě Mall Boxů mají dnes zákazníci na výběr třeba také výdejní boxy konkurenční Alzy a vlastní síť rozvíjí i Zásilkovna, Rohlík nebo Pilulka. Plány na jejich vybudování nedávno zmiňoval i šéf dopravce DPD Miloš Malaník s tím, že je k tomu přiměla nynější koronavirová pandemie. Ostatně příští rok mají v Česku existovat už tisíce výdejních boxů a Balíkobot nedávno oznámil velké plány, jak je všechny propojí, ale na podrobnosti, s kým a jak bude spolupracovat, zatím čekáme.

Obecně však zároveň platí, že Češi dosud vyzvedávání z automatizovaných boxů úplně neholdovali a dávali přednost výdejním místům, jejichž síť je velmi hustá. „Odezva zákazníků dosud byla obecně poměrně vlažná. Ekonomicky to není úplně jednoduchá disciplína vzhledem k tomu, že před sedmi až deseti lety, kdy se objevily první, byly tyto technologie poměrně drahé,“ poukazuje Mareš.

Z pohledu zákazníka to vypadá jednoduše, je to bedna ze železa a je to levné, dodává Mareš s tím, že tak to ale ve skutečnosti není. Nejde jen o specifikum České republiky. Země, kde boxy našly své místo na trhu, jsou zákazníky žádané a jejich síť je natolik velká, že dává smysl i nákladově, lze podle něj spočítat na prstech jedné ruky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jedna bedna“ stojí řádově vyšší tisíce eur, tedy nižší stovky tisíc korun. Síť o velikosti řádově tisíce boxů tím pádem vyjde na miliony až desítky milionů eur. „A to je jenom samotný box, musí se vyjednat nájem, kam jej dát, není to úplně snadná disciplína,“ vysvětluje šéf WeDo.

Nicméně situace se rychle mění, hlavně z pohledu technologií. „Dneska už máme boxy snadněji škálovatelné, můžou být větší, menší, být uvnitř pod střechou nebo venku na dešti, mohou být autonomní, že nepotřebují vůbec žádný přívod energie. To otevírá spoustu dalších možností, kam se obecně tento trh bude dál vyvíjet,“ míní Mareš.

Pro WeDo je důležité, že převzetím Mall Boxů si doplní další už dva rozvinuté doručovací kanály, a to výdejní místa a dodání na adresu vlastními silami po celé České republice. Rozvoj všech tří možností je hlavní plán WeDo na příští rok.

mallbox

Foto: Mall Group

Mall Boxy přebere WeDo a otevře je všem e-shopům

„Doručování na adresu umíme, tam to bude spíš nějaká evoluce, chceme se výrazně zaměřit na výdejní místa. Rádi bychom během příštího roku jejich počet zdvojnásobili, abychom jich měli zhruba dva tisíce,“ pokračuje Mareš v popisu jejich plánů.

Do budoucna budou podle něj nabývat na významu hlavně doručovací kanály out of home, tedy ty, které zajistí doručení zásilky v situaci, kdy člověk není doma. Zákazník musí proto mít možnost si zásilku přesměrovat na výdejní místo, do boxu, k sousedovi nebo třeba na bezpečné místo někde v garáži.

Soustředíme se na doručování z e-shopů

WeDo a Daniel Mareš mají už také jasno v další věci, a to v tom, že se chtějí soustředit hlavně na doručování z e-shopů koncovým zákazníkům. Dnes se sice zdá, že takto uvažují všichni dopravci na trhu, ale většina začínala na doručování z firmy do firmy a i dnes u nich tento objem dělá desítky procent na tržbách.

„My jsme si řekli, že na to chceme jít obráceně, protože vidíme velkou budoucnost v doručování z firem zákazníkům. Navíc máme sestru ve skupině, jeden z největších e-shopů ve střední Evropě, takže k tomu máme přístup z první ruky,“ dodává Mareš s odkazem na Mall.cz. Doručování koncovým zákazníkům je přitom podle šéfa WeDo složitější než do firem, a proto se na něj chtějí maximálně zaměřit a nerozptylovat se ničím jiným.

„Nesmí to být nějaká marketingová omáčka, ale musí to fungovat a zákazník musí poznat, že to funguje.“

„Technologie by zákazníkovi měla pomoci ve třech aspektech: musí mít flexibilní možnosti, co se zásilkou chce udělat, přesměrovat, odložit doručení, nebo spojit dvě zásilky od různých odesilatelů, aby byly doručené najednou. Zákazník musí vědět, jaké zásilky mu jdou, od koho mu jdou, kdy mu asi dojdou, jak může platit, jak se jmenuje řidič, který mu to poveze, prostě komfort,“ popisuje s tím, že posledním prvkem je spolehlivost. Neboli zákazník musí dostat to, co měl slíbeno.

„Nesmí to být nějaká marketingová omáčka, nějaké bití se v prsa, ale musí to fungovat a zákazník musí poznat, že to funguje a příště hledat e-shop, který mu balík pošle přes WeDo,“ vysvětluje Mareš ideální stav. Ten podle něj obnáší i to, že se musí změnit kultura uvnitř firmy.

wedo2

Foto: WeDo

Daniel Mareš, CEO logistické společnosti WeDo

„My se musíme dostat z tradičního uvažování, že jsme dobří, protože doručujeme 95 procent zásilek, do uvažování, že pět procent zásilek jsme ale pořád nedoručili, a tak se pojďme podívat komu a proč, aby to příště šlo,“ vysvětluje s tím, že to je obrovská výzva a na dlouhou dobu.

V plánu WeDo je jít s nyní laděným a rozvíjeným modelem i za hranice. „Až jej vyzkoušíme a nastavíme a budeme dobře dělat v Česku, tak potom ho chceme škálovat primárně do střední a východní Evropy. Ty první země, které nás zajímají, jsou samozřejmě Slovensko, Maďarsko, země bývalé Jugoslávie,“ uvádí Mareš. Expanze je prý otázka zhruba tří let.

Covidový vrchol

Všichni dopravci se nyní nachází uprostřed posledního vrcholu letošního nestandardního roku ovlivněného koronavirovou pandemií. Díky covidu se vzedmula poptávka nejen na jaře, ale s o to větší silou i na podzim, kdy se k dopadu zavřených obchodů přidaly i blížící se Vánoce. „Já jsem v branži osobně pětadvacet let a zažil jsem toho poměrně hodně, ale to, co se děje letos, je opravdu výjimečné,“ uvádí Mareš.

Na celém trhu přitom dochází ke zpožděním dodávek, většinou v řádu několika dnů. „Naprostou většinu zásilek doručíme do druhého dne tak, jak je na trhu standard. Na druhou stranu ano, mohou nastat místně a časově situace, kdy stíhat přestaneme a dojde k nějakému zpoždění den, ve výjimečných případech i víc,“ dodává šéf WeDo.

Zatímco s loňským rokem nejde v případě WeDo nynější návaly srovnat, v porovnání s letním necovidovým obdobím doručují nyní až pětinásobek. Ze srovnání doručení na adresu oproti loňsku vyplývá, že jde o nárůst až o sto procent, což je podle šéfa logistické firmy dáno nejen nárůstem poptávky, ale i toho, že hodně lidí je doma na home office a nechává si doručovat tam.

alza-spot

Přečtěte si takéAlza do Česka jako první přivezla robopsa od Boston Dynamics. Jmenuje se Dášenka a přinese vám nákupAlza do Česka jako první přivezla robopsa od Boston Dynamics. Jmenuje se Dášenka a přinese vám nákup

„Teď opravdu jezdíme po domácích adresách a v některých případech nejenom po domácích adresách, ale i po chatách a chalupách. Ono je to úsměvné, ale do logistické sítě je to ohromný nápor,“ uvádí Mareš. To je i jeden z důvodů, proč vznikají zpoždění. Do chatařské oblasti, třeba v oblíbeném Středočeském kraji, kam dříve jezdil jeden kurýr s padesáti zásilkami, jede najednou zásilek třeba pět set.

Doručení na adresu se podílí na celkových číslech zhruba sedmdesáti procenty. Zbylých třicet procent připadá na výdejní místa. Loni před Vánoci to bylo podle Mareše padesát na padesát. WeDo má dnes jinak asi tisícovku partnerů, e-shopů, které jsou měsíčně aktivní a pro které rozváží. Mall patří k těm hlavním, ale podle Mareše nemají přednost například za situace, kdy bude na trhu nedostatek dopravních služeb.

„Chováme se ke všem stejně,“ říká s tím, že jezdí třeba i pro Alzu. Dep má WeDo po celém Česku šestnáct, standardní počet kurýrů je kolem tří set, nicméně nyní jich je více než dvojnásobných. Výdejních míst je tisíc, avšak úzkým hrdlem při převisech poptávky, jako je ten nynější, je právě kapacita dep. Jejich zvětšení by zabralo podle Mareše řádově měsíce nebo v některých případech i roky.